شورلت

نگاهی به 8 ویژگی جذاب پیشرانهٔ LT6 شورلت کوروت Z06

شورلت کوروت Z06 جدید در سینهٔ خود قوی‌ترین پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی تولیدی دنیا را دارد. این موتور ۵.۵ لیتری ۶۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و به لطف میل‌لنگ تخت، مثل یک ایتالیایی جذاب دور می‌گیرد و غرش می‌کند. مهندسان جنرال موتورز از سال ۲۰۱۴ روی این موتور کار کرده و تمام توان و زمان خود را صرف آن کرده‌اند. این پیشرانه آن‌قدر خاص است که گفتنی‌های زیادی در مورد آن وجود دارد و ازاین‌رو در ادامه به ۸ نکتهٔ جالب در مورد پیشرانهٔ LT6 اشاره خواهیم داشت.

یادگیری از مسابقه

مدت‌ها پیش از معرفی Z06 جدید شورلت از پیشرانهٔ آن در مدل مسابقه‌ای کوروت C8.R استفاده می‌کرد. از همان زمان می‌دانستیم که این پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V8 میل‌لنگ تخت بسیار شبیه موتور Z06 تولیدی خواهد بود تا جایی که بلوک، سر سیلندرها، سوپاپ‌ها و سیستم سوخت‌رسانی آن‌ها مشترک است. احتمالاً این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که «یکشنبه برنده شو، دوشنبه بفروش». جنرال موتورز کاملاً مطابق این ضرب‌المثل عمل کرده است زیرا برنامهٔ مسابقهٔ C8.R به مهندسان کمک کرد تا پیشرانهٔ نسخهٔ خیابانی را توسعه دهند. همچنین مهندسان کوروت Z06 خیابانی نیز در بهبود کوروت C8.R به تیم مسابقه‌ای کمک کرده‌اند. مزیت اصلی این ارتباط برای تیم کوروت Z06 استفاده از داده‌های فراوانی بود که توسط تیم مسابقه‌ای در هزاران کیلومتر مسابقه و رقابت جمع‌آوری شده بود. مهندسان داده‌هایی در مورد میزان سایش، مدیریت حرارت، پارامترهای عملیاتی و موارد دیگر را از کوروت مسابقه‌ای به دست آوردند. تیم‌های مسابقه‌ای و تولیدی حتی گاهی قطعات را باهم به اشتراک می‌گذاشتند و زمانی که می‌خواستند چیز جدیدی که یکی از آن‌ها به ذهنش رسیده بوده را آزمایش کنند، باهم تبادل‌نظر می‌کردند. حتی تا امروز هم دو تیم در حال همکاری برای نهایی کردن چیزی هستند که در اختیار خریداران قرار خواهد گرفت هستند. علاوه بر این، جنرال موتورز با خرید یک فراری ۴۵۸، از دانش پیشرانهٔ آن‌هم آموخته و همان دانش را روی موتور V8 خودش اعمال کرده است.

خنک‌کاری و روغن‌کاری

کوروت C7 Z06 در پیست با مشکل خنک‌کنندگی مواجه بود و مهندسان مصمم شدند که از بروز این اتفاق در C8 Z06 جلوگیری کنند. بدین منظور، ظرفیت کل خنک‌کنندگی Z06 نسبت به استینگری استاندارد ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده و حالا این سیستم شامل پنج رادیاتور با فن‌های قوی‌تر می‌شود. در سپر جلوی خودرو نیز یک پانال آئرودینامیکی قابل برداشتن تعبیه شده که دهانهٔ جلوپنجره را تا ۷۵ درصد افزایش می‌دهد و شورلت توصیه کرده است که این پانال در هنگام استفاده در پیست برداشته شود. نکتهٔ مهم این است که شورلت توانسته تمام این خنک‌کننده‌های جدید را بدون کاهش فضای بار در هرجایی از خودرو حتی صندوق بار جلو اضافه کند. خبر خوش دیگر برای علاقه‌مندان به رانندگی در پیست اینکه Z06 به یک سیستم روغن‌کاری جدید و اختصاصی هم مجهز شده است. این سیستم به یک مخزن روغن پلاستیکی روی موتور مجهز است و ۸۵ درصد ظرفیت خنک‌کنندگی بیشتری نسبت به C7 Z06 ارائه می‌کند. این سیستم با برخورداری از شش پمپ و یک خنک‌کنندهٔ روغن در پایین، به‌گونه‌ای طراحی شده که حتی در بالاترین حد توان شتاب جانبی Z06 هم بتواند به بهترین نحو روان‌کاری موتور را انجام دهد.

