رانندگی با شورلت ترکس 2023، کراساوور ارزان و جذاب با قیمت 21 هزار دلار
نسل جدید شورلت ترکس یکی از معدود خودروهای سالهای اخیر است که به میزان قابلتوجهی ارزانتر از نسل قبلی شده است. قیمت پایهٔ 21,495 دلاری این خودرو، 1,400 دلار ارزانتر از قبل است و حالا محصول پایهٔ شورلت محسوب میشود. درواقع، این ارزانترین محصول جنرال موتورز در ایالاتمتحده بهحساب میآید. حتی نسخهٔ فول آپشن ترکس هم زیر 27 دلار قیمت خواهد داشت که با توجه به استانداردهای خودروهای جدید باید آن را ارزان دانست.
تبدیل ترکس از یک کراساوور سابکامپکت سطح بالا به مدلی ارزانقیمت و اقتصادی مشابه کاری است که نیسان چند سال پیش از طریق جایگزینی جوک با کیکس انجام داد. این دسته از کراساوورهای ارزانقیمت که شامل کیا سول و هیوندای ونی هم میشود، جاداری داخلی و آپشنها را نسبت به ویژگیهای معمول کراساوورها مثل سامانهٔ چهارچرخ محرک و ظاهر آفرودی در اولویت قرار میدهند. قیمت همهٔ این خودروها از کمی بیش از 20 هزار دلار آغاز میشود و بهصورت استاندارد محرک جلو هستند. این چهرهٔ جدید حملونقل پایهای در بازارهای جهانی محسوب میشود.
نسل جدید ترکس با طول و عرض بیشتر و ارتفاع کمتر، تناسبات بسیار زیباتری نسبت به نسل قبلی دارد. تیپ پایهٔ LS با قالپاق و فقدان تریمهای تزئینی، خیلی ارزان به نظر میرسد اما تیپهای LT، RS و اکتیو به لطف رینگهای زیبا و جلوپنجرهٔ متمایز، نسبتاً شیک هستند. فرم کشیدهٔ ترکس به فضای داخل خودرو هم کمک کرده است زیرا حالا فضای پای عقب و فضای صندوق بار به لطف فاصلهٔ محوری بسیار کشیدهتر و فاصلهٔ عرضی بیشتر چرخها، افزایش قابلتوجهی داشته است. ترکس بهصورت استاندارد با صفحه آمپر آنالوگ و نمایشگر 8 اینچی ارائه میشود اما صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر 11 اینچی هم برای آن قابل سفارش هستند.
با توجه به قیمت پایین، از دیدن متریال ارزانقیمت در کابین ترکس چندان ناامید نمیشویم. در اینجا پلاستیکها خشک هستند اما قسمتهای مهم مثل بالای داشبورد و رو دریها حداقل بافت جالبی دارند تا از القای حس بسیار اقتصادی جلوگیری کنند. موقعیت رانندگی هم پایین و مثل خودروهای سواری است که تغییر خوشایندی نسبت به صندلیهای بلند بسیاری از رقبای ترکس مثل تریلبلیزر از خود شورلت محسوب میشود.
رانندگی ترکس مدل 2024 هم مثل یک خودروی اقتصادی است که البته چیز بدی نخواهد بود. تعادل سواری و هندلینگ خودرو تنظیم مناسبی دارد و تعلیق هم بهاندازهٔ کافی نرم است که در جادههای ناهموار راحت باشد و هم درعینحال توانایی کافی برای کنترل بادیرول در هنگام فشار را دارد. بااینحال، فقدان احساس فرمان یکی از نقاط ضعف خودرو است و تیپ RS نیز هیچگونه ارتقائی در دینامیک خودرو به همراه ندارد زیرا از لحاظ فنی با دیگر تیپها یکسان است و فقط از رینگهای 18 و 19 اینچی بهره میبرد.
ترکس جدید فقط با یک پیشرانه 1.2 لیتری سه سیلندر توربو و گیربکس شش سرعته اتوماتیک ارائه میشود. 137 اسب بخار قدرت این موتور ناچیز است اما 220 نیوتن متر گشتاور آن که در دور پایین ارائه میشود کشش کافی را فراهم میکند. تأخیر توربو در این موتور سه سیلندر هم اندک است. تنها مشکل واقعی، گیربکس کند است که در معکوس دادنها آنطور که میخواهیم سریع عمل نمیکند. البته حتی با این مشکل هم همچنان این شش سرعته را به CVT کسلکننده ترجیح میدهیم. مصرف سوخت ترکیبی ترکس نیز 7.8 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که هرچند بهخوبی سدانهای کامپکتی مثل هوندا سیویک نیست ولی برای کراساووری با این اندازه مناسب به نظر میرسد.
شرایط تورمی این روزها و افزایش قیمت خودروها باعث شده عرضهٔ یک خودروی جدید ارزانقیمت اتفاق بسیار جذابی باشد. البته ترکس بهخودیخود خودروی خیلی جذاب و چشمگیری نیست اما قیمت پایین آن انتظارات را تا حدی کاهش میدهد که از آنچه ارائه میکند یعنی کابین بسیار جادار، تجهیزات مناسب و ظاهر زیبا قدردانی کنیم. شورلت انتظار دارد ترکس به سومین محصول پرفروش آن پس از سیلورادو و اکوئناکس تبدیل شود و دلیلی برای تردید در این پیشبینی نمیبینیم زیرا با قیمت زیر 25 هزار دلار حتی در تیپهای مجهزتر، اصلیترین نقطهٔ قوت این کراساوور در بازار، قیمت مناسب خواهد بود.
مشخصات فنی
Chevrolet Trax 2024 | |
پیشرانه | 1.2 لیتری I3 توربو |
قدرت | 137 اسب بخار |
گشتاور | 220 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
شتاب صفر تا 96 | 8.8 ثانیه |
مسافت 400 متر | 16.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 185 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | 7.8 لیتر ترکیبی |
طول | 4,536 میلیمتر |
عرض | 1,821 میلیمتر |
ارتفاع | 1,559 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,700 میلیمتر |
وزن | 1380 کیلوگرم |
حجم صندوق بار | 735 لیتر |
ظرفیت سرنشین | 5 نفر |
قیمت پایه | 21,495 دلار |