چری جیکو در ایران؛ خودروهای وارداتی از برند لوکس چینی

جمعه 17 شهریور 1402 - 16:30
مطالعه 12 دقیقه
chery-tiggo-9---novas-imagens
تنوع برندهای چری، عجیب و فراتر از انتظار است. ظاهرا محصولات جیکو زیرمجموعه چری برای ورود به ایران آماده می‌شوند.
تبلیغات

ایجاد برندهای متنوع، یکی از راه‌های فروش محصول توسط خودروسازان چینی است. دیگر شرکت‌های دنیا هم برای کشورهای مختلف، نام‌های اختصاصی استفاده می‌کنند؛ اما چری، دانگ فنگ و سایک موتورز چین، زیرمجموعه‌های بسیار پرتعداد دارند.

در ایران، علاوه‌بر خودروهای چری و فونیکس که توسط مدیران خودرو ارائه می‌شوند، فیدلیتی مونتاژ بهمن موتور هم، محصول زیرمجموعه چری است. حالا ادعا می‌شود جیکو (jaecoo) نیز توسط شرکتی مستقل از مدیران خودرو و بهمن موتور، طی ماه‌های آینده به بازار ایران وارد خواهد شد.

جِیکو (جِی کو) که توسط بعضی سایت‌های ایرانی به اشتباه جایکو و جائکو تلفظ شده است؛ کمتر از دو سال سابقه‌ی تجاری دارد. فعلا جیکو 7 و جیکو 9 در کلاس شاسی‌بلند خانوادگی رونمایی شده‌اند تا سال 2023 تحویل خریداران شوند. چری تلاش می‌کند با جیکو، محصولات لوکس و دارای تجهیزات مدرن ارائه دهد که فراتر از خودروهای اصلی این شرکت باشند. ظاهرا، برند اکسید زیرمجموعه چری که مدتی در بازار روسیه و جنوب شرق آسیا فروش داشت؛ جای خود را به جیکو خواهد داد.

با توجه به عدم قطعیت در واردات جیکو به ایران، دو محصول برای مخاطبان پدال معرفی می‌شوند تا اطلاعات اجمالی از جیکو 7 و جیکو 9 داشته باشیم. جالب‌تر اینکه خودروهای جیکو هنوز به خارج چین صادر نشدند و قیمت قطعی آن‌ها مشخص نیست.

مشخصات و قیمت چری جیکو 7 یا TJ-1

از سال قبل، چری برای ساخت یک شاسی‌بلند اسپرت دو دیفرانسیل به نام اکسپلور 06 آگهی داده بود. این خودرو، عملا تفاوتی با جیکو 7 ندارد و صرفا جلوپنجره با نشان تجاری Chery  یا jaecoo ارائه می‌کند.

پلتفرم جیکو 7 با خودروهای شناخته شده چری در ایران، شامل تیگو 7 پرو، فونیکس FX و ام‌وی‌ام X55 مشترک است؛ اما جیکو 7 با دو نسخه‌ی محرک جلو و دو دیفرانسیل تولید می‌شود. همچنین پیشرانه پلاگین هیبرید نیز دارد. ابعاد این کراس‌اور، طول 4,451  و عرض 1,865  با فاصله محوری 2,650  میلی‌متر است.

تفاوت‌های جیکو 7 با دیگر خودروهای چری، فراتر از انتظار است و صرفا بدنه‌ی متفاوت را شامل نمی‌شود. مثلا نمایشگر لمسی 14/8 اینچی با پردازنده کوالکام 8155، سخت‌افزار مناسب برای سیستم سرگرمی و ایمنی هوشمند را فراهم می‌کنند. جیکو 7 علاوه‌بر امکاناتی مثل سیستم کنترل پایداری، ترمز خودکار و فناوری نمایش اطلاعات روی شیشه (HUD)، رانندگی خودران سطح دو نیز دارد تا راننده بتواند در مسیر جاده، دست‌ها را از روی فرمان بردارد و هدایت بین خطوط با حفظ فاصله ایمن از دیگر خودروها را به جیکو 7 واگذار کند.

