نقد و بررسی فنی و تخصصی شورولت بولت ۲۰۱۷
کمی بیشتر به طراحی دوجنسیتی شورولت بولت دقت کنید، و شما خودرویی را خواهید یافت که چیزی بیشتر از یک خودروی صرفاً الکترونیکی میباشد. اگر تاکنون در مورد آن نشنیدهاید، این یک خودروی الکتریکی میباشد که نیروی خود را از باتریهایش میگیرد و از سوختهای فسیلی برای بردن شما از خانه به محل کار و بالعکس استفاده نمیکند. اینطور نگاه نکنید، به لطف باتریهای قدرتمند خودرو، شورولت بولت میتواند با یک بار شارژ کامل مسافتی معادل ۳۲۰ کیلومتر را طی کند.
فضای تقریباً زیادی نیز داخل کابین این خودرو برای سرنشینها و همچنین وسایل آنها در صندوق وجود دارد، بولت آمده که همه را راضی نگاه دارد! ما این مورد آخر را در یک سواری ۸۰ کیلومتر در یک شورولت بولت همراه با مهندس ارشد تیم طراحی و توسعهٔ این خودرو، جاش تاول متوجه شدیم، وی در این سفر نسبتاً کوتاه پاسخ گوی سیلی از سؤالات ما در مورد این خودرو بود.
پا را روی پدال گاز فشار دهید و خواهید دید که انتخاب اسم بولت برای این خودرو چندان هم بیراه نیست. شورولت میگوید که این خودرو زیر ۷ ثانیه میتواند سرعت خود را از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت افزایش دهد، که سریعتر از هر مدل خودروی کاملاً الکتریکی دیگری است که ما تست کردهایم، البته بهجز بامو i۳ و تسلا رودستر، مدل اس و مدل ایکس! هرچند در تجربهای که ما با این خودرو داشتیم، صفر تا صد ۷ ثانیهای کمی محافظهکارانه به نظر میرسد و شورولت بولت سریعتر از این حرفهاست. پدال سمت راست که پایین میآید، این هاچبک دیفرانسیل جلو مثل یک گلوله به حرکت درمیآید و بهشدت شتاب میگیرد. با ۳۶۰ نیوتنمتر گشتاوری که از همان ابتدای حرکت تقریباً در اختیار خودرو قرار دارد، شورولت بولت در شتابگیری سریع به مشکلی برنمیخورد.
با ابعادی که تقریباً مشابه فولکس واگن بیتل است، بولت فضایی کافی برای سرنشینها و وسایل آنها و همچنین برای باتریهایی که قرار است با یک بار شارژ تا ۳۲۰ کیلومتر نیروی مورد نیاز خودرو را تأمین نمایند.
طبق ادعای تاوِل، نیروی ۲۰۰ اسب بخاری موتور در برخی مواقع باید کمی کاهش پیدا کند تا گشتاور فرمان را بتواند کم کند. درحالیکه از کنار یک تریلر در نزدیکیهای کارخانه جنرالموتورز در میلفورد عبور میکنیم، ما دقیقاً چیزی را که وی در مورد آن صحبت میکرد را احساس کردیم. آنهایی که میگویند خودروهای الکتریکی نمیتوانند شتاب بالایی داشته باشند، قطعاً وقتی پشت فرمان این خودرو قرار بگیرند نظرشان عوض خواهد شد.
ازآنجاییکه تا زمان ورود بولت به خط تولید و آغاز فروش آن زمان زیادی باقی مانده است تاوِل و تیم او هنوز هم تستها و آزمایشهای زیادی را روی این خودرو دارند انجام میدهند، ولی آنچه واضح است، وی از کار تیم خود بسیار راضی و خشنود میباشد. این مهندس ۳۷ ساله رقابتهای آماتور خود را در سن ۵ سالگی در دنیای دوچرخههای BMX آغاز کرد و تا به امروز که در رقابتهای SCCA فورد شرکت میکند دست از رقابت برنداشته است. داشتن یک روحیهٔ مسابقهای بالا شاید دلیل آن بوده که چرا وی نخواسته برای کاهش ضربههای فرمان از گشتاور خودرو بکاهد، و این که چرا هر حرکت بولت در جاده کاملاً مدیریت شده و قابل پیشبینی میباشد. تایرهای قوی A/S ۲۱۵/۵۰R-۱۷ میشلن بسیاری از ناهمواریهای جاده را جذب کرده و به کابین انتقال نمیدهد و همین موضوع کمک شایانی به ارائهٔ یک سواری نرم و لذتبخش میکند.
