کوروت C8 به سریعی آئودی R8 و پورشه 911 در پیست هوکنهایم
از زمان معرفی شورلت کوروت C8 در مورد توانایی آن در رقابت با سوپراسپرتهای اروپایی بسیار صحبت شده است اما آیا واقعاً اولین کوروت موتور وسط تاریخ میتواند حریف رقبای اروپایی شود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، تیم Sport Auto در پیست افسانهای هوکنهایم کوروت C8 را در برابر پورشه 911 کاررا S و آئودی R8 V10 RWD قرار داده است.
آئودی R8 ترکیب منحصربهفردی از پرفورمنس وحشیانه با لوکس بودن را به همراه موتور V10 ارائه میکند. این سوپراسپرت آلمانی قبلاً صرفاً بهصورت چهارچرخ محرک تولید میشد اما آئودی اخیراً نسخهٔ محرک عقب آنرا هم ارائه کرده که در این رقابت حضور دارد. موتور 5.2 لیتری V10 آئودی در این نسخهٔ RWD خروجی کمتری نسبت به نسخهٔ چهارچرخ محرک دارد و قدرت و گشتاور آن به 540 اسب بخار و 540 نیوتن متر کاهش یافته است که این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به دیفرانسیل عقب با قفل مکانیکی منتقل میشود. R8 دیفرانسیل عقب 65 کیلوگرم از نسخهٔ چهارچرخ محرک خود سبکتر است که این ویژگی آنرا به سلاح چابکی برای پیست تبدیل میکند.
رقیب بعدی کوروت در این رقابت نسل جدید پورشه 911 کاررا S است. 911 معیاری است که همهٔ خودروهای اسپرت دنیا با آن سنجیده میشوند و نسلهای قبلی کوروت توانایی رقابت همهجانبه با آنرا نداشتند. در سینهٔ کاررا S یک موتور 3 لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو قرار گرفته که 450 اسب بخار قدرت و 530 نیوتن متر گشتاور تولید میکند و آنرا از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب میفرستد. برای کسانی که خواهان سامانهٔ چهارچرخ محرک هستند نیز پورشه مدل کاررا 4S را ارائه میکند.
و سرانجام به عضو اصلی این رقابت یعنی کوروت C8 میرسیم که برای اولین بار در تاریخ خود از ترکیب موتور وسط استفاده کرده است. در سینهٔ این سوپراسپرت آمریکایی اما همان موتور سنتی 6.2 لیتری V8 تنفس طبیعی قرار گرفته که البته خروجی آن به اعداد چشمگیر 495 اسب بخار قدرت و 637 نیوتن متر گشتاور رسیده است (در نسخههای مجهز به پکیج Z51). نیروی این موتور هم از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچهٔ ساخت ترمِک به چرخهای عقب منتقل میشود.
خب حالا بهتر است به اصل مطلب یعنی تایم زنی این سه سوپراسپرت در پیست هوکنهایم بپردازیم. اولین خودرویی که برای تایم زنی راهی پیست میشود کوروت است و زمان 1 دقیقه و 54 ثانیه و 6 دهم ثانیه را به ثبت میرساند. پسازآن، پورشه پای به میدان میگذارد و با ثبت زمان 1 دقیقه و 53 ثانیه و 5 دهم ثانیه مأموریت خود را به پایان میرساند. سپس نهایتاً آئودی هم به پیست میرود و زمان 1 دقیقه و 54 ثانیه و 2 دهم ثانیه را برای خود ثبت میکند؛ بنابراین، پورشه سریعترین خودروی این رقابت میشود و کوروت C8 نمیتواند سریعتر از این دو رقیب اروپایی باشد اما تایم آن بسیار به آنها نزدیک است بهگونهای که تنها 4 دهم ثانیه با آئودی فاصله دارد.
مشخصات فنی
شورلت کوروت C8 | آئودی R8 RWD | پورشه 911 کاررا S | |
پیشرانه | 6.2 لیتری V8 | 5.2 لیتری V10 | 3.0 لیتری H6 |
تنفس | طبیعی | طبیعی | توئین توربو |
قدرت | 495 اسب بخار | 540 اسب بخار | 450 اسب بخار |
گشتاور | 637 نیوتن متر | 540 نیوتن متر | 530 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته دوکلاچه | 7 سرعته دوکلاچه | 8 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب | عقب |
وزن | 1527 کیلوگرم | 1595 کیلوگرم | 1534 کیلوگرم |
قیمت | 60,000 دلار | 144,000 یورو | 114,650 دلار |
تایم | 1:54.6 | 1:54.2 | 1:53.5 |