مدل پایه، پیشرانه 1/6 لیتر توربوشارژ با قدرت 154 اسب بخار و گشتاور 220 نیوتن‌متر دارد. نسخه پلاگین هیبرید از ترکیب موتور برقی با پیشرانه 1/5 لیتر توربو، 326 اسب بخار قدرت و 510 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند تا حدود دو برابر قوی‌تر از مدل اصلی باشد.  هر دو مدل جیکو 7 با گیربکس اتوماتیک 7 سرعته دبل کلاچ تولید می‌شوند و سیستم دو دیفرانسیل را در نسخه سفارشی ارائه می‌کنند. توان پیمایش تمام برقی برای جیکو 7 پلاگین هیبرید، 100 کیلومتر است و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 7 ثانیه فراهم می‌کند.

جیکو 7 با امکانات و توانایی‌های موجود، طبیعتا گران‌تر از خودروهای چینی شناخته شده در بازار ایران است. برای کشور فیلیپین، مدل اصلی آستانه قیمت 20 هزار دلار دارد و هزینه خرید نسخه پلاگین هیبرید دو دیفرانسیل، نزدیک به 25 هزار دلار خواهد بود. با این شرایط، احتمالا قیمت ارزان‌ترین جیکو 7 برای مشتری ایرانی، بیش از 2 میلیارد تومان خواهد بود.

مشخصات و قیمت چری جیکو 9 یا تیگو 9

از نظر فنی و ظاهری، تفاوت چندانی بین جیکو 9 و چری تیگو 9 دیده نمی‌شود. احتمالا مدیران شرکت سعی می‌کنند تا این خودروها را با برند متفاوت در کشورهای مختلف عرضه کنند. به هر صورت، تیگو 9 شاسی‌بلند پرچمدار و بزرگ‌ترین خودرو برای چری محسوب می‌شود.

چرخ‌های 20 اینچ، چراغ‌های تمام LED، نمایشگرهای 12/3 اینچ داخل کابین و سیستم صوتی با 14 بلندگو از برند سونی، تفاوت امکانات جیکو 9  با خودروهای میان‌رده‌ی چری را نشان می‌دهند. این محصول طول 4,820  و عرض 1,930  و ارتفاع 1,699  میلی‌متر با فاصله محوری 2,820 میلی‌متر دارد. همچنین با نسخه سه ردیف صندلی نیز تولید می‌شود.

جیکو 9 نیز مشابه جیکو 7 دو مدل تمام بنزینی و پلاگین هیبرید دارد اما قدرت بیشتر ارایه می‌دهد. نسخه پایه از جیکو 9 با پیشرانه 2 لیتر توربوشارژ، 261 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. مدل پلاگین هیبرید، با اضافه کردن موتور برقی، حدود 370 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن‌متر گشتاور خواهد داشت. البته جزئیات دقیق از توانایی فنی جیکو 9 پلاگین هیبرید هنوز اعلام نشده و اعداد فوق، تخمین رسانه‌های چینی با مشابهت دادن به مدل‌های هم‌رده هستند.

مدل تمام بنزینی از جیکو 9، میانگین مصرف سوخت 8 لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت 205 کیلومتر برساعت دارد. نسخه پلاگین هیبرید علاوه بر مصرف سوخت نزدیک به 2 لیتر در صد کیلومتر، می‌تواند حدود 1300 کیلومتر را بی‌نیاز از توقف برای خرید بنزین طی کند. چری امیدوار است جیکو 9 پلاگین هیبرید را با سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت کمتر از 5 ثانیه به تولید برساند.

قیمت مدل تک دیفرانسیل تیگو 9 با پیشرانه تمام بنزینی، 22 هزار دلار است. هزینه خرید برای نسخه‌ی پلاگین هیبرید دو دیفرانسیل هنوز مشخص نیست اما احتمالا اضافه پرداخت 5 تا 7 هزار دلار وجود خواهد داشت. از دیدگاه نگارنده، آستانه قیمت جیکو 9 برای بازار ایران نیز، حدود 2/5 میلیارد تومان خواهد بود.

چنانچه تخفیف مالیات و عوارض گمرکی برای خودروهای پلاگین هیبرید وارداتی به ایران اعمال شود، می‌توان امیدوار بود بعضی مدل‌های چینی از این دست، مثل جیکو 7 و جیکو 9، هزینه‌ی خرید نزدیک به بازار جهانی داشته باشند.

 

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.