سوپاپ‌های مکانیکی با استفاده از متریال پیشرفته

یکی از ویژگی‌های جالب پیشرانهٔ LT6 استفاده از سوپاپ‌های مکانیکی بجای هیدرولیکی است. به گفتهٔ جنرال موتورز، این سوپاپ‌ها در طول عمر پیشرانه هرگز به تعمیر و نگهداری و یا تنظیم نیازی نخواهند داشت. البته استفاده از این سوپاپ‌ها به ضرر سازنده خواهد بود زیرا در طول فرایند ساخت پیشرانه باید فاصلهٔ آن‌ها سه بار اندازه‌گیری شود ولی در عوض هرگز به سرویس‌های بعدی نیاز ندارند. به گفتهٔ جنرال موتورز، این کار با استفاده از متریال مدرن امروزی امکان‌پذیر است. به‌عنوان‌مثال، انگشتی‌ها با فولاد سخت ساخته و با پوشش کربنی الماس مانند روکش شده‌اند، سوپاپ‌های هوا از تیتانیوم و سوپاپ‌های دود هم از فولاد نیتریدی با حفره‌های توخالی پر از سدیم ساخته شده‌اند. در این سوپاپ‌ها همه‌چیز برای مقاومت در برابر سایش طراحی شده است. به گفتهٔ مهندسین، حتی پس از آزمایش‌های مسافت بالای جنرال موتورز نیز همه‌چیز مثل روز اول باقی‌مانده است. این یعنی برخلاف بسیاری از سوپراسپرت‌ها، Z06 به تعمیر و نگهداری‌های پرهزینه و سرویس‌هایی با فواصل کوتاه نیازی نخواهد داشت. این خودرو تمام آزمایش‌هایی که استینگری پشت سر گذاشته را تجربه کرده و بنابراین از لحاظ دوام مشابه برادر ضعیف‌تر خود با پیشرانهٔ سادهٔ پوشراد خواهد بود.

میل‌لنگ تخت

دلیل اینکه کوروت Z06 مثل یک سوپرکار ایتالیایی غرش می‌کند، طراحی میل‌لنگ تخت آن بجای میل‌لنگ صلیبی است. این میل‌لنگ جریان هوا و اگزوز متعادلی را فراهم می‌کند. به گفتهٔ شورلت، این میل‌لنگ از فولاد فورج‌کاری شده ساخته شده و ۳۳ درصد از میل‌لنگ موتور LT2 استینگری سبک‌تر است.

تولید به‌صورت دست‌ساز با یک تکنسین برای هر موتور

هر نمونه از پیشرانهٔ LT6 به‌صورت دست‌ساز تولید می‌شود و هر موتور به پلاکی با امضای تکنسینی که آن را مونتاژ کرده است مجهز می‌شود. به گفتهٔ شورلت، ساخت یک موتور LT6 تقریباً سه ساعت طول می‌کشد و همهٔ نمونه‌های آن در مرکز پرفورمنس جنرال موتورز در کنتاکی مونتاژ می‌شوند. پس از ساخت، هر موتور به یک مرکز داینوی محلی فرستاده می‌شود تا موتور به مدت ۲۰ دقیقه زیر بار کامل و دور بالا کار کند. دورهٔ آب‌بندی Z06 نیز مثل استینگری ۸۰۰ کیلومتر است و در طول این مدت گشتاور پیشرانه به‌طور خودکار در دنده‌های یک و دو محدود می‌شود.

سیستم تهویه مطبوع مناسب پیست

هدف جنرال موتورز در توسعهٔ سیستم مطبوع Z06 فراهم کردن خنک‌کنندگی مناسب کابین در هنگام دور زنی در پیست‌هایی با دمای محیطی ۳۸ درجهٔ سانتی‌گراد بوده است. برای رسیدن به این هدف، شورلت مجبور شد سیستم تهویهٔ جدیدی را مهندسی کند که با استینگری متفاوت است. برای راه‌اندازی کمپرسور تهویه زمانی که پیشرانه با ۸,۶۰۰ rpm در حال کار است، شورلت از پولی کوچک‌تری استفاده کرده است اما این باعث کاهش سرعت چرخش پولی در سرعت‌های پایین یا در حالت سلو می‌شود. به همین دلیل، تیم مهندسی اندازهٔ کمپرسور را افزایش دادند تا کوچک‌تر شدن پولی جبران شود. به لطف این تغییر، به گفتهٔ جنرال موتورز، عملکرد سیستم تهویه در Z06 کمی از استینگری بهتر خواهد بود.

سیستم اگزوز با سوپاپ قابل تنظیم

صدای اگزوز یک عامل کلیدی برای لذت بردن از رانندگی با یک خودرو است و جنرال موتورز هم به این موضوع کاملاً توجه داشته است. ازاین‌رو، بجای یک اگزوز قابل تنظیم معمولی که در آن سوپاپ‌ها فقط دو حالت باز (صدای بلند) و بسته (صدای کم) دارند، سوپاپ‌های سیستم اگزوز Z06 بسیار قابل تنظیم هستند. در این سیستم، سوپاپ‌ها که در دو لوله اگزوز میانی نصب شده‌اند توسط ECU پیشرانه کنترل می‌شوند و امکان تنظیم آن‌ها با افزایش ۲ درجه‌ای وجود دارد. لوله اگزوزهای بیرونی اما جریان پایین بوده و فاقد سوپاپ هستند. درمجموع، سه موقعیت مختلف برای سوپاپ‌های اگزوز Z06 تعیین شده که با حالت‌های رانندگی تور، اسپرت و پیست قابل انتخاب هستند. همان‌طور که انتظار می‌رود، حالت پیست بلندترین صدا را دارد. در مورد عملکرد سیستم اگزوز نیز به گفتهٔ جنرال موتورز، معماری جدید اگزوز باعث کاهش ۲۱ درصدی فشار برگشتی نسبت به C7 Z06 می‌شود و منبع اگزوز آن‌هم ۹ کیلوگرم از منبع اگزوز استینگری سبک‌تر است. خروجی‌های اگزوز نیز در وسط قرار گرفته‌اند که به گفتهٔ جنرال موتورز یک تغییر لحظه آخری برای بهبود صدا بوده است.

هنوز هم بلوک کوچک نامیده می‌شود

یکی از عجیب‌ترین موضوعات در مورد پیشرانهٔ LT6 این است که شورلت هنوز هم آن را بلوک کوچک می‌نامد. این در حالی است که تنها اشتراک این موتور جدید با پیشرانه‌های V8 سنتی بلوک کوچک شورلت فاصلهٔ ۱۱ سانتی‌متری بین خط مرکزی سیلندرهای آن از یکدیگر است. LT6 یک پیشرانهٔ کاملاً جدید و پیشرفتهٔ DOHC است که عملاً هیچ شباهتی با موتورهای پوشراد V8 قدیمی کوروت استینگری معمولی ندارد و معلوم نیست که چرا شورلت هنوز آن را بلوک کوچک می‌نامد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۹ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (2460 ديدگاه)

    مقدمه کمی طولانی شده
    بیا وسط ببینیم چجوریاست

    موافقم 19
    مخالفم 1
    1. امیرحسین

      ۲ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (152 ديدگاه)

      عااااالیه

      موافقم 7
      مخالفم 4
  2. MOHAMMAD.Z06

    ۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (420 ديدگاه)

    در اصل سال ۲۰۱۴ این پروژه با کد Gemini شروع شد
    و تیم توسعه LT6 برای مطالعه موتور های میللنگ تحت یک دستگاه ۴۵۸ خراب را از eBay خرید که در این مطلب بهش اشاره نشده
    و توسعه این انجین بیش از ۷ سال زمان برده
    اما نکته های مهم تری هم هست هدف ساخت پیشرانه ای با وزن کم بود تیم تمام تمرکز خودش رو روی کاهش وزن گذاشته بود مشخصات وزن به این صورت که

    LT6 فقط 900 گرم سنگین تر از LT2 کوروت پایه است
    جنرال موتورز میخواست وزن LT6 را پایین نگه دارد و موفق شد
    LT6 فقط 900 گم سنگین تر از LT2 کوروت پایه است در حالی که 175 اسب بخار قدرت بیشتری تولید میکند
    LT6 نسبت به LT4 که در نسل قبل Z06 به کار رفته بود 13 کیلوگرم سبک تر است در حالی که 20 اسب بخار قدرت بیشتری تولید میکند
    شاتون های استفاده شده در LT6 تقریبا نصف وزن شاتون های پیشرانه LT5 استفاده شده در ZR1 قبلی را دارند
    تامین کننده پیستون های المینیمومی استفاده شده در LT6 همان تامین کننده پیستون های خودرو های مسابقه ای است
    و اگه براتون سوال که وزن LT6 در نهایت چقدر شد وزن این پیشرانه ۲۱۳ کیلو هستش با مایعات

    موافقم 24
    مخالفم 6
  3. R@m!n

    ۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    به این علت که پایه موتور همچنان بر اساس تکنولوژی small block هست.

    البته خب بنابر گفته دوستان همه این ها از صفر تا صد کپی هست و جی ام فقط بدنه رو ساخته.

    موافقم 12
    مخالفم 15
  4. Humer

    ۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (299 ديدگاه)

    یه سوال دارم
    اون پیشرانه شرولت که تنفس طبیعی بود و ۱۰۰۰ اسب بخار درست میکرد فکنم ۱۰ لیتر بود حجمش چرا اون قوی ترین پیشرانه تنفس طبیعی نیست هرکس میدونه بگه ممنون
    🧐
    https://www.pedal.ir/chevrolet/chevrolet-zz632-crate-engine-pricing/

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. Taha Malek

      ۲ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (914 ديدگاه)

      (قوی‌ترین پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی تولیدی دنیا)
      اون انجین رو هیچ خودرو تولیدی نصب نشده

      موافقم 7
      مخالفم 0
  5. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    کاره شورولت وقتی عظمت پیدا میکنه که بفهمی دیگر خودرو سازهای جهان جرات نمیکنن همچین انجینی رو از صفر بسازن.انجینی که فقط رو یه محصولت استفاده کنی.هر چند من خودم عاشق پوشراد هستم و صدای بم و کوبشی پوشراد رو بیشتر میپسندم ولی این عوضی هم دل آدم رو میبره خیلی وحشیه.لحظه شماری باید کرد برای عملکردش.قویترین وی8 تنفس طبیعی دنیا.اوففففف

