چری برای تولید خودروهای خود در اروپا کارخانه‌های فولکس‌واگن را می‌خرد

چهارشنبه 10 اردیبهشت 1404 - 16:00
مطالعه 3 دقیقه
Chery-Lepas-4
گزارش‌ها حاکی از مذاکرات پیشرفته چری با فولکس‌واگن برای تصاحب دو کارخانه در آلمان است که می‌تواند نقطه عطفی برای تولید خودروهای چینی در قلب صنعت...

گزارش‌ها حاکی از مذاکرات پیشرفته چری با فولکس‌واگن برای تصاحب دو کارخانه در آلمان است که می‌تواند نقطه عطفی برای تولید خودروهای چینی در قلب صنعت خودروی اروپا باشد.

چین مدت‌ها است که به بازار خودروی اروپا چشم دوخته و حالا به نظر می‌رسد یکی از خودروسازان برجسته این کشور یعنی چری، در آستانه کسب جایگاهی در قلب صنعت خودروی آلمان است. در ژانویه 2025، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه چند خودروساز چینی به خرید یا اجاره دو کارخانه فولکس‌واگن در درسدن و اوزنابروک علاقه‌مندند. این دو کارخانه قرار است در چارچوب تلاش‌های فولکس‌واگن برای کاهش هزینه‌ها تعطیل شوند. حالا شواهد نشان می‌دهد که چری، چهارمین خودروساز بزرگ چین در حال نهایی کردن توافقی برای تصاحب این دو کارخانه است تا حضور خود را در بازارهای اروپایی گسترش دهد. چری تأیید کرده که در مذاکرات پیشرفته‌ای برای شروع تولید خودرو در آلمان است، اما مشخص نکرده که آیا این مذاکرات با فولکس‌واگن است یا خیر.

در صورت توافق برای خرید این دو کارخانه، چری قصد دارد مدل‌های برند جدید خود بنام لیپاس را در اروپا تولید کند. این برند که به‌تازگی ایجاد شده، نسخه‌های اصلاح‌شده‌ای از سری تیگو چری را برای بازارهای جهانی عرضه می‌کند. مدل‌های تولیدی در اروپا شامل دو شاسی‌بلند کامپکت و یک شاسی‌بلند میان سایز با پیشرانه‌های بنزینی، پلاگین‌هیبریدی یا تمام الکتریکی خواهند بود. چری پیش‌تر تجربه تولید در اروپا را دارد. از سال 2024، این شرکت با همکاری شرکت اسپانیایی Ebro، در کارخانه سابق نیسان در بارسلونا خودرو مونتاژ می‌کند تا مشمول تعرفه‌های سنگین اتحادیه اروپا بر خودروهای الکتریکی چینی نشود. چری در حال آماده‌سازی برای ارتقای این کارخانه است تا تولید شاسی‌بلند پلاگین‌هیبریدی تیگو را افزایش دهد و نسخه‌های الکتریکی برندهای اومودا و جیکو را برای فروش در اروپا اضافه کند. این کارخانه ظرفیت تولید سالانه 200 هزار خودرو را دارد و چری قصد دارد تا پایان 2025 تولید کامل را از سر بگیرد.

با گسترش تولید در چندین سایت اروپایی، چری نه‌تنها به دنبال دور زدن موانع تجاری مانند تعرفه‌های اتحادیه اروپا است بلکه می‌خواهد محصولاتش را با نیازهای بازارهای محلی هماهنگ کند. اتحادیه اروپا سال گذشته تعرفه‌های جدیدی بر خودروهای الکتریکی وارداتی از چین اعمال کرد و مدعی شد که این شرکت‌ها از یارانه‌های ناعادلانه دولتی بهره می‌برند. تولید در اروپا، مانند کارخانه بارسلونا یا کارخانه‌های احتمالی فولکس‌واگن، به چری امکان می‌دهد این تعرفه‌ها را دور بزند و خودروهایش را با قیمت رقابتی‌تری عرضه کند. چری قصد دارد تا پایان 2025، برندهای اومودا و جیکو را از 7 به 19 بازار اروپایی گسترش دهد و تا پایان سال 100 نمایندگی در آلمان تأسیس کند.

کارخانه درسدن فولکس‌واگن با 340 نیروی کار، در حال حاضر خودروی الکتریکی ID.3 را تولید می‌کند و قرار است از سال 2025 تولید آن متوقف شود. کارخانه اوزنابروک نیز با 2,300 نیروی کار، پورشه 718 باکستر، کیمن و تی‌راک کابریولت را تولید می‌کند که تولید آن‌ها تا 2027 پایان می‌یابد. فروش این کارخانه‌ها به چری با ارزش تخمینی هر کارخانه بین 100 تا 300 میلیون یورو می‌تواند برای فولکس‌واگن ارزان‌تر از تعطیلی آن‌ها باشد. این معامله همچنین می‌تواند خشم اتحادیه‌های کارگری را کاهش دهد زیرا چری می‌تواند بخشی از نیروی کار را حفظ کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.