کراساوور پرچمدار چری جتور X95، برداشت چینیها از آئودی Q7!
جتور (Jetour) برندی تازه تأسیس متعلق به چری است که صرفاً به تولید کراساوور میپردازد. این برند نوپا در همین مدت کوتاه در چین نسبتاً محبوب شده بهگونهای که فروش برخی محصولات آن از ساختههای همکلاس خود چری بیشتر بوده است. جتور که بهسرعت در حال تکمیل سبد محصولات خود است، در نمایشگاه گوانگژو در اواخر سال 2019 رسماً بزرگترین و گرانترین کراساوور خود بنام X95 را معرفی کرد. این خودرو که پرچمدار جتور محسوب میشود، بر اساس مدل کوچکتر جتور X90 ساخته شده که خود آن روی پلتفرم چری تیگو 8 شکل گرفته است.
X95 مفهوم طراحی خانوادگی جتور را ادامه داده و بسیار به مدل کوچکتر X90 شباهت دارد. هرچند استایل کلی این کراساوور پرچمدار شیک و سطح بالا به نظر میرسد اما الگوبرداری از آئودی Q7 در طراحی آن کاملاً مشهود است. در جلوی خودرو، جلوپنجرهٔ ششضلعی بزرگ و چراغهای تیز و زاویهدار کاملاً ساختههای آئودی را به یاد میآورند اما طرح داخلی دانهدانهٔ جلوپنجره با تریم کرومی و لوگوی جتور در میانهٔ آن، نمای کلی را کمی از آئودی دور کردهاند. چراغهای جلو نیز گرافیک داخلی پیچیدهای داشته و از نوع تمام LED هستند. چراغهای مه شکن LED در پایین هم نمای سهبعدیتری به خودرو بخشیدهاند. این مه شکنهای چهارتایی یکی از عناصر طراحی مرسوم در برند جتور است.
در پروفیل جانبی X95 از خط کمر پیچیدهتری استفاده شده تا این قسمت هم سهبعدی به نظر برسد. همچنین همهٔ ستونهای خودرو مشکیرنگ هستند که طرح سقف شناور را ایجاد کرده است. رینگهای چند پرهٔ آلومینیومی هم به جذابیت طراحی جانبی این کراساوور چینی افزوده است. طول X95 نسبت به X90 کمی افزایش یافته و به 4,875 میلیمتر رسیده اما عرض و ارتفاع آن نسبت به برادر کوچکتر خود تغییری نداشته و به ترتیب برابر با 1,925 میلیمتر و 1,745 میلیمتر است. فاصلهٔ محوری این کراساوور پرچمدار هم 2,855 میلیمتر اعلام شده است.
طراحی عقب X95 در مقایسه با طراحی جذاب جلوی آن، بسیار سادهتر به نظر میرسد. تریم کرومی در زیر شیشه و بالای سپر، اسپویلر روی سقف و خروجیهای هوای عمودی در طرفین سپر از ویژگیهای قابلتوجه این قسمت هستند درحالیکه شکل چراغها بسیار به نسل قبلی آئودی Q5 شباهت دارد. بااینحال، نوشتهٔ بزرگ JETOUR در بین چراغها و سر اگزوزهای افقی در پایین سپر کمی احساس اسپرتی به بیننده میدهند.
طراحی داخلی X95 زیبا و مدرن به نظر میرسد اما در اینجا هم رگههایی از آئودی دیده میشود مثل طراحی کنسول مرکزی و صفحهنمایش لمسی بزرگی که برای کنترل سیستم تهویه در نظر گرفته شده است. برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هم دو نمایشگر بزرگ 12.3 اینچی در نظر گرفته شده که بهصورت یکپارچه و متصلبههم هستند. علاوه بر این، آینهٔ عقب خودرو هم به سیستم چندرسانهای مستقل از نمایشگر مرکزی مجهز است و از ویژگیهای زیادی مثل ناوبری، بلوتوث و کنترل صوتی سود میبرد. تزئینات آلومینیومی و دوخت متضاد هم از ویژگیهای تزئینی کابین X95 هستند.
X95 به لطف فاصلهٔ محوری زیاد، از کابین جاداری برخوردار است و به همین دلیل علاوه بر نسخهٔ دو ردیفهٔ پنجنفرهٔ سنتی، در نسخههای سه ردیفهٔ ششنفره یا هفتنفره هم ارائه میشود. چری برای کراساوور پرچمدار جتور دو پیشرانهٔ مختلف را در نظر گرفته است. موتور اول یا پایه از نوع 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو با 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور است درحالیکه موتور دوم یک نمونهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو است که 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
نیروی موتور اول از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی انتقال پیدا میکند درحالیکه برای انتقال نیروی موتور قویتر یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه در نظر گرفته شده است. نیروی هردو موتور اما صرفاً به چرخهای جلو منتقل میشود و خبری از سامانهٔ چهارچرخ محرک نیست. سیستم تعلیق X95 در جلو مکفرسون و در عقب چند اتصالی است. قیمت جتور X95 از 99,900 یوآن معادل 14,300 دلار آغاز شده و در بالاترین نسخه به 152,900 یوآن معادل 21,800 دلار میرسد.