    موافقم 21
    مخالفم 9
  6. rezars pc

    ۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (475 ديدگاه)

    بابام همیشه یه حرف میزنه میگه کار حرف میزنه
    معلومه برعکس کوروت های قبلی خیلی بیشتر روش کار شده چون نتیجه کار تا اینجا اینو میگه

    موافقم 11
    مخالفم 3
  7. viper2

    ۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    خیلی جالبه . افرین عالی بود این مقاله . واقعا تلاش بسیار عالی ای دارن مهندسین جنرال موتورز و قطعا هر کس که تلاش کنه موفق میشه و حتما پس از رونمایی و فروش کوروت z06 شاهد درگ ها و تست ها و تایم های بسیار عالی و خوش ایند خواهیم بود . به تمامی امریکایی فن ها تبریک میگم.

    موافقم 10
    مخالفم 3
  8. ALIREZA

    ۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (228 ديدگاه)

    به گفتهٔ جنرال موتورز، این سوپاپ‌ها در طول عمر پیشرانه هرگز به تعمیر و نگهداری و یا تنظیم نیاز نخواند داشت. البته استفاده از این سوپاپ‌ها به ضرر سازنده خواهد بود زیرا در طول فرایند ساخت پیشرانه باید فاصلهٔ آن‌ها سه بار اندازه‌گیری شود ولی در عوض هرگز به سرویس‌های بعدی نیاز ندارند. به گفتهٔ جنرال موتورز، این کار با استفاده از متریال مدرن امروزی امکان‌پذیر است. به‌عنوان‌مثال، انگشتی‌ها با فولاد سخت ساخته و با پوشش کربنی الماس مانند روکش شده‌اند، سوپاپ‌های هوا از تیتانیوم و سوپاپ‌های دود هم از فولاد نیتریدی با حفره‌های توخالی پر از سدیم ساخته شده‌اند. در این سوپاپ‌ها همه‌چیز برای مقاومت در برابر سایش طراحی شده است. به گفتهٔ مهندسین، حتی پس از آزمایش‌های مسافت بالای جنرال موتورز نیز همه‌چیز مثل روز اول باقی‌مانده است. این یعنی برخلاف بسیاری از سوپراسپرت‌ها، Z06 به تعمیر و نگهداری‌های پرهزینه و سرویس‌هایی با فواصل کوتاه نیازی نخواهد داشت.

    بعععله

    موافقم 12
    مخالفم 3
  9. Aboalfazl demon

    ۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (519 ديدگاه)

    ای کاش زود تر هوای اروپا گرم تر بشه . تا بتونه هرچه سریعتر تو نوربرگرینگ تایم بزنه .

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. 1123

      ۳ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (527 ديدگاه)

      تایم زده قبل از رونمایی

      موافقم 0
      مخالفم 4
      1. Aboalfazl demon

        ۳ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (519 ديدگاه)

        تایمش تو ترافیک بوده ۷.۱۲ که خب معلومه اصن این نیست
        باید تا تابستون صبر کرد تا آب هوا آلمان خوب بشه بره برا لپ تایم

        موافقم 2
        مخالفم 1
  10. Amir Machine

    ۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1201 ديدگاه)

    بعد یه نفر که اصلاً ازش انتظار نداشتم میاد تو هر کامنتش پنجاه بار میگه کوروت کپیه کپیه کپیه…
    اگه با کپی‌کاری میشد به جایی رسیدو همچین شاهکاری ساخت الان چینیا بهترین خودروسازای دنیا شده بودن

    موافقم 23
    مخالفم 7
    1. mohamadreza83

      ۲ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (465 ديدگاه)

      هیچ کس نمیتونه ارزش کار جی ام رو زیر سوال ببره .
      https://www.thedrive.com/news/43310/gm-benchmarked-the-corvette-z06-against-a-ferrari-458-because-the-488-wasnt-soulful-enough
      با توجه به این مطلب هم شورلت هیچ کپی نکرده.
      GM ««««Benchmarked»»» the Corvette Z06 Against a Ferrari 458 Because the 488 Wasn’t Soulful Enough
      بنچمارک !!!!!
      Even some Ferraris couldn’t set a high enough standard for Chevrolet.
      اینجا هم کاملا بیان میشه که خیلی از مدل های فراری به غیر از ۴۵۸ نتونستن اون استاندارد حداکثری که شورلت برا شاهکارش در نظر گرفته رو داشته باشن !!
      همین جمله به خودی خود بسیاااااار قابل ستایشه و نشون میده که جی ام چقدر روی z06 جدید سخت گرفته …
      اینجا رو ببینید
      GM reportedly ruled out the twin-turbocharged 488 GTB for not having enough character.
      خواسته جی ام برا بهترین شدن حتی توی رنج های قیمتی ۲_۳ برابر بیشتر از خودش فقط محدودبه پرفورمنس نیست !!! دلیل اینکه جی ام ۴۸۸ نپذیرفت به دلیل شخصیت ضعیف ترش نسبت به ۴۵۸ بود !!
      در ادامه هم گفته میشه چون به عقیده بسیاری ۴۵۸ بهترین موتور وسط وی ۸ تاریخ فراری محسوب میشه ؛ واسه همین شولت اونو انتخاب کرده .
      خلاصه اینکه شورلت بهترین رو معیار خودش قرار داد تا از اون هم بهتر و کامل تر بشه .

