معرفی پیشرانه جدید چری با راندمان چشمگیر ۴۸ درصدی و نسبت تراکم ۲۶!
اومودا و جیکو، برندهای زیرمجموعه گروه چری، از نسل جدید موتور بنزینی خود با راندمان حرارتی خیرهکننده ۴۸ درصد رونمایی کردند. این دستاورد که در «اجلاس بینالمللی کاربران ۲۰۲۵» معرفی شد، یک جهش فنی بزرگ محسوب میشود و میتواند معادلات را در صنعت خودروهای هیبریدی تغییر دهد. درحالیکه آینده صنعت خودرو به سمت خودروهای برقی پیش میرود، گروه چری معتقد است که خودروهای هیبریدی برای سالهای آینده، عملیترین راه برای کاهش مصرف انرژی جهانی خواهند بود. دستیابی به راندمان ۴۸ درصدی در مقایسه با میانگین فعلی صنعت (بین ۳۸ تا ۴۵ درصد) یک موفقیت چشمگیر است. به زبان ساده، هر یک درصد افزایش در راندمان حرارتی، به معنای کاهش تقریبی ۲.۵ درصدی مصرف سوخت و کاهش مستقیم آلایندگی دیاکسید کربن است.
تیم تحقیق و توسعه چری برای رسیدن به این هدف، مجموعهای از نوآوریهای رادیکال را به کار گرفته است. ازجمله این فناوریها میتوان به نسبت تراکم فوقالعاده بالای ۲۶ به ۱، سیستم بازچرخانی گاز اگزوز 35 درصدی و پوششهای پیشرفته عایق حرارتی اشاره کرد. این مجموعه فناوریها با کاهش اتلاف گرما، کارایی چرخه احتراق را به شکل بیسابقهای افزایش میدهند.
اومودا و جیکو در این رویداد همچنین به نتایج واقعی سیستم هیبریدی فعلی خود، یعنی سوپر هیبرید یا SHS هم اشاره کردند. این سیستم که از ترکیب یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ DGI با چرخه میلر، دو موتور الکتریکی و یک گیربکس هوشمند DHT تشکیل شده، همین حالا نیز به راندمان حرارتی ۴۴.۵ درصد و مصرف سوخت تنها ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دست یافته است. سیستم SHS بهطور خودکار حالتهای رانندگی را بر اساس سرعت و شرایط جاده تنظیم میکند تا بهترین عملکرد و بهینگی را ارائه دهد. باتری هیبریدی آن برای دوام بالا طراحی شده و در برابر گرما، ضربه و نفوذ آب مقاوم است. همچنین یک سیستم ایمنی پیشرفته در صورت تصادف، جریان برق را در کمتر از ۲ میلیثانیه قطع میکند. از دیگر ویژگیهای این سیستم میتوان به پیمایش ۹۰ کیلومتر در حالت تمام برقی و قابلیت V2L برای تأمین برق دستگاههای خارجی تا توان ۳.۳ کیلووات اشاره کرد.