بهتازگی شورولت، کوروت ZR1 جدید را معرفی کرده است که قدرتمندترین کوروت تاریخ محسوب میشود. در زیر کاپوت این سوپراسپرت جدید یک نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ قرار دارد، در عقب آن یک بال بزرگ دیده میشود و در کابین نیز عناصر اسپرت جدیدی کار شده است. بهطورکلی همه قسمتهای این ماشین از کابین گرفته تا موتور دوباره طراحی شده است تا جایی که شورولت وعده داده که هرگز چنین کوروتی پیشازاین ساخته نشده است؛ اما در بین تمامی ویژگیها و جزئیات کوروت ZR1 جدید، حداقل پنج ویژگی برجسته وجود دارد که قصد داریم در این مطلب به آنها بپردازیم.
قویترین کوروت تاریخ
شورولت کوروت ۶۴ سال است که در جادهها حضور دارد اما هرگز نمونهای به این قدرتمندی در خانواده این سوپراسپرت آمریکایی وجود نداشته است. پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ ZR1 جدید که LT5 نام دارد، ۷۵۵ اسب بخار قدرت و ۹۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ بنابراین ZR1 بیش از ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۸ نیوتن متر گشتاور بیشتری از مدل Z06 دارد. این نیروی بیشتر به لطف سوپرشارژر جدیدی تولید میشود که ۵۲ درصد بزرگتر از سوپرشارژر Z06 است. همچنین سیستم تزریق سوخت دوگانه، چهار رادیاتور و ۱۳ انژکتور نیز کمک میکند.
سریعترین کوروت تاریخ
طبیعتاً با وجود قدرت بیشتر ZR1 جدید، سریعتر از مدل Z06 است. این هیولای آمریکایی با حداکثر سرعت 338 کیلومتر در ساعت، حتی از خودروهایی چون آستونمارتین DB11 و جگوار F تایپ SVR هم سریعتر بوده و با سوپراسپرتهایی چون فراری ۸۱۲ و پورشه 911 GT2 RS با حداکثر سرعتی معادل ۳۴۰ کیلومتر در ساعت قابل قیاس است.
اولین ZR1 با گیربکس اتوماتیک
احتمالاً اکثر خریداران کوروت ZR1 گیربکس هفت سرعته دستی استاندارد آنرا انتخاب میکنند اما بااینحال برای اولین بار در تاریخ ZR1، شورلت برای آن یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک کوییک شیفت را هم ارائه کرده است؛ بنابراین با توجه به اینکه کوروت Z06 با همین گیربکس هشت سرعته اتوماتیک در کمتر از ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا میکند، مطمئناً ZR1 با این گیربکس حتی سریعتر است بهنحویکه برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر در ساعت تنها به 2.8 ثانیه زمان احتیاج دارد.
۷۰ درصد داونفورس بیشتر
تنها هنر کوروت ZR1 جدید حرکت سریع در خط مستقیم نیست چراکه این سوپراسپرت قدرتمند آمریکایی به پکیجی آئرودینامیک مجهز شده که داونفورس تولیدی آنرا تا حد قابلتوجهی افزایش داده است. ZR1 با پکیج آئرودینامیک استاندارد بنام بال پایین 70 درصد داونفورس بیشتری نسبت به مدل Z06 با پکیج آئرودینامیک پایه تولید میکند درحالیکه پکیج بال بالا که در دو جهت قابل تنظیم است داونفورس را بازهم به میزان 60 درصد افزایش میدهد. پکیج آئرودینامیکی دوم در اصل یک کیت بدنهٔ آئرودینامیک کامل است که شامل دماغهٔ تجدیدنظر شده، اسپلیتر جدید، بالههای جانبی تیزتر و... میشود. همچنین نباید فراموش کرد که تعلیق ZR1 نیز بهطور خاص در هریک از این پکیجها تنظیم میشود.
امکان سفارش رنگ نارنجی
این ویژگی ممکن است مانند دیگر موارد چندان قابلتوجه به نظر نرسد اما پکیج نارنجی ZR1 قطعاً منحصربهفرد است. این پکیج شامل رنگ بیرونی نارنجی روشن، کالیپرهای ترمز نارنجی، تریم نارنجیرنگ اسپلیتر، کمربندهای ایمنی نارنجی و دوخت داخلی نارنجیرنگ میشود و مطمئناً جذابترین ویژگی برای یک سوپراسپرت قدرتمند با نیروگاه V8 در زیر کاپوت محسوب میشود. بااینحال شورلت فعلاً قیمت این پکیج نارنجی را اعلام نکرده است. پذیرش سفارشات خرید کوروت ZR1 جدید از اواسط امسال آغاز میشود.
منبع: Motor1