      موافقم 7
      مخالفم 3
      1. مازیار

        ۲ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (2460 ديدگاه)

        معیار، کپی، الگوبرداری، یا هر اسم دیگه
        اجازه بدید ساده بگم
        اگه اتومبیل دوم بهتر از اول باشه اونوقت دیگه حتی عنوان کردنش هم محلی از اعراب نداره
        پس بهتره بجای جنگ و جدل کمی صبر کنیم

        موافقم 7
        مخالفم 2
        1. mohamadreza83

          ۲ اسفند ۱۴۰۰
          سوابق: (465 ديدگاه)

          کسی هم جنگ و جدل درست نکرده جناب !!
          آخه مرد حسابی
          مگه تعریف کردن از چیزی که همه هم قبولش دارن میشه بحث و جدل ؟!!!!!!
          خوبه لینک هم دادم !!!
          الله اکبر !
          کوروت نیومده اینقدر بعضی ها رو اذیت کرده که حتی ابراز علاقه طرفداراش هم نسبت بهش یه عده رو ناراحت میکنه ( هر چند واسه من مهم نیست )
          وای به روزی که بیاد و رکورداش منتشر بشه .
          من توی کامنتم به هیچ کمپانی توهین نکردم و حتی فراری رو بهترین خطاب کردم و بعدش کوروت رو ستایش کردم همین .

          موافقم 3
          مخالفم 4
        2. مازیار

          ۳ اسفند ۱۴۰۰
          سوابق: (2460 ديدگاه)

          منظور کلی داشتم رفیق
          تشخیص کامنت های متشنج
          سخت نیست
          بی جهت حساس شدی

          موافقم 1
          مخالفم 2
      2. محمد امین

        ۲ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (2168 ديدگاه)

        داداش به خاطر این بوده که 458 هم موتور وسط تنفس طبیعی میلنگ تخت v8 هست
        بعدش هم اگر فراری خریدن ، دلیل این هست که فلسفه ی ساخت موتور و برخی از قسمت های دیگه یکسان هست و لازم دیدن در اون قسمت ها از فراری کمک بگیرن ، حالا اسمش رو بنچمارک میزاری یا کپی یا هرچیز دیگه، به خودتان برمیگرده
        چیزی که مشخص هست و باید بدون تعصب قبول کرد ، این هست که برای ساخت این موتور از موتور f136 فراری الهام گرفتن ، حتی گوگل کردن و دیدن عکس هاشون هم شباهت در طراحی رو نشون میده ، از نظر ظاهری هم شبیه به هم هستن
        و این چیز بدی نیست، چرا باید الکی سرش دعوا درست کنید ، مثلا بنز اولین ماشین درست حسابی رو ساخت ، پس همه ی شرکت ها تقلب کار هستن چون ماشین ساختن…!
        و نکته‌ ی آخر این هست ۴۵۸ ، حدود ۱۳ سال پیش ساخته شده ، کروت باید از نظر فنی بهتر باشه ، اگر نباشه که باید شک کرد ، افتخاری نداره که بگی zo6 از ۴۵۸ بهتره

        موافقم 5
        مخالفم 5
        1. mohamadreza83

          ۲ اسفند ۱۴۰۰
          سوابق: (465 ديدگاه)

          “””لازم دیدن در اون قسمت ها از فراری کمک بگیرن ، حالا اسمش رو بنچمارک میزاری یا کپی یا هرچیز دیگه، به خودتان برمیگرده””””
          هیچ چیزی به من برنمیگرده دوست عزیز
          نمیشه با کلمات بازی کرد و بعدش گفت به کسی برمیگرده !
          «بنچمارک » یک واژه بسیار مرسوم توی علم مدیریت هست و درسته که معنی لغوی اش میشه معیار ؛ ولی معنی اصلی اش همون رقابت با بهترین هاست.
          شما توی کپی میای تمام کارهایی که طرف مقابلت کرده رو مو به مو بدون ذره ای بازنگری انجام میدی و خودت عملا هیچ کاره ای . این میشه یه نوع دزدی !
          ولی بنچمارک یعنی یه فرد موفق رو سرلوحه کار خودت قرار میدی و هدفت شاید با اون یکسان باشه ولی استراتژی های راهبردیت متفاوته .
          ««چرا باید الکی سرش دعوا درست کنید»»
          نمیدونم هدفت از این حرف خنده دار چی بود و خواستی چی رو اثبات کنی !!!
          برو ۱۰ نفر هم از بیرون بیار تا کامنت من رو بخونن تا ببینن ذره ای توی کامنت من دعوا طلبی و … وجود داره یا ن !!!
          اگه شما نشانه هایی از دعوا درست کردن توی کامنت من میبینید متأسفانه باید بگم مشکل از خودتونه .
          این چیز ها هم بی اهمیت ترین موضوع واسه منه ؛ چون موفقیت هیچ کدوم از شرکت ها ؛ ن فراری ؛ ن جی ام و ن … برای یکی مثل من یا شما هیچ سودی نداره دوست من .
          یه ماشین خب باشه ازش تعریف میکنیم ولی اگ بد باشه عیباشو میگیم و اصلا واسه همینه که اینجاییم .

