نگاهی به 8 ویژگی جذاب پیشرانهٔ LT6 شورلت کوروت Z06
شورلت کوروت Z06 جدید در سینهٔ خود قویترین پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی تولیدی دنیا را دارد. این موتور 5.5 لیتری 670 اسب بخار قدرت و 624 نیوتن متر گشتاور تولید میکند و به لطف میللنگ تخت، مثل یک ایتالیایی جذاب دور میگیرد و غرش میکند. مهندسان جنرال موتورز از سال 2014 روی این موتور کار کرده و تمام توان و زمان خود را صرف آن کردهاند. این پیشرانه آنقدر خاص است که گفتنیهای زیادی در مورد آن وجود دارد و ازاینرو در ادامه به 8 نکتهٔ جالب در مورد پیشرانهٔ LT6 اشاره خواهیم داشت.
یادگیری از مسابقه
مدتها پیش از معرفی Z06 جدید شورلت از پیشرانهٔ آن در مدل مسابقهای کوروت C8.R استفاده میکرد. از همان زمان میدانستیم که این پیشرانهٔ 5.5 لیتری V8 میللنگ تخت بسیار شبیه موتور Z06 تولیدی خواهد بود تا جایی که بلوک، سر سیلندرها، سوپاپها و سیستم سوخترسانی آنها مشترک است. احتمالاً این ضربالمثل را شنیدهاید که «یکشنبه برنده شو، دوشنبه بفروش». جنرال موتورز کاملاً مطابق این ضربالمثل عمل کرده است زیرا برنامهٔ مسابقهٔ C8.R به مهندسان کمک کرد تا پیشرانهٔ نسخهٔ خیابانی را توسعه دهند. همچنین مهندسان کوروت Z06 خیابانی نیز در بهبود کوروت C8.R به تیم مسابقهای کمک کردهاند. مزیت اصلی این ارتباط برای تیم کوروت Z06 استفاده از دادههای فراوانی بود که توسط تیم مسابقهای در هزاران کیلومتر مسابقه و رقابت جمعآوری شده بود. مهندسان دادههایی در مورد میزان سایش، مدیریت حرارت، پارامترهای عملیاتی و موارد دیگر را از کوروت مسابقهای به دست آوردند. تیمهای مسابقهای و تولیدی حتی گاهی قطعات را باهم به اشتراک میگذاشتند و زمانی که میخواستند چیز جدیدی که یکی از آنها به ذهنش رسیده بوده را آزمایش کنند، باهم تبادلنظر میکردند. حتی تا امروز هم دو تیم در حال همکاری برای نهایی کردن چیزی هستند که در اختیار خریداران قرار خواهد گرفت هستند. علاوه بر این، جنرال موتورز با خرید یک فراری 458، از دانش پیشرانهٔ آنهم آموخته و همان دانش را روی موتور V8 خودش اعمال کرده است.
خنککاری و روغنکاری
کوروت C7 Z06 در پیست با مشکل خنککنندگی مواجه بود و مهندسان مصمم شدند که از بروز این اتفاق در C8 Z06 جلوگیری کنند. بدین منظور، ظرفیت کل خنککنندگی Z06 نسبت به استینگری استاندارد 50 درصد افزایش پیدا کرده و حالا این سیستم شامل پنج رادیاتور با فنهای قویتر میشود. در سپر جلوی خودرو نیز یک پانال آئرودینامیکی قابل برداشتن تعبیه شده که دهانهٔ جلوپنجره را تا 75 درصد افزایش میدهد و شورلت توصیه کرده است که این پانال در هنگام استفاده در پیست برداشته شود. نکتهٔ مهم این است که شورلت توانسته تمام این خنککنندههای جدید را بدون کاهش فضای بار در هرجایی از خودرو حتی صندوق بار جلو اضافه کند. خبر خوش دیگر برای علاقهمندان به رانندگی در پیست اینکه Z06 به یک سیستم روغنکاری جدید و اختصاصی هم مجهز شده است. این سیستم به یک مخزن روغن پلاستیکی روی موتور مجهز است و 85 درصد ظرفیت خنککنندگی بیشتری نسبت به C7 Z06 ارائه میکند. این سیستم با برخورداری از شش پمپ و یک خنککنندهٔ روغن در پایین، بهگونهای طراحی شده که حتی در بالاترین حد توان شتاب جانبی Z06 هم بتواند به بهترین نحو روانکاری موتور را انجام دهد.
سوپاپهای مکانیکی با استفاده از متریال پیشرفته
یکی از ویژگیهای جالب پیشرانهٔ LT6 استفاده از سوپاپهای مکانیکی بجای هیدرولیکی است. به گفتهٔ جنرال موتورز، این سوپاپها در طول عمر پیشرانه هرگز به تعمیر و نگهداری و یا تنظیم نیازی نخواهند داشت. البته استفاده از این سوپاپها به ضرر سازنده خواهد بود زیرا در طول فرایند ساخت پیشرانه باید فاصلهٔ آنها سه بار اندازهگیری شود ولی در عوض هرگز به سرویسهای بعدی نیاز ندارند. به گفتهٔ جنرال موتورز، این کار با استفاده از متریال مدرن امروزی امکانپذیر است. بهعنوانمثال، انگشتیها با فولاد سخت ساخته و با پوشش کربنی الماس مانند روکش شدهاند، سوپاپهای هوا از تیتانیوم و سوپاپهای دود هم از فولاد نیتریدی با حفرههای توخالی پر از سدیم ساخته شدهاند. در این سوپاپها همهچیز برای مقاومت در برابر سایش طراحی شده است. به گفتهٔ مهندسین، حتی پس از آزمایشهای مسافت بالای جنرال موتورز نیز همهچیز مثل روز اول باقیمانده است. این یعنی برخلاف بسیاری از سوپراسپرتها، Z06 به تعمیر و نگهداریهای پرهزینه و سرویسهایی با فواصل کوتاه نیازی نخواهد داشت. این خودرو تمام آزمایشهایی که استینگری پشت سر گذاشته را تجربه کرده و بنابراین از لحاظ دوام مشابه برادر ضعیفتر خود با پیشرانهٔ سادهٔ پوشراد خواهد بود.
