در این مطلب سری به گذشته زدهایم و پشت فرمان شورلت کاپریس مدل ۱۹۹۱ نشستهایم که در کشورمان طرفداران زیادی دارد.
کاپریس یکی از مشهورترین نامها در تاریخ محصولات شورلت محسوب میشود. این خودرو که در دههٔ ۶۰ و اوایل دههٔ ۷۰ پرفروشترین خودروی آمریکا بود، برای دههٔ ۹۰ و نسل چهارم، تحول بزرگی را تجربه کرد. نسل چهارم کاپریس با خطوط منحنی و نرم، انحرافی شجاعانه از خودروهای جعبهای شکل شورلت محسوب میشد. با این تغییر، کاپریس به خودرویی بسیار زیباتر و مدرنتر تبدیل شد.
شورلت برای توسعهٔ نسل چهارم کاپریس، از مهندسان خود خواسته بود همان فرمول سنتی کاپریس یعنی شاسی مستقل با پیشرانهٔ V8 بلوک کوچک را حفظ کنند ولی طراحی بیرونی باید مدرن میشد تا آیرودینامیک بهتری پیدا کند. طراحان در این مسیر موفق عمل کردند و با خطوط نرم و منحنی، ضریب درگ را به ۰.۳۳ Cd رساندند که بسیار بهتر از ۰.۴۱ Cd نسل قبلی بود. این در حالی است که نسل چهارم کاپریس از لحاظ ابعاد بزرگتر از نسل قبلی شده و بدنه حدود پنج سانتیمتر پهنتر شده بود. علاوه بر این، سپرهای یکپارچهٔ جدید هم به طول خودرو اضافه کرده بودند.
این رشد ابعاد، در داخل افزایش فضای سرنشینان را به دنبال داشته است و هرچند فضای پا نسبت به طول کلی خودرو کم احساس میشود ولی فضای سر فراوان است و سه مرد بزرگ جثه میتوانند در کنار هم در صندلیهای عقب بنشینند. کاپریس برای سفرهای طولانی خودروی بسیار مناسبی است و هرچند صندلیهای پهن آن خصوصاً وقتی با چرم پوشیده شده باشند حمایت جانبی از بدن ندارند ولی این سدان بزرگ برای تایم زنی در نوربرگرینگ ساخته نشده است. در کابین این ماشین، شاهد اقیانوسی از تودوزی چرمی، دریایی از کفپوشهای فرش مانند و جنگلی از تریم چوب مصنوعی خواهید بود. هرچند این تریمهای چوبی خیلی واقعی به نظر نمیرسند ولی بهطورکلی، شورلت کارش را درست انجام داده و کابین کاپریس چشمگیر و باسلیقه به نظر میرسد.
هرچه رانندگی طولانیتر باشد، رضایت از کاپریس بیشتر میشود. این سدان ۱۸۴۵ کیلوگرمی در طول رانندگی با توجه به قدرتش، عملکرد مناسبی از خود نشان داد. موتور V8 که به دریچه گاز برقی و سیستم سوخترسانی انژکتوری مجهز شده است، ۱۷۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و صدایی باصلابت دارد. این قدرت، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت معقول ۱۰.۱ ثانیهای را برای سدان بزرگ شورلت فراهم میکند هرچند که حداکثر سرعت از ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت فراتر نخواهد رفت.
البته با توجه به مسافت توقف طولانی کاپریس، چنین حداکثر سرعتی مناسب خواهد بود زیرا هنگام فشردن پدال ترمز تا انتها، ۶۱ متر طول میکشد تا ترمزهای دیسکی جلو و کاسهای عقب کاپریس با سیستم ABS بوش، خودرو را از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت متوقف کنند. با وجود مداخلهٔ سیستم ABS آلمانی، بازهم ترمزهای کاپریس چندان قدرتمند نیستند. کاپریسهای قدیمی سیستم تعلیق بسیار نرمی داشتند که پویایی رانندگی را از بین میبرد ولی خوشبختانه جنرال موتورز متوجه شد که دیگر نمیتوان خودرویی با هندلینگ مشابه بالن به بازار عرضه کرد و به همین دلیل، کاپریس ۱۹۹۱ برای یک سدان خانوادگی فول سایز هندلینگ بسیار خوبی دارد. در حال حاضر، نمونههای تمیز نسل چهارم شورلت کاپریس در کشورمان حدود یک میلیارد تومان قیمت دارند.
