پشت فرمان شورلت اکوئناکس RS مدل 2022، زیر سایه راوفور و CR-V

دوشنبه 13 تیر 1401 - 14:30
مطالعه 9 دقیقه
2022-Chevy-Equinox-RS-39
در طول تاریخ شورلت، تریم RS یا رالی اسپرت اساساً یک پکیج ظاهری بوده است اما این نام در خودروهایی استفاده می‌شد که حداقل پرفورمنسی نسبی داشتند. طی...
تبلیغات

در طول تاریخ شورلت، تریم RS یا رالی اسپرت اساساً یک پکیج ظاهری بوده است اما این نام در خودروهایی استفاده می‌شد که حداقل پرفورمنسی نسبی داشتند. طی سال‌های اخیر گسترش تریم RS به محصولات مختلف کمی از اعتبار این نام کاسته است اما استفاده از نام RS در شورلت اکوئناکس مدل 2022 واقعاً ناامیدکننده نشان می‌دهد. البته مطمئناً این خودرو از ظاهری چشمگیر و سامانهٔ چهارچرخ محرک سفارشی بهره می‌برد اما پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ کم‌جان و گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک آن هیچ حال و هوای اسپرتی ندارند.

هرچند اکوئناکس RS هندلینگی که از یک کراس‌اوور مدرن انتظار می‌رود را ارائه می‌کند اما پیشرانه و گیربکس آن با تأخیر توربو و تعویض دنده‌های کند مطابق انتظارات نیستند. بااین‌حال، بهتر است بررسی را با ویژگی‌های مثبت خودرو آغاز کنیم زیرا اگر پیشرانهٔ ضعیف و تعویض دنده‌های کند گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک را نادیده بگیریم، اکوئناکس کراس‌اوور کامپکت شایسته‌ای است و از کابین جادار، صندلی‌های راحت و تجهیزات استاندارد مناسبی بهره می‌برد.

در بیرون شاهد چراغ‌های LED، درب صندوق برقی و رینگ‌های آلومینیومی 19 اینچی مشکی‌رنگ هستیم که بخشی از پکیج RS محسوب می‌شوند. همچنین خریداران این ماشین از ریل‌های سقفی، زه دور پنجره‌ها و لوگوی شورلت مشکی‌رنگ به همراه جلوپنجرهٔ خاص RS هم بهره‌مند می‌شوند. همهٔ این‌ها وقتی با رنگ قرمز گیلاسی نمونهٔ آزمایشی ما ترکیب می‌شوند اکوئناکس RS را به خودروی زیبایی تبدیل می‌کنند.

این نسخه اما در داخل تفاوت بزرگی با اکوئناکس معمولی ندارد و ویژگی‌های خاص آن صرفاً شامل غربیلک فرمان چرمی، دسته‌دندهٔ RS با تریم قرمزرنگ و دوخت متضاد می‌شود. البته نمونهٔ آزمایشی ما به پکیج‌های سفارشی RS Leather و Infotainment مجهز است که سیستم صوتی پریمیوم Bose با هفت بلندگو، صندلی‌های چرمی مشکی، گرم‌کن غربیلک فرمان، پورت‌های USB در کنسول مرکزی و خروجی برق 120 ولت را به همراه دارند.

در این خودرو همچنین پکیج Infotainment 3 Plus هم وجود دارد که نمایشگر هشت اینچی لمسی با اپل کارپلی و اندروید اتو را به خودرو اضافه می‌کند؛ و درنهایت به پکیج Advanced Safety می‌رسیم که شامل سیستم دید HD اطراف، گرم‌کن آینه‌های جانبی و کروز کنترل تطبیقی می‌شود. تمام چیزهایی که از طریق این پکیج‌ها ارائه می‌شود ویژگی‌هایی هستند که نمی‌توان قید آن‌ها را زد و این موضوع سفارش پکیج‌ها را ضروری می‌کند.

اکوئناکس RS از حالت سکون تا حدود دور 2,500 rpm اصلاً سرحال نیست و ضریب دنده یک آن‌قدر بلند است که احساس می‌شود خودرو تا ابد در همین دنده خواهد ماند. به همین دلیل، بهترین شتاب صفر تا 96 خودرو در 8.9 ثانیه ثبت شد. همچنین کسانی که تجربهٔ تأخیر توربوی خودروهای قدیمی را دارند در اکوئناکس یاد خاطرات گذشته خواهند افتاد! سپس به مصرف سوخت می‌رسیم یعنی جایی که کراس‌اوور شورلت در هر صد کیلومتر در شهر به 9.4 لیتر، در بزرگراه 7.8 لیتر و به‌صورت ترکیبی به 8.7 لیتر بنزین نیاز دارد.

