تجربه و آزمایششورلت

اولین تجربهٔ رانندگی با نسل جدید شورلت سابربن، راحت‌تر از همیشه

شورلت سابربن و برادر کوچک‌تر آن، تاهو، همواره اساساً نسخهٔ اس‌یووی از پیکاپ سیلورادو بوده‌اند اما پس‌ازاینکه نسل جدید فورد اکسپیدیشن با یک خانه‌تکانی اساسی به بازار آمد، شورلت دریافت که اس‌یووی‌های نمادین و بسیار سودآور خود به یک بازطراحی کلی نیاز دارند تا همچنان بتوانند در بازار موفق باشند. به همین دلیل، حالا نسل جدید سابربن با برداشتی مناسب از اس‌یووی فول سایز سه ردیفهٔ مبتنی بر تراک به بازار آمده یعنی بخشی که اساساً خود شورلت آن‌را بنیان نهاده است.

سابربن جدید تلفیقی از کابین اتوبوس مانند کاملاً مجهز با طراحی خانواده پسند و شخصیت رانندگی مطبوع و پالایش‌یافته را ارائه می‌کند اما با همهٔ این‌ها هنوز هم باید نمرهٔ ۱۹ را به آن بدهیم. چرا به سابربن ۲۰ نمی‌دهیم؟ چون شورلت چند سؤال از امتحان ما را بی‌پاسخ گذاشته است. نمونهٔ مورد آزمایش ما از تیپ بالا ردهٔ «های کانتری» است اما کابین آن نتوانسته خود را از تیپ‌های ارزان‌تر متمایز کند. علاوه بر این، طبق معمول برای محصولات جنرال موتورز، پکیج‌های آپشن سابربن هم ضعیف است و به‌عنوان‌مثال ویژگی‌های ایمنی ضروری در پکیج‌های تجهیزات گران‌قیمت قرار گرفته‌اند.

اما علیرغم این ویژگی‌های ناخوشایند، کاملاً واضح است که سابربن «های کانتری» برای مسافرت‌های طولانی خودروی لذت‌بخشی است. پیشرانهٔ این ماشین مثل سیلورادو یک جواهر است. موتور قدرتمند ۶.۲ لیتری V8 جنرال موتورز ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۳ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و علیرغم قلهٔ گشتاور بالا که در پیشرانه‌های تنفس طبیعی معمول است، این موتور بزرگ از حالت سلو تا ردلاین عملکرد نرم و روانی دارد. این پیشرانهٔ خارق‌العاده‌ای است که شتاب و قدرت کافی را برای راننده فراهم می‌کند.

اما این تنها موتوری نیست که زیر کاپوت تاهو و سابربن قرار می‌گیرد. درواقع مثل سیلورادو، این ۶.۲ لیتری V8 بالاترین موتور این دو اس‌یووی است و فقط در تیپ‌ »های کانتری» ارائه می‌شود درحالی‌که رایج‌ترین موتور برای آن‌ها، گزینهٔ آشنای ۵.۳ لیتری V8 با ۳۵۵ اسب بخار قدرت است. علاوه بر این، یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر توربودیزل هم برای تاهو و سابربن جدید ارائه خواهد شد که البته به گفتهٔ شورلت، تنها ۱۰ تا ۱۲ درصد از این اس‌یووی‌ها با این موتور دیزلی فروخته می‌شوند. بااین‌حال اگر موتور ۳ لیتری دیزلی در سابربن هم مثل سیلورادو جذاب باشد، احتمالاً برای پیمودن مسافت‌های طولانی انتخابی فوق‌العاده خواهد بود.

هرچند احتمالاً موتور دیزلی از لحاظ مصرف سوخت کارآمدترین گزینه خواهد بود اما هردو موتور V8 بنزینی سابربن هم از سیستم مدیریت پویای سوخت شورلت برخوردار هستند که می‌تواند با توجه به شرایط رانندگی، تعدادی از سیلندرها را خاموش کند. طبق تخمین EPA، سابربن با موتور ۶.۲ لیتری همراه با گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک فوق‌العاده روان و سامانهٔ چهارچرخ محرک، در هر صد کیلومتر در شهر ۱۶.۸ لیتر، در بزرگراه ۱۲.۴ لیتر و به‌صورت ترکیبی ۱۴.۷ لیتر بنزین مصرف کند.