          در ضمن اگه به دعوا درست کردن بود اون کسی دعوا درست میکنه که زیر اولین پست کوروت z06 زود میاد میگه که شوی دروغ گفته و هیچ کاری روی سیستم اگزاست کوروت نکرده و شیپ های اگزوز کپی همون ۴۵۸ هست وکلیی بحث بی مورد زیرش شکل میگیره . 😉

          موافقم 3
          مخالفم 1
        2. mohamadreza83

          ۲ اسفند ۱۴۰۰
          سوابق: (465 ديدگاه)

          ««و نکته‌ ی آخر این هست ۴۵۸ ، حدود ۱۳ سال پیش ساخته شده ، کروت باید از نظر فنی بهتر باشه ، اگر نباشه که باید شک کرد ، افتخاری نداره که بگی zo6 از ۴۵۸ بهتره»»
          متأسفانه تعصب به قدری جلوی چشمت رو تار کرده که حتی نمیتونی درست بخونی!
          من نگفتم افتخار داره یا مایه مباهاته !!
          افتخار هم داشته باشه برا من نداره ؛ مبارک مهندسین جی ام !!!
          من گفتم شوی بهترین ها رو هدف خودش قرار داده و به کم قانع نشده و اینبار میخواد تاریخ سازی کنه و این برای من قابل ستایشه ؛ شاید برا تو نباشه …
          و اینکه اینقدر خودت رو از الان اذیت نکن ؛ چرا که در آینده اخبار بیشتری از کوروت به گوش میرسه ؛ از همین الان مطمئنم کوروت جدید عملکرد بینظیری خواهد داشت ؛ چرا که شوی کاملا مشکلات نسل های قبلی ( اعم از انجین و … ) کوروت رو برطرف کرده و یه ابرسلاح مخوف در راهه .
          در ضمن هر شرکتی توی هر زمینه ای که کپی کاری ( یا به عبارت دیگه دزدی تکنولوژی و طراحی ساختاری ) انجام بده ؛ پدرشو درمیارن و اصلا اجازه فروش محصول رو بهش نمیدن و شوی هم از این قضیه مستثنا نیست .
          خوش باشی

          موافقم 2
          مخالفم 0
        3. mohamadreza83

          ۳ اسفند ۱۴۰۰
          سوابق: (465 ديدگاه)

          محمد امین عزیز
          چیزی که آدم رو ناراحت میکنه اینه که یکی مثل تو اطلاعاتت در مورد فراری بالاست ؛ یکم اون تعصبت رو کم کنی تا یکی مثل من هم سوادم از فراری بره بالا ( حقیقتا چیز خاصی نمیدونم ازش )
          افتخار داره عزیز
          متأسفانه نقد من اینه که تو میای همه کمپانی ها رو با یه شرکت بالارده و گرون و لوکسی مثل فراری مقایسه میکنی .
          عزیز جان
          همه الان میدونن اون هزینه ای که صرف بخش های مختلف تحقیق و توسعه ماشین های فراری میشه رو هیچوقت جی ام نمیکنه !!
          بابا این دو تا اصن توی دنیاهای متفاوتی سیر میکنن و ربطی بهم ندارن …
          واسه من افتخا داره چرا ؟!
          چون کمپانی های آمریکایی مثل جی ام توی این ۳_۴ سال اخیر قشنگ تونستن خودشون رو از مشکلات و فلاکت هایی که طی سال های ۱۹۸۰_۲۰۱۵ باهاشون دست و پنجه نرم میکردن و مصیبت پشت مصیبت بهشون نازل میشد ؛ ( بحران مالی ؛ نفتی و … حتی تعداد زیادی از اسطوره ها هم از دست رفت ؛ پونتیاک و …. ) الان خودشون رو خلاص کردن و به چرخه رقابت به بزرگان سوپراسپرت ساز اروپایی برگشتن و براشون خط و نشون میکشن .
          ابن خیلی افتخار داره عزیزم
          کسی هم از شوی انتظار نداره در حد فراری باشه .
          کامنتی هم که دادم برا اونایی بود که کورکورانه و ناآگاهانه هی میگن کوروت کپی کرده ( این توهین به تمام تکنیسین و کادر فنی جی ام هست. )
          در آخر هم ازت معذرت میخوام
          منظورتو بد گرفتم .

          موافقم 3
          مخالفم 0
        4. mohamadreza83

          ۳ اسفند ۱۴۰۰
          سوابق: (465 ديدگاه)

          البته کامنت بالام در جواب به اون کامنتی بود که پایین گذاشتی و نمیدونم گویا خودت حذف کردی یا مثل اینکه پدال حذف کرد ؛ منم قبل حذف شدنش ریپلای زدم ؛ واسه همین ریپلای خورد به این کامنتت !

          موافقم 1
          مخالفم 0
      3. Pooriya.BMW_Germany

        ۲ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (584 ديدگاه)

        انتظار داری بیان روما یا ۸۱۲ رو بنچمارک کنن ؟!؟!
        چیزی را بنچمارک کردن که نزدیک ترین سوپراسپرت به چیزی که میخواستند بسازن بود یعنی ۴۵۸
        در حدی از نظر فنی و صدا شبیه هستند که انگار نسخه بروز شده ۴۵۸
        چیز بدی نیست اتفاقاً

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. mohamadreza83

          ۲ اسفند ۱۴۰۰
          سوابق: (465 ديدگاه)

          «««سوپراسپرت به چیزی که میخواستند بسازن بود یعنی ۴۵۸ »»»
          یعنی حرف من اینقدر نامفهوم بود ؟!!!
          حالا سوال من اینه :
          طبق فرمایش شما جی ام چیزی رو میخواست بسازه که نزدیک ۴۵۸ باشه ؛ حالا ۴۵۸ به عقیده بسیاری از کارشناسان و رانندگان حرفه ای از تاریخ ساز ترین و بهترین محصولات وی ۸ تاریخ فراری هست که از زمان خودش خیلی جلوتر بود . ( موتورش خیلی نسبت به زمانش نوآوری داشت ؛ حتما توی یه پست مرتبط یه کامنت کامل درباره انجین ۴۵۸ برا دوستان میزارم )
          یعنی طبق فرمایش شما جی ام میخواست چیزی بسازه که نزدیک به بهترین وی ۸ موتور وسط فراری بشه و من هم ۲ ساعته دارم همین رو میگم که هر آدم باسوادی میتونه با خوندن کامنت بالام این حرف رو متوجه بشه حالا اینکه خودش نخواد متوجه بشه بحثش جداست و از حوصله من خارج .
          «««انتظار داری بیان روما یا ۸۱۲ رو بنچمارک کنن ؟!؟!»»»»
          مسلمون
          بنده خدا
          من نگفتم قراره اینارو بنچمارک کنن ؛ اینا رفتن به سمت بهترین گزینه تا بتونن خودشون رو با اولین ها مقایسه کنن و رقابت با اولین ها برا من یکی ارزشمنده .

          موافقم 4
          مخالفم 0
      4. محمد امین

        ۲ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (2168 ديدگاه)

        داداش ، اولا من نگفتم شما بحث میکنی ، منظورم همگانی بود
        دوما نگفتم که تو گفتی افتخار داره ، گفتم افتخاری نداره
        شما شخصا گفتی شورلت بهترین رو معیار خودش قرار داد تا از اون هم بهتر بشه ، منم می‌گم افتخاری نداره که از ۴۵۸ بهتر بشه

        موافقم 0
        مخالفم 2
        1. mohamadreza83

          ۳ اسفند ۱۴۰۰
          سوابق: (465 ديدگاه)

          «««شما شخصا گفتی شورلت بهترین رو معیار خودش قرار داد تا از اون هم بهتر بشه ، منم می‌گم افتخاری نداره که از ۴۵۸ بهتر بشه »»»
          عزیز دل من
          بله من این حرف رو گفتم
          اون بالا هم کامل بهت توضیح دادم ولی بازم میگم .
          بستگی داره چجوری نگاه بکنی
          اگه بیای شوی رو با فراری مقایسه گنی معلومه که عددی به حساب نمیاد ؛ بالاخره افتخارات و تاریخچه و جوایز مسابقات و تاریخ غنی فراری که کشک نیست !
          ولی شوی در حد خودش بنظرم افتخارآفرین هس !
          چرا ؟!
          چون جی ام و کلا کمپانی های آمریکایی ( به غیر از کرایسلر و مشتقاتش که واقعا به امان خدا ول شدن ) به هر حال هر جور که شده تونسته خودش رو از زیر بدبختی و فلاکت و بدشانسی های پیاپی مثل بحران های مختلفی که باهاش دست و پنجه نرم میکردن و عملا صنعت خودروی آمریکا توی ۳۰ سال توی گور بود ؛ با وجود از دست دادن اسطوره هاش مثل پونتیاک نجات بده و الان بیاد واسه ۹۱۱ gt3 خط و نشون بکشه !!
          افتخار آفرین هس چون کم کم آمریکاییا دارن به دوران اوجشون توی دهه ۶۰_۷۰ میلادی برمیگردن . هر چیزی رو باید در جای خودش سنجید عزیز دل من .
          محمدامین جان
          اون بالا هم گفتم
          تمامی این بحث از جایی نشأت میگیره که شوی با فراری مقایسه میشه ؛ تنها شباهت این دو تا کمپانی اینه که هر دوتاشون وسایل متحرک ۴ چرخ تولید میکنن …
          اگه همه کمپانی ها که مثل فراری بودن الان نیم درصد افراد دنیا که ماشین نداشتن !!!
          هر کدوم به جای خود باارزش هستن
          به قول رامین جان ارزش و جایگاه پورشه ۹۱۱ و فراری و کوروت کاملا مشخص و آشکاره و همه هم این موضوع رو میدونن و بحث کردن درباره اونها بیهوده و بی هیچ سرانجامی هست .
          پس جمع بندی نهایی این شد که من هم قبول دارم که شورلت هیچ وقت نمیتونه جلوی فراری به انجین وی ۸ جدیدش بباله ؛ چرا که حرفت درسته و بهتر بودن از انجین ۱۳ سال پیش فراری شق القمر نیست و من هم موافقم .
          البته کلا اون کلمه « بهتر بودن » که خود من هم به کار بردم اشتباه بود ؛ چرا که هنوز عملکرد پیشرانه توی عمل دیده نشده ؛ باید نمودار های تورک و اسب بخار دو تا انجین رو مقایسه کنیم تا به به جمع بندی نهایی در مقایسشون برسیم .

