تقریباً در حال نزدیک شدن به پایان دور هفتم سری رقابتهای خودرویی پدال هستیم و تنها پنج گروه تا پایان این دور از رقابتهای باقیمانده است. امروز اما نوبت به گروه کراساوورهای کامپکت رسیده است که در ششمین دوئل آن میتسوبیشی اکلیپس کراس و سئات آتکا به مصاف یکدیگر رفتند. طی این رقابت درمجموع تعداد 1299 رأی توسط شما به ثبت رسیده که اکلیپس کراس توانست با دریافت 685 عدد از آنها و کسب 52 درصد از کل آراء پیروز گردد درحالیکه آتکا موفق به کسب 614 رأی شده است. در این دوئل نتایج نظرسنجیهای سایت و تلگرام عکس یکدیگر هستند اما در نهایت با احتساب آراء هردو نظرسنجی میتسوبیشی اکلیپس کراس پیروز رقابت لقب میگیرد. حال امروز در هفتمین دوئل گروه کراساوورهای کامپکت شاهد رقابت میان شورلت اکوئناکس و نیسان ایکستریل خواهیم بود.
فولکسواگن تیگوآن | سوبارو فورستر | هیوندای توسان | مزدا CX-5 |
فولکسواگن تیگوآن | مزدا CX-5 | ||
امجی GS | سیتروئن C5 ایرکراس | نیسان قشقایی | اوپل گرندلند |
؟ | ؟ | ||
کیا اسپرتیج | هوندا CR-V | فورد اسکیپ | رنو کاجار |
هوندا CR-V | رنو کاجار | ||
اشکودا کاروک | پژو 3008 | سئات آتکا | میتسوبیشی اکلیپس کراس |
؟ | میتسوبیشی اکلیپس کراس | ||
جیپ کامپس | تویوتا رافور | فولکسواگن گلف آلترک | سانگیانگ کوراندو |
جیپ کامپس | ؟ | ||
جیامسی تراین | جیپ چروکی | نیسان ایکستریل | شورلت اکوئناکس |
؟ | ؟ |
شورلت اکوئناکس
شورلت در سال 2005 نسل نخست اکوئناکس را بهعنوان یک کراساوور متوسط معرفی نمود. این خودرو که روی پلتفرم تتای جنرال موتورز ساخته شده بود، ساختاری یکپارچه داشته و ذاتاً خودرویی دیفرانسیل جلو بود. در همین سال کراساوور تورنت نیز توسط پونتیاک معرفی شد که بر اساس اکوئناکس ساخته شده و اشتراکات زیادی با آن داشت. سپس در نمایشگاه دیترویت 2009، شورلت رسماً نسل دوم اکوئناکس را رونمایی کرد که همچنان بر روی همان پلتفرم تتا ساخته شده بود. این پلتفرم در دیگر کراساوورهای متوسط جنرال موتورز مانند جیامسی تراین، کادیلاک SRX و ساب 9-4 هم مورداستفاده قرار میگرفت. همچنین کراساوور اوپل آنتارا هم بر اساس نسل دوم اکوئناکس ساخته و در اروپا عرضه گردید. حتی از این پلتفرم برای ساخت سوزوکی XL7 هم استفاده شد؛ اما این کراساوور آمریکایی هماکنون در نسل سوم خود قرار دارد که برای اولین بار در سپتامبر سال گذشته رونمایی شد. این نسل از اکوئناکس بر روی پلتفرم D2XX جنرال موتورز ساخته شده که با جیامسی تراین و بیوک انویژن مشترک است. همچنین اکوئناکس در این نسل کاهش طول چشمگیری را تجربه کرده اما بااینحال همچنان از لحاظ ابعاد میتوان آنرا در کلاس کراساوورهای متوسط قرار داد. این خودرو هماکنون با سه پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه میشود که برخلاف گذشته همگی از نوع چهار سیلندر توربوشارژ بوده و برای اولین بار در بین آنها یک نمونهٔ دیزلی هم وجود دارد. پیشرانهٔ بنزینی اول یک واحد 1.5 لیتری با 170 اسب بخار قدرت است درحالیکه موتور بنزینی قویتری از نوع 2 لیتری نیز قابل انتخاب است. این موتور 250 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که برای انتقال آن دو گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک و نُه سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است.
نیسان ایکستریل
نیسان برای اولین بار در سال نمایشگاه پاریس 2000 نسل اول کراساوور متوسطی بنام ایکستریل را رونمایی نمود. این خودرو ظاهر جعبهای شکلی داشت که در نسل بعدی هم ادامه پیدا کرد یعنی نسلی که نخستین بار در نمایشگاه ژنو 2007 رونمایی شد. البته این نسل در بازار آمریکای شمالی عرضه نشد و بجای آن نیسان در نمایشگاه دیترویت 2007 کراساوور متوسط دیگری بنام روگ را صرفاً برای عرضه در آمریکای شمالی رونمایی کرد. ایکستریل اما هماکنون در نسل سوم خود قرار دارد که برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت 2013 رونمایی شد. از طرف دیگر، تولید روگ نیز در سال 2013 خاتمه یافت و نسل سوم ایکستریل بهعنوان نسل دوم روگ بار دیگر در آمریکای شمالی هم عرضه شد؛ بنابراین هماکنون ایکستریل و روگ در اصل یک خودرو هستند که با دو نام متفاوت عرضه میشوند. نسل کنونی این کراساوور ژاپنی بر روی پلتفرم CMF نیسان ساخته شده که با نیسان قشقایی و رنو کولئوس مشترک است. روگ/ایکستریل بهتازگی برای مدل 2017 فیسلیفتی را هم تجربه نموده که طی آن تغییراتی جزئی در خودرو اعمال شده است. همزمان با این فیسلیفت یک نسخهٔ هیبریدی هم به مدلهای روگ/ایکستریل اضافه شده است؛ اما غیر از این مدل هیبریدی، این ماشین هماکنون با سه پیشرانهٔ مختلف به بازارهای مختلف عرضه میشود که شامل یک نمونهٔ دیزلی و دو واحد بنزینی میشود. برای این دوئل قویترین موتور بنزینی ایکستریل انتخاب شده است که از نوع 2.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی بوده و 170 اسب بخار قدرت و 237 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس CVT به چرخهای جلو یا هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند. ایکستریل بهتازگی توسط شرکت جهان نوین آریا با قیمت 258 میلیون تومان در بازار کشورمان هم عرضه شده است.
مشخصات فنی
شورولت اکوئناکس | نیسان ایکستریل | |
پیشرانه | 1.5 لیتری 4 سیلندر | 2.5 لیتری 4 سیلندر |
تنفس | توربوشارژر | طبیعی |
قدرت | 170 اسب بخار | 170 اسب بخار |
گشتاور | 275 نیوتن متر | 237 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک | CVT |
محور محرک | چهار چرخ AWD | چهار چرخ AWD |
شتاب صفرتاصد | 8.9 ثانیه | 9.1 ثانیه |
مسافت 400 متر | 16.9 ثانیه | 17 ثانیه |
حداکثر سرعت | 200 کیلومتر/ساعت | 190 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 9.0 لیتر (ترکیبی) | 8.7 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 1654 کیلوگرم | 1675 کیلوگرم |
طول | 4.65 متر | 4.68 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.72 متر | 2.70 متر |
حجم صندوق بار | 845 لیتر | 905 لیتر |
قیمت پایه | 28,155 دلار | 26,110 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9877170]