تجربه و آزمایششورلت

رانندگی با شورلت کلرادو ZR2 مدل 2023، ارتقاء قابل‌توجه در آفرود

نسل جدید کلرادو ZR2 دیگر تلاشی نیمه‌کاره برای ارائهٔ یک پیکاپ آفرودی نیست و توانسته با فاصلهٔ زیادی تویوتا تاکوما TRD Pro را پشت سر بگذارد.

برای آزمایش توانایی‌های نسل جدید شورلت کلرادو ZR2 راهی مسیرهای بسیار ناهموار مسابقات آفرود لاس‌وگاس شدیم و دو روز را با تعداد زیادی کلرادو در آنجا سپری کردیم. ZR2 جدید از این آزمون‌ها در مسیرهای مختلف صخره‌ای، گل‌آلود و خاکی کاملاً سربلند بیرون آمد. نسل قبلی کلرادو ZR2 در این مسیرها خصوصاً با سرعت بالا خوب عمل نمی‌کرد و هرچند به لاستیک‌های آفرودی، فاصلهٔ مناسب از زمین، قفل دیفرانسیل جلو و عقب و کمک‌فنرهای سوپاپ‌دار مالتی‌متیک DSSV مجهز بود اما پلت‌فرمی که روی آن ساخته شده بود مناسب نبود. نسل جدید این پیکاپ اما تقریباً از هر نظر بهتر شده و ZR2 را به آفرودری بسیار توانمندتر تبدیل کرده است.

در این نسل فاصلهٔ محوری ۷۳ میلی‌متر افزایش پیدا کرده و جنرال موتورز محور جلو را به سمت دماغهٔ خودرو کشیده تا فضا برای نصب لاستیک‌های بسیار بزرگ‌تر فراهم شود. به همین دلیل، درحالی‌که لاستیک‌های ۳۱ اینچی نسل قبلی ZR2 نسبت به نمونه‌های ۳۳ اینچی گودیر رانگلر نسل کنونی کوچک به نظر می‌رسند، حتی امکان نصب لاستیک‌های ۳۵ اینچی هم روی ZR2 جدید فراهم شده است. البته این لاستیک‌های بزرگ‌تر فقط در نسخهٔ ZR2 بیسون ارائه می‌شوند که هنوز رسماً معرفی نشده است. این ویژگی برای به گریه انداختن مالکین تویوتا تاکوما کافی خواهد بود زیرا برای نصب لاستیک‌هایی با این اندازه روی پیکاپ تویوتا باید گلگیرها را برش داد!

لاستیک‌های بزرگ‌تر نه‌تنها امکان عبور از روی جوی‌های بزرگ که لاستیک‌های کوچک را گرفتار می‌کند فراهم خواهد کرد بلکه با کمک تعلیق به فاصلهٔ پیکاپ از زمین هم افزوده و آن را به ۲۷۲ میلی‌متر رسانده است. علاوه بر این، تراول یا بازهٔ حرکتی کمک‌فنرها هم افزایش پیدا کرده است که باعث جذب بهتر ناهمواری‌ها و خزیدن بهتر روی تخته‌سنگ‌ها می‌شود. در همین حال، در جلو زاویهٔ حمله از ۳۰ درجه به ۳۸.۳ درجه افزایش پیدا کرده است. شورلت در جلوی چرخ‌ها هم بریدگی‌هایی ایجاد کرده تا زاویهٔ حمله را در آن قسمت مهم افزایش دهد. در عقب نیز چرخ زاپاس حدود ۶۳ میلی‌متر بالاتر نصب شده تا به ناهمواری‌های مسیر گیر نکند.

پیشرانهٔ ۲.۷ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ جدید کلرادو شگفت‌انگیز است زیرا کشش بسیار خوب و صدای قدرتمندی دارد خصوصاً در حالت رانندگی باجا که گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک دنده‌ها را در حالت حداکثر قدرت نگه می‌دارد و هنگام ترمز گیری معکوس می‌دهد. قدرت ۳۱۰ اسب بخاری این موتور افزایش چندانی نسبت به ۳۰۸ اسب بخار قدرت موتور V6 قدیمی نداشته اما گشتاور تفاوت بزرگی را نشان می‌دهد زیرا از ۳۷۳ نیوتن متر به ۵۸۳ نیوتن متر رسیده که در دور موتور پایین‌تری هم ارائه می‌شود؛ بنابراین، هیچ‌کس نباید از حذف موتور دیزلی کلرادو که تنها ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور و ۱۸۱ اسب بخار قدرت داشت غمگین شود. به‌طورکلی، این پیشرانهٔ جدید از هر نظر کیلومترها بهتر از دو موتور نسل قبلی است.

حالت باجا فقط در ZR2 ارائه می‌شود و می‌توان آن را در حالت دو یا چهارچرخ محرک درگیر کرد. این حالت علاوه بر تهاجمی‌تر کردن تعویض دنده‌ها، کنترل کشش و کنترل پایداری را خاموش می‌کند تا بتوان انتهای پیکاپ را منحرف کرد. در حالت آفرود اما همین رانندگی تهاجمی منجر به دخالت مکرر کنترل کشش و درگیری ترمزهای عقب می‌شود که هیجان را کم می‌کند. حالت تراین که سرعت پیکاپ را روی ۸۰ کیلومتر بر ساعت محدود می‌کند، حالتی برای آفرودهای خزیدنی با امکان رانندگی با یک پدال است و حالت یدک کشی هم با ترمز یکپارچهٔ تریلر امکان یدک کشیدن ۲۷۲۰ کیلوگرم را به‌آسانی فراهم می‌کند.

کلرادو ZR2 در داخل به‌وضوح بهتر از نسل قبلی شده و قطعات قرضی بسیار کمتری در آن دیده می‌شود. مثل دیگر تیپ‌های کلرادو، در این نسخه هم همان نمایشگر لمسی ۱۱.۳ اینچی به همراه کنترل‌های تهویه با چیدمان منطقی ارائه می‌شود. در اینجا همچنین صندلی‌ها مشابه پیکاپ‌های فول سایز احساس می‌شوند اما بزرگ‌ترین ایراد ZR2 نیز در همین‌جا به چشم می‌خورد. داشبورد سطح پایین با دانه‌های درشت و رو دری‌های براق کاملاً پلاستیکی بودن خود را فریاد می‌زنند و بسیاری از عملکردهای مهم مثل کنترل چراغ‌های جلو در نمایشگر لمسی ادغام شده‌اند.

جمع‌بندی

شورلت کلرادو ZR2 مدل ۲۰۲۳ چیزی است که نسل قبلی آن نبود: یک پیکاپ میان سایز آفرودی بسیار خوب و توانمند که قیمت مناسبی دارد. اینکه قیمت کلرادوی جدید فقط ۱۶۰۰ دلار از نسخهٔ دو کابین نسل قبلی بیشتر شده واقعاً قابل‌توجه است؛ بنابراین، تویوتا تاکوما TRD Pro دیگر حرفی برای گفتن ندارد و نسل جدید تاکوما برای رویارویی با ZR2 باید قدم عظیمی به سمت جلو بردارد؛ اما رنجر رپتور چطور؟ زمان مشخص خواهد کرد ولی شورلت نسخهٔ حتی توانمندتر ZR2 بیسون را هم در آستین دارد.

مشخصات فنی

Chevrolet Colorado ZR2 2023

پیشرانه ۲.۷ لیتری I4 توربو
قدرت ۳۱۰ اسب بخار
گشتاور ۵۸۳ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۶.۵ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۳.۰ لیتر ترکیبی
طول ۵,۴۰۲ میلی‌متر
عرض ۱,۹۳۸ میلی‌متر
ارتفاع ۲,۰۷۸ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۳,۳۳۷ میلی‌متر
وزن ۲۲۷۰ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۵ نفر
قیمت پایه ۴۸,۲۹۵ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۵ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. TRD PRO

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عالی .
    چیزی که جالب بود اینه که بر خلاف نظرات متعصبانه و خنده دار بعضی کاربرای پدال ، چقد تویوتا تاکوما محبوب و کارامده که تو جای جای این مقاله برای به چالش کشیدنش ازش صحبت شد .

    موافقم 40
    مخالفم 43
    1. iman1199

      ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      آره.
      از اون لحاظ که تاکوما جزو پیکاپ های مقبول و مناسب هست و چیز الکی نیست و جوابشو پس داده پس اگه میبینیم شورلت کلرادو بهتره و بهتر خودشو نشون داده این به معنی بدی تاکوما نیست بلکه به معنی این هست که شورلت کلرادو خیلی خوب عمل کرده چون اگه یه چیزی بخواد بهتر از تاکوما باشه باید خیلی برتری های سطح بالایی داشته باشه تا بتونه برتریش رو اثبات کنه
      این نکته رو اینطور میتونیم بگیم که اینجا دیگه حرف به چالش کشیدن نیست چون اتفاقا تو خود متن گفته شورلت کلرادو ZR2 با فاصله زیادی بهتره و جلوتره و از چالش ایجاد کردن خیلی فراتر رفته
      نوشته شورلت کلرادو ZR2 با فاصلهٔ زیادی بهتر از تویوتا تاکوما TRD Pro هست
      در ادامه گفته این ویژگی برای به گریه انداختن مالکین تویوتا تاکوما کافی خواهد بود زیرا برای نصب لاستیک‌هایی با این اندازه روی پیکاپ تویوتا باید گلگیرها را برش داد!
      اینجا رو هم درست گفته چون
      یه نکته دیگه اینه که اگه تاکوما رو حتی با افترمارکت هم ارتقا بدیم بازم در مقابل کلرادو به مشکل برمیخوره و باید گلگیر ها رو ببریم تا جا برای چرخای ۳۵ اینچ باز کنه از طرفی دیگه هم سیستم تعلیقش هم در حد اون نیست و کلی تنظیمات و امکانات دیگه تازه بعد از اینهمه دردسر بازم هیچوقت نتیجه نهایی به پای طراحی و تنظیمات و مهندسی کارخانه ای نمیرسه
      در ادامه هم گفته تویوتا تاکوما TRD Pro حرفی برای گفتن ندارد در مقابل کلرادو ZR2
      پس واقعا اینجا بحث به چالش کشیدن نیست بلکه برعکسش حرف این بود که شورلت کلرادو با فاصله زیادی بهتر و جلوتره و اتفاقا این تاکوما هست که حتی اگه خواسته باشه شورلت کلرادو رو به چالش بکشه نمیتونه چون شورلت کاملا مشخصه کلرادو با فاصله زیادی جلوتره و اوله رقیبش فورد رنجر رپتور هست که تا این حد مسلحه

      موافقم 30
      مخالفم 9
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      به قیمتش توجه کنید تا متوجه بشید چرا باید تویوتا خرید ، تجهیز کرد و زد به دل طبیعت بدونِ نگرانی از خرابی و بدبختی‌های تعمیرات !

      موافقم 10
      مخالفم 38
      1. Shayan

        ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (60 ديدگاه)

        تویوتا تاکوما بیشترین استحلاک رو بین وانت های سایز متوسط داره
        مقالش تو خود پدال هم هست

        موافقم 7
        مخالفم 1
    3. iman1199

      ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      به قیمت هم که توجه میکنیم میبینیم با توجه به امکانات و قابلیت ها و ویژگی های برتر همین شورلت کلرادو و کلا پیکاپ های امریکایی که همیشه برترین بودن تو قیمت هم برتری نسبی با شورلت کلرادو و کلا پیکاپ تراک های امریکایی هست که این رو سالهاست اثبات کردن
      برای همین متوجه میشوید چرا باید پیکاپ های امریکایی مثل فورد و شورلت خرید ،
      و باهاشون میشه زد به دل طبیعت بدونِ نگرانی از خرابی و بدبختی‌های تعمیرات !

      موافقم 25
      مخالفم 6
  2. (Ali(chevynova

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (6811 ديدگاه)

    ماشالاه شوی امریکن پیکاپ اصیل
    یه وانت عالی برای افرود

    موافقم 49
    مخالفم 25
  3. R/T

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    خوبه

    موافقم 10
    مخالفم 4
  4. new reventon

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (394 ديدگاه)

    باز با T8 دنده ایی بیایین دور دور سیس مارمولک بگیرین😒

    موافقم 58
    مخالفم 6
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      آقا ، بخدا که ماشین شخصیت آدم هم نشون میده ( اینا که میگن ماشین شخصیت نمیاره باور نکنید ، تو کشور ما همه‌چیز برعکسِ ) !!!
      امروز ( دَمِ غروب ) یه صحنه‌ای از یه راننده T8 سوار دیدم که دَندونام فِر خورد !
      البته باید هم رُخ بگیرند چون :؛
      هم قسطی میگیرن ، هم رُخِ تویوتاسوار میگیرن ، هم فازشون نامعلومِ ، هم رُخِ شاخی میگرن ، هم رُخِ خاصی میگیرن ، هم رُخ رُخساره میگیرن و هم رُخِ…… . 😂😢 !

      یارو با یارِش تو اوجِ ترافیک ( ترافیک سگی 🤯 ) غروب زده بود یه گوشه جلو مردم ، درِ عقبشو باز کرده بود سفره پهن کرده بود قرمه‌سبزی با مُخلفات چیده بود داشت کوفت میکرد ( حالا چرا در رو نبسته بود نمیدونم اصلاً به من چه ، هر کسی هم رد میشد نه به کارشون ، بلکه به عمل مسخرشون میخندید که واقعاً مثلاً چی را میخواستند برسانند ، حتماً باید نمایش دهند پیکاپ رُخ هایلوکس سوارند 😂 !

      وجداناً برید تو پیج T8 سوارها ببینید کیا پیکاپ خریدند ، جهت دور دور نه کشاورزی دامپروری آفرود و … !

      بخدا که مملکت نیست ، دیوونه خونست !

      البته همه اینارو گفتم ، ولی به من چه ! مگه من فضولم آخِ ! دوستان هیچوقت در کار کسی فضولی نکنید و مثل این کاربر بیشُهور نوید ۰۰۹۸ نباشید چون این فضولِ فضول !
      البته ریپلای هم نزنید ، زشته ، حتی نوید ۰۰۹۸ هم مخالف این عمل زشته !

      موافقم 8
      مخالفم 27
  5. MehdiTurbo

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1961 ديدگاه)

    تو رو خدا ماسل کاراتون وا رفتن مثل کامرو و موستانگ
    وانتاتون امرکایی خشن و قلدر بمونن ریز میز با چراغای باریک و اروپایی نکنین

    موافقم 10
    مخالفم 6
  6. Daruosh

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (101 ديدگاه)

    ابعاد ماشین رو میبینی یاد هشت سیلندر سوپر شارژ میوفتی نه چهارسیلندر توربو 💔

    موافقم 9
    مخالفم 4
    1. علی

      ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (271 ديدگاه)

      این و جی ام سی کانیون به نظرم زیباترین طراحی پیکاپ ها دارن
      کاش یه مدل suv فول سایز از عین همین مدل هم میساخت میشد جایگزین بلیزر

      موافقم 18
      مخالفم 2
      1. رامین

        ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (257 ديدگاه)

        👌👌👌👌

        موافقم 5
        مخالفم 2
  7. R@min

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1676 ديدگاه)

    رنجر این نسل به قدری فاصله انداخته که حتی وارد رقابتشم نمی کنن و برای دومی می جنگن.

    کلرادو و سیلورادو آفرودی محصولات خیلی خوبی هستن اما جی ام به اندازه کافی برای شکست رپتور هزینه نکرده و نمی کنه. خانواده رپتور از دل ۱۰ سال مسابقات با زیر برند تراولر متولد شده و برای شکستش باید همین راهو و هزینه رو صرف کرد.

    موافقم 12
    مخالفم 3
  8. Afg

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (497 ديدگاه)

    چه استایل قشنگی داره لعنتی

    موافقم 9
    مخالفم 2
  9. viper2

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    درسته این خیلی خفنه و از هر لحاظ بهتر از هایلوکسه ولی من دوست دارم برای خودم هم اینو تو پارکینگم داشته باشم برای افرود هم یه هایلوکس کوتاه بریمی و سفارش خلیج برای روزای عادی و نوستالژی بازی . لامصب هایلوکس سفارش خلیج اون خط کنارش هر چی پیکاپه می ارزه

    موافقم 0
    مخالفم 4
  10. Shayan

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (60 ديدگاه)

    از هر نظر بهترین پیکاپ سایز متوسطه
    باها ، طراحی و …

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا