معرفی ایدو EV460؛ سدان برقی چانگان با قیمت ۱.۵ میلیارد تومان در ایران

سه‌شنبه 6 آبان 1404 - 16:16
مطالعه 6 دقیقه
خودروی برقی چانگان ایدو EV460 سایپا
چانگان ایدو EV460 به عنوان نخستین خودروی تمام برقی وارداتی سایپا با برد ۴۶۰ کیلومتر و قیمت ۱.۵۵ میلیارد تومان معرفی شد.
تبلیغات

چانگان ایدو EV460، سدان تمام‌برقی چینی که اکنون به‌عنوان نخستین خودروی تمام‌برقی وارداتی در سبد سایپا عرضه شده است، ترکیبی از برد مناسب، تجهیزات رفاهی قابل‌قبول و قیمت رقابتی را ارائه می‌دهد. در این مطلب مشخصات فنی، ابعاد، امکانات، نکات ایمنی، مزایا و معایب و جمع‌بندی نهایی را بررسی کرده‌ایم.

معرفی کوتاه

ایدو EV460 نسخهٔ تمام‌برقی از نسل دوم سدان ایدو است که در چین عرضه شده و با باتری و موتور الکتریکی برای استفادهٔ شهری و بین‌شهری طراحی شده است. این مدل با تاکید بر برد حرکتی بالا و هزینهٔ نگهداری پایین، توجه ناوگان‌ها و خریداران فردی را جلب کرده است. این خودرو در ابتدا توسط سایپا باهدف استفاده در ناوگان تاکسیرانی وارد کشور شده بود. اما در نهایت مورد قبول سازمان تاکسیرانی قرار نگرفت. سپس قرار شد تا در تاکسی های اینترنتی دات وان بابک زنجانی استفاده شود اما اکنون عرضه عمومی آن به عنوان خودروی سواری شخصی آغاز شده است.

جدول مشخصات فنی و ابعادی چانگان ایدو EV460

مشخصه

مقدار

نوع پیشرانه

موتور الکتریکی محور جلو (Permanent Magnet Synchronous Motor)

قدرت پیشرانه

حدود ۱۲۰ کیلووات (معادل ~۱۶۱ اسب‌بخار)

گشتاور

۲۴۵ نیوتن‌متر

ظرفیت باتری

حدود 47.8 کیلووات‌ساعت

برد حرکتی (استاندارد NEDC/MIIT)

حدود ۴۰۰–۴۶۰ کیلومتر (اعداد NEDC بین ۴۰۱ تا ۴۶۰ ذکر شده؛ در شرایط خاص با سرعت ثابت ≤۶۰ کیلومتر/ساعـت شرکت چانگان عددی تا ۵۵۰ کیلومتر هم اعلام کرده است)

شارژ سریع

رسیدن به ~۸۰٪ در حدود ۵۰ دقیقه (بسته به شارژر و نمونه خودرو)

شارژ عادی (AC)

شارژ کامل در حدود ۸ ساعت (بسته به سطح شارژر خانگی)

۰–۱۰۰ کیلومتر

حدود ۱۰.۸ ثانیه (گزارش‌ها متفاوت؛ بین ~۱۰–۱۱ ثانیه)

سرعت بیشینه

حدود ۱۴۵ کیلومتر/ساعت

طول × عرض × ارتفاع (mm)

۴٬۷۴۰ × ۱٬۸۲۰ × ۱٬۵۳۰

فاصله بین دو محور (mm)

۲٬۷۰۰

توجه: اعداد برد و ظرفیت باتری بر پایهٔ اعلام‌های رسمی شرکت و استاندارد NEDC/MIIT هستند؛ NEDC معمولاً آرمانی‌تر از معیارهای نوترال‌تر (مثل WLTP یا EPA) گزارش می‌کند، بنابراین در استفادهٔ واقعی شهری/ترکیبی ممکن است برد واقعی کمتر از ارقام تبلیغاتی باشد.

امکانات رفاهی و تجهیزات

  • نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی و نمایشگر پشت‌آمپر دیجیتال
  • صندلی‌های چرمی، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، کروز کنترل و اتوهولد.
  • سیستم صوتی با ۶ بلندگو، رینگ‌های ۱۷ اینچی و چراغ‌های جلو هالوژن با دی‌لایت LED. (مشخصاتی که در کاتالوگ وارداتی ذکر شده).

ایمنی و سامانه‌های کمک راننده

  • ۶ کیسهٔ هوا (جلو، جانبی و پرده‌ای).
  • سیستم‌های ترمز ABS، EBD، کنترل پایداری ESC، کنترل کشش (TCS) و TPMS (پایش فشار باد).
  • دوربین عقب و امکانات کمکی پایه‌ای؛ برخی نسخه‌ها در بازارهای دیگر مواردی مثل هشدار نقاط کور یا سیستم‌های پیشرفته‌تر را ارائه داده‌اند اما در کاتالوگ وارداتی سایپا تمرکز روی ایمنی پایه و کیسه‌های هوا بوده است.

مزایا (نقاط قوت)

  • برد حرکتی مناسب برای استفاده روزمره و سفرهای کوتاه-متوسط — با برد اعلامی بالای ۴۰۰ کیلومتر (NEDC) برای یک باتری زیر ۵۳ کیلووات‌ساعت، این خودرو در کلاس خود رقابتی است و برای کاربران شهری تا بین‌شهری مناسب به نظر می‌رسد.
  • شارژ سریع پشتیبانی‌شده — رسیدن به حدود ۸۰٪ در ~۵۰ دقیقه (با شارژر مناسب) قابلیت استفادهٔ روزمره را بهبود می‌بخشد و برای کسانی که دسترسی به شارژ سریع دارند صرفه‌جویی زمانی ایجاد می‌کند.
  • تجهیزات رفاهی و ایمنی معقول — کاتالوگ وارداتی شامل امکاناتی است که انتظارات خریدار خانوادگی را پوشش می‌دهد: نمایشگر لمسی، کروزکنترل، ۶ کیسهٔ هوا و ESC.
  • هزینه نگهداری کمتر نسبت به موتورهای احتراقی — خودروهای برقی معمولاً سرویس‌های کمتر مکانیکی و هزینهٔ سوخت پایین‌تر دارند (طبق اصول عمومی EVها). (ملاحظه: زیرساخت شارژ و قیمت برق محلی تعیین‌کنندهٔ هزینهٔ واقعی خواهد بود.)

معایب و نکات منفی (چه چیزهایی باید خریدار بداند)

  • برد اعلامی بر پایهٔ NEDC است — انتظار کاهش در دنیای واقعی: ارقام NEDC معمولاً خوشبینانه‌تر هستند؛ در رانندگی با تهویه، سرما، سرعت‌های بالا یا مسافت‌های بین‌شهری، برد واقعی ممکن است به‌طور محسوسی کمتر شود. بنابراین خریدار باید در انتخاب و برنامه‌ریزی سفرها محافظه‌کار باشد.
  • زیرساخت شارژ در ایران هنوز توسعه‌نیافته است: هرچند خود خودرو از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند، اما دسترسی گسترده به شارژرهای DC سریع در ایران محدود است و این می‌تواند تجربهٔ استفادهٔ بین‌شهری را تحت‌تأثیر قرار دهد. (نکته‌ای عملی که برای خریدار ایرانی اهمیت زیادی دارد).
  • قیمت ورود غیر رقابتی در بازار ایران — ورود رسمی به بازار ایران توسط سایپا و قیمت‌گذاری (اطلاعات عرضه/فروش فوری سایپا و جدول قیمت/شرایط منتشر شده در پدال) می‌تواند ایدو را در مقایسه با برخی رقبای وارداتی و یا محصولات برقی با چالش مواجه نماید. مثلاً هر سه خودروی تمام برقی ایران خودرو (بستیون، دانگ فنگ و لونا ارزان‌تر از محصول چانگان در دسترس قرار دارند. خودروی تمام برقی نیمه لوکس هونگچی E-QM5 نیز هرچند قیمت کمپانی بالاتری دارد اما در بازار تقریبا با قیمتی نزدیک به چانگان به فروش می‌رسد.
  • تأثیر خدمات پس از فروش وارداتی: خودروهای وارداتی (به‌ویژه برقی) ممکن است با چالش‌های تامین قطعات یدکی، خدمات تخصصی باتری و نگهداری مواجه شوند؛ پوشش گارانتی و شبکه خدمات سایپا تعیین‌کنندهٔ تجربهٔ مالک خواهد بود.
  • امکانات کمک‌راننده سطح بالا محدود: در مقایسه با برخی EVهای جدیدتر، مجموعهٔ ADAS پیشرفته (مثل کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار با تشخیص پیاده‌رو در همه تریم‌ها) ممکن است در نسخه‌های پایه یا وارداتی کامل نباشد؛ بنابراین انتظارات را باید مطابق با کاتالوگ عرضه شده تنظیم کرد.

قیمت و عرضه

طبق اعلام رسمی سایپا در تاریخ ۶ آبان ۱۴۰۴، قیمت نهایی چانگان ایدو EV460 به شرح زیر تعیین شده است:

مدل

زمان قیمت‌گذاری

قیمت مصوب (تومان)

چانگان ایدو EV460

آبان ۱۴۰۴

۱,۵۵۲,۹۴۶,۰۰۰

جمع‌بندی نهایی

چانگان ایدو EV460 خودرویی است که برای بازارهایی که به دنبال قیمت منطقی، برد بالاتر از ۴۰۰ کیلومتر (براساس NEDC) و امکانات رفاهی معقول هستند، گزینهٔ جذابی به‌نظر می‌رسد. ورود رسمی این مدل به ایران توسط سایپا، شانس موفقیت را افزایش می‌دهد اما محدودیت‌های زیرساخت شارژ و تفاوت بین ارقام تبلیغی برد و عملکرد واقعی، نکاتی هستند که خریداران باید آن‌ها را در نظر داشته باشند. در مجموع، ایدو EV460 می‌تواند یک «خودروی برقی روزمره/خانوادگی» مقرون‌به‌صرفه برای بازار ایران باشد — به شرط آنکه انتظارها و برنامهٔ استفادهٔ خریدار با واقعیت‌های زیرساختی و مشخصات فنی تطبیق داده شود.

موتور برقی چانگان ایدو EV460 سایپا
صندوق عقب چانگان ایدو EV460 سایپا
کلاستر چانگان ایدو EV460 سایپا
چانگان ایدو EV460 سایپا
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.