نگاهی به تکامل شورلت سابربن، باسابقهترین خودروی در حال تولید دنیا
شورلت سابربن که تولد آن به اواسط دههٔ 30 میلادی بازمیگردد، قدیمیترین خودروی در حال تولید دنیا محسوب میشود. این نماد آمریکایی از آن زمان تاکنون طی نزدیک به نود سال و در دوازده نسل تولید شده و همچنان باقدرت به تاختوتاز خود ادامه میدهد. حال تیم Fleet Logging تصاویر نقاشی مانندی از همهٔ نسلهای سابربن تهیه کرده که امکان مشاهدهٔ تکامل این خودروی قابلاحترام را فراهم میکند.
نسل اول از 1935 تا 1940
اولین نسل سابربن با مدل 1935 به بازار عرضه شد و به خاطر برخورداری از ساختار بدنهٔ تمام فلزی، خودروی قابلتوجهی محسوب میشد. در آن زمان استفاده از چوب در ساختار بدنهٔ خودروها معمول بود و بنابراین برخورداری سابربن از اتاق تمام فلزی یک برتری فروش عمده در برابر خودروهای اتاق چوبی به آن میداد. نسل اول سابربن که روی شاسی تراکهای نیم تن شورلت ساخته شده بود، با یک پیشرانهٔ 3.4 لیتری شش سیلندر خطی به بازار عرضه میشد.
نسل دوم 1941 تا 1946
نسل دوم سابربن که در سال 1941 معرفی شد، از بدنهای مدرنتر برخوردار بود که ظرفیت حمل هشت نفر را داشت. این نسل با دو پیشرانهٔ شش سیلندر خطی و یک گیربکس سه سرعتهٔ دستی قابل خریداری بود. نمونههایی از نسل دوم سابربن در جنگ جهانی دوم هم بهعنوان خودروی حملونقل نظامی خدمت کردند.
نسل سوم 1947 تا 1954
پس از جنگ، شورلت در سال 1947 نسل جدید سابربن را معرفی کرد. این نسل از زبان طراحی نرمتر «ادونس دیزاین» تراکهای آن زمان شورلت استفاده میکرد. همچنین در این نسل برای اولین بار خریداران امکان سفارش یک گیربکس اتوماتیک را هم داشتند.
نسل چهارم 1955 تا 1959
سابربن تا نسل سوم صرفاً با پیشرانههای شش سیلندر خطی عرضه میشد اما در نسل چهارم که در سال 1955 معرفی شد، سرانجام پیشرانههای V8 به زیر کاپوت این ماشین راه پیدا کردند. علاوه بر این، درحالیکه نسلهای قبلی بهصورت محرک عقب تولید میشدند، در این نسل برای اولین بار سیستم چهارچرخ محرک بهعنوان یک آپشن جانبی توسط شرکت ناپکو روی سابربن قابلنصب بود.
نسل پنجم 1960 تا 1966
در سال 1960، نسل پنجم سابربن با ظاهر تیرتر و مدرنتری به بازار آمد که مشابه تراکهای شورلت در آن زمان بود. با توجه به محبوبیت سیستم چهارچرخ محرک، در این نسل شورلت این سیستم انتقال قدرت را بهعنوان یک آپشن کارخانهای ارائه کرد.
نسل ششم 1967 تا 1972
سابربن در نسل ششم یک بازطراحی اساسی را تجربه کرد که خطوط نرم و منحنی نسلهای قبلی را بسیار کاهش داده و این سبک جدید را به یک رویهٔ طراحی برای نسل بعدی تبدیل کرد. در این نسل همچنین برای اولین بار بدنهٔ سهدرب برای سابربن ارائه شد که شامل یک درب در سمت راننده و دو درب در سمت شاگرد میشد. علاوه بر این، برای کسانی که به توانایی بیشتری نیاز داشتند، نسخهٔ سهچهارم تن هم به خانوادهٔ سابربن که تا پیشازاین نیم تن بود اضافه شد.
نسل هفتم 1973 تا 1991
نسل هفتم سابربن که در سال 1973 به بازار آمد، در ظاهر حتی جعبهایتر از قبل شد و با این ظاهر 18 سال روی خط تولید باقی ماند. در این نسل سابربن برای اولین بار به خودرویی چهاردرب تبدیل شد. نوآوریهای فنی در طول عمر این نسل نیز شامل معرفی گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک جدید و قفل اتوماتیک چرخهای جلو میشد که امکان فعال کردن سیستم چهارچرخ محرک را بدون نیاز به پیاده شدن فراهم میکرد.
نسل هشتم 1992 تا 1999
پس از هجده سال سرانجام نسل جدید سابربن در سال 1992 به بازار آمد. این نسل طراحی مدرنتری پیدا کرده بود و با برخورداری از سیستم تعلیق جلوی مستقل، در جادهها سواری راحتتری داشت. بزرگترین موتور قابل انتخاب برای نسل هشتم سابربن یک نمونهٔ 7.4 لیتری V8 با 290 اسب بخار قدرت بود که صرفاً در نسخهٔ 2500 (سهچهارم تن) ارائه میشد.
نسل نهم 2000 تا 2006
نسل نهم سابربن که روی پلتفرم GMT800 ساخته شده بود، با مدل 2000 به بازار آمد و از سال 2001 سیستم OnStar شورلت برای آن قابل سفارش بود. برای نسخهٔ 2500 این نسل یک پیشرانهٔ عظیم 8.1 لیتری V8 بهعنوان یک آپشن سفارشی ارائه شد که در ابتدای عرضه 340 اسب بخار قدرت و 617 نیوتن متر گشتاور داشت اما در سالهای پایانی عمر این نسل خروجی آن کاهش یافت.
نسل دهم 2007 تا 2014
نسل دهم سابربن که در سال 2007 معرفی شد، خطوط نرم بیشتری در طراحی خود داشت. این نسل همچنین به تکنولوژیهای پیشرفتهتری مثل دوربین دید عقب، پایش نقاط کور و دستیار پارک مجهز شده بود تا سابربن را به عصر مدرن وارد کند.
نسل یازدهم 2015 تا 2020
سابربن در نسل یازدهم از طاهر عضلانیتر و عمودیتری برخوردار شد و پیشرانههای جدید با تزریق مستقیم سوخت موجب کاهش مصرف سوخت آن شدند. در این نسل همچنین به لطف سنسورهای راداری که بر 360 درجهٔ اطراف خودرو نظارت داشتند، ایمنی سابربن هم افزایش یافت. علاوه بر این، در نسل یازدهم صندلیهای تاشوی ردیف سوم جایگزین صندلیهای نیمکتی قابل جابجایی نسلهای قبلی شدند.
نسل دوازدهم 2021 تا...
نسل کاملاً جدید سابربن بهتازگی با مدل 2022 به بازار آمده است. این نسل برای اولین بار به سیستم تعلیق مستقل عقب مجهز شده که در کنار آپشنهایی مثل سیستم تعلیق بادی تطبیقی و کمکفنرهای مغناطیسی، سواری بسیار نرمتر و راحتتری را نسبت به نسلهای قبل ارائه میکند. در داخل خودرو نیز سرنشینان میتواند تا پنج نمایشگر داشته باشند. علاوه بر این، یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر توربودیزل هم به موتورهای سابربن اضافه شده است.