پیشرانهٔ V8 جدید، نقطهٔ عطفی در تاریخ کادیلاک

سه‌شنبه 7 فروردین 1397 - 10:30
مطالعه 4 دقیقه
Cadillac-V8-cover-MAIN
پس از اینکه در سال 2014 سکان مدیریت کادیلاک در اختیار «Johan de Nysschen» قرار گرفت، وی تغییرات زیادی را به‌منظور تبدیل این خودروساز آمریکایی به...
تبلیغات

پس از اینکه در سال 2014 سکان مدیریت کادیلاک در اختیار «Johan de Nysschen» قرار گرفت، وی تغییرات زیادی را به‌منظور تبدیل این خودروساز آمریکایی به برندی لوکس‌تر جهت رقابت با مرسدس بنز، ب‌ام‌و، آئودی و لکسس ایجاد کرده است. یکی از این اقدامات، ساخت سدان پرچم‌دار CT6 است که برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک 2015 رونمایی شد. سال گذشته ما در سفری 1500 کیلومتری با CT6 رانندگی کردیم و از رانندگی با این سدان لوکس آمریکایی تحت تأثیر قرار گرفتیم. این ماشین فوق‌العاده راحت بود و سیستم سوپر کروز آن نیز در بزرگراه همان‌طوری عمل می‌کرد که تبلیغ شده بود.

اما یکی از مشکلات CT6 عدم وجود نسخهٔ عملکرد بالای آن بود. البته ما چندان طرفدار پیشرانه‌های بزرگ نیستیم و CT6 مورد آزمایش ما هم مجهز به پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربو با 404 اسب بخار قدرت و 542 نیوتن متر گشتاور بود که کاملاً کافی بود اما این موتور برای یک سدان پرچم‌دار 90 هزار دلاری چندان مناسب به نظر نمی‌رسید. نیروی این موتور به‌اندازه‌ای بود که شتاب کاملاً مناسبی را برای CT6 در جاده‌ها فراهم آوَرَد اما فاقد شخصیت و صدای موتور V8 بود که ما به دنبال آن بودیم؛ اما نهایتاً کادیلاک یک پیشرانهٔ V8 کاملاً جدید را برای CT6 ارائه کرده است. این موتور یک واحد 4.2 لیتری V8 توئین توربو است و برای اولین بار پس از 26 سال اولین موتور سفارشی خود کادیلاک محسوب می‌شود.

این پیشرانهٔ V8 توئین توربو، 550 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور دارد که هرچند به قدرتمندی موتور 4 لیتری V8 توئین توربوی 610 اسب بخاری مرسدس-آام‌گ S63 نیست اما مطمئناً موتور ضعیفی نیست. این موتور که عصر جدیدی را در تاریخ کادیلاک آغاز کرده است، به شکل خاصی بنام Hot V طراحی شده است. در این شیوه، توربوشارژرها بین سر سیلندرها نصب شده‌اند که علاوه بر کاهش تأخیر توربو، موجب جمع‌وجور شدن پیشرانه نیز شده است. این موتور همچنین هوشمند هم هست که این یعنی می‌تواند برای مصرف سوخت بهتر چهار عدد از سیلندرها را غیرفعال کند.

بنابراین کاملاً مشخص است که کادیلاک اهمیت پیشرانه در خودرو را درک کرده و می‌خواهد به همه ثابت کند که واقعاً یک برند سطح بالا و طراز اول است. به همین دلیل، این موتور به‌صورت دستی توسط یک مهندس در مرکز جنرال موتورز در کنتاکی مونتاژ شده و نام وی در قالب یک پلاک ویژه روی موتور نصب می‌شود. این فرایندی است که مشابه آن‌را یکی دیگر از خودروسازان پریمیوم یعنی مرسدس بنز در بخش AMG خود انجام می‌دهد؛ اما CT6 تنها محصول کادیلاک نیست که به این پیشرانهٔ هشت سیلندر جدید مجهز شده است زیرا گزارش شده که احتمالاً کانسپت اسکالا هم از همین موتور استفاده خواهد کرد. چنین پیشرانه‌های قطعاً مناسب سدان لوکسی مثل اسکالا است. به‌طورکلی به نظر می‌رسد Nysschen و تیمش انقلابی که وعدهٔ آن‌را داده بودند را آغاز کرده‌اند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.