این خودرو با وزن خالص ۱۶۳۲ کیلوگرمی که حدوداً ۵۶ درصد آن بر روی تایرهای جلو است، طبق ادعای تاول این تایرهای سیمی وظیفهٔ بسیار سنگینی دارند، ولی بدون شک بهخوبی از پس آن برخواهند آمد. سیستم فرمان الکتریکی رک و پینیون خودرو بسیار سفت بوده، پاسخگویی سریعی دارد و بهخوبی بالانس شده است. طراحی فرمانی که بتواند راحتی و آسایش مورد درخواست رانندگان شهری و دینامیک و پویایی قوی مورد انتظار رانندگان علاقهمند را ارائه دهد بههیچوجه کار راحتی نیست، ولی تاول و تیم او به خاطر رسیدن به یک بالانس بین این دو وضعیت سزاوار تمجید هستند.
بدون شک، وی کمک زیادی نیز برای این که آخرین پروژهٔ خودروی الکتریکی جنرالموتورز، پس از EV۱ در دههٔ ۹۰ میلادی، دو نسل از ولت و همچنین خودروی الکتریکی اسپارک خودرویی موفق باشد در اختیار داشته است. پس از همکاری طولانیمدت جنرالموتورز با کمپانی OnStar از سال ۲۰۰۷، آنها ۵ سال پیش قراردادی را گروه ال جی کره برای طراحی و مهندسی خودروهای الکتریکی منعقد کردند. برند ال جی که ازنظر درآمد سالیانه تقریباً شرکتی به بزرگی جنرالموتورز میباشد، در حال حاضر یکی از بهترین کمپانیهای دنیا در زمینههای مواد شیمیایی، ارتباطات و الکترونیک محسوب میشود، بنابراین تخصص آنها بهخوبی مهارتهای ساخت خودرو و همچنین فروش خودروی جنرالموتورز را کامل میکند.
پروژهٔ بولت بهواقع یک همکاری جهانی است، بهگونهای که جنرالموتورز کره مسئول طراحی پایهٔ خودرو و مهندسان آمریکا مسئول توسعه و ساخت آن میباشند. با اتکا به دانش موتور و سیستم پیشران الکتریکی، مهندسان جنرالموتورز سیستم محرکهٔ خودرو را طراحی کردند. ال جی موتور الکتریکی، ماژول مبدل برقی، شارژر باتری آنبرد، صفحه کیلومتر، سیستم اطلاعات سرگرمی و ماژولهای کنترلی که نیروی الکتریکی را توزیع میکند، برق مورد نیاز را تأمین مینماید و با ایستگاههای شارژ ارتباط برقرار میکند را طراحی و تولید میکند. ال جی همچنین سلولهای باتری لیتیوم یونی را در کره تولید کرده و آنها در یک پک مونتاژ مینماید.
زمانی که رئیس جنرالموتورز اعلام کرد که پک باتری تقریباً ۲۳ درصد هزینهٔ قیمت اولیهٔ ۳۷۵۰۰ دلاری بولت را تشکیل میدهد، بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که شک دارند این سرمایهگذاری بتواند برای گروه خودروسازی GM سودی دربر داشته باشد. حدس ما: میزان یارانههای ارائه شده از سوی دولتها به خاطر بدون آلایندگی بودن خودرو از میزان ضرر به ازای هر دستگاه خودرو بیشتر خواهد بود.
