دوئل شورولت تاهو و فورد اکسپدیشن
رفتهرفته به پایان دور اول از مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای پدال نزدیک میشویم و چند گروه دیگر تا خاتمهٔ دور نخست باقی نمانده است. یکی از سگمنتهایی که هنوز به آن نپرداختهایم، سگمنت اسیوویهای بزرگ است که امروز به سراغ آن رفتهایم. در این گروه، اسیوویهای غولپیکری حضور دارند که تقریباً همگی آنها از ساختار بدنه روی شاسی استفاده میکنند. این خودروها برخلاف کراساوورهایی که امروزه در هر کوی و برزنی دیده میشوند و فقط قامت بلندی دارند، اسیوویهای واقعی بوده و تواناییهای آفرود بالایی دارند. خواستگاه اصلی اسیوویهای بزرگ آمریکای شمالی بوده و بیشتر فروش خود را در این منطقه و خصوصاً ایالاتمتحده تجربه میکنند. همچنین در این کلاس فقط خودروسازان آمریکایی و ژاپنی حضور دارند و دیگر سازندگان نمایندهای در آن ندارند. خودروهای حاضر در سگمنت اسیوویهای بزرگ به شرح ذیلاند:
شورولت تاهو/سابربن
جیامسی یوکان
فورد اکسپدیشن
دوج دورانگو
تویوتا لندکروزر
تویوتا سکویا
نیسان پاترول
نیسان آرمادا
در اولین دوئل این گروه، دو آمریکایی اصیل و باابهت یعنی فورد اکسپدیشن و شورولت تاهو/سابربن به نبرد با یکدیگر پرداختهاند.
فورد اکسپدیشن
فورد اکسپیدیشن در حال حاضر بزرگترین اسیووی و همینطور تنها اسیووی واقعی فورد محسوب میشود. البته چند سال قبل عنوان بزرگترین اسیووی فورد در اختیار مدل اکسکرشن بود ولی با توقف تولید آن در سال 2005 مجدداً این عنوان به اکسپیدیشن رسید. این خودرو که بر اساس پلتفرم پیکاپ F150 ساخته میشود، برای اولین بار در سال 1996 معرفی شد. اسیووی لوکس گروه فورد یعنی لینکلن نویگیتور هم بر اساس اکسپیدیشن ساخته میشود. اکسپیدیشن برای چندین سال تنها در یک نسخه تولید میشد اما در نسل دوم که از سال 2006 به بازار آمد، نسخهٔ کشیدهٔ آنهم با طول و فاصلهٔ محوری بیشتر بنام اکسپیدیشن EL هم تولید شد که رقیب شورلت سابربن محسوب میشود. نسل پنجم اکسپیدیشن بهتازگی در نمایشگاه خودروی شیکاگو 2017 رونمایی شده که تغییرات زیادی را نسبت به نسل قبلی خود تجربه کرده است. همچنین در نسل جدید، نام نسخهٔ کشیده به Max تغییر پیدا کرده است. البته با توجه به اینکه این خودرو تازه معرفی شده هنوز مشخصات کامل آن مانند شتاب، مصرف سوخت، قیمت و... اعلام نشده و به همین دلیل فعلاً برای ما امکان مقایسهٔ دقیق فراهم نیست. همچنین قیمتی هم که در جدول برای اکسپیدیشن ذکر شده متعلق به نسل قبلی است. فورد برای اسیووی بزرگ خود تنها یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 اکوبوست توئین توربو را در نظر گرفته که 375 اسب بخار قدرت و 637 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک جدید در حالت استاندارد به چرخهای عقب و در تیپهای بالاتر به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند.
شورولت تاهو/سابربن
شورلت سابربن قدیمیترین و باسابقهترین اسیووی دنیا محسوب میشود بهگونهای که پیشینهٔ آن به سال 1935 بازمیگردد و بنابراین بسیار باتجربهتر از فورد اکسپیدیشن است. سابربن همچنان در حال تولید بوده و بنابراین عنوان قدیمیترین خودروی در حال تولید دنیا را هم در اختیار دارد. از سال 1969 نیز مدل بلیزر بهعنوان نسخهٔ دودر سابربن به بازار آمد اما در سال 1991 با خاتمهٔ تولید بلیزر، مدل جدید تاهو جایگزین آن شد که برخلاف بلیزر در نمونهٔ چهاردر هم تولید شد اما در اصل نسخهٔ کوتاه سابربن محسوب میشد؛ بنابراین تاهو و سابربن درواقع یک خودرو هستند که فقط سابربن مانند اکسپیدیشن EL یا Max طول و فاصله محوری بیشتری دارد. این دو خودرو به همراه جیامسی یوکان و کادیلاک اسکالید بر روی پلتفرم پیکاپ شورلت سیلورادو ساخته میشوند. هماکنون سابربن در نسل یازدهم و تاهو در نسل چهارم خود قرار دارند که هر دو در سال 2015 معرفی شدهاند. برای این دو اسیووی بزرگ یک پیشرانهٔ 5.3 لیتری V8 تنفس طبیعی ارائه میشود اما چندی پیش در نمایشگاه خودروی نیویورک شورلت پکیج اسپرتی بنام RST را برای تاهو و سابربن معرفی کرد که در آن تنها برای تاهو پیشرانهٔ قویتر 6.2 لیتری V8 هم قابل سفارش است؛ اما بااینحال ما همان پیشرانهٔ 5.7 لیتری را برای این نبرد برگزیدهایم که 355 اسب بخار قدرت و 520 نیوتن متر گشتاور دارد. (طول مربوط به نسخهٔ کشیدهٔ دو خودرو در جدول متعلق به مدلهای اکسپیدیشن Max و سابربن است).
مشخصات فنی
فورد اکسپدیشن | شورولت تاهو | |
پیشرانه | 3.5 لیتری V6 | 5.3 لیتری V8 |
قدرت | 375 اسب بخار | 355 اسب بخار |
گشتاور | 637 نیوتن متر | 520 نیوتن متر |
گیربکس | 10 سرعته اتوماتیک | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب/چهارچرخ | عقب/چهارچرخ |
طول | 5.34 متر | 5.18 متر |
طول (نسخهٔ کشیده) | 5.46 متر | 5.70 متر |
وزن | 2386 کیلوگرم | 2430 کیلوگرم |
ظرفیت بکسل | 3 تن | 2.5 تن |
قیمت پایه | 48,320 دلار (نسل قبلی) | 48,510 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9744502]