بررسی شورولت مالیبو 2017
سام کاویانی: نخستین نسل از شورولت مالیبو در سال 1964 میلادی و در سه گونه مختلف از بدنه اعم از دو درب هاردتاب، کانورتیبل و استیشن راهی بازار پررقابت آمریکا شد؛ اما نسل فعلی یا نهم آن در نخستین روز از ماه آوریل سال 2015 میلادی و در نمایشگاه خودروی نیویورک به نمایش درآمد. این سری از مالیبو بر روی پلت فرم E2XX جنرال موتورز تکوین و توسعه یافته است؛ پلت فرمی که در دیگر اعضای این خودروساز، منجمله بیوک رگال، کادیلاک XTS و اپل اینسیگنیا نیز به کار میرود. در حال حاضر، شورولت مالیبو با چندین پیشرانه متفاوت در دسترس خریداران قرار میگیرد، اینها عبارتند از: پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری بنزینی تنفس طبیعی به توان 186 اسب بخار، پیشرانههای 1.5 و 2 لیتری توربو بنزینی که به ترتیب از توانی معادل 163 و 250 اسب بخار برخوردارند و بالاخره یک پیشرانه 1.8 لیتری هیبریدی به توان 122 اسب بخار. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گیربکسهای 6 و 8 سرعته اتوماتیک عرضه میشود که نسخه 8 سرعته آن ساخت شرکت AISIN ژاپن است.
چندی پیش، سایت «DRIVEARABIA» متنی را درباره این خودرو انتشار داد که در اینجا برگردان آن را تقدیم شما عزیزان مینمایم.
در سال 2010 میلادی، ناگهان شورولت مالیبو پس از غیبتی ده ساله به صحنه سدانهای میان سایز رجعت نمود. هنوز آن زمان را به خاطر دارم، زیرا به مدت یک ماه با نمونهای از آن در حال تردد بوده و فراتر از آنچه که نیاز بود آن را راندیم. هندلینگ عالی، پوشش دو رنگ داشبورد، فاصله زیاد بین دو محور و کیفیت سواری با رتبهای لوکس از ویژگیهای آن بود. شوربختانه عمر آن نسل کوتاه بود و نسخهای پایین رتبه جایگزین آن شد، نسخهای که از شاسیهای کوتاه شده اپل بهره میبرد، اوورهنگهای بلندتری در بدنه خود داشت و از صفات ممیزه کمتری برخوردار بود. حال نسل جدید مالیبو پیش روی ماست و پرواضح است که سازندگانش برآنند که دگرباره بازی را ازنو آغاز نمایند.
شورولت مالیبو 2017 به ابعاد پیشین خود وارد شده است. با آنکه اندکی رشد کرده ولی فاصله بین دو محور آن به میزان 93 میلیمتر گسترش یافته است، این در حالی است که طبق مدعای سازنده، از وزن آن نیز معادل 130 کیلوگرم کاسته شده است. مالیبو از نمای ظاهری بسیاری زیبایی بهره میبرد، هرچند که رینگهای 17 اینچی نصب شده بر روی مدل LT که در بعد از ظهری در دوبی آن را تست نمودیم، آن را به چشم زیباتر هم نموده است.
بهای آغازین مدل پایه شورولت مالیبو LS با مدل پایه هوندا سیویک همخوانی دارد، این در حالی است که شورولت یک کابین درخور و مناسب یک سدان میان سایز را در جلو و عقب خود ارائه داده و در عین حال، از صندوق عقب حجیمی نیز برخوردار است.
نسخه LT و LTZ این خودرو از چرمهای دستدوز در داخل کابین خود بهره میبرند، چرمهایی که به نحو استراتژیکی در لابهلای هر نقطهای از کابین که دست آدمی با آن تماس مییابد، جاسازی شدهاند. متأسفانه مابقی بخشهای کابین را پلاستیکهای سخت فرا گرفتهاند، هرچند که گاهی مواقع به چشمان تیزبین مردمانی مثل ما نیاز است تا بتوان متوجه این امر شد. با تمامی این احوالات، این کابین بهخوبی طراحی شده است، فوق مدرن است و در نهایت نیز، یک صفحه نمایش رنگی خازنی آن را تکمیل میکند، صفحهای که از سامانه APPLE CARPLAY و بلوتوث بهره میبرد. سیستم تهویه مطبوع آن بسیار خوب بوده و از دریچههای عقب نیز سود میبرد، گو اینکه دریچههای تهویه سمت راننده زیر غربیلک فرمان پنهان ماندهاند.
امکانات ایمنی تعبیه شده در این خودرو شامل مواردی همچون شش کیسه هوا، سامانه هشداردهنده برخورد از جلو و ترافیک در عقب، سیستم کمک پارک خودکار، کروز کنترل تطبیقی به همراه ترمزهای اتوماتیک جلو، هشداردهنده نقاط پیرامونی خودرو و سیستم هشداردهنده وجود عابر پیاده و ترمز متعاقب آن، میگردد. خیلی از این تجهیزات در مدل LT تحت تست ما موجود بودند، ولی مابقی آنها در مدل LTZ یافت میشوند. گرچه مدل LT دارای حسگرهای پارک است اما از دوربین دید عقب بیبهره است، این در حالی است که در نمایشگاه فروش به ما گفته بودند که مدل LT هم از این تجهیزات بهره میبرد.
نسخههای سفارشی شورولت مالیبو برای کشورهای حوزه خلیجفارس، از یک پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری تنفس طبیعی به توان 186 اسب بخار به همراه یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، بهره میبرند. پیشرانه مذکور توان خوبی را در پیرامون شهرها از خود ارائه میدهد و از این بابت هیچ کمبودی نسبت به رقبای خود ندارد. یک نسخه 2 لیتری توربو 250 اسب بخاری هم در ژانویه سال بعد به آن دسته از اشخاصی که توان بیشتری را طالباند، عرضه خواهد شد.
گیربکس نیز در تعویضها کمی شل و رها است و با آنکه آشکارا برای یک رانندگی نرم و اقتصادی تنظیم شده است، اما در غالب موارد مدیریت گزینش دندهها را به طرز صحیحی انجام میدهد. ضمن اینکه، تعدادی دکمه شستی بر روی دسته دنده جای گرفتهاند که عمل تعویض دنده را بهجای پدال شیفتر (روی فرمان) انجام میدهند. با فشار دادن دکمههای زیر غربیلک فرمان شما تنها قادرید ایستگاه رادیویی و یا صدا را تغییر دهید.
فرمان نیز نسبتاً سبک بوده و بازخوردی غیر واقعی را ارائه میدهد اما در مقابل، رانندگی سهل و آسانی را برای یک گردش معمولی در شهر مهیا میسازد. ترمزها نیز بسیار خوب هستند و کیفیت رانندگی و سکوت کابین نیز همچنین؛ اینها مواردی هستند که این خودرو را به سهولت در میان بهترینهای این سگمنت جای میدهند. حتی هندلینگ مالیبو نیز در سرعتهای میانی خوب است و بادی رل و حالت شناوری اندکی در آن مشاهده میشود.
شورولت مالیبو یک پیشنهاد عالی در این کلاس است. شما کاملاً هر آنچه را که هزینه کردهاید در آن به دست میآورید، بیآنکه مثل برخی از برندهای کرهای و ژاپنی از تجهیزات ایمنی در آن کسر و مضایقه شده باشد. ضمن اینکه، طبق ادعای کمپانی جنرال موتورز، ارزانترین هزینه سرویس در این سگمنت برای آن ارائه میشود.
مشخصات فنی شورولت مالیبو
نوع پیشرانه: 4 سیلندر – 2.5 لیتری بنزینی ECOTEC
توان: 186 اسب بخار
گشتاور: 249 نیوتن متر در 4400 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 8 الی 8.5 ثانیه
حداکثر سرعت: 220 کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی سوخت: 7 لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
سیستم فنربندی جلو: مکفرسون استرات
سیستم فنربندی عقب: اتصال چهارگانه (FOUR LINK)
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: 4923/1854/1466 میلیمتر
فاصله بین دو محور: 2830 میلیمتر
وزن: 1450 الی 1500 کیلوگرم
حجم صندوق بار: 447 لیتر
ایمنی
این خودرو در موسسه بیمه ایمنی بزرگراههای آمریکا (IIHS) تحت تستهای متعدد قرار گرفت و در تمامی بخشها اعم از استحکام سقف، برخورد از نیمه جلو (همپوشانی کامل)، برخورد از بغل (بخش کناری) و نیز حفاظت از سر و صندلیها و در نهایت، تست دشوار SMALL OVERLAP (همپوشانی کوتاه) توانست بالاترین امتیاز و یا همان خوب (GOOD) را از آن خود نماید. امتیاز ایمنی این خودرو: TOP SAFETY PICK+
5 ستاره ایمنی از موسسه NHTSA آمریکا
6 عدد کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای)
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم کمکی ترمز (BA)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
سیستم کنترل لغزش (TRACTION CONTROL)
سیستم هشداردهنده نقاط پیرامونی (SIDE BLIND ZONE ALERT)
سامانه هشداردهنده برخورد از جلو (FORWARD COLLISION ALERT)
کروز کنترل تطبیقی (ADAPTIVE CRUSE CONTROL)
سیستم کمک پارک خودکار (LANE KEEP ASSIST)
پشتسری فعال (ACTIVE HEADREST)
و...
تجهیزات رفاهی (تیپ LTZ)
سیستم ورود بدون کلید هوشمند + دکمه استارت
تهویه مطبوع اتوماتیک و دو ناحیهای
کنترلرهای سیستم تهویه برای صندلیهای عقب
سامانه START/STOP
سیستم مولتیمدیای MY LINK شورولت + صفحه نمایش لمسی به سایز 8 اینچ و بلوتوث، هندزفری و تلفن و درگاه AUX،USB
سانروف برقی حسی
صندلیهای چرمی
تنظیم برقی صندلی راننده در 8 جهت
گرمکن و سردکن صندلیها
فرمان الکتریکی حساس به سرعت
استراحتگاه دست در صندلیهای جلو و عقب
چراغهای جلو از جنس زنون + سیستم روشنایی در روز (LED)
چراغ نقشهخوان
سوکت برقی 12 ولتی
و...
قیمت
قیمت در آمریکا: 22,500 الی 31,795 دلار
قیمت در امارات: 69,900 درهم (تیپ LS) و 76,900 درهم تیپ LT و 95,000 درهم (تیپ LTZ)
منابع:
WIKIPEDIA.ORG
DRIVEARABIA.COM
YALLAHMOTOR.COM
و...