مقایسه چانگان CS35 پلاس با ام وی ام X55 پرو، کدام بهتر است؟

یک‌شنبه 5 فروردین 1403 - 08:30
مطالعه 8 دقیقه
Cars-13
با بودجه‌ای در حدود 1.5 تا 1.6 میلیارد تومان می‌توان از بین این دو کراس‌اوور یکی را انتخاب کرد و در این مطلب خواهیم فهمید که کدام‌یک گزینهٔ بهتری...
تبلیغات

با بودجه‌ای در حدود 1.5 تا 1.6 میلیارد تومان می‌توان از بین این دو کراس‌اوور یکی را انتخاب کرد و در این مطلب خواهیم فهمید که کدام‌یک گزینهٔ بهتری خواهد بود.

در اوایل دههٔ 90 شمسی، سایپا ابتدا اقدام به واردات چانگان CS35 کرد و در سال 1395 مونتاژ این کراس‌اوور چینی در سایپا کاشان آغاز شد. این خودرو پس از مونتاژ در ایران با استقبال مناسبی از سوی خریداران مواجه شد اما پس از وضع تحریم‌ها علیه کشورمان، تولید CS35 در سال 1398 متوقف شد. پس از آزادسازی واردات اما سایپا دوباره سراغ شاسی‌بلند محبوب خود رفت و این بار نسل دوم آن را با نام چانگان CS35 پلاس به ایران آورد. برخلاف دههٔ 90، کراس‌اوور چانگان حالا در بازار خودروی کشورمان با رقبای زیادی مواجه است که اصلی‌ترین آن‌ها ام وی ام X55 پرو است. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم این دو کراس‌اوور را باهم مقایسه کنیم.

کپی لینک

معرفی کلی

چانگان CS35 پلاس اولین بار در نمایشگاه خودروی پکن 2012 رونمایی شد. این خودرو فروش مناسبی را در چین تجربه کرد و به همین دلیل پس از معرفی نسل دوم با پسوند پلاس در نمایشگاه چنگدوی 2018، همچنان تا سال 2022 روی خط تولید ماند. CS35 پلاس اما در اوایل سال 2021 فیس‌لیفت شد و در قسمت دماغه نمای مدرن‌تری به خود گرفت. از سوی دیگر، خودرویی که در ایران با نام ام‌وی‌ام X55 عرضه می‌شود در اصل چری تیگو 5x نام دارد. این خودرو در نیمه دوم سال 2017 به‌عنوان مدلی بزرگ‌تر از تیگو 3x (همان ام‌وی‌ام X22) راهی بازار چین شد. سپس تیگو 5x در سال 2019 فیس‌لیفتی را تجربه کرد که شامل بازطراحی کامل دماغه خودرو می‌شد. همین نسخه برای مدتی با نام X55 در کشورمان عرضه شد و سپس در سال 2020 بار دیگر زیر تیغ جراحی رفت که این فیس‌لیفت دوم با نام X55 پرو در ایران عرضه شد.

کپی لینک

طراحی بیرونی

این دو کراس‌اوور تقریباً هم سن و سال یکدیگر هستند و بنابراین، هردو خودرو از طراحی مدرنی بهره می‌برند. بااین‌حال، X55 پرو به لطف تجربه دومین فیس‌لیفت در سال 2020 که جلوپنجره جدید چری موسوم به کهکشانی را برای آن به همراه داشت، نمایی جوان‌پسندتر را به نمایش می‌گذارد درحالی‌که C35 پلاس فرمی ساده‌تر و اطوکشیده دارد. در جلوی این کراس‌اوور چینی شاهد چراغ‌های دوقسمتی با دی‌لایت‌های باریکی در بالا و چراغ‌های اصلی کمی پایین‌تر هستیم که جلوپنجره‌ای مشکی‌رنگ و نسبتاً ساده‌ای را احاطه کرده‌اند.

در قسمت عقب، چراغ‌های سراسری را می‌بینیم که تا حدودی فاقد ظرافت به نظر می‌رسند درحالی‌که در عقب X55 پرو تریم کرومی بین چراغ‌ها و سر اگزوزهای تزئینی نمای جذاب‌تری را ایجاد کرده‌اند. همچنین هردو خودرو از تریم قرمزرنگ در سپر جلو و پایین درها بهره می‌برند. به‌طورکلی، در بخش طراحی بیرونی هرچند کفهٔ ترازو کمی به سمت X55 پرو سنگینی می‌کند اما انتخاب خودروی زیباتر بیشتر موضوعی سلیقه‌ای خواهد بود و دو کراس‌اوور تقریباً در یک سطح هستند.

کپی لینک

داخل

در داخل نیز تقریباً همان داستان بیرون جریان دارد و هردو ماشین از فضای مدرن و بروزی بهره می‌برند که انتخاب مدل زیباتر را دشوار می‌کند. در X55 پرو شاهد صفحه آمپر دیجیتالی، نمایشگر 10.25 اینچی ایستاده بالای داشبورد، طراحی مدرن کنسول مرکزی، دسته‌دنده الکترونیکی و کنترل‌های لمسی سیستم تهویه هستیم که کاملاً حال و هوای امروزی به کابین خودرو بخشیده‌اند. علاوه بر این، تریم قرمزرنگ نیز بر جذابیت داخلی این ماشین افزوده است.

از سوی دیگر، CS35 پلاس هم با غربیلک فرمان D شکل، دریچه‌های تهویه طرح سراسری و نمایشگر 10 اینچی یکپارچه با صفحه آمپر، در برابر رقیب خود حرف‌های زیادی برای گفتن دارد هرچند که طراحی کنسول مرکزی آن با شیفتر سنتی کمی قدیمی به نظر می‌رسد. درمجموع، در کابین هم باید دو خودرو را تقریباً در یک سطح دانست.

کپی لینک

تجهیزات و امکانات

CS35 پلاس توسط سایپا در دو تیپ مختلف شامل تیپ 2 و تیپ 3 عرضه می‌شود که دومی تجهیزات بیشتری دارد و ازآنجایی‌که X55 پرو از سطح امکانات قابل‌توجهی برخوردار است، در اینجا تیپ 3 چانگان را برای مقایسه در نظر می‌گیریم. همچنین برای ام‌وی‌ام هم تیپ IE را در نظر داریم که از چند آپشن بیشتر بهره می‌برد.

ام‌وی‌ام X55 پرو

چانگان CS35 پلاس

نمایشگر

10.25 اینچی

10.0 اینچی

صفحه آمپر

دیجیتالی 7 اینچی

دیجیتالی

کروز کنترل

دارد

دارد

ایربگ

6 عدد

6 عدد

ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای

دارد

دارد

صندلی راننده

برقی 6 جهته

دستی 6 جهته

صندلی سرنشین جلو

دستی

دستی

گرم‌کن صندلی‌های جلو

دارد

ندارد

آینه‌های جانبی

تاشو برقی با گرم‌کن

تاشو برقی با گرم‌کن

تودوزی

چرمی مشکی و قرمز

چرمی

فرمان

برقی

برقی

ترمز پارک برقی

دارد

دارد

اتوهولد

دارد

دارد

کنترل شروع حرکت در سربالایی

دارد

دارد

کنترل حرکت در سراشیبی

دارد

دارد

سیستم کنترل پایداری

دارد

دارد

سیستم کنترل کشش

دارد

دارد

ترمز کمکی

دارد

دارد

پایش باد تایرها

دارد

دارد

دوربین دید عقب

دارد

دارد

سنسور پارک

عقب

عقب

استارت از راه دور

دارد

ندارد

دوربین 360 درجه

دارد

ندارد

دوربین دید عقب

دارد

دارد

کول باکس

دارد

ندارد

سانروف

دارد برقی دو حالته

دارد پانورامیک

سنسور نور و باران

دارد

دارد

شارژر بی‌سیم گوشی

دارد

ندارد

نورپردازی داخلی

دارد هفت‌رنگ

ندارد

با توجه جدول فوق، در بخش تجهیزات X55 پرو برتری دارد و حتی نسبت به تیپ 3 چانگان هم تجهیزات بیشتری را ارائه می‌کند. به‌عنوان‌مثال، گرم‌کن صندلی‌های جلو، تنظیم برقی صندلی راننده، شارژر بی‌سیم گوشی و نورپردازی داخلی ازجمله امکاناتی است که در X55 پرو وجود دارد اما CS35 از آن‌ها بی‌بهره است.

کپی لینک

پیشرانه و گیربکس

این دو کراس‌اوور در بخش پیشرانه کاملاً هم‌سطح یکدیگر هستند. زیر کاپوت X55 پرو یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته است که 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که CS35 پلاس از یک پیشرانهٔ 1.4 لیتری چهار سیلندر توربو با 157 اسب بخار قدرت و 255 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند؛ بنابراین، موتور چانگان با وجود 100 سی‌سی حجم کمتر، خروجی بالاتری را ارائه می‌کند. دلیل خروجی بالاتر پیشرانهٔ CS35 پلاس بهره‌مندی از سیستم تزریق مستقیم سوخت است درحالی‌که سیستم سوخت‌رسانی موتور چری از نوع MPI یا انژکتوری چندنقطه‌ای است. در بخش گیربکس هم برتری با چانگان است زیرا برای انتقال نیرو از یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه استفاده می‌کند درحالی‌که گیربکس X55 از نوع CVT است. البته قوای محرکهٔ CS35 پلاس حساسیت بالاتری داشته و به نگهداری و رسیدگی بیشتری نیاز دارد درحالی‌که موتور و گیربکس X55 پرو اقتصادی‌تر است.

کپی لینک

قیمت و جمع‌بندی

این دو کراس‌اوور مثل قسمت‌های قبلی مقایسهٔ ما، از لحاظ قیمت هم تقریباً در یک سطح قرار دارند. قیمت کارخانهٔ X55 پرو یک میلیارد و 253 میلیون تومان است درحالی‌که در بازار قیمت آن هم‌اکنون به یک میلیارد و 550 میلیون تومان رسیده است. از سوی دیگر، سایپا برای تیپ 3 چانگان CS35 پلاس قیمت یک میلیارد و 275 میلیون تومان را اعلام کرده است اما در بازار این خودرو با قیمتی در حدود یک میلیارد و 680 میلیون تومان خریدوفروش می‌شود؛ بنابراین، اختلاف قیمت کارخانه و بازار چانگان بیشتر بوده و هم‌اکنون در بازار حدود 130 میلیون تومان گران‌تر است. این در حالی است که X55 پرو تجهیزات بیشتری را هم ارائه می‌کند؛ بنابراین، با در نظر گرفتن همهٔ جوانب، در این مقایسه، ام‌وی‌ام X55 پرو را به لطف قیمت ارزان‌تر، تجهیزات بیشتر و طراحی جذاب‌تر می‌توان با اختلافی جزئی گزینهٔ برتر دانست اما از سوی دیگر، ازآنجایی‌که CS35 پلاس به‌صورت وارداتی عرضه می‌شود، کیفیت مونتاژ و ساخت بالاتری دارد و از شبکهٔ نمایندگی‌های گسترده‌تر سایپا بهره می‌برد که می‌توان اختلاف قیمت خود با رقیب مدیران خودرویی را جبران کند.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

ام‌وی‌ام X55 پرو

چانگان CS35 پلاس

پیشرانه

1.5 لیتری 4 سیلندر توربو

1.4 لیتری 4 سیلندر توربو

قدرت

156 اسب بخار

157 اسب بخار

گشتاور

230 نیوتن متر

255 نیوتن متر

گیربکس

CVT

7 سرعته دوکلاچه

محور محرک

جلو

جلو

ظرفیت باک

51 لیتر

53 لیتر

وزن

1340 کیلوگرم

1390 کیلوگرم

طول

4,318 میلی‌متر

4,330 میلی‌متر

عرض

1,830 میلی‌متر

1,825 میلی‌متر

ارتفاع

1,662 میلی‌متر

1,660 میلی‌متر

فاصله محوری

2,610 میلی‌متر

2,600 میلی‌متر

ظرفیت سرنشین

5 نفر

5 نفر

قیمت کارخانه

1 میلیارد و 253 میلیون تومان

1 میلیارد و 275 میلیون تومان

قیمت بازار

1 میلیارد و 550 میلیون تومان

1 میلیارد و 670 میلیون تومان

[poll id="181"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.