رانندگی با چری تیگو ۷ در بریتانیا، وقتی قیمت ارزان ایرادات را میپوشاند!
دنبال کردن همه برندهای جدید چینی که این روزها وارد بازار بریتانیا میشوند، کار سختی است اما چری یکی از برندهایی است که باید جدی گرفت. حضور این برند در بریتانیا با تیگو ۷ آغاز میشود، خودرویی که بهعنوان رقیبی برای پرفروشهایی مثل نیسان قشقایی و کیا اسپورتیج وارد بازار شده است. علاوه بر این، گروه چری با برندهای اومودا و جیکو هم در بازار بریتانیا حضور دارد و این سه برند به دنبال تثبیت جایگاه خود با آمار فروش بسیار قوی اخیر هستند بهطوریکه جیکو ۷ در آگوست امسال (مرداد ۱۴۰۴) ششمین خودروی پرفروش بریتانیا شد و سهم بازار این گروه از ۲.۱ درصد در ژوئن به ۲.۹۶ درصد افزایش یافت.
در نگاه اول، دلیلی وجود ندارد که تیگو ۷ نتواند به موفقیت مشابه یا حتی فراتر از جیکو ۷ (همان لوکانو L7) دست یابد، چون هر دو از یک پلتفرم، فناوری و پیشرانههای یکسان استفاده میکنند. مهمتر اینکه، برند چری روی قیمت پایین تمرکز کرده و تیگو ۷ با قیمت پایه فقط ۲۴٬۹۹۵ پوند عرضه میشود. این قیمت برای نسخه بنزینی ۱.۶ لیتری توربوشارژ با ۱۴۵ اسب بخار است و اگر همین پیشرانه را در جیکو ۷ بخواهید، باید کمی بیش از ۳۰٬۰۰۰ پوند بپردازید. نسخه پلاگینهیبریدی تیگو ۷ که چری آن را سوپر هیبرید مینامد، از همان سیستم جیکو ۷ با قیمت ۳۵٬۱۶۵ پوند استفاده میکند، اما در اینجا فقط ۲۹٬۹۹۵ پوند قیمت دارد. این باعث میشود تیگو ۷ سوپر هیبرید ارزانترین خودروی پلاگینهیبریدی بریتانیا باشد.
فکر نکنید چری برای رسیدن به این قیمت، تیگو ۷ را از امکانات ضروری محروم کرده است. همانطور که از خودروهای چینی انتظار میرود، تیگو ۷ پر از تجهیزات است. مدل پایه با نام آسپایر دارای دو صفحهنمایش ۱۲.۳ اینچی با اتصال اپل کارپلی و اندروید اتو، چراغهای LED جلو و عقب، صندلی راننده با تنظیم برقی ششجهته، کولر اتوماتیک دوگانه و دوربین عقب با زاویه دید عریض است. تنها تیپ دیگر تیگو ۷، سامیت است که ۳ هزار پوند گرانتر است. این تیپ درب صندوق برقی، صندلی سرنشین با تنظیم برقی چهارجهته، سانروف پانورامیک دوگانه، سیستم صوتی ارتقاءیافته سونی و سیستم دوربین ۳۶۰ درجه با قابلیت دید از زیر شاسی را اضافه میکند.
وقتی وارد کابین تیگو ۷ میشوید، با فضایی روبرو میشوید که دستکم در ظاهر، قیمت اقتصادیاش را پنهان میکند. فرمان خودرو واضحترین نشانه اشتراک قطعات است، چون همان فرمانی است که در جیکو ۷ میبینید اما در جاهای دیگر، فیبر کربن مصنوعی روی داشبورد و جزئیاتی مثل دکمههای نقرهای پنجرهها، پنلهای برجسته برای بلندگوها و دستگیرههای در، حس و حال مرسدس بنز را تداعی میکنند. چند جیرجیر و صدای اضافی در تیگو ۷ شنیده شد، اما امیدواریم این مشکل فقط در خودروهای آزمایشی اولیه باشد. در مقایسه، تیگو ۸ از نظر مونتاژ کیفیت بهتری داشت.
کنترلهای لمسی سیستم تهویه پاسخگویی خیلی خوبی ندارند و گاهی نیاز به چند بار لمس است. صفحه آمپر دیجیتالی هم بینقص نیست. این صفحه بزرگ که پشت فرمان مخفی شده، اطلاعات کلیدی مثل سرعتسنج را به گوشهها منتقل کرده است. حتی برای شرکتی نسبتاً جوان مثل چری، این یک اشتباه عجیب به نظر میرسد. بااینحال، صفحهنمایش مرکزی تیگو ۷ با پردازنده اسنپدراگون فوقالعاده سریع عمل میکند و منوها تقریباً بلافاصله بارگذاری میشوند. اتصال اپل کارپلی هم بسیار راحت بود و در چند ثانیه برقرار شد.
