آمار فروش ماسل کارها در سال 2020 و اوضاع بحرانی شورلت کامارو
سال 2020 برای همهٔ خودروسازان سال سختی بود اما حتی پیش از آنکه ویروس کرونا به دنیا حمله کند، اوضاع برای شورلت کامارو خوب نبود و حالا این وضعیت بسیار بدتر شده است. شورلت در سال 2020 تنها 29,775 دستگاه کامارو فروخته که کاهشی 38.3 درصدی را نسبت به سال 2019 نشان میدهد. این بیشترین کاهش فروش در بین همهٔ محصولات شورلت است و بعد از بیوک انکور با کاهش فروش 59 درصدی، دومین کاهش فروش بزرگ در کل مجموعهٔ جنرال موتورز محسوب میشود.
بله میدانیم که در سال 2020 تقریباً همهٔ خودروها کاهش فروش داشتهاند اما این نمیتواند اُفت فروش عجیب کامارو را توجیه کند زیرا دوج چلنجر علیرغم سن بیش از یک دهه، 59,955 دستگاه فروش داشته و فروش آن در مقایسه با سال 2019 تنها 13 درصد کمتر شده است. علاوه بر این، فروش چلنجر در سهماههٔ پایانی سال گذشته 2 درصد افزایش یافته درحالیکه کامارو در این سهماهه هم کاهش فروش 34 درصدی را تجربه کرده است. از سوی دیگر، فورد موستانگ همچنان عنوان پرفروشترین خودروی این کلاس را حفظ کرده اما اختلاف آن با چلنجر خیلی زیاد نیست.
در سال 2020 مجموعاً 61,090 دستگاه موستانگ به فروش رسیده که تنها 1135 دستگاه از چلنجر بیشتر است. فروش موستانگ هم در این سال 15.7 درصد کاهش داشته که بهمراتب بهتر از کامارو است اما از ماسل کار پیر دوج بیشتر است. همچنین درحالیکه فروش چلنجر در سهماههٔ پایانی 2020 اندکی افزایش یافته، موستانگ در این مدت کاهش فروش 21.4 درصدی را تجربه کرده است؛ بنابراین به نظر میرسد مدیران فورد هم باید حداقل کمی نگران کاهش جذابیت موستانگ برای خریداران باشند.
آیندهٔ کامارو اما بسیار مبهم است. تنها خبر خوب برای این ماشین این است که کاهش فروش 50 درصدی آن در نیمهٔ نخست سال 2020 کمی بهبود یافته و در کل سال به 38 درصد رسیده است. بااینحال در سال 2019 شایعاتی در مورد مرگ کامارو در سال 2023 منتشر شد که هنوز تأیید نشدهاند. بهتازگی نیز گزارشاتی غیررسمی به ادامهٔ حیات این ماسل کار دوستداشتنی تا سال 2026 اشاره داشتهاند که البته این هم تأیید نشده است. درهرحال، ما کامارو را دوست داریم اما حتی بزرگترین طرفداران شورلت هم میدانند با چنین کاهش فروشی، ادامهٔ تولید این ماشین بسیار متزلزل خواهد بود.