دوئل شورلت بولت و هیوندای کُنا الکتریکی

پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1397 - 09:00
مطالعه 7 دقیقه
Chevrolet-Bolt-VS-Hyundai-Kona-Electric
دور چهاردهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هم به پایان رسید و امروز آخرین دوئل آن‌را برگزار می‌کنیم که مثل همیشه به گروه خودروهای سبز...
تبلیغات

دور چهاردهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هم به پایان رسید و امروز آخرین دوئل آن‌را برگزار می‌کنیم که مثل همیشه به گروه خودروهای سبز اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه فولکس‌واگن e-UP در برابر سیتروئن e-Mehari قرار گرفت. در این دوئل مجموعاً تعداد 586 رأی به ثبت سید که فولکس‌واگن با دریافت 409 عدد از آن‌ها و کسب 69 درصد از کل آراء به پیروزی دست پیدا کرد. این در حالی است که سیتروئن موفق به دریافت تنها 177 رأی شده است. حال امروز در سیزدهمین دوئل گروه خودروهای سبز، شورلت بولت و هیوندای کُنا الکتریکی باهم به رقابت پرداخته‌اند.

هوندا کلاریتی

تویوتا میرای

کیا سول EV

نیسان لیف

هوندا کلاریتی

نیسان لیف

تویوتا پریوس

هیوندای آیونیک

تویوتا پریوس پرایم

هیوندای آیونیک پلاگین

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس پرایم

فیات 500E

رنو Zoe

لکسس CT

شورلت ولت

رنو Zoe

شورلت ولت

ب‌ام‌و i3

مرسدس بنز B کلاس

هیوندای نکسو

تسلا مدل 3

مرسدس بنز B کلاس

تسلا مدل 3

فولکس‌واگن گلف GTE

کیا نیرو

هوندا کلاریتی الکتریکی

هیوندای آیونیک الکتریکی

فولکس‌واگن گلف GTE

هوندا کلاریتی الکتریکی

هوندا کلاریتی پلاگین

کیا نیرو پلاگین

فورد فوکوس الکتریک

فولکس‌واگن e-Golf

؟

فولکس‌واگن e-Golf

سیتروئن e-Mehari

فولکس‌واگن e-UP

هیوندای کُنا الکتریکی

شورلت بولت

فولکس‌واگن e-UP

؟

شورلت بولت

شورلت که در سال 2010 برای اولین بار با مدل ولت به بخش خودروهای پلاگین‌هیبریدی وارد شده بود، چند سال بعد تصمیم گرفت به بخش خودروهای تمام الکتریکی هم وارد شود. بدین منظور برای اولین بار در نمایشگاه دیترویت 2015 یک هاچ‌بک تمام الکتریکی کانسپت بنام بولت را رونمایی کرد. سپس یک سال بعد در ژانویهٔ 2016 نسخهٔ تولیدی این ماشین در نمایشگاه CES معرفی گردید. تولید بولت از نوامبر سال 2016 آغاز شده و با مدل 2017 به بازار آمد. این هاچ‌بک الکتریکی آمریکایی افتخارات زیادی را هم کسب نموده که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به خودروی سال 2017 آمریکای شمالی و خودروی سال 2017 موتورترند اشاره کرد. بولت مجهز به یک موتور الکتریکی است که در جلوی آن نصب شده و نیروی خود را از طریق یک گیربکس تک سرعته به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. این موتور 200 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور دارد و برای تأمین انرژی موردنیاز آن یک پکیج باطری 60 کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده است. این باطری‌ها توسط ال‌جی ساخته شده‌اند. نسخهٔ ری‌بج شده یا همان تغییر برند داده‌شدهٔ بولت نیز در اروپا با نام اوپل آمپرا عرضه می‌گردد. شورلت بولت طبق اعلام EPA می‌تواند با یک‌بار شارژ کامل باطری‌هایش مسافت 380 کیلومتر را طی کند درحالی‌که مصرف انرژی آن نیز 17.7 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر یا به‌صورت معادل حدود 2 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی است.

هیوندای کُنا الکتریکی

هیوندای با معرفی مدل کرتا در سال 2014 برای اولین بار به بخش کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت وارد شد اما این خودرویی جهانی نبوده و صرفاً در بازارهای خاصی مانند چین و آمریکای جنوبی عرضه شد. سپس اما در ژوئن سال گذشته، هیوندای کراس‌اوور ساب‌کامپکت جدیدی را بنام کُنا معرفی نمود. این خودرو برخلاف کرتا کراس‌اووری جهانی بوده و در بازارهای اروپایی و ایالات‌متحده عرضه می‌گردد. کُنا که بر روی پلت‌فرم مشترکی با هاچ‌بک i20 ساخته شده، زبان طراحی جدیدی را برای کراس‌اوورهای هیوندای ارائه کرده که چندی بعد در نسل جدید سانتافه هم بکار رفت. این کراس‌اوور ساب‌کامپکت کره‌ای در ابتدا با پیشرانه‌های درون‌سوز ارائه شد اما در همان زمان هیوندای وعده داد که به‌زودی نسخهٔ الکتریکی آن‌را هم معرفی خواهد کرد. بدین ترتیب چندی پیش نهایتاً سازندهٔ کره‌ای نسخهٔ تمام الکتریکی کُنا را معرفی نمود. این مدل در دو نسخهٔ مختلف پایه و دوربرد تولید می‌شود که اولی به پکیج باطری 39 کیلووات ساعت و موتور الکتریکی 135 اسب بخاری مجهز بوده و می‌تواند تا 300 کیلومتر را با یک‌بار شارژ طی کند. نسخهٔ دوربرد اما از پکیج باطری‌های بزرگ‌تری با ظرفیت 64 کیلووات ساعت سود می‌برد و موتور الکتریکی آن‌هم 204 اسب بخار قدرت و 395 نیوتن متر گشتاور دارد. طبق تخمین EPA، نسخهٔ دوربرد کُنا می‌تواند با یک‌بار شارژ کامل مسافتی در حدود 400 کیلومتر را طی کند. در دوئل ما هم به جهت هماهنگی با رقیب آمریکایی، نسخهٔ دوربرد شرکت کرده است.

 

مقایسۀ مشخصات فنی

شورلت بولت

هیوندای کُنا الکتریکی

پیشرانه

الکتریکی

الکتریکی

قدرت

200 اسب بخار

204 اسب بخار

گشتاور

360 نیوتن متر

395 نیوتن متر

گیربکس

تک سرعته

تک سرعته

محور محرک

جلو

جلو

باطری

60 کیلووات ساعت

64 کیلووات ساعت

مصرف انرژی

17.7 کیلووات/صد کیلومتر

17.9 کیلووات/صد کیلومتر

بُرد

380 کیلومتر

400 کیلومتر

شتاب صفرتاصد

6.5 ثانیه

7.6 ثانیه

حداکثر سرعت

150 کیلومتر/ساعت

167 کیلومتر/ساعت

طول

4.16 متر

4.18 متر

فاصلهٔ محوری

2.60 متر

2.60 متر

وزن

1612 کیلوگرم

1600 کیلوگرم

حجم صندوق بار

481 لیتر

372 لیتر

قیمت پایه

37,780 دلار

حدود 40 هزار دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=10000348]

بدین ترتیب دور چهاردهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هم به پایان رسید. به منظور انتشار سری مطالب نتایج دوئل‌ها، وقفه‌ای کوتاه خواهیم داشت و سپس آخرین دور از مرحلهٔ مقدرماتی رقابت‌ها را آغاز خواهیم کرد. از همراهی و مشارکت شما ممنون و سپاسگزاریم.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.