مشخصات فنی
Chevrolet Caprice 1991 | |
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V8 |
قدرت | ۱۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۴۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۴ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۱۰.۱ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۷.۶ ثانیه |
توقف از ۱۱۰ | ۶۱.۲ متر |
شتاب جانبی | ۰.۷۶ جی |
حداکثر سرعت | ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۱۱.۲ لیتر ترکیبی |
طول | ۵,۴۳۸ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۵۶ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۴۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۹۴۴ میلیمتر |
وزن | ۱۸۴۵ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۵۶۶ لیتر |
قیمت زمان تولید | ۱۷,۳۷۰ دلار |
mmd@
۲۳ آذر ۱۴۰۳سدان مدرن زیبایی که الان دیگه مثلش ساخته نمیشود
Ali.d
۲۳ آذر ۱۴۰۳الله اکبر از این همه جلال
این همه شکوه
❤️❤️❤️😎😎😎
عشق عشق
hosen
۲۳ آذر ۱۴۰۳کاپریس تخم مرغی
چقدر طراحی باوقاری داره
زمانی که ماشین ها روح داشتن
(Ali(chevynova
۲۳ آذر ۱۴۰۳یکی از بهترینهایی بود که سوار شدم
موتور ۳۰۵ انژکتوری با گیربکس ۷۰۰ ی که روش بود
مدل ۹۱
از کاپریس کلاسیکهای ۷۸تا ۹۰ سواریش خیلی بهتره از نظره من
boost10
۲۳ آذر ۱۴۰۳علی جون نبودی چند روز 🕊
KAIZEN
۲۳ آذر ۱۴۰۳بهبه
از کلمه به کلمه این پست لذت بردم
واقعا صد حیف که دیگه این ماشینا تولید نمیشن
من عاشق همون هندلینگ بالن مانند هستم.
از نظر من نرمی و سکوت ماشین درست به اندازه ایمنی اهمیت داره
بابک
۲۳ آذر ۱۴۰۳بنده سال ۱۳۹۵ یک کاپریس تخم مرغی سفید داشتم
بهترین ماشین سواری از لحاظ نرمی فرمان و سیستم تعلیق بود که در عمرم سوار شدم.
صدای موتور بسیار با هیبت و قشنگی دارد….مصرفش حدود ۱۲ تا ۱۳ لیتر بود
تمام وسایل برقی اش هم سالم بود….
بنده سال ۹۶ با یک ۲۰۶ صندوقدار صفر معاوضه کردم
بعدش شدیدا پشیمان شدم اما دیگه قولنامه کرده بودم و فروخته بودم….
Taha Ayoobi
۲۳ آذر ۱۴۰۳هنوزم دیر نشده
۲۳ آذر ۱۴۰۳لااقل با دنا پلاس معاوضه میکردی😐💔
mickeyy
۲۳ آذر ۱۴۰۳این نسل کاپریس عشق ابدی منه ❤ پای ثابت فیلم های هالیوودی دهه 90 و سالهای ابتدایی دهه اول قرن 21. هنوز که هنوزه وقتی گاهی توی خیابونها نمونه های معدودی ازش میبینم محو تماشاش میشم.
Taha Ayoobi
۲۳ آذر ۱۴۰۳کاپریس یعنی عشق
باید داشته باشید تا بفهمید چیه
توی جاده خوابتون میبره انقدر نرمه
این نسلش به شدت خوشگله
من نمیدونم هندلینگ بالنی چه عیبی داره که همه کنار گذاشتن
توی این نسل کاپریس اول هندلینگ مثل نسل 3 بود ولی شورلت برای کسایی که هندلینگ تیز تری میخواستن یه تریم داد که اسمشو یادم رفت، توی اون تریم کمک فنر ها سفت تر میشد و فرمون هم تیز تر میشد و فکر کنم این همون تریم باشه.
Saeed
۲۳ آذر ۱۴۰۳تعلیق های بالونی کنار گذاشته شدن چون که نگهداری سخت و پر هزینه ای داشت
Taha Ayoobi
۲۳ آذر ۱۴۰۳فکر نمیکنم ها؟
Taha Ayoobi
۲۳ آذر ۱۴۰۳من واقعا برام سواله چرا همین ماشین ها از این نوع هندلینگ در اومدن و خشک شدن، مگه چشه اینجوری.
به قول متن نمیخوای تایم بزنی که ماشین هندلینگ سفت داشته باشه.
الان یه ماشین نرم بخوای باید مدل های لوکس گرون رو بخری و کلی پول بدی.
اون ترمز و اینا باید توجه داشته باشیم که مال چه سالی بوده و چه وزنی داشته ماشین، با این حال به نظرم عالیه.
Nismo
۲۳ آذر ۱۴۰۳منم موافقم. درسته که هندلینگ بهتر میشه اما واقعا نرمی ماشین از بین میره. هندلینگ رو اگه راننده واقعا راننده باشه میشه کنترلش کرد
اما ماشینو نرمتر نمیتونی بکنی
Taha Ayoobi
۲۳ آذر ۱۴۰۳دقیقا
وقتی آروم بخوای رانندگی کنی دیگه مشکلی پیش نمیاد
حالا یه مدل اسپرته یا مثلا همون تیپی از کاپریس که گفتم، اونو میتونن سفت تر بسازن.
یه نکته دیگه هم یادم اومد درباره ترمز ها،
تازه عقبش کاسه اس که این عدد رو زده.
Taha Ayoobi
۲۳ آذر ۱۴۰۳این نسل نه ولی نسل 3 به کل ماشینای ایران شرف داره(تولیدی ها).
نه مصرف وحشتناک داره، نه لوازمش سخت میاد، نه استهلاک داره،
تنها مشکلی که یه نفر میتونه بهونه کنه جای پارکه
محمد
۲۳ آذر ۱۴۰۳به به ، حد نهایی تکامل شورلت کاپریس همین نسل چهارم بود ، موتور بلوک کوچیکی که سالها تحقیق و توسعه مداوم به شدت بادوام و نرمش کرده بود ، طراحی بسیار زیبا و آیرودینامیک نسبت به نسل قبلی به خصوص مدل های ۹۱ و ۹۲ که بچه گلگیر و پشت آمپر خطی داشتن ( البته با احترام فراوان نسبت به نسل سوم) ، سواری به شدت باکیفیت و نرم و کیفیت بالای ساخت و مونتاژی که تو نسل های بعدی تکرار نشد ، نکته دیگه اینکه بر خلاف جثه بزرگی که داشت مصرف خیلی معقولی داشتن خصوصا موتور ۴.۳ لیتری و ۵ لیتری ، شورلت کاپریس و فورد ویکتوریا آخرین سدان های باکیفیت آمریکایی بودن که برای یه عمر رانندگی ساخته شده بودن ، آقای دهقان ضمن تشکر ازتون برای این خاطره بازی دل انگیز بازم مطالبی از این دست از ماشین های ماندگار کار کنید ، برای مثال توی وب فارسی مطلب خاصی از رقیب این ماشین فورد ویکتوریا یا حتی نسل ششم شورلت کاپریس که به شدت تو کشور های عربی محبوبه موجود نیست و تو ایران تقریباً ناشناخته هست وجود نداره ، لطفاً سراغ این ماشین ها هم برید زمان هایی که دنیای خودرو روح جذابتری داشت
Eldorado1974
۲۴ آذر ۱۴۰۳و صد البته بیوک رودمستر که عشق ابدیه بعد با تخفیف کاپریس نسل ۴
Kiarash
۲۳ آذر ۱۴۰۳این ماشین عشقه بهترین سدان جهان وجود نداره …
محی
۲۳ آذر ۱۴۰۳فقط نمیدونم تاپ اسپیدش چرا اینقدر پایینه ؟ با توجه به قدرت و وزن و آیرودینامیک ادم توقع ۲۰۰ کیلومتر رو داره،کادیلاک ایران با همین مشخصات و ایرودینامیک ضعیفتر ۲۰۰ کیلومتر میره
بیوک ریویرا
۲۴ آذر ۱۴۰۳سرعت محدود شده ، این مدل ها انژکتور و دارای ای سی یو بودن ، دقت کنید مصرف بهینه هم دارن و با همین مشخصات بیوک ایران چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مصرف بالاتری دارن .
مهد خدا
۲۹ آذر ۱۴۰۳سلام من با 200کیلومتر در جاده ای که مناسب هم نبود رانندگی کردم با این ماشین
boost10
۲۳ آذر ۱۴۰۳بنازم
ببین هیبت مردو
boost10
۲۳ آذر ۱۴۰۳یه همسایه مون یه مدل قدیمی شو داره ولی ماشینش حسابی زنگ زده و پوکیده شده ولی هنوزم راه میره
Titanium
۲۳ آذر ۱۴۰۳طراحیش مثل یه مرده کت و شلوار پوشیده با کراوات و کلاه هست🩶
سهیل گل آزاد
۲۳ آذر ۱۴۰۳کاپریس نسل سه و چهار منو یاد فیلم های دهه هشتاد و دهه نود میلادی آمریکا میندازه ماشین پلیساشون و تاکسیاشون تو دهه هشتاد و دهه نود کاپریس نسل سه و چهار بود واقعا یه حس و حال عجیبی به اون فیلمای آمریکایی اون زمان دارم سبک و سیاق ماشیناش و خیابوناش برام واقعا لذت بخشه
Arshi
۲۳ آذر ۱۴۰۳این ماشینو تا از نزدیک نبینی متوجه عمق زیبایی و خاص بودنش نمیشی..
فرزاد تائبی پور
۲۳ آذر ۱۴۰۳با سلام خدمت دوستان
من هم مدتی دنباله یه دست نخورده و سالمش بودم تا سال ۹۹ یه بی رنگش رو پیدا کردم و خریدم از اون موقع سالی چند تا مسافرت باهاش رفتم.وکلی باهاش عشق کردم الان هم قصد فروشش رو دارم اگر دوستی تمایل به خرید داشت تماس بگیره تا اطلاعات کامل ترش رو بدم
مهرداد
۲۴ آذر ۱۴۰۳سلام دوست عزیز لطفا مشخصات و رنگ و یا اگه میشه بازدید کرد رو اعلام میکنین
کاربر52
۲۳ آذر ۱۴۰۳یهبار یکیش اومد دور بزنه قشنگ کل خیابونا گرفت.مثل کشتیه.پهن پیکر.خانوادگی.تقریبا۷سال پیش دست دوم تمیزش۵۰ تومن بود یا زیر ۵۰ تومن.دقیق یادم نیست اگه پول داشتم میخریدمش.حیف که پول نداشتم.امان از بی پولی.
بیوک ریویرا
۲۴ آذر ۱۴۰۳آرزوی دوران بچگیم بود . هر چند الدزمبیل کاتلاس ، کاپریس ۷۶ ، بیوک اسکای لارک و … داشتیم ولی هنوزم همون بچم که آرزوی این ماشین رو داره ! حتی کاپریس بروگهام ۹۰ هم راضیم نمیکنه ! حیف انقدر پول ندارم که برای تعمیر و تأمین قطعش مشکلی نداشته باشم وگرنه عاشقانه باهاش زندگی میکردم
ابوالفضل
۲۴ آذر ۱۴۰۳کاپریس عشقه
خیلی دوس دارم یه بار این مدل رو سوار شم
فقط تعریف راحتی و نرمی فوق العاده اش رو شنیدم
بیجا نیست که بهش میگن «کشتی روی آسفالت»
مهدی
۲۴ آذر ۱۴۰۳یه ماشینی بود که بین مدرنیته و سنت گیر کرده بود . شاسی نردبانی و دیفرانسیل صلب یک تیکه تو موجهای جاده قشنگ عمل میکنه ولی تو دست اندازهای یک طرفه رفتار خوبی نداره و کل اتاق رو میلرزونه ضمن اینکه تا وقتی که سیستم سوخترسانی این آمریکایی ها mpfi نشد داستان پردردسر بود. این چیزا باعث میشد در مقابل رقبای آلمانی و ژاپنی کامل عقب بمونه
علی منصوری
۲۴ آذر ۱۴۰۳آرامش اگه خودرو بود….محشره ، ولی خب ایرادات زمان خودشم داشت ، دوستان ک داشتن میدونن چی میگم، و بهرحال این عروسک بهتون رانندگی هدیه میده ک کاملا منحصر بخودشه
حجت اله براهنی
۲۴ آذر ۱۴۰۳بهبه! چقدر این ماشین خواستنی و زیباست. با این ابعادی که داره و موتور جذابش واقعا رانندگی لذتبخشی داره. خوش بهحال اونایی که دارن و استفاده میکنن.
بهزاد
۲۸ آذر ۱۴۰۳این ماشین یه سدان لوکس تشریفاتی هست که باید باهاش خیلی ملایم و ریلکس رانندگی کنی تا لذت ببری! اسپرت که نیست!
بنابراین سواری نرم این ماشین. به مراتب مهمتر از هندلینگ هست
سعید ظفرمحمدی
۲۸ آذر ۱۴۰۳با سلام میدونید چیه؟هنوز زوده مردم ما معنی رانندگی رو متوجه بشوند، زمانی که سوار کاپریس مخصوصا مدل ۸۹ یا ۹۰ ال اس میشوید ، واقعا لذت رانندگی رو متوجه میشید، از نظر نرمی، کنترل و فرمان پذیری ، حتی ترمزها نسبت به بزرگی و سنگینی اطاق واعا چیزی کم نداره، البته باید اینرو بگم که در مورد وزن این ماشین اشتباه کردند، اطاق مدل ۹۰ فکر کنم ۲۱۰۰ وزنش باشه و مدل۹۱ بخاطر سطح شیشه های بزرگتر ۲۲۰۰ باشه، من خودم یه ال ۹۰ سرمه ائ دارم که ۲۷ ساله زیر پای خودمون هستش، البته تنها یادگار پدرم شده و حاضر نیستم با کل ماشینهای دنیا عوضش کنم، میاد توی خیابون واقعا ابهت خاص خودش رو داره و هیچوقت کلاس خودش رو از دست نمیده و بقول معروف قدیمی نمیشه، به جرات میتونم بگم تنها ماشینی هستش که هیچوقت ازش خسته نمیشی، و هر وقت که سوارش میشی فکر میکنی اولین باره که سوار این ماشین میشی با اجازتون من الآن توی ۴۲ سال گذشته فقط دو تا کاپریس داشتیم یه مدل۷۷ و یکی همین مدل ۹۰ رو ، فکر نمیکنم که دیگه ماشینی با این مشخصات ساخته بشه. فعلا مردم ما باید برن لگن ها چینی رو سوار بشن.
آریا
۱ دی ۱۴۰۳اینها تا بیست سال پیش تو نیویورک تاکسی بودن