شورلت بل ایر 409 مدل 1962؛ رکوردشکن با موتور 6/7 لیتر!

دوشنبه 11 فروردین 1404 - 11:30
مطالعه 7 دقیقه
chevy 409 belair 1962
شورلت 409 در زمان خود، آن‌قدر سریع بود که مردم امریکا برایش شعر گفتند و ترانه ساختند. موتور V8 مدل 1962 شورلت بل ایر، انقلابی در خودروهای عضلانی...
تبلیغات

شورلت 409 در زمان خود، آن‌قدر سریع بود که مردم امریکا برایش شعر گفتند و ترانه ساختند. موتور V8 مدل 1962 شورلت بل ایر، انقلابی در خودروهای عضلانی دهه 60 میلادی ایجاد کرد.

یک نمونه اورجینال شورلت بل ایر 409 مدل 1962 در حراجی مکوم عرضه می‌شود. این خودرو از موتور V8 با حجم 409 اینچ مکعب (6.7 لیتر) استفاده می‌کند. با قدرت 409 اسب بخار، نمونه‌های 1962 می‌توانستند مسیر 400 متر را در کمتر از 14 ثانیه طی کنند.

طرفداران خودروهای عضلانی احتمالاً تا مدتها پس از اتمام ذخایر نفتی جهان، همچنان درباره اینکه چه کسی اولین بود بحث خواهند کرد. آیا اولدزموبایل با موتور راکت 88 پیشگام بود؟ یا کرایسلر 300؟ یا شاید پونتیاک GTO؟ می‌توان برای هر یک از این خودروها استدلال کرد، اما شورلت 409 ادعای محکمی برای شروع عصر طلایی خودروهای عضلانی دارد.

409 مدل جداگانه‌ای نبود، بلکه یک نوع موتور قابل انتخاب برای سدان شورلت بود که در سال 1961 طراحی کاملا جدید داشت. موتور 348 اینچ مکعبی (5.7 لیتری) شورلت با تنظیم سه کاربراتور 350 اسب بخار (355 اسب بخار متریک) قدرت تولید می‌کرد، اما انتخاب گزینه 409 حجم موتور را به 409 اینچ مکعب (6.7 لیتر) افزایش داد و با نسبت تراکم 11.25:1، پیستون‌های آلومینیومی فورج شده، سوپاپ‌های سفت و سخت و 360 اسب بخار (365 اسب بخار متریک) ارائه می‌شد. در این حالت گیربکس چهار سرعته دستی اجباری بود.

یک سال بعد، با میل‌سوپاپ و سرسیلندرهای جدید، موتور 409 با یک کاربراتور چهار دهانه 380 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. اما پرداخت 60 دلار اضافه برای دو کاربراتور چهار دهانه کارتر، قدرت را به 409 اسب بخار (415 اسب بخار متریک) می‌رساند - همان نسبت جادویی 1 اسب بخار به ازای هر اینچ مکعب که شورلت اولین بار در سال 1957 با موتور 283 اینچ مکعبی تزریق مستقیم وعده داده بود.

درست است که این اعداد قدرت بر اساس استانداردهای قدیمی (قبل از 1972) محاسبه شده‌اند، اما 409 در زمان خود واقعاً سریع بود و حتی امروز هم می‌تواند برخی خودروهای مدرن را شرمنده کند. شتاب 0 تا 60 مایل بر ساعت (97 کیلومتر بر ساعت) در کمتر از 7 ثانیه با تنظیمات کارخانه فراهم می‌شد و رانندگان آماتور به زودی کشف کردند که با تغییرات جزئی می‌توانند زمان 400 متر را به زیر 13 ثانیه برسانند. 409 آنقدر انقلابی بود که گروه بیچ بویز یک آهنگ درباره آن ساخت و موجی از ترانه‌های پاپ مرتبط با خودرو را از سوی این گروه و دیگران به راه انداخت.

برخلاف خودروهای عضلانی اواخر دهه 60 که با اسپویلرها و گرافیک‌های خاص قابلیت‌های عملکردی خود را نشان می‌دادند و عمدتاً بر اساس خودروهای اندازه متوسط ساخته می‌شدند، پیشگامان خودروهای عضلانی پهن‌پیکر، مانند 409 بسیار محتاطانه عمل می‌کردند و تنها با نشان کوچک "409" روی گلگیرهای جلو شناخته می‌شدند. حتی می‌شد این موتور را در یک سدان چهار در یا استیشن نیز سفارش داد، اگرچه نمونه کوپه با سقف فلزی که در حراجی مکوم عرضه می‌شود، امروزه مورد توجه بیشتری قرار گرفت.

این نمونه دارای پکیج نادر پانل‌های آلومینیومی یا تزئینات SS پرزرق و برق نیست، اما دارای کاربراتورهای دوگانه مطلوب، گیربکس چهار سرعته دستی سفارشی (در سال 1962 گیربکس سه سرعته استاندارد بود) به فروش می‌رسد. قیمت پیشنهادی برای حراج هنوز مشخص نیست.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.