معرفی همزمان خودروهای جدید نسکار فورد، شورلت و تویوتا
شورلت، فورد و تویوتا بهطور هماهنگ و همزمان از خودروهای مسابقهای نسل بعدی (Next Gen) خود برای رقابتهای نسکار رونمایی کردهاند. این خودروهای مسابقهای که در ظاهر شبیه به محصولات جادهای سه شرکت مذکور هستند، از بدنهای فیبر کربنی با اوورهنگ عقب کوتاهتر، دریچههای روی کاپوت، اگزوز جانبی و دیفیوزر عقب برای بهبود آئرودینامیک سود میبرند؛ اما تغییرات این خودروهای مسابقهای به اینجا ختم نمیشود زیرا فاصلهٔ عرضی چرخهای عقب آنها بیشتر شده و رینگهای آلومینیومی فورجکاری شدهٔ 18 اینچی هم برای آنها در نظر گرفته شده که بهمراتب بهتر از نمونههای 15 اینچی قبلی است.
هرچند هر سه خودرو اشتراکات زیادی دارند اما هرکدام از قسمتهای جلو و عقب منحصربهفردی بهره میبرند که برای سرویس و تعمیر آسانتر، پیچ میشوند. همانطور که در ابتدا گفته شد، این خودروها در ظاهر شباهات زیادی به همتایان جادهای خود یعنی شورلت کامارو ZL1، فورد موستانگ شلبی GT500 و تویوتا کمری دارند؛ اما این خودروهای مسابقهای علاوه بر تغییرات ظاهری، روی معماری مدرنی هم قرار گرفتهاند و از سیستم تعلیق مستقل عقب سود میبرند که جایگزین اکسل صلب قبلی شده است. این خودروها همچنین به سیستم فرمان راکاند پینیون، ترمزهای بزرگتر و گیربکس پنج سرعتهٔ سکوئنشیال هم مجهز شدهاند.
نیروی موردنیاز این خودروهای جدید اما توسط همان پیشرانهٔ 5.86 لیتری V8 آشنای قبلی تأمین میشود که بسته به نوع پیست 550 یا 670 اسب بخار قدرت تولید میکند. بااینحال به گفتهٔ فورد، خودروهای Next Gen با توجه به آینده ساخته شدهاند و قابلیت پیشرفتهای فنی مثل تجهیز به پیشرانههای هیبریدی یا الکتریکی را دارند. مدیر برنامههای نسکار شورلت نیز از تغییرات این خودروهای جدید بسیار خرسند بوده و میگوید:
از نقطهنظر مهندسی، این یک تغییر بسیار بزرگ است. این یک خودروی کاملاً جدید است که از نظر فنی فرصتهای زیادی را با خود به همراه میآورد. کامارو مسابقهای نسل بعدی از لحاظ طراحی ظاهری، بهبود تناسبات و تکنولوژیهای مربوطه، ارتباط بسیار قویتری با کامارو ZL1 تولیدی دارد
مدیر جهانی فورد پرفورمنس موتوراسپرت هم میگوید:
این خودرو به برند موستانگ وفادار است و ما باید از تیم طراحی فورد به خاطر همکاری با مهندسین آئرودینامیک ