آواتار 12 وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند لوکس آوا موتور پارس
آواتار 12 در کلاس سدان کوپه، با همکاری فنی چانگان، هوآوی و CATL تولید میشود. ارتفاع سقف این خودرو نسبت به آواتار 11 کمتر است و حس اسپرت بیشتری فراهم میکند.
آواتار 11 و ارس HM5 خودروهایی هستند که با قیمت 4/5 تا 5 میلیارد تومان پیشفروش میشوند. انواع فونیکس نیز در گروه 3 تا 4 میلیارد تومان قرار دارند. شرایط موجود البته به دلیل محدودیت بر واردات برندهای مشهور ساخت ژاپن و کشورهای اروپایی شکل گرفته؛ ضمن اینکه اعمال تعرفههای سنگین بر خودروهای خارجی نیز، مزید بر علت شده است.
بیشتر بخوانید:
چانگان در اولین سالهای تولید، به دلیل ضعف در طراحی و نمای بیرونی محصولات، خودروساز درجه یک چین محسوب نمیشد. این مجموعه از زمان تاسیس در 1962 تا شروع قرن 21، صرفا مونتاژکار فورد، پژو، سیتروئن، مزدا و سوزوکی بود اما با مدیریت هوشمندانه و استخدام نیروهای خارجی، به سطح اول خودروسازی جهان نزدیک شد. چانگان با فروش سالانه ۲/۳ میلیون دستگاه، یکی از چهار خودروساز بزرگ چین است و صادرات گسترده به کشورهای مختلف دنیا دارد.
برند آواتار (AVATR) زیرمجموعهی چانگان، سال 2018 تاسیس شد تا مخصوص خودروهای تمام برقی با فناوریهای عالی باشد. این شرکت، از تجربهی نادر فقیهزاده که سالها سابقهی درخشان در تیم طراحی بیامو داشت، استفاده میکند و حالا نزدیک به 74 هزار دستگاه فروش سالانه دارد. علاوهبر چانگان، چند غول فناوری چینی شامل CATL و هواوی نیز سهامدار آواتار هستند.
آواتار 12 یا به بیان درستتر وانتو (one two) در کلاس سگمنت E یا خودرو تشریفاتی (Executive car) مثل پورشه پانامرا، سال 2023 معرفی شد. این مدل، دومین خودروی تولید انبوه شرکت سازنده بعد از آواتار 11 محسوب میشود. آواتر 12 از نظر فنی در گروه EREV یا برقی مجهز به موتور بزنینی برای افزایندهی شارژ قرار میگیرد و از این نظر مشابه خودروهای پلاگین هیبرید است؛ اما برای حرکت صرفا متکی به محرک برقی است.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی آواتار 12
حاصل کاری نادر فقیهزاده و گروه تحت سرپرستی او، مورد تحسین کارشناسان قرار گرفته و حالا آواتر 12 به عنوان یکی از زیباترین خودروهای دنیا مشهور شده است. این مدل، ترکیبی جالب از سبک طراحی مدرن و المانهای ساده را با شخصیت اسپرت ارایه میکند. آواتار 12 از نمای جانبی و پشت، پورشه پانامرا و مرسدس AMG GT سدان را به یاد میآورد.
چراغهای روشنایی روز، دو نوار باریک و نسبتا بلند هستند. نور اصلی از طرفین سپر تامین میشود و کوچک با طرح مینیمال است. آواتار 12 مشابه غالب خودروهای برقی، جلوپنجره ندارد و پلاک را در وسط ارایه میکند. حجمدهی بدنه با حالت مواج و پرهیز از خطوط تیز، چشمنواز است؛ ضمن اینکه اثری از ادوات سیاه پلاستیکی، دیده نمیشود.
در نمای جانبی، رینگهای بزرگ 21 اینچ جلب توجه میکنند و بسیار جذاب هستند. بخشی از رکاب را مواد سیاه تشکیل داده اما به دلیل طراحی هماهنگ با دیگر اجزا، توی ذوق نمیزند. دستگیرههای مخفیشونده، فرم شبیه به کوپه در انتهای بدنه و حجمدهی جالب توجه روی گلگیرها، دیگر نکات جذاب آواتار 12 هستند.
نمای پشت در مقایسه با غالب خودروهای ساخت چین، زیبا محسوب میشود. فرم شیشهی عقب، حس یک خودروی کلاسیک را تداعی میکنند. درپوش صندوق و نوار LED، حس اسپرت آواتار 12 را افزایش میدهند. حتی بال عقب با قابلیت تغییر وضعیت، در انتهای بدنه نصب شده است.
در مجموع به زحمت میتوان از طراحی آواتار 12 ایراد گرفت. این محصول با طول 5020 و عرض 2000 و ارتفاع 1455 و فاصله محوری 3020 میلیمتر میلیمتر ارایه میشود. آواتار 12 نسبت به تویوتا کمری 2017 موجود در ایران، طول و عرض و فاصله محوری بیشتری فراهم میکند؛ همچنین در مقایسه با شاسی بلند آواتار 11، ابعاد بزرگتر با سقف کوتاهتر دارد.
طراحی داخلی و نمای کابین آواتار 12
آنچه برای پذیرفتن یک خودرو در کلاس لوکس لازم است، در کابین آواتار 12 فراهم شده. از جدیدترین فناوریهای دیجیتال و نمایشگرهای بزرگ گرفته تا صندلیهای تمام چرم با طراحی چشمنواز، داخل اتاق وجود دارند. نسخههای سفارشی، مجهز به 4 در تمام برقی برای باز و بسته شدن اتوماتیک نیز هستند.
فرمان آواتار 12 حالت بیضی شکل دارد تا در بالا فضای خالی برای دید راننده به پنل دیجیتال ارایه کند. مهمترین تفاوت آواتار 12 با آواتار 11 به نمایشگر عریض سرتاسری روی داشبورد مرتبط است. در این سدان کوپه، تمام تودریها و داشبورد، از چرم باکیفیت و مواد نرم با رنگ قابل سفارش سیاه، سفید، قهوهای و قرمز و نارنجی تشکیل شده است.
فاصله محوری 3 متری برای آواتار 12 باعث میشود سرنشینان جلو و عقب، فضای بسیار خوب جلوی زانو داشته باشند و 4 مسافر بلند قد، راحتی عالی در سفرهای بین شهری را تجربه کنند. علاوهبر ردیف جلو، زاویهی صندلیهای عقب هم با تنظیمات برقی، قابل تغییر است تا حالتی نزدیک به تخت خواب فراهم شود.
پیشرانه و تجهیزات فنی آواتار 12
پیشتر اشاره کردیم که آواتار one two، یک خودروی EREV با موتور بنزینی برای کمک به شارژ باتری است. پیشرانهی الکتریکی، محرک اصلی این کراساور، در مدل پایه، 310 اسب بخار قدرت و 370 نیوتنمتر گشتاور دارد. این مدل، دیفرانسیل عقب با گیربکس تک سرعته است و در زمان 7 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. شرکت سازنده ادعا میکند آواتار 12 همراه باتری 116 کیلووات ساعت لیتیوم یون ساخت CATL توان پیمایش 700 کیلومتر دارد.
نسخهی دو موتوره و چهار چرخ محرک آواتار 12، مجموع قدرت 580 اسب بخار و گشتاور 650 نیوتنمتر فراهم میکند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 4/5 ثانیه و نهایت سرعت 200 کیلومتر برساعت با توان پیمایش 600 کیلومتر، دیگر مشخصات آواتار 4WD هستند.
آواتار به سیستم عامل هارمونی OS هوآوی و فناوری درایو خودکار HiCar شامل واحدهای پردازش، دوربینهای HD و رادارهای هوشمند LiDAR مجهز شده است. نمایشگر لمسی 15/6 سیستم صوتی 25 اسپیکر، هشت کیسهی هوا، ترمز اتوماتیک هوشمند و رانندگی خودران سطح دو با قابلیت هدایت خودکار بین خطوط، مهمترین امکانات آواتار 12 هستند.
قیمت آواتار 12 در بازار چین و پیشبینی برای ایران
سدان کوپه آواتار، حدود قیمت 35 تا 45 هزار دلار دارد. هرچند که برای غالب مردم دنیا، آواتار وان وان، خودرویی ارزانقیمت محسوب نمیشود؛ اما با توجه به امکانات و توانایی فنی، چندان گران نیست. طبیعتا شهروندان ایرانی با متوسط درآمد پایینتر از میانگین جهانی، به سختی میتوانند چنین هزینهای را علاوهبر مالیات و عوارض سنگین بر خودروهای وارداتی بپردازند. با این شرایط، ضمن توجه به نرخ دلار در بازار آزاد، قیمت آواتار 12 برای عرضه در سال 1404، حدود 5 میلیارد تومان پیشبینی میشود.