دیدار با شورولت مالیبو هیبریدی 2016
شورولت ولت یک ماشین بزرگ و مناسب برای صرفهجویی در مصرف سوخت است اما برای شیوهٔ زنگی همه مناسب نیست؛ اما در سوی دیگر شورولت نسخهٔ هیبریدی مالیبو را نیز ارائه کرده است. خودرویی با فضای داخلی بیشتر، بدون نیاز به اتصال به برق جهت شارژ و قیمت 5450 دلار ارزانتر از یک ولت (هرچند که ولت شامل معافیتهای مالیاتی میشود). درحالیکه جدیدترین نسخهٔ مالیبوی هیبریدی بهاصطلاح مجهز به یک سیستم هیبریدی خفیف است که کاهش مصرف سوخت جزئی را به همراه دارد اما این سدان متوسط آمریکایی بیشترین تلاش خود را کرده تا مالک کمتر به پمپبنزین مراجعه کند. موتورهای الکتریکی مالیبو هیبریدی متعلق به شورولت ولت هستند اما باطریهای مالیبو کوچکتر است. این بدان معنا است که مالیبو هیبریدی در درجهٔ اول بهعنوان یک خودروی برقی عمل نمیکند و بیشتر یک ترکیب سنتی را ارائه میکند. دو موتور الکتریکی این خودرو تنها میتوانند برای فواصل کوتاه و برای حداکثر سرعت 88 کیلومتر در ساعت مورداستفاده قرار گیرند اما بیشتر مانند یک خودروی هیبریدی سنتی، موتور بنزینی 1.8 لیتری نقش عمده را بازی میکند. موتوری که کاملاً مناسب بوده و مالیبو هیبریدی را تبدیل به کارآمدترین خودروی هیبریدی غیرپلاگاین بازار میکند؛ بنابراین مالیبو هیبریدی بدتر از نسخههای غیرهیبریدی آن نیست.
محاسن
نسخهٔ هیبریدی شورولت مالیبو جداً کارآمد است. هرچند مصرف سوخت این خودرو 5.11 لیتر در صد کیلومتر اعلامشده اما من توانستم بهطور متوسط به مصرف 5.7 لیتر در صد کیلومتر دست پیدا کنم که بازهم مصرف بسیار مناسبی برای خودرویی با این اندازه و برای استفاده در شهر محسوب میشود. نسخهٔ هیبریدی هوندا آکورد 2017 تنها سدان متوسط هیبریدی غیرپلاگاین است که با مصرف 4.9 لیتر در صد کیلومتر برتر از مالیبو هیبریدی عمل میکند. در مقابل نسخهٔ غیر هیبریدی مالیبو با موتور 1.6 لیتری توربوی چهار سیلندر مصرفی برابر با 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر دارد.
هیبریدی یا معمولی، شورولت مالیبوی جدید یک جهش بزرگ بهسوی جلو محسوب میشود. مالیبوی جدید با وزن سبکتر و فضای داخلی جادارتر، برای راننده رضایتبخشتر و برای دیگر سرنشینان راحتتر است. خط دماغه و کاپوت آن نیز پایینتر آمده و موجب به حداکثر رساندن دید روبهجلوی خودرو شده است بهگونهای که فضای داخلی جادارتر و روشنتر احساس میشود.
هیچچیز در ظاهر شورولت مالیبو نشاندهندهٔ هیبریدی بودن آن نیست. مثل لوگوهای سبز یا آبی، رینگهای غیرمعمول یا نشانهای بزرگ در جایجای بدنه. درواقع گاهی اوقات خودروسازان از خودروهای هیبریدی خود بهعنوان تابلوهای تبلیغاتی برای نشان دادن تکنولوژی هیبریدی خود استفاده میکنند درحالیکه مالیبو هیبریدی اینگونه نیست. البته از سوی دیگر این میتواند برای برخی خریداران که میخواهند به همسایگانشان نشان دهند که خودروی هیبریدی خریدهاند نکتهای منفی تلقی گردد.
هیچچیزی در رانندگی مالیبو که نشان دهد آن خودرویی هیبریدی است وجود ندارد و این چیز خوبی است. مثلاً سیستم احیاء انرژی ترمزها عملکرد روانی داشته و میتوانید درعینحالی که باطریها شارژ میشوند از لذت یک ترمز گیری واقعی هم بهرهمند شوید. موتور نیز عملکرد روان و آرامی دارد و هنگامیکه توسط سامانهٔ توقف-حرکت، روشن میشود هیچ تکانی احساس نمیشود. فرمان دقیق و سبک، کنترل راحت و یک سیستم تعلیق مناسب نیز رانندگی با مالیبو را لذتبخش کرده است.
معایب
به دلیل نصب باطریها در پشت صندلی عقب، فضای صندوق بار مالیبو از 447 لیتر در نسخهٔ معمولی به 328 لیتری در نسخهٔ هیبریدی کاهش پیداکرده است. البته مالیبو هیبریدی هنوز هم بهاندازهٔ کافی فضای صندوق بار ارائه میدهد اما اگر با آن نیاز به حمل اشیاء بزرگ داشته باشید به مشکل برمیخورید؛ بااینوجود این مشکل در اکثر سدانهای متوسط هیبریدی وجود دارد.
ظاهر مالیبو بسیار نسبت به قبل بهبودیافته است اما طراحی این خودرو ناشناس است؛ یعنی شورولت بودن خود را نشان نمیدهد. مثلاً میتوان بلافاصله فهمید که کروز یا ایمپالا یک شورولت هستند درحالیکه این ویژگی در مالیبو بسیار کمتر وجود دارد.
هرچند شورولت میگوید مالیبوی هیبریدی میتواند بهصورت برقی تا حداکثر سرعت 88 کیلومتر در ساعت حرکت کند اما عملاً برای رانندگی در حالت تمام برقی باید با سرعت پایینتری حرکت کنید چراکه صفحهنمایش 8 اینچی خودرو نشان میدهد که موتور بنزینی تقریباً همیشه هنگام رانندگی با سرعتی بیش از 30 کیلومتر در ساعت روشن است و حتی هنگام رانندگی با سرعت پایین نیز به شارژ باطریها میپردازد؛ بنابراین اگر هنگام رانندگی به سکوت مطلق و عدم نیاز به بنزین احتیاج دارید، ولت انتخاب بهتری است.
منبع: motor1
مشخصات فنی
Chevrolet Malibu Hybrid 2016 | |
پیشرانه | 1.8 لیتری+ 2 موتور الکتریکی |
باطری | 1.5 کیلووات ساعت |
قدرت | 182 اسب بخار |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک |
مصرف سوخت | 5.11 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 1568 کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | 5 نفر |
حجم صندوق بار | 328 لیتر |
قیمت پایه | 27,770 دلار |
قیمت تستشده | 32,625 دلار |
رقبا
فورد فیوژن هیبریدی، هوندا آکورد هیبریدی، هیوندای سوناتا هیبریدی، کیا اپتیما هیبریدی و تویوتا کمری هیبریدی
منبع: Motor 1