یادی از گذشته، نبرد کوروت ZR1 با پورشه 911 توربو سال 1991
شورلت کوروت و پورشه سالهای سال است که باهم رقابت دارند و در طول این سالها هیچکدام هیچگاه کوتاه نیامدهاند. هماکنون نیز با معرفی نسخههای مختلف نسل 992 پورشه 911 و همینطور کوروت C8، این رقابت جذابتر از همیشه شده است. حال اما قصد داریم به گذشته یعنی سی سال پیش سفر کنیم به رقابت این دو افسانهٔ دنیای ماشین در سال 1991 نگاهی بیندازیم. این مقایسه در آوریل سال 1991 توسط کارانددرایور منتشر شده است.
این یک مناقشهٔ سرزمینی است. یک کینهٔ قدیمی بین دو دشمن دیرینه که مصمم به شکست یکدیگر هستند تا کنترل سرزمینی که سالها بر سر آن جنگیدهاند را در دست بگیرند. اینها دو حیوان وحشی هستند که هدف یکسانی دارند: سرعت. زیر ورقههای فلزی بدنهٔ این ماشینها قلبهایی وحشی پنهان شده که با قدرت میتپد. پورشه 911 توربو و شورلت کوروت ZR1 شکارچیان جاده هستند. رقابت بین این دو ماشین به سال 1965 بازمیگردد یعنی سالی که 911 برای اولین بار به بازار آمد. این دو خودرو همیشه سعی کردهاند به اهداف یکسانی دست پیدا کنند که آن پرفورمنس و هندلینگ است اما این کار را با روشهای بسیار متفاوتی انجام دادهاند.
رویکرد آلمانیها روی همان تکنولوژی فرزند بیتل تأکید دارد یعنی استفاده از یک پیشرانهٔ شش سیلندر کمحجم هوا خنک تخت که در انتهای یک بدنهٔ جمعوجور و سبکوزن نصب میشود. روش آمریکایی را هم همه میشناسند. بیشتر بهتر است. این یعنی در جلوی یک شاسی فولادی که در پوستهای فایبرگلاس پیچیده شده، یک نیروگاه عظیم V8 نصب کنید. در طول سالها، همواره نبرد برای برتری ین این دو ماشین جریان داشته است و ابتدا و یکی و سپس دیگری انواع استراتژیها را پیاده کردهاند. سیستم تعلیق بهتر، قدرت بیشتر، آئرودینامیک کارآمدتر و... . این رقابت منجر به ساخت دو خودرویی شده که در اینجا مشاهده میکنید. اینها قویترین نسخههای کوروت و 911 هستند که تاکنون ساخته شدهاند.
این ZR1 حیرتانگیزترین کوروتی است که تاکنون ساخته شده است. در آزمایشها ثابت شده که این یک سوپرکار واقعی است اما همچنان به سنت خشن خود ادامه میدهد. این یعنی کوروت ZR1 همچنان خودرویی با قدرت وحشیانه، سرعتی سرگیجهآور و هندلینگی مشابه خودروهای مسابقهای اما فاقد لطافت و ظرافت است. از سوی دیگر، پیشینیان پورشه 911 توربو که از سال 1978 به بازار آمدند، تاریخچهای افسانهای داشتند که هم رانندگان را شاد میکردند و هم میترساندند. شاسی آنها آزاردهنده بود، پیشرانههای توربوشارژ قدرتمند آنها از پاسخ بسیار با تأخیر به فشردن پدال گاز رنج میبردند، گلگیرهای چاق شدهٔ آنها بسیار بدترکیب به نظر میرسید و برچسبهای قیمتی آنها مضحک بود.
اما این توربوی جدید بر اساس شاسی کاملاً مدرن کاررا 2 ساخته شده است. نگاهی به مشخصات این خودرو نشان میدهد که باید داغتر از قبل باشد. پیشرانهٔ 3.3 لیتری شش سیلندر تخت بازسازیشدهٔ آن 315 اسب بخار قدرت تولید میکند که 33 اسب بخار از توربوی قبلی بیشتر است. این پورشه به پهنترین لاستیکهایی مجهز است که تاکنون روی 911 نصب شده است، دیسکهای ترمز آن از همان آلیاژی ساخته شدهاند که در خودروی مسابقات استقامتی پورشه 962 استفاده میشود و از دیفرانسیل لغزش محدود نوآورانهای هم بهره میبرد که نهتنها کشش را بهبود میبخشد بلکه میتواند در ترمز گیری و پیچیدنِ همزمان قفل شود تا پایداری را بهبود بخشد؛ اما آیا اینها کافی است تا 911 توربو را به خودروی برتر در رقابت دیرینه با رقیب آمریکایی تبدیل کند؟
برای فهمیدن پاسخ این سؤال، سه آزمایشکنندهٔ کارانددرایور سه روز و 2100 کیلومتر را صرف آزمایش دقیق و کامل این دو خودرو کردهاند. در این آزمایش طولانی، خودروها تحت هر شرایطی بررسی شدهاند که شامل رانندگیهای سخت تهاجمی برای رها کردن نهایت تواناییهای دو خودرو، پیمایشهای طولانی بزرگراهی و رانندگیهای شهری با سرعتهای پایین در ترافیک میشود. در پایان این سفر طولانی هم خودروها رهسپار پیست روبلینگ شدند که با ترکیبی از کفی طولانی و پیچهای سرعت بالا، برای خودروهای اسپرت و قدرتمند ساخته شده است.
مقام دوم: پورشه 911 توربو
نقاط مثبت: پرفورمنس فوقالعاده، جذابیت ظاهری بالا
نقاط منفی: قیمت گزاف، هندلینگ عصبی
گلگیرهای برآمده و بال عظیم 911 توربو نوید پرفورمنس خودروهای مسابقهای را میدهد. این ماشین در ظاهر بسیار گران به نظر میرسد که البته همینطور هم هست. میپرسید چقدر گران؟ 105 هزار دلار ناقابل! این در حالی است که خودروی مورد آزمایش ما فقط یک آپشن اضافه داشت که آن دیفرانسیل لغزش محدود با قیمت 890 دلار بود. البته این موضوع که 911 توربو مملو از مهندسی ظریف آلمانی است شاید بتواند این قیمت گزاف را توجیه کند. بازوهای کنترلی تعلیق این خودرو یک اثر زیبا هستند، دیسکهای ترمز آن مثل خودروهای مسابقهای سوراخدار هستند تا حداکثر خنککنندگی را فراهم کنند و دریچهٔ کنترل توربوشارژر آن به یک مبدل کاتالیزوری کوچک مجهز شده است.
کابین 911 توربو ترکیبی از ویژگیهای قدیمی ساده و گرانقیمت است. غربیلک فرمان چهارپرهٔ خودرو که به ایربگ مجهز است با چرم نرمی پوشیده شده، پدالها همچنان به سبک بیتل هستند و تمام قطعات داخلی بدون هیچ ایرادی چفت شدهاند. داشبورد همان طرح قدیمی 911 است و چیدمان آمپرها با دورسنج موتور بهاندازهٔ بشقاب سالاد که دقیقاً جلوی راننده قرار گرفته، همچنان یکی از بهترینها است؛ اما پانل دکمهها که در طول سالها به آنها اضافه شده است، در اطراف صفحه آمپر پراکنده شدهاند. پورشه همچنین توانسته یک ایربگ را در داشبورد سمت شاگرد جای دهد. دید رو به بیرون 911 اما بسیار شبیه به خودروهای غیر اسپرت است. این خودرو به میزان قابلتوجهی (13 سانتیمتر) بلندتر از کوروت است که در کنار شیشهٔ جلوی تقریباً عمودی و کاپوت کوتاه، دید رو به بیرون فوقالعادهای را فراهم میکند تا جایی که حتی اگر روی کاپوت هم بنشینید میدان دید بهتری از این نخواهید داشت!
حتی اگر پورشه بدنهٔ یک استودبیکر سال 1951 را روی این شاسی قرار داده بود، پس از یک کیلومتر رانندگی روی جاده میفهمیدید چه چیزی زیر این پوسته پنهان شده است. هر چیزی که حواس پنجگانهٔ شما دریافت میکند به 25 سال تاریخ پورشه 911 بازمیگردد. بهعنوانمثال، این پیشرانه همان صدای همیشگی موتورهای تخت پورشه را تولید میکند. البته باید هم همینطور باشد زیرا این یک نسخهٔ اصلاحشده از پیشرانهٔ 3.3 لیتری تک توربوی قبلی است. هنوز هم مثل گذشته در دورهای پایین توربوشارژر بزرگ این موتور بهسختی به چرخش درمیآید و تا قبل از بالا آمدن بوست توربو برای خواندن چند بیت از شاهنامهٔ فردوسی زمان خواهید داشت! اما در بالای سه هزار rpm تازه 911 توربو از خواب بیدار میشود و با نگه داشتن پدال گاز، عقربهٔ سرعتسنج پس از 4.4 ثانیه از 96 کیلومتر بر ساعت عبور میکند و پس از 12.9 ثانیه خودرو به پایان 400 متر میرسد. فرمان 911 توربو حساس و دقیق است و وزن مناسبی دارد. همچنین هیچ 911 توربویی تاکنون در خط مستقیم در سرعتهای بالا به این اندازه پایدار نبوده است.
اما در مسیرهای پیچدرپیچ، این توربو هم مثل پیشینیان خود عمل میکند زیرا در پیچها به حیوانی چموش و نافرمان تبدیل میشود که سعی میکند افسار را پاره کند یا اگر نشد، گردن خودش را قطع کند. به همین دلیل، در پیست آزمایشی ما، پورشه دو ثانیه کُندتر از کوروت ZR1 یک دور را به پایان رساند؛ اما هنگامیکه رانندگی تهاجمی و سرگرمکننده به پایان برسد، 911 توربو به یک همراه خوب و نه استثنایی در مسافتهای طولانی تبدیل میشود. در این نوع رانندگی، سواری سفت است و هرچند صدای پیشرانه تا حد معقولی فروکش میکند اما صدای جاده در داخل کابین میپیچد و قطعات بدنه عبور از روی هر لکهگیری قیری آسفالت مسیر را به اطلاع سرنشینان میرسانند! به همین دلیل، 911 باید بهنوعی از سیستم صوتی مجهز باشد که بتواند با این همه سروصدا مقابله کند. درمجموع، بدون شک 911 توربو یک خودروی جهنمی است. خودرویی مردانه، قدرتمند، زیبا، سریع که متأسفانه با برچسب قیمتی جهنمی همراه است و این چیزی است که بیش از هر مشکل دیگری آنرا به مقام دوم نزدیک میکند.
مقام اول: شورلت کوروت ZR1
نقاط مثبت: سرعتی در حد خودروهای مسابقهای، هندلینگ متناسب با این سرعت
نقاط منفی: کیفیت داخلی نیاز به کار دارد
ZR1 به یک دلیل ساده توانست 911 توربو را مغلوب کند: عملکرد بهتر در سرعتهای بالا. ZR1 یک ورزشکار بسیار بااستعداد است که همیشه برای هر احتمالی آماده است و سرعتی ناگهانی و انفجاری دارد. برخلاف پورشه، کوروت خودرویی برای جلبتوجه نیست و هیچچیز خاصی در ظاهر آن وجود ندارد که نظر مردم کوچه و خیابان را به خود جلب کند. همهٔ کوروتها ظاهری یکسان با ZR1 دارند و فقط یک نشان کوچک ZR-1 و چند ویژگی جزئی در بدنه آنرا از نسخههای ضعیفتر متمایز میکند. ZR1 همچنین کیفیت مناسبی که از یک خودروی 64 هزار دلاری انتظار میرود را هم نشان نمیدهد. تناسب طراحی داخلی خودرو بیهیجان به نظر میرسد و پلاستیکهای کابین حس کاملاً ارزانقیمتی دارند.
اما وقتی حرکت را با ZR1 آغاز کنید، همهٔ این مشکلات را فراموش خواهید کرد. پشت فرمان خودرو، صندلیها عمیق و عالی هستند و دستهدنده، غربیلک فرمان و پدالها همگی در موقعیت خوبی قرار دارند. شگفتی سواری ZR1 اما این است که اگر از آن سواری یک سدان را بخواهید، ارائه میکند زیرا این خودرو بهصورت استاندارد به کمکفنرهای الکترونیکی مجهز است که سه حالت مختلف از بسیار نرم گرفته تا بسیار سفت مسابقهای را ارائه میکنند. برای استفادهٔ چندمنظوره، بهترین تنظیمات، حالت میانی است.
در کوروت برخلاف پورشه هیچگونه تأخیری در پاسخ به درخواست راننده وجود ندارد زیرا نیروگاه حجیم 5.7 لیتری V8 که از طریق 32 سوپاپ تنفس میکند موجب میشود هرزمان که پدال گاز را فشار میدهید خودرو سریعاً به پیش برود. خودروی آزمایشی ما کمی کُندتر از دیگر کوروتهای ZR1 بود که قبلاً آزمایش کرده بودیم اما بااینحال توانست ظرف 4.9 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد و 400 متر را در 13.2 ثانیه طی کند. بازهم برخلاف پورشه، رفتار کوروت در مسیرهای پرپیچوخم به همان اندازهٔ خط مستقیم هیجانانگیز است و دقیقاً به همان جایی که راننده هدف قرار میدهد میرود. کوروت جوری به مسیر میچسبد که گویی میخهای بزرگی برای سوراخ کردن آسفالت در لاستیکهایش دارد.
کوروت ZR1 خودرویی است که کارهایی که بهظاهر غیرممکن به نظر میرسند را انجام میدهد و حتی آنها را آسان جلوه میدهد. کوروت در خیابانهای شهری هم خودرویی کاملاً رام و مطیع است. کنترلهای خودرو دقیق هستند و تمام تجهیزات رفاهی کاملاً در خدمت راننده هستند. همچنین هرچند اعداد و ارقام نشان میدهند که 911 توربو خودروی سریعتری است اما همهٔ آزمایشکنندگان اذعان داشتند که در رانندگیهای معمولی خارج از پیست، کوروت سریعتر احساس میشود که این به خاطر فقدان تأخیر توربو و پاسخ فوری موتور V8 است. درمجموع، کوروت ZR1 درون خود یک حیوان وحشی دارد که هر وقت بخواهید بیدار میشود و هنگامیکه نیازی به آن نداشته باشید کاملاً رام میشود. این خودرویی است که با آن میتوانید از پیست به محل کار بروید.
مقایسه مشخصات فنی
پورشه 911 توربو | شورلت کوروت ZR1 | |
پیشرانه | 3.3 لیتری H6 توربو | 5.7 لیتری V8 |
قدرت | 315 اسب بخار | 375 اسب بخار |
گشتاور | 450 نئون متر | 500 نئون متر |
گیربکس | 5 سرعته دستی | 6 سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفر تا 96 | 4.4 ثانیه | 4.9 ثانیه |
شتاب صفر تا 160 | 10.7 ثانیه | 11.2 ثانیه |
مسافت 400 متر | 12.9 ثانیه | 13.2 ثانیه |
توقف از 110 | 50.9 متر | 47.2 متر |
حداکثر سرعت | 267 کیلومتر/ساعت | 275 کیلومتر/ساعت |
شتاب جانبی | 0.91 جی | 0.87 جی |
طول | 4,275 میلیمتر | 4,534 میلیمتر |
عرض | 1,775 میلیمتر | 1,859 میلیمتر |
ارتفاع | 1,310 میلیمتر | 1,186 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,273 میلیمتر | 2,443 میلیمتر |
وزن خالص | 1483 کیلوگرم | 1596 کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | 2+2 نفر | 2 نفر |
مصرف سوخت | 14.7 لیتر ترکیبی | 12.4 لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | 95,000 دلار | 64,138 لیتر ترکیبی |
قیمت تستشده | 105,191 لیتر ترکیبی | 68,135 لیتر ترکیبی |