معرفی نسل جدید شورلت کلرادو، پیکاپی توانمندتر، مدرنتر و قدرتمندتر
نزدیک به یک دهه از زمانی که شورلت نسل دوم پیکاپ میان سایز کلرادو را در نمایشگاه لسآنجلس 2013 معرفی کرد میگذرد و از آن زمان این پیکاپها بسیار مدرنتر، توانمندتر و زیباتر شدهاند. به همین دلیل، حالا شورلت رسماً از نسل جدید کلرادو پردهبرداری کرده تا توانایی رقابت خود را در این بخش که طی سالهای اخیر توسط خودروسازان مختلفی موردتوجه قرار گرفته حفظ کند.
نسل جدید کلرادو در طراحی مقداری از DNA سیلورادو را قرض گرفته اما این زیاد نیست و پیکاپ میان سایز شورلت همچنان هویت خاص خود را دارد. چراغهای جلوی باریک، جلوپنجرهای متمایز، کاپوت برآمده و طراحی مدرن قسمت عقب با پلههایی در طرفین سپر از ویژگیهای ظاهری این پیکاپ جدید هستند. نسل جدید کلرادو از اتاق باری 157 سانتیمتری بهره میبرد که در آن شیارهای برای قرار دادن موتورسیکلت یا دوچرخه و یک خروجی برقی 110 ولتی تعبیه شده است.
در قسمتی داخلی نیمهٔ پایینی درب قسمت بار خودرو نیز محفظهای ایمن و ضدآب برای قرار دادن اشیاء مختلف تعبیه شده است؛ اما علیرغم این ویژگیهای مثبت، تنوع نسخههای نسل جدید کلرادو کاهش پیدا کرده است زیرا این پیکاپ حالا فقط بهصورت دو کابین و با اتاق بار کوتاه به بازار عرضه خواهد شد. این در حالی است که نسل قبلی در نسخهٔ یکونیم کابین و همینطور دو کابین با اتاق بار کوتاه و کشیده تولید میشد.
کابین کلرادو مدل 2023 مثل دیگر محصولات جدید شورلت بسیار مدرنتر و شیکتر از قبل شده است و حالا بهصورت استاندارد با صفحه آمپر دیجیتالی 8 اینچی و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی 11.3 اینچی ارائه میشود. گذشته از این نمایشگرها، خریداران پیکاپ جدید شورلت از داشبوردی مدرن با دریچههای تهویهٔ دایرهای هم بهرهمند خواهند شد که یادآور مدلهای بلیزر و کامارو هستند.
کلرادوی جدید در تیپهای مختلفی شامل WT، LT، Z71، ZR2 و تریل باس به بازار عرضه میشود که حتی تیپ پایه هم از سیستم ورود بدون کلید و سیستم صوتی با شش بلندگو بهره میبرد. در تیپهای بالایی یعنی Z71 و ZR2 صندلیهای پارچهای و چرمی با گرمکن و تنظیم برقی هشت جهته برای راننده ارائه میشود و آپشنهای مختلفی مثل شارژر بیسیم گوشی، کنترل تهویهٔ دو منطقهای و برای اولین بار سانروف هم قابل سفارش خواهند بود.
شورلت در نسل جدید کلرادو لیست پیشرانهها را هم ساده کرده و حالا فقط یک موتور 2.7 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ جدید را جایگزین سه موتور چهار سیلندر، شش سیلندر و دیزلی قبلی کرده است. البته این موتور جدید که از سیلورادو گرفته شده است، با سه خروجی مختلف ارائه خواهد شد. نسخهٔ پایهٔ این موتور که زیر کاپوت تیپهای WT و LT قرار میگیرد، 237 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور دارد.
نسخهٔ میانی با 310 اسب بخار قدرت و 528 نیوتن متر گشتاور، بهصورت استاندارد در تیپهای Z71 و تریل باس ارائه میشود و برای تیپهای LT و WT هم قابل سفارش است؛ و نهایتاً بالاترین نسخهٔ موتور 2.7 لیتری هم فقط مختص تیپ آفرودی ZR2 است و همان 310 اسب بخار قدرت را با گشتاور بیشتر 582 نیوتن متری ارائه میکند. این پیشرانهٔ جدید بلوک و میللنگ مستحکمتری دارد. انتقال نیروی هر سه نسخهٔ پیشرانه توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد که تعویض دندههای نرمتر و سریعتری خواهد داشت.
کلرادو مدل 2023 روی پلتفرم جدیدی ساخته شده که فاصلهٔ محوری را 79 میلیمتر افزایش داده است. مهندسان همچنین چرخها را هم به جلو کشیدهاند که باعث کوتاهتر شدن اوورهنگ و بهبود زاویهٔ حمله میشود. شورلت در نسل جدید کلرادو روی افزایش تواناییهای آفرود تمرکز کرده و نسخهٔ جدید تریل باس را با افزایش 51 میلیمتری فاصله از زمین، سامانهٔ چهارچرخ محرک، فاصلهٔ عرضی بیشتر چرخها، دیفرانسیل لغزش محدود و رینگهای 18 اینچی با لاستیکهای 32 اینچی آل ترین ارائه کرده است. زوایای حمله، فرار و شکست این نسخه با 241 میلیمتر فاصله از زمین به ترتیب 30.5 درجه، 22.4 درجه و 21 درجه هستند.
اما کسانی که تواناییهایی بیش از این میخواهند میتوانند سراغ نسخهٔ ZR2 بروند که از افزایش ارتفاع 76 میلیمتری، کمکفنرهای مالتیمتیک DSSV و لاستیکهای 33 اینچی بهره میبرد. در این نسخه همچنین به لطف فاصلهٔ 272 میلیمتری از زمین و سپرهای منحصربهفرد، زوایای آفرودی مذکور به 38.3 درجه، 25.1 درجه و 24.6 درجه رسیده است. کلرادو ZR2 در ظاهر با جلوپنجرهٔ منحصربهفرد و لوگوی توخالی شورلت از دیگر نسخهها متمایز شده و به 10 دوربین مختلف مجهز شده که حتی میتوانند زیر خودرو را هم برای جلوگیری از برخورد با موانع نشان دهند.
در کلرادوی جدید بسته به تیپ حداکثر پنج حالت رانندگی مختلف شامل معمولی، یدک کشی، آفرود، تراین و باجا ارائه خواهد شد که آخری برای حرکتهای پرسرعت در صحرا طراحی شده است. این پیکاپ میان سایز جدید با پیشرانهٔ پایه میتواند تا 1600 کیلوگرم را یدک بکشد که این رقم با نسخههای میانی و بالایی موتور به 3500 کیلوگرم افزایش پیدا میکند. در بخش ایمنی هم حتی تیپ پایهٔ کلرادو به ترمز اضطراری خودکار، هشدار برخورد جلو، دستیار حفظ حرکت میان خطوط و نوربالای خودکار مجهز است درحالیکه موارد پیشرفتهتری مثل کروز کنترل تطبیقی و دستیار نقاط کور هم قابل سفارش خواهند بود.
نسل جدید شورلت کلرادو در میسوری ساخته میشود و در نیمهٔ اول سال آینده راهی نمایندگیهای فروش خواهد شد.