دلیل شتاب بالای شورولت کوروت جدید چیست؟!
شورولت کوروت جدید چگونه میتواند زیر 3 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد؟! آیا جادوگری میکند؟ آیا مارک روس (مدیرعامل جنرال موتورز) روی سقف خودرو نشسته و روح کوروت را به پرواز درمیآورد؟ دلیل اینهمه تعجب ما از شتاب کوروت این است که خودروهای 495 اسب بخاری نمیتوانند شتاب زیر 3 ثانیه داشته باشند.
بیایید دو خودرو را در نظر بگیریم: نسل فعلی کوروت ZR1 و مک لارن 720S. شورولت کوروت ZR1 برای ثبت شتاب 2.95 ثانیهای به 755 اسب بخار قدرت نیاز داشته درحالیکه سوپر اسپورت مشهور مک لارن نیز با قدرت 710 اسبی خود شتاب 2.8 ثانیهای را بر جای میگذارد. خب پس کوروت پیشرانه وسط با بیش از 200 اسب بخار قدرت کمتر چگونه چنین شتابی را ثبت میکند؟
جیسون فنسک از مجلهی Engineering Explained تحت تأثیر چنین عملکردی قرار گرفته و بنابراین تختهسیاه خود را آماده کرده تا دلیل سریع بودن نسل جدید کوروت را توضیح دهد.
بخش اعظم پرفورمنس کوروت C8 به طراحی هوشمندانهی گیربکس دوکلاچه کوروت و نسبتهای دندهی آن مربوط میشود. این گیربکس میتواند گشتاور 637 نیوتون متری پیشرانهی کوروت را تحمل کرده و در دو دندهی اول تعویضهای بسیار سریعی را انجام دهد.
موضوع بعدی به لاستیکها مربوط میشود که از نوع پهن و چسبان میشلین پایلوت اسپورت 4S هستند. چرا این لاستیکها برای شتابگیری خوباند؟ اینجا باید کمی ریاضی کار کنیم. صادقانه باید گفت خیلی درگیر معادلات پیچیدهی ریاضی نمیشویم بنابراین اجازه میدهیم ویدئو به شما توضیح دهد که چرا ضریب اصطکاک لاستیکهای میشلین برای ایجاد شتاب گیری سریع کوروت کافی هستند. همچنین ساختار پیشرانه وسط کوروت هم روی پرفورمنس آن تأثیر گذاشته است. نصب پیشرانه در عقب به این معنی است که اکسل عقب بار بیشتری بر دوش دارد.
برای کسب اطلاعات بیشتر دراینباره توصیه میکنیم حتماً ویدئوی منتشر شده را تماشا بفرمایید. حتی اگر از ریاضی متنفر هستید هم این ویدئو را ببینید چراکه ارزشش را دارد.
[embed]https://hw15.cdn.asset.aparat.com/aparat-video/7831608788e89dca08002b1780cfbeaa16209676-360p.mp4[/embed]