چری در تیگو ۷ سوپر هیبرید دکمهٔ استارت را حذف کرده و خودرو بهمحض انتخاب حالت رانندگی، آماده حرکت با نیروی الکتریکی است. کاملاً مشخص است که سیستم پلاگینهیبریدی اولویت را به رانندگی الکتریکی میدهد، به حدی که تیگو ۷ گاهی حس یک خودروی بردافزا را منتقل میکند. سیستم پلاگینهیبریدی نسل پنجم چری شامل یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ بنزینی است که با باتری ۱۸.۳ کیلووات ساعتی و یک موتور الکتریکی ترکیب شده و درمجموع ۲۰۱ اسب بخار و ۳۶۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند.
حالتهای رانندگی مختلف با یک دکمه چرخشی بزرگ در کنسول مرکزی انتخاب میشوند، اما تفاوت زیادی بین سه حالت اقتصادی، معمولی و اسپرت احساس نکردیم. با وزن ۱٬۷۹۵ کیلوگرم، تیگو ۷ چندان سبک نیست اما شتاب صفرتاصد آن در ۸.۵ ثانیه کاملاً مناسب است و موتور الکتریکی و پیشرانه بنزینی هماهنگ عمل میکنند اما گیربکس سه سرعته که مخصوص نسخه پلاگینهیبریدی است، گاهی کمی مردد به نظر میرسد. اولویت تیگو ۷ سوپر هیبرید به پیشرانه الکتریکی، برد تمام الکتریکی ادعایی ۹۰ کیلومتری را به همراه دارد که ۲۰ کیلومتر بیشتر از کیا اسپورتیج پلاگینهیبریدی و حتی ۵ کیلومتر بیشتر از سیتروئن C5 ایرکراس جدید با باتری بزرگتر ۲۱ کیلووات ساعتی است. در آزمایش واقعی هم برد بسیار قابلتوجه ۷۲ کیلومتر را دیدیم. بهعلاوه، جانمایی هوشمند تیگو ۷ باعث شده باتری روی فضای صندوق تأثیر نگذارد که با ۵۶۵ لیتر حجم، بسیار جادار است.
به لطف موتور الکتریکی که بیشتر اوقات کار را به عهده میگیرد، سطح نرمی و آرامش خودرو قابلقبول است. همه مدلها شیشههای دوجداره دارند که به کاهش سروصدا کمک میکند هرچند در سرعتهای بزرگراهی، صدای لاستیکها کاملاً شنیده میشود. سواری خودرو کمی ناامیدکننده بود، چون هرچند تیگو ۷ برای راحتی بهجای دینامیک چابک تنظیم شده اما هنوز هم کمی خشکی در سواری آن احساس میشود. این چیزی نیست که ما را از سفر طولانی با تیگو ۷ منصرف کند اما کیا اسپورتیج یا هیوندای توسان احتمالاً بعد از چند ساعت رانندگی شما را سرحالتر نگه میدارند.
جمعبندی
چری تیگو ۷ ورود بسیار قدرتمندی به بازار بریتانیا داشته است. هرچند رقبای باسابقه رانندگی بهتری دارند و امیدواریم کیفیت ساخت با گذشت زمان بهبود یابد اما تیگو ۷ با قیمت بسیار رقابتی، تجهیزات فراوان و کارایی کافی برای اکثر خریداران شاسیبلند خانوادگی، حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
مشخصات فنی
Chery Tiggo 7 Super Hybrid | |
---|---|
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو هیبرید |
قدرت | ۲۰۱ اسب بخار |
گشتاور | ۳۶۵ نیوتن متر |
گیربکس | سه سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۸.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر/ساعت |
برد الکتریکی | ۹۰ کیلومتر |
طول | ۴٬۵۵۳ میلیمتر |
عرض | ۱٬۸۶۲ میلیمتر |
ارتفاع | ۱٬۶۸۶ میلیمتر |
حجم صندوق بار | ۴۲۳ لیتر |
قیمت پایه | ۳۲٬۹۹۵ پوند |
امتیاز | ۴.۰ از ۵.۰ |
منبع: AutoExpress