          ولی خب نسبت به خودش و نسل قبل یه جهش فوق عظیمی بود و از این جهت افتخار داره .
          فکر نکنم دیگه جای بحثی مونده باشه .

          در پایان باز هم بخاطر اینکه یکم سوءتفاهم از کامنت بالات برا من پیش اومد ؛ ازت معذرت میخوام .

          موافقم 2
          مخالفم 0
  11. زیزیگولو

    ۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (4781 ديدگاه)

    کوروت یکی از پرآوازه ترین نامها تو دنیای ماشینای اسپرت هستش که الآن تو جایگاهی هستش که میتونه از پس بزرگایی مثل پورشه و فراری و ……. بر بیاد

    موافقم 10
    مخالفم 4
  12. ALIREZA

    ۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (228 ديدگاه)

    Amir machine هرکی در مورد کوروت چر.ند.یا.ت بافت اینو براش کامنت کن
    به گفتهٔ مهندسین، حتی پس از آزمایش‌های مسافت بالای جنرال موتورز نیز همه‌چیز مثل روز اول باقی‌مانده است. این یعنی برخلاف بسیاری از سوپراسپرت‌ها، Z06 به تعمیر و نگهداری‌های پرهزینه و سرویس‌هایی با فواصل کوتاه نیازی نخواهد داشت.

    آخرش هم باید بنویسی حرفی سخنی …..
    😂😂😂😂😂😂😂😂

    موافقم 11
    مخالفم 8
    1. افشار

      ۲ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (705 ديدگاه)

      ای ول👏👏👏

      موافقم 5
      مخالفم 5
      1. ALIREZA

        ۳ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (228 ديدگاه)

        ❤❤❤👋👋👋

        موافقم 2
        مخالفم 3
  13. کافر مقدس

    ۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    انصافا بی دلیل جایزه زیبا ترین کاور رو نگرفته

    البته تعلیق ش هم تکنولوژی های جالبی داره

    موافقم 6
    مخالفم 4
  14. کافر مقدس

    ۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    با 69 رای جایزه زیباترین کابین رو گرفت این کوروت

    تعلیق پیشرفته ایی هم داره که خودش یک مقاله لازم داره

    موافقم 4
    مخالفم 4
  15. sound of silence

    ۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (37 ديدگاه)

    مهران ۹۱۱ بیا دفاع کن فرار نکن

    موافقم 3
    مخالفم 13
  16. Elmiraj

    ۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (3099 ديدگاه)

    ۸ سال طراحی و توسعه و آزمون و خطا….
    با عملکردی احساس برانگیز و طراحی بسیار زیبا..‌

    همه و همه با قیمتی زیر ۱۰۰ هزار دلار.‌‌..!!!

    صنعت خودرو هرگز چنین شاهکاری بخود ندیده…

    موافقم 9
    مخالفم 7
    1. محمد امین

      ۲ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (2168 ديدگاه)

      قیمتش هنوز منتشر نشده
      یا شاید هم شده من نمیدونم
      ولی تا جایی که میدونم ، قیمت z06 های نسل قبل که عملا در مقابل این ، جنازه محسوب میشن ، صد هزار دلار بود ، خیلی سخته که قیمت این هم صد هزار تا باشه
      هرچند از صنعت خودروسازی آمریکا بعید نسست

      موافقم 4
      مخالفم 2
      1. Amir Machine

        ۲ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (1201 ديدگاه)

        قیمت نسل قبلی Z06 از 82 هزار تا شروع میشد

        موافقم 5
        مخالفم 1
  17. Jdm باز

    ۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    اوووفففف
    عجب‌ چیزیه
    دلمو برد

    موافقم 3
    مخالفم 2
  18. سرزمین آفتاب

    ۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (21 ديدگاه)

    این ماشین بسیار قابل ستایش هست
    بخصوص نسخه رودستر

    موافقم 1
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا