انقلاب خودروهای برقی چین با آغاز تولید باتری‌ حالت جامد چری

شنبه 14 تیر 1404 - 18:30
مطالعه 3 دقیقه
Chery-Battery-Production
شرکت آنهوی آنوا با حمایت چری، تولید اولین نمونه‌های باتری حالت جامد را آغاز کرد. یک فناوری‌ ویژه که با چگالی انرژی بالا، می‌تواند آینده خودروهای...
تبلیغات

شرکت آنهوی آنوا با حمایت چری، تولید اولین نمونه‌های باتری حالت جامد را آغاز کرد. یک فناوری‌ ویژه که با چگالی انرژی بالا، می‌تواند آینده خودروهای الکتریکی را متحول کند.

یک شرکت چینی با حمایت چری، اولین سری از باتری‌های حالت جامد خود را تولید کرده است؛ فناوری‌ای که مدت‌هاست به عنوان کلید باز کردن پتانسیل کامل خودروهای الکتریکی شناخته می‌شود. در حالی که صنعت خودرو پر از ادعاها و پیش‌بینی‌های بزرگ درباره این فناوری بوده، این پیشرفت گامی ملموس از آزمایشگاه به خط تولید کارخانه به نظر می‌رسد. شرکت موردبحث، آنهویی آنوا نیو انرژی تکنولوژی است که در ژوئن 2020 تأسیس شد. آنوا یک استارتاپ مستقل نیست و چری نزدیک به 10 درصد سهام آن را در اختیار دارد.

در تاریخ 4 جولای، آنوا اعلام کرد که اولین نمونه‌های مهندسی باتری‌های حالت جامد از خط تولید جدید در ووهو چین خارج شده‌اند. این باتری‌ها هنوز برای تولید انبوه آماده نیستند اما نمونه‌های اولیه حیاتی برای آزمایش و اعتبارسنجی محسوب می‌شوند. باتری نسل اول این شرکت چگالی انرژی 300 وات ساعت بر کیلوگرم را ارائه می‌دهد. این چگالی انرژی، بهبود قابل‌توجهی در میزان ذخیره انرژی نسبت به وزن باتری است که عاملی کلیدی برای افزایش برد رانندگی خودروهای الکتریکی بدون افزودن وزن اضافی محسوب می‌شود. مقامات آنوا همچنین اعلام کردند که این باتری‌ها استاندارد ایمنی سختگیرانه‌ای به نام «بدون آتش، بدون انفجار» را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند و یکی از نگرانی‌های اصلی مرتبط با فناوری باتری‌های لیتیوم یونی کنونی را برطرف کرده‌اند.

خط تولید آنوا برای یک فرآیند تمام زنجیره طراحی شده و از تکنیک تولید خشک پنج مرحله‌ای استفاده می‌کند که ادعا می‌شود مصرف انرژی را 20 درصد و سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای تجهیزات را 30 درصد در مقایسه با روش‌های سنتی کاهش می‌دهد. ظرفیت اولیه برنامه‌ریزی‌شده این کارخانه 1.25 گیگاوات ساعت در سال است. برای درک بهتر، یک گیگاوات ساعت می‌تواند انرژی مورد نیاز برای ده‌ها هزار خودروی الکتریکی را تأمین کند. آنوا قصد دارد در سال‌های آینده این سایت را گسترش دهد و یک مرکز تحقیق و توسعه 5 گیگاوات ساعتی و خط تولید یکپارچه‌تر راه‌اندازی کند.

علاوه بر این این پروتوتایپ‌ها، باتری نسل دوم آنوا با چگالی انرژی بالاتر یعنی 400 وات ساعت بر کیلوگرم هم وارد مرحله تولید آزمایشی شده است. این شرکت هدف‌گذاری کرده که تا سال 2027 تولید انبوه باتری‌های نسل سوم با چگالی انرژی 500 وات ساعت بر کیلوگرم را نیز آغاز کند. در صورت تحقق این هدف، عملکرد و هزینه خودروهای الکتریکی می‌تواند به طور چشمگیری تغییر کند. اگرچه هنوز مدل خاصی برای استفاده از این باتری‌ها تأیید نشده اما کراس‌اوور الکتریکی اکسید اگسلانتیکس ET چری پیش‌تر با نشان باتری حالت جامد دیده شده که نشانه‌ای از احتمال استفاده این فناوری در این خودرو است.

هرچند این دستاورد بسیار مهم است اما باید نگاهی واقع‌بینانه داشت انتقال از نمونه‌های مهندسی به تولید میلیون‌ها خودرو در جاده‌های جهانی سفری طولانی و پرچالش است که با مشکلات تولید و هزینه‌های بالا همراه خواهد بود. صنعت خودروهای الکتریکی پر از وعده‌های بزرگ در زمینه باتری است که هنوز به حقیقت نپیوسته‌اند. با این حال، تولید باتری‌های قابل‌آزمایش در یک کارخانه اختصاصی با حمایت خودروسازی بزرگ مانند چری، نشان می‌دهد این پیشرفت اهمیت بیشتری نسبت به یک اطلاعیه مطبوعاتی ساده دارد. این نشانه‌ای روشن است که باتری‌های حالت جامد به‌آرامی اما مطمئن به سمت نمایشگاه‌های خودرو نزدیک می‌شوند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.