میللنگ تخت
دلیل اینکه کوروت Z06 مثل یک سوپرکار ایتالیایی غرش میکند، طراحی میللنگ تخت آن بجای میللنگ صلیبی است. این میللنگ جریان هوا و اگزوز متعادلی را فراهم میکند. به گفتهٔ شورلت، این میللنگ از فولاد فورجکاری شده ساخته شده و 33 درصد از میللنگ موتور LT2 استینگری سبکتر است.
تولید بهصورت دستساز با یک تکنسین برای هر موتور
هر نمونه از پیشرانهٔ LT6 بهصورت دستساز تولید میشود و هر موتور به پلاکی با امضای تکنسینی که آن را مونتاژ کرده است مجهز میشود. به گفتهٔ شورلت، ساخت یک موتور LT6 تقریباً سه ساعت طول میکشد و همهٔ نمونههای آن در مرکز پرفورمنس جنرال موتورز در کنتاکی مونتاژ میشوند. پس از ساخت، هر موتور به یک مرکز داینوی محلی فرستاده میشود تا موتور به مدت 20 دقیقه زیر بار کامل و دور بالا کار کند. دورهٔ آببندی Z06 نیز مثل استینگری 800 کیلومتر است و در طول این مدت گشتاور پیشرانه بهطور خودکار در دندههای یک و دو محدود میشود.
سیستم تهویه مطبوع مناسب پیست
هدف جنرال موتورز در توسعهٔ سیستم مطبوع Z06 فراهم کردن خنککنندگی مناسب کابین در هنگام دور زنی در پیستهایی با دمای محیطی 38 درجهٔ سانتیگراد بوده است. برای رسیدن به این هدف، شورلت مجبور شد سیستم تهویهٔ جدیدی را مهندسی کند که با استینگری متفاوت است. برای راهاندازی کمپرسور تهویه زمانی که پیشرانه با 8,600 rpm در حال کار است، شورلت از پولی کوچکتری استفاده کرده است اما این باعث کاهش سرعت چرخش پولی در سرعتهای پایین یا در حالت سلو میشود. به همین دلیل، تیم مهندسی اندازهٔ کمپرسور را افزایش دادند تا کوچکتر شدن پولی جبران شود. به لطف این تغییر، به گفتهٔ جنرال موتورز، عملکرد سیستم تهویه در Z06 کمی از استینگری بهتر خواهد بود.
سیستم اگزوز با سوپاپ قابل تنظیم
صدای اگزوز یک عامل کلیدی برای لذت بردن از رانندگی با یک خودرو است و جنرال موتورز هم به این موضوع کاملاً توجه داشته است. ازاینرو، بجای یک اگزوز قابل تنظیم معمولی که در آن سوپاپها فقط دو حالت باز (صدای بلند) و بسته (صدای کم) دارند، سوپاپهای سیستم اگزوز Z06 بسیار قابل تنظیم هستند. در این سیستم، سوپاپها که در دو لوله اگزوز میانی نصب شدهاند توسط ECU پیشرانه کنترل میشوند و امکان تنظیم آنها با افزایش 2 درجهای وجود دارد. لوله اگزوزهای بیرونی اما جریان پایین بوده و فاقد سوپاپ هستند. درمجموع، سه موقعیت مختلف برای سوپاپهای اگزوز Z06 تعیین شده که با حالتهای رانندگی تور، اسپرت و پیست قابل انتخاب هستند. همانطور که انتظار میرود، حالت پیست بلندترین صدا را دارد. در مورد عملکرد سیستم اگزوز نیز به گفتهٔ جنرال موتورز، معماری جدید اگزوز باعث کاهش 21 درصدی فشار برگشتی نسبت به C7 Z06 میشود و منبع اگزوز آنهم 9 کیلوگرم از منبع اگزوز استینگری سبکتر است. خروجیهای اگزوز نیز در وسط قرار گرفتهاند که به گفتهٔ جنرال موتورز یک تغییر لحظه آخری برای بهبود صدا بوده است.
هنوز هم بلوک کوچک نامیده میشود
یکی از عجیبترین موضوعات در مورد پیشرانهٔ LT6 این است که شورلت هنوز هم آن را بلوک کوچک مینامد. این در حالی است که تنها اشتراک این موتور جدید با پیشرانههای V8 سنتی بلوک کوچک شورلت فاصلهٔ 11 سانتیمتری بین خط مرکزی سیلندرهای آن از یکدیگر است. LT6 یک پیشرانهٔ کاملاً جدید و پیشرفتهٔ DOHC است که عملاً هیچ شباهتی با موتورهای پوشراد V8 قدیمی کوروت استینگری معمولی ندارد و معلوم نیست که چرا شورلت هنوز آن را بلوک کوچک مینامد.