رویارویی پدربزرگ و نوه: شورولت کامارو

چهارشنبه 15 اردیبهشت 1395 - 11:30
مطالعه 9 دقیقه
Camaro-SS-1
بررسی تفاوت‌های نسل‌های چهارم و ششم شورلت کامارو در طی 18 سالاکثر ما با شورلت کاماروی افسانه‌ای آشنایی داریم. این ماسل کار محبوب در سال 1967 و...
تبلیغات

بررسی تفاوت‌های نسل‌های چهارم و ششم شورلت کامارو در طی 18 سال

اکثر ما با شورلت کاماروی افسانه‌ای آشنایی داریم. این ماسل کار محبوب در سال 1967 و برای رقابت مستقیم با فورد موستانگ به بازار آمد درحالی‌که چندی بعد دو رقیب دیگر بنام‌های AMC جاولین و دوج چلنجر هم به این جمع اضافه شدند. کامارو در چهار نسل تا سال 2002 تولید شد اما در این سال تولید آن به دلیل کاهش فروش متوقف شد و همگان فکر می‌کردند که نام کامارو هم مانند بسیاری از نام‌های پرافتخار آمریکایی به تاریخ خواهد پیوست؛ اما با معرفی نسل پنجم کامارو در سال 2009، به همه اثبات‌شده که کامارو هنوز زنده است و این بار قدرتمندتر از همیشه بازگشته است.

نسل پنجم کامارو ازلحاظ طراحی تفاوت فاحشی با نسل قبلی داشت و بیشتر با نگاه به طراحی نسل اول شکل‌گرفته بود. کامارو نسل پنج در انواع مختلف RS، SS، Z28 و ZL1 بتولید رسید و با فروش بیش از نیم میلیون دستگاه تا سال 2015، موفقیت چشمگیری کسب نمود. باوجودی که نسل پنجم کامارو در سال 2014 مورد فیس لیفت قرار گرفت اما رفته‌رفته غبار پیری و کهنگی بر چهره‌اش نشسته بود. به همین دلیل شورلت در تاریخ 16 می 2015 رسماً نسل ششم کامارو را معرفی کرد.

هرچند برخی طراحی نسل ششم کامارو را فاقد ابهت نسل قبلی می‌دانند اما در کل این نسل کامارو در همهٔ زمینه‌ها پیشرفت چشمگیری نسبت به قبل داشته و با انتخاب شدن به‌عنوان خودروی سال 2016 مجلهٔ موتور ترند در همین ابتدای کار ثابت کرد که جانشین شایسته‌ای برای نسل پنجم کامارو است و آمده که افتخارات و موفقیت‌های گذشته را ادامه دهد. حال در این نوشتار تصمیم داریم به مقایسهٔ دو نسل چهارم و ششم این ماسل کار محبوب پرداخته و تفاوت‌ها و پیشرفت‌های نوه را نسبت به پدربزرگ که در طی 18 سال به‌دست‌آمده است بررسی کنیم.

طراحی خارجی

نسل چهارم کامارو در سال 1993 معرفی شد و بااینکه ازلحاظ طراحی با طراحی‌های فوق‌العادهٔ نسل اول و دوم فاصله داشت، اما بسیار زیباتر و بهتر از طراحی فاجعه‌بار نسل سوم بود. نسل چهارم در سال 1998 فیس لیفت شده و ظاهر زیباتری نسبت به قبل پیدا کرد. ما نیز قصد مقایسهٔ نسخهٔ فیس لیفت شدهٔ کامارو یعنی مدل 1998 را با کامارو نسل ششم 2016 داریم و هردوی آن‌ها از نوع SS هستند.

نسل‌های چهارم و ششم کامارو ازلحاظ طراحی کاملاً در دو سبک متضاد قرار دارند. درحالی‌که طراحی نسل چهارم دنباله‌روی طراحی نسل سوم و تا حدودی نسل دوم است، نسل ششم در طراحی از نسل پنجم و اول پیروی کرده است. به همین دلیل کامارو 1998 ظاهری کشیده و کم ارتفاع دارد درحالی‌که طراحی کامارو 2016 کوتاه‌تر و عضلانی‌تر است. این طراحی عضلانی به‌وضوح در گلگیرهای نسل ششم (خصوصاً گلگیر عقب) نمایان است اما در نسل چهارم به‌هیچ‌عنوان دیده نمی‌شود. در قسمت جلو و جانبی می‌توان گفت تقریباً هیچ شباهتی میان نسل چهارم و ششم وجود ندارد و در قسمت عقب هم فقط اسپویلر، دو سر اگزوز زیر سپر و محل قرارگیری پلاک آن‌ها به هم شباهت دارد.

طراحی داخلی

در داخلِ کامارو نسل چهار به‌وضوح با یک طراحی دهه نودی طرف هستیم. دکمه‌های روی فرمان در ابتدای راه قرار دارند و عملکرد بسیار کمی دارند، دریچه‌های تهویه در بالای داشبورد قرارگرفته‌اند و تمامی ادوات و تجهیزات توسط دکمه و کلید کنترل می‌شوند؛ اما وقتی به کابین کامارو نسل شش نگاه می‌کنیم کاملاً متوجه پیشرفت صنعت خودروسازی در طی تقریباً دو دهه می‌شویم. در نگاه اول بیش از همه نمایشگر لمسی بالای داشبورد به چشم می‌آید. طراحی داشبورد به‌طور کامل متحول شده، دکمه‌های روی فرمان افزایش‌یافته و از تعداد دکمه‌های داشبورد به دلیل استفاده از صفحه‌نمایش لمسی کاسته شده است؛ اما شیفتر تعویض دندهٔ دستی در هر دو نسل به چشم می‌خورد.

ابعاد

همان‌طور که اشاره‌شده، کامارو 1998 کشیده‌تر است به‌طوری‌که طولی برابر با 4.91 متر دارد و عرض و ارتفاع آن‌هم به ترتیب 1.88 و 1.3 متر است. این در حالی‌ است که کامارو 2016 با طولی برابر با 4.78 متر، به میزان قابل‌توجهی کوتاه‌تر از نسل چهارم شده است. درحالی‌که عمدتاً خودروها در نسل جدید دچار افزایش طول می‌شوند، نسل ششم کامارو حتی نسبت به نسل پنجم نیز 6 سانتیمتر کوتاه‌تر شده است. عرض و ارتفاع کامارو 2016 هم به ترتیب معادل 1.9 و 1.35 می‌باشد. وزن کامارو SS نسل چهار برابر با 1550 کیلوگرم است که در نسل ششم به 1680 کیلوگرم افزایش‌یافته است. البته این افزایش وزن به دلیل وجود تکنولوژی‌ها و تجهیزات بیشتر در نسل ششم قابل‌قبول است.

موتور و گیربکس

هر دو ماشین طبق سنت کاماروهای SS، مجهز به پیشرانه‌های V8 تنفس طبیعی هستند اما حجم موتور SS نسل چهار 5.7 و SS نسل شش 6.2 لیتر است. قدرت و گشتاور کامارو SS نسل چهار برابر با 320 اسب بخار و 470 نیوتن متر است درحالی‌که این اعداد در کامارو SS نسل شش معادل 455 اسب بخار و 620 نیوتن متر است؛ یعنی افزایش 135 اسب بخاری قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور در طی 18 سال. بعلاوه موتور کاماروی جدید با هر لیتر از حجم خود 73 اسب بخار قدرت تولید می‌کند درحالی‌که این عدد در کاماروی قدیمی 56 اسب بخار است. انتقال قدرت در هر دو نسل نیز توسط گیربکس 6 سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب انجام می‌گیرد. اگر خواهان گیربکس اتوماتیک در نسل چهارم بودید، یک نمونهٔ 4 سرعته قابل سفارش بود درحالی‌که گیربکس اتوماتیک نسل شش 6 سرعته است.

عملکرد

شتاب صفرتا صد SS نسل چهار معادل 5.6 ثانیه و حداکثر سرعت آن 266 کیلومتر در ساعت است درحالی‌که مسافت 400 متر را در 13.7 ثانیه طی می‌کند. شتاب صفرتا صد و زمان طی مسافت 400 متر در SS نسل شش به ترتیب به 4.4 و 12.4 ثانیه کاهش‌یافته درحالی‌که حداکثر سرعتش به 297 کیلومتر در ساعت افزایش پیداکرده است. کامارو 2016 در هر صد کیلومتر 13.02 لیتر بنزین مصرف می‌کند که علیرغم افزایش حجم موتور، کمتر از مصرف سوخت کامارو 1998 با 14.5 لیتر در صد کیلومتر است. نسبت قدرت به وزن در نسل چهارم SS برابر با 210 اسب بخار برای هر تن و در نسل ششم 270 اسب بخار برای هر تن است.

قیمت

اما نسل ششم کامارو SS در برابر همهٔ برتری‌هایی که نسبت به نسل چهارم ارائه می‌دهد چه میزان مبلغ بیشتری نسبت به آن مطالبه می‌کند؟ در جواب این سؤال باید گفت درحالی‌که کامارو SS نسل چهار مدل 1998 قیمت پایه‌ای برابر با 21,295 دلار داشت، کامارو SS نسل شش مدل 2016 قیمت پایه‌ای معادل 37,295 دلار دارد؛ یعنی 16 هزار دلار بیشتر.

بنابراین با توجه به مقایسهٔ این دو نسل، می‌بینیم که شورلت کامارو و کلاً صنعت خودروسازی چقدر نسبت به دو دههٔ گذشته پیشرفت کرده است. موتورهای قدرتمندتر با مصرف سوخت کمتر، استفاده از تکنولوژی‌های فراوان، ایمنی بیشتر، تجهیزات بیشتر، طراحی متحول شده و البته قیمت بالاتر تعدادی از تفاوت‌های کامارو نسل شش با نسل چهار بشمار می‌روند.

 جدول مشخصات فنی

کامارو SS 1998

کامارو SS 2016

ترکیب

موتور جلو/محور عقب/دو در کوپه

موتور جلو/محور عقب/دو در کوپه

موتور

5.7 لیتری V8

6.2 لیتری V8

قدرت

320 اسب بخار

455 اسب بخار

گشتاور

470 نیوتن متر

620 نیوتن متر

نسبت قدرت به لیتر

56 اسب بخار در هر لیتر

73 اسب بخار در هر لیتر

گیربکس

6 سرعته دستی

6 سرعته دستی

محور محرک

عقب

عقب

شتاب صفرتا صد

5.5 ثانیه

4.4 ثانیه

طی مسافت 400 متر

13.7 ثانیه

12.4 ثانیه

حداکثر سرعت

266 کیلومتر در ساعت

297 کیلومتر در ساعت

طول/عرض/ارتفاع

4.91/1.88/1.30 متر

4.78/1.90/1.35

وزن خالص

1550 کیلوگرم

1680 کیلوگرم

نسبت نیرو به وزن

210 اسب بخار برای هر تن

270 اسب بخار برای هر تن

مصرف سوخت

14.50 لیتر در صد کیلومتر

13.02 لیتر در صد کیلومتر

قیمت

21.295 دلار

37.295 دلار

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.