احتمال ادغام دانگ فنگ و چانگان و تشکیل بزرگترین گروه خودروسازی چین
چند روز قبل بود که چندین زیرمجموعه گروه دانگ فنگ موتور از جمله دانگ فنگ هوندا و همچنین گروه صنایع چین (کمپانی مادر چانگان موتورز) در بیانیهای خبر از گفتوگو با دیگر شرکتهای دولتی و به منظور بازسازی و ارتقای ساختارهای خود دادند. البته در این بیانیهها تأکید شده است که تغییری در مالکیت شرکتها رخ نخواهد داد اما شاید ترکیب سهامداران تغییر یابد؛ اما سهامدار کنترل کننده این شرکتها در نهایت همان کمیسیون نظارت و اداره دارایی شورای دولتی SASAC خواهد بود. بیانیههای موردبحث منجر به ایجاد بحثها و گمانهزنیهای زیادی در بین کارشناسان صنعت خودروی چین شده است. زمانبندی انتشار بیانیهها از سوی دو خودروساز بزرگ دولتی چین شایعاتی درباره ادغام آنها به وجود آورده است. درصورتیکه دانگ فنگ و چانگان با یکدیگر ادغام شوند شاید یک گروه خودروسازی با فروش بیش از 4.5 میلیون دستگاه در سال به وجود آید و از بی وای دی سبقت بگیرد.
انتشار این اخبار در حالی انجام میشود که کمیسیون نظارت و اداره دارایی شورای دولتی چین تلاشهایی برای بهینهسازی شرکتهای دولتی صورت داده است. SASAC در سال 2024 اعلام کرد به دنبال کاهش رقابت داخلی و تمرکز روی بخشهای خاص صنعتی بوده و میخواهد شرکتهای فعال در این زمینه را مدیریت کند. البته ادغام کامل دانگ فنگ و چانگان با چالشهایی همراه خواهد شد چراکه دانگ فنگ و چانگان ساختار مالکیت متفاوتی دارند بهگونهای که دانگ فنگ به عنوان یک شرکت دولتی مستقل عمل میکند اما چانگان در کنترل چندین زیرمجموعه دولتی دیگر قرار دارد. چنین ادغامی نیازمند سازماندهی دوباره خودروسازان، سرمایهگذاریها و زیرمجموعههای آنها خواهد بود.
همچنین دانگ فنگ و چانگان تاریخچه قابلتوجهی در صنعت خودروی چین دارند و محصولات آنها از نظر قیمتی در یک بازه قرار میگیرند. ادغام دو شرکت موردبحث میتواند باعث رقابت داخلی و همپوشانی برندها شود. همچنین ساختارهای مدیریتی نیز باید ادغام شوند که این کار بر پیچیدگی فرایند بازسازی آنها میافزاید. برخی رسانهها نیز با توجه به همین موارد میگویند شاید ادغام کامل دانگ فنگ و چانگان صورت نگیرد و هدف آنها دستیابی به نوعی اتحاد باشد. این کار شامل همکاری استراتژیک در بخشهایی همچون تحقیق و توسعه، زنجیره تأمین و گسترش حضور در بازارهای بینالمللی خواهد بود و به هر شرکت اجازه خواهد داد استقلال خود را حفظ کند. مثال بارز چنین همکاریای اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی است که به کاهش هزینهها و حفظ هویت هر برند کمک میکند.
اما بد نیست به عملکرد هر شرکت در سال 2024 نیز اشاره کنیم که در آن نه دانگ فنگ و نه چانگان به اهداف فروش قبلی خود دست نیافتند. چانگان به دنبال فروش 2.8 میلیون خودرو در سال قبل بود اما در نهایت به فروش 2.68 میلیون دستگاهی رسید که البته افزایش 14.79 درصدی را نسبت به یک سال قبلتر از آن نشان میدهد. این برند امسال به دنبال فروش 3 میلیون دستگاهی و صادرات 1 میلیون دستگاهی است. گروه دانگ فنگ نیز هدف خود در سال 2024 را فروش 3.2 میلیون دستگاه اعلام کرده بود اما در مجموع به فروش 1.89 میلیونی رسید که حاکی از افت 9.2 درصدی است. این شرکت امسال به دنبال فروش 3 میلیون دستگاهی است هرچند به نظر نمیرسد که آن را محقق سازد.
دانگ فنگ پیش از این با مشکلاتی در زمینه جوینت ونچر نیسان و هوندا مواجه بوده و میزان فروش آنها 12.7 و 29.2 درصد کاهش یافته است. برندهای خود دانگ فنگ اما اوضاع بهتری دارند و بخش اعظم رشد فروش این گروه خودروسازی به استقبال از محصولات انرژی جدیدش مربوط میشود. شایان ذکر است بازسازی ساختاری این دو خودروساز نمیتواند کسبوکار عادی و تولیدات آنها را سریعاً تحت تأثیر قرار دهد هرچند با توجه به اصلاحات دولتی پیش رو، کارایی آنها بهبود خواهد یافت. از آنجایی که صنعت خودروی چین با رقبای متنوعی چه در داخل و چه در خارج مواجه است بنابراین شرکتهای دولتی با فشار فزایندهای برای عبور از دوران گذار فعلی مواجه هستند. از آنجایی که شرکتهای خصوصی همچون بی وای دی و هیما در حال رشد و گسترش بازارهای خود هستند، شرکتهای دولتی نیز باید مزایای رقابتی خود را بهبود بخشند.