موتور الکترومغناطیسی ۲۰۰ اسب بخاری بولت یک مرکز توخالی دارد که شفت یک سو میتواند مستقیماً از دیفرانسیل به چرخ جلوی سمت راست وصل شود. پک باتری ۶۰ کیلووات ساعتی و ۴۳۵ کیلوگرمی بولت از ۲۸۸ سلول در یک جعبهٔ ۱۰ فوت مربعی قرار گرفته است در کف خودرو جای دارد. سلولهای منشور شکل ۳.۹x۱۵.۳x۰.۵ اینچی در داخل ۱۰ ماژول جای گرفتهاند که چهار عدد از آنها در زیر صندلیهای عقب قرار دارند. چهار رام محافظ، بدنههای سیستم خنککننده و قسمت پایینی فولادی پک همه از باتریها در مقابل آسیبهای احتمالی محافظت میکنند. در کل، پک باتریهای بولت سه برابر بیشتر از انرژی شورولت ولت نیرو ارائه میکنند و نکتهٔ جالب اینجاست که این افزایش میزان انرژی بههیچوجه تأثیر بدی روی طراحی داخلی خودرو نگذاشته است.
طبق ادعای تاول، حداقل ۶۴ کیلومتر از مسافت ۳۲۰ کیلومتری قابل طی توسط بولت از نیرویی به دست میآید که در پروسهٔ بازیابی نیرو تولید شده است، همین موضوع اهمیت به دست آوردن حداکثر انرژی ممکن هنگام کاهش سرعت را بیش از پیش نشان میدهد. از این رو، چهار حالت بازتولید انرژی در این خودرو وجود دارند. حالت D در دستهدندهٔ بولت نشانگر حالت رانندگی و همچنین حالت Default میباشد. آنهایی که مانند ما ترجیح میدهند تا رانندگی الکتریکی با یک پدال را تجربه کنند میتوانند دستهدنده را در حالت L قرار دهند، در این صورت میزان بازتولید انرژی نیز به بیشترین مقدار ممکن خود میرسد. در قسمت پشت سمت چپ فرمان یک پدل شیفتر وجود دارد که با کمک آن میتوان میزان باز تولید انرژی را در حالتهای D و L بیشتر نیز کرد. در طول رانندگی ما، حالت L عملکرد خوبی داشت و میشد آن را تا حدودی برتر از سیستم بازتولید انرژی خشنی که تسلا دارد دانست.
طی مراحل اولیهٔ طراحی و توسعهٔ بولت، جنرالموتورز از مشتریان احتمالی این خودرو درخواست کرد تا نظرات خود را در مورد این که چه نوع خودرویی میخواهند داشته باشند اعلام کنند. بیشترین رأی مردم تقریباً قابل پیشبینی بود: کراس آور! همین موضع هم بدون شک تأثیر خود را روی ترکیب کلی این خودروی الکتریکی گذاشت. شاید بتوان گفت که شورولت بولت یک کراس آور کوچک میباشد. سیستم چهار چرخ پیشران در مدلهای اولیه ارائه نخواهد شد، و ما حدس میزنیم به دلیل اندازه و محل قرارگیری پک باتریها GM اصلاً چنین قصدی برای بولت نداشته باشد. ابعاد طول و عرض بولت تقریباً آن را در جایگاهی بین مدل شورولت اسپارک و شورولت سونیک قرار میدهد. افزایش سه تا ۴ اینچی ارتفاع خودرو فضای بیشتر از کافی را برای پک باتری در کف خودرو ایجاد میکند: فضای سرنشین در این خودرو حدوداً ۹۴ فوت مکعب میباشد و ۱۷ فوت مکعب نیز فضای بار در پشت صندلیهای ردیف عقب قرار گرفته است. هر دوی این اعداد چند فوت مکعب بیشتر از شورولت سونیک میباشد.
اعداد را اگر کاملاً کنار بگذاریم، هنگام سوار شدن به شورولت بولت احساس میکنید که این خودرو بسیار جادار است و فضای کافی در اختیار سرنشینان قرار گرفته است. سوار شدن به صندلیهای جلو به خاطر طراحی خاص خودرو کمی زحمت زیادی میخواهد. صندلیهای ردیف عقب ارتفاع زیادی داشته و از فضای پای کافی برخوردار است. درحالیکه سه کمربند در صندلیهای ردیف عقب وجود دارد، عرض کافی نیز برای جای دادن سه نفر کودک در ردیف پشت ارائه شده است. دو نفر بزرگسال با باز شدن کنسول مرکزی عقب بهراحتی میتوانند روی صندلیهای ردیف عقب بنشینند. پشتسریهای صندلیهای ردیف جلو بهگونهای طراحی شدهاند که فضای زانوی سرنشینان ردیف عقب به حداکثر ممکن خود برسد.
بخشهای الکتریکی داخلی: شاسی و سیستم پیشرانهٔ بولت طراحی جنرالموتورز را با مهندسی ال جی ترکیب کرده است. جای دادن باتریها در کف خودرو فضا را برای جای دادن ۵ سرنشین در این خودرو ایجاد نموده است.
داشبورد زیبای بولت یک صفحه نمایش ۱۰.۲ اینچی لمسی در قسمت مرکزی خود دارد و یک صفحه کیلومتر الکترونیکی ۸ اینچی در پشت فرمان اطلاعات حیاتی خودرو را در اختیار راننده قرار میدهد. حتی وقتی که خودرو در حال حرکت است، آینهٔ داخلی خودرو میتواند یک تصویر دوربین عریض از پشت خودرو به منظور بهبود دید عقب پخش نماید. یک سیستم ارتباط ۴G LTE و Wi-Fi ساخت شرکت OnStar امکان ارتباط با دنیای خارج را در نهایت سرعت فراهم میآورد. امکانات و تجهیزاتی مانند اندروید اتو و اپل کارپلی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و یک سیستم نویگیشن در این خودروی الکتریکی عرضه شده است، ولی شورولت هنوز اعلام نکرد که کدام یک از این امکانات در کدام تریمها به صورت استاندارد و یا آپشن عرضه خواهند شد. هنوز خیلی زود است تا در مورد کیفیت مواد اولیهٔ به کار رفته در کابین و همچنین تزئینات آن بخواهیم صحبت کنیم، زیرا این بخشها هنوز تغییرات زیادی را به خود خواهد دید.
برای هر خودروی الکتریکی، اصلیترین نگرانیهای راننده معمولاً میزان مسافت قابل طی با یک بار شارژ و راحتی شارژ باتریهای آن میباشند. اگر خودرویتان را به یک پریز ۱۲۰ ولت وصل کنید حدوداً ۱۲ ساعت برای شارژ کامل زمان نیاز خواهد بود. انتخاب بهتر آپشن شارژر ۲۴۰ ولتی با یک مدار ۳۲ آمپری در منزل یا محل کار میباشد که، طبق اعلام شورولت، حدوداً به ازای هر یک ساعت شارژ ۴۰ کیلومتر مسافت قابل طی انرژی در باتریهای خودرو ذخیره خواهد کرد و در ۹ ساعت خواهد توانست بهطور کامل پک باتریها را شارژ نماید. یک آپشن دیگر سیستم شارژ سریع SAE Combo DC میباشد که به ازای هر نیم ساعت شارژ انرژی کافی برای طی مسیری معادل ۱۴۴ کیلومتر را ایجاد میکند.
این عدد را با سیستم سوپرشارژر تسلا مقایسه کنید که آن هم جریان مستقیم بوده و انرژی مورد نیاز برای طی مسافت ۳۳۷ کیلومتری را در فقط ۴۰ دقیقه فراهم میکند. اوایل امسال، تسلا ۲۵۳ ایستگاه شارژ سریع در سراسر ایالاتمتحدهٔ آمریکا داشت، در مقابل، تعداد ایستگاههای شارژ سریع SAE شورولت به ۳۸۷ عدد در جایجای آمریکا میرسید. درحالیکه این یک برد برای شورولت به نظر میرسد، پیشبینی این که کدام یک برگ برنده را ازنظر زیربنایی در اختیار خواهد داشت. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم کی تسلا مدل ۳ و شورولت بولت وارد بازار خواهند شد.
طبق اعلام تاول، تولید و تحویل اولین سری از شورولت بولت ها قبل از پایان امسال آغاز خواهد شد، که این امر بدون شک یک فرصت عالی برای شورولت در رقابت با تسلا مدل ۳ که هنوز تاریخ ورود به بازار دقیق آن مشخص نیست خواهد بود. آیا شورولت بولت کابوس شبهای ایلان ماسک خواهد بود؟ یا حدوداً ۴۰۰۰۰۰ مشتری که برای تسلا مدل ۳ ثبتنام کردهاند ثابت خواهند کرد که مدل ۳ خودرویی موفقتر است؟ هر موقع پاسخ این سؤال را بدانیم باز برای شما مطلب خواهم نوشت!
منبع: caranddriver