طبق معمول، سابربن توانایی قابل‌توجهی در یدک کشی دارد. به گفتهٔ شورلت، این نسل بسته به نوع پیشرانه و انتقال قدرت می‌تواند بین ۳۴۰۰ تا ۳۷۶۰ کیلوگرم را بکسل کند. این یعنی حداقل ظرفیت بکسل سابربن جدید در بین رقبا بهترین است اما برای حمل بارهای واقعاً سنگین هنوز هم فورد اکسپیدیشن گزینهٔ بهتری است زیرا می‌تواند تا ۴۰۸۰ کیلوگرم را یدک بکشد. در همین حال، برای سابربن همان پکیج یدک کشی درخشان سیلورادو قابل سفارش است درحالی‌که فورد هم برای اکسپیدیشن سیستم دستیار ProTrailer را ارائه می‌کند. به همین دلیل، برای یدک کشی انتخاب میان این دو رقیب دشوار است.

سیستم تعلیق بادی شورلت همراه با کمک‌فنرهای مغناطیسی، به‌خوبی ناهمواری‌های مسیر را جذب می‌کند و درعین‌حال کنترل بدنه هم عالی است. به لطف این سیستم، سابربن راحت‌ترین سواری را در بین همهٔ اس‌یووی‌های بدنه روی شاسی هم‌کلاس خود دارد و علیرغم وزن ۲.۷ تنیِ تیپ «های کانتری»، رفتار خودرو در پیچ‌ها به‌طور شگفت‌انگیزی صاف و قابل پیش‌بینی است. سیستم تعلیق بادی در اکثر جاده‌ها عملکرد مطلوبی دارد و در مواجهه با دست‌اندازها بسیار خوب عمل می‌کند.

سیستم فرمان سابربن هم که به نیروی کمکی الکتریکی مجهز است، بسیار عالی بوده و در سرعت‌های بالا رفتار بی‌نقصی دارد. البته سابربن هنوز هم خودروی بسیار بزرگ و سنگینی است اما در مقایسه با اس‌یووی‌های بدنه روی شاسی گذشته، یک تازه‌کار می‌تواند پشت فرمان آن بنشیند و پس از گذشت تنها چند کیلومتر، احساس راحتی کند؛ اما با همهٔ این‌ها و علیرغم تکنولوژی پیشرفتهٔ تعلیق، گاهی اوقات سابربن ریشه‌های پیکاپی خود را نشان می‌دهد. درمجموع، نسل جدید سابربن پیشرفت قابل‌توجهی نسبت به نسل قبلی داشته اما برای خریدارانی که راحتی سواری بی‌نقصی می‌خواهند، کراس‌اوورهای با ساختار یکپارچه مثل ب‌ام‌و X7 و مرسدس GLS انتخاب بهتری هستند.

موضوع اصلی در یک اس‌یووی سه ردیفه چگونگی کارکرد آن برای خانواده‌ها است و سابربن جدید در این قسمت هم ویژگی‌های دوست‌داشتنی زیادی دارد. کابین خودرو بسیار بزرگ است و در مهم‌ترین قسمت‌ها رشد داشته است. به‌عنوان‌مثال حجم صندوق بار در هنگام باز بودن هر سه ردیف صندلی، از ۱۱۱۳ لیتر به ۱۱۶۴ لیتر افزایش یافته و حداکثر ظرفیت بار نیز از ۳۴۴۶ لیتر به ۴۰۹۷ لیتر رسیده است. علاوه بر این، سیستم تعلیق مستقل عقب سابربن نیز به افزایش فضای داخلی آن کمک کرده و حالا صندلی‌های ردیف سوم کاملاً قابل‌استفاده هستند. فضای پا در این قسمت با ۵۶ میلی‌متر افزایش به ۹۳۲ میلی‌متر رسیده و فضای پای صندلی‌های ردیف دوم هم ۵۸ میلی‌متر افزایش یافته است؛ بنابراین حالا شش بزرگ‌سال به‌راحتی می‌توانند در سابربن بنشینند.

در همین حال، علاوه بر کیفیت سواری عالی، کابین سابربن ساکت هم هست و سروصدای باد و تایرها به‌ندرت آرامش کابین را برهم میزند. در اینجا همهٔ صندلی‌ها راحت هستند و کیفیت متریال هم در تیپ مورد آزمایش «های کانتری» ما بسیار چشمگیر است زیرا جای‌جای کابین با چرم پوشیده شده است. علاوه بر این، در کابین «های کانتری» تکنولوژی‌های زیادی هم از نمایشگر ۱۰ اینچی استاندارد سیستم اطلاعاتی-سرگرمی گرفته تا نمایشگر ۸ اینچی در صفحه آمپر به چشم می‌خورد. برای عقب نیز سیستمی قابل سفارش است که شورلت آن‌را پیشرفته‌ترین سیستم چندرسانه‌ای صندلی عقب می‌داند و شامل دو نمایشگر ۱۲.۶ اینچی LCD در پشت صندلی‌های جلو با پورت HDMI به همراه چهار پورت USB-C می‌شود.

درمجموع، نسل جدید شورلت سابربن خودروی بی‌نقصی به نظر می‌رسد اما بااین‌حال هنوز هم چند نکتهٔ منفی در این اس‌یووی شایسته وجود دارد. مثلاً درحالی‌که کیفیت ساخت و متریال داخل قابل‌توجه است اما طراحی کلی آن خسته‌کننده بوده و کابین هیچ شباهتی با شخصیت خودرو ندارد. هرچند ممکن است این کابین برای تیپ پایه با قیمت ۵۳ هزار دلار قابل‌قبول باشد اما تیپ «های کانتری» ما نزدیک به ۸۵ هزار دلار قیمت دارد. البته قیمت به‌خودی‌خود مشکلی ندارد بلکه کمبود تزئینات زیبا و متریال جذابی احساس می‌شود تا به این تیپ بالا رده نسبت به تیپ‌هایی که ۳۰ هزار دلار ارزان‌تر هستند احساس خاص‌تری بدهند.

همچنین طبق معمول، حتی این تیپ پرچم‌دار «های کانتری» هم برای تجهیزات ایمنی هزینهٔ اضافی را می‌طلبد. مثلاً برای داشتن کروز کنترل تطبیقی و ترمز اضطراری اتوماتیک باید یک پکیج ۴۶۰۰ دلاری را سفارش داد. وقتی تویوتا کروز کنترل تطبیقی را در کرولای ۲۰ هزار دلاری ارائه می‌کند، چرا جنرال موتورز آن‌را در سابربن ۸۰ هزار دلاری ارائه نمی‌کند؟ بااین‌حال اگر کلی نگاه کنیم، این مشکلات نسبتاً جزئی هستند خصوصاً وقتی وفاداری خریداران اس‌یووی‌های مبتنی بر پیکاپ را در نظر بگیریم. برای طرفداران همیشگی سابربن، نسل جدید این خودرو از لحاظ راحتی و پالایش یک جهش بزرگ به جلو محسوب می‌شود. این اس‌یووی خانوادگیِ بزرگ، بهتر از هر زمان دیگری است و این تنها موضوعی است که برای هزاران خریدار تاهو و سابربن اهمیت دارد نه کابین خسته‌کننده و پکیج‌های عجیب آپشن‌ها.

مشخصات فنی

Chevrolet Suburban High Country

پیشرانه ۶.۲ لیتری V8
قدرت ۴۲۰ اسب بخار
گشتاور ۶۲۳ نیوتن متر
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
مصرف سوخت ۱۴.۷ لیتر ترکیبی
طول ۵,۷۳۳ میلی‌متر
عرض ۲,۰۶۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۹۲۳ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۳,۴۰۶ میلی‌متر
وزن ۲۷۳۰ کیلوگرم
ظرفیت بکسل ۳.۶ تن
ظرفیت سرنشین ۷ نفر
حجم صندوق بار ۱۱۶۴ تا ۴۰۹۷ لیتر
قیمت پایه ۵۷,۷۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۸۴,۵۹۵ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. nikzad

    ۲۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (282 ديدگاه)

    وقتی تویوتا کروز کنترل تطبیقی را در کرولای ۲۰ هزار دلاری ارائه می‌کند، چرا جنرال موتورز آن‌را در سابربن ۸۰ هزار دلاری ارائه نمی‌کند؟
    به نظرم خیلی کروز کنترل تطبیقی برای این ماشین لازمه!