این اعداد در مقایسه با هوندا CR-V و تویوتا رافور کمی بیشتر هستند. کراس‌اوور هوندا هم از موتور 1.5 لیتری توربو استفاده می‌کند اما در شهر 8.7 لیتر، در بزرگراه 7.3 لیتر و به‌صورت ترکیبی 8.1 لیتر بنزین می‌سوزاند درحالی‌که موتور بزرگ‌تر 2.5 لیتری رافور در هر صد کیلومتر در شهر 9 لیتر، در بزرگراه 7 لیتر و به‌صورت ترکیبی 8.1 لیتر سوخت مصرف می‌کند. درحالی‌که گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک اکوئناکس برای پیشرانهٔ آن مناسب نیست، هوندا از گیربکس CVT و تویوتا از یک نمونهٔ هشت سرعتهٔ اتوماتیک استفاده می‌کنند و به همین دلیل هردو شتاب بهتری نسبت به شورلت دارند که 8 ثانیه برای رافور و 7.8 ثانیه برای CR-V است.

وقتی متوجه شوید که اکوئناکس RS به‌عنوان خودرویی با رانندگی جذاب در نظر گرفته شده است، مشکلات پیشرانه و گیربکس ناامیدکننده‌تر خواهد شد. سیستم تعلیق خودرو هم روی مسیرهای ناهموار کمی خشن عمل می‌کند اما غیر از این مورد، رانندگی با اکوئناکس RS در جاده‌های پرپیچ‌وخم لذت‌بخش خواهد بود. هنگام رانندگی در شب نیز اکوئناکس نه‌تنها با هندلینگ مناسب بلکه با میدان دید وسیعی که فراهم می‌کند، به راننده اطمینان می‌دهد زیرا چراغ‌های LED خودرو با نور زیادی به‌خوبی پیچ‌های تنگ را روشن می‌کنند.

نوربالای هوشمند خودرو هم فوق‌العاده عمل کرده و به‌خوبی می‌تواند تفاوت بین چراغ خودروهای مقابل را با چراغ خانه‌ها تشخیص دهد؛ بنابراین، در این خودرو همه‌چیز جذاب است تا زمانی که نیاز به توقف یا کاهش زیاد سرعت برای عبور از یک پیچ بسیار تنگ داشته باشید. در این صورت، اگر اجازه دهید دور موتور از 2,500 rpm کمتر شود، دوباره همان داستان تأخیر توربو تکرار می‌شود و گیربکس هم به‌اندازهٔ کافی دنده‌ها را معکوس نمی‌دهد تا این 1.5 لیتری چهار سیلندر را از منطقهٔ تأخیر خارج کند.

تنها مشکل این کراس‌اوور آمریکایی اما عملکرد پیشرانه و گیربکس نیست زیرا فضای بار محدود این خودرو حتی از این هم ناامیدکننده‌تر است. هنگام باز بودن صندلی‌های عقب، فضای بار اکوئناکس تنها 845 لیتر است که این رقم با خواباندن صندلی‌های عقب به 1980 لیتر می‌رسد. شاید این ارقام مناسب به نظر برسند اما از هوندا CR-V با 940 لیتر و رافور با 1060 لیتر (هردو در هنگام باز بودن صندلی‌های عقب) کمتر هستند.

کپی لینک

جمع‌بندی

به‌طورکلی، شورلت اکوئناکس RS مدل 2022 کراس‌اووری با رانندگی عالی است که پیشرانهٔ کوچک و درعین‌حال پرمصرف با تأخیر توربو، گیربکس کند و فضای بار نسبتاً کم لطمه‌های بزرگی به آن زده‌اند. بله البته این خودرو تجربهٔ رانندگی جذابی را فراهم می‌کند اما این کافی نیست تا بتواند بالاتر از هوندا CR-V و تویوتا راوفور قرار گیرد.

کپی لینک

مشخصات فنی

Chevrolet Equinox RS 2022

پیشرانه

1.5 لیتری I4 توربو

قدرت

170 اسب بخار

گشتاور

275 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

شتاب صفر تا 96

8.9 ثانیه

مسافت 400 متر

16.9 ثانیه

توقف از 96

38.1 متر

وزن

1596 کیلوگرم

طول

4,650 میلی‌متر

عرض

1,844 میلی‌متر

ارتفاع

1,661 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,725 میلی‌متر

مصرف سوخت

8.7 لیتر ترکیبی

قیمت پایه

33,345 دلار

قیمت تست‌شده

36,965 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.