    موافقم 43
    مخالفم 7
    1. Hadi

      ۲۹ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (2200 ديدگاه)

      خیلی کابردی و عالیه…
      موتور v8 هم حرف نداره…
      ولی تو این رنج قیمتی انتخابم لینکلن اوایاتور گرند تورینگ هستش…
      می‌دونم از لحاظ ابعاد به هم ربطی ندارن ولی قیمتاشون به هم نزدیکه…
      و آویاتور لوکس تره ، قدرت بیشتری داره و هیبرید هم هست……

      موافقم 28
      مخالفم 10
  2. کوشا

    ۲۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (220 ديدگاه)

    مزیت این نوع ماشین نسبت به خودرو های دارای ساختار بدنه و شاسی یکپارچه به غیر از فضای بار بیشتر و قابلیت آفرود بیشتر چیه؟

    موافقم 20
    مخالفم 1
    1. Amir Machine

      ۲۹ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (1199 ديدگاه)

      یکی از مهم‌ترین مزیت‌های شاسی نردبونی مجزا ظرفیت یدک کشی بیشتر نسبت به کراس‌اوورهای یکپارچه هست

      موافقم 17
      مخالفم 2
    2. حمید

      ۱ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (7 ديدگاه)

      دوام ماشین در دراز مدت خیلی بیشتر از انواع کراس اور هست.

      موافقم 8
      مخالفم 0
  3. AMG_73///

    ۲۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1200 ديدگاه)

    Yukan denali ??
    Suburban ??

    موافقم 56
    مخالفم 13
    1. Audi s8

      ۲۹ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (757 ديدگاه)

      من به جی ام سی رای دادم ولی دوتاشون خیلی خوبن

      موافقم 10
      مخالفم 1
    2. مانی

      ۳۰ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      چجوریه بالاترین تیپ سابربن قیمتش از بالاترین تیپ یوکان اکس ال بیشتره؟؟؟!!

      موافقم 6
      مخالفم 1
  4. Malt hill

    ۲۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (514 ديدگاه)

    ماشین قابل احترامیه
    واسه سفر های طولانی جوابه

    موافقم 25
    مخالفم 1
    1. blackburn

      ۲۹ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (182 ديدگاه)

      اره عقبش میشه استراحت کرد و خوابید / یه جا زدم کنار تو ماشین خوابیدم یه لندکروزم زد پشت ماشین من خوابید تو ماشین بعضی ها هم چادر زدن یکی از رفیقام گفت چرا نرفت هتل گفتم اینم دسته کمی از هتل نداره تازه این وقت شب بره کجا هتل گیر بیاره 2 ساعت میخوابه و دوباره تنگ جاده یادش بخیر جاده مشهد بود/ کرونا دیگه نمیزاره بریم مسافرت /

      موافقم 25
      مخالفم 2
  5. مهدی

    ۲۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    خیلی خوب شده طراحی تاهو و سابربن خیلی قشنگه هم لوکسه هم شهری هم مسافرتی

    موافقم 17
    مخالفم 2
  6. حسین

    ۲۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (225 ديدگاه)

    ماشین خوبی هستش ولی با توجه به طولش پارکینگ درازی میخواد.(نظر شخصیه).

    موافقم 1
    مخالفم 2
  7. بهنام

    ۲۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (492 ديدگاه)

    تصورم از این ماشین این بود که با اون دماغه ی مرتفع و بدنه ی حجیم و وزن بسیار بالا حتما در عبور از پیج ها دچار مشکل خواهد شد و طی کردن پیج ها با سرعت معمول حتی میتونه ترسناک باشه ولی بر خلاف تصور بنده گفته شده که تعادل بسیار خوبی سر پیج ها با کمک سیستم تعلیق فوق العاده اش داره.

    موافقم 9
    مخالفم 1
  8. مانی

    ۳۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    همینطور که نویسنده گفته تنها ایرادش طراحی داخلیشه
    من قبلا گفتم دیسایک میدادین الان هم به مقاله اعتراض کنین
    اگه داشبوردش شبیه مرسدس یا رنجروور یا بی‌‌ام و یا لینکولن یا پورشه یا … بود کامل میشد

    موافقم 2
    مخالفم 2
  9. UNAS

    ۳۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1829 ديدگاه)

    دسته دنده اش کو ؟!
    اصن انگار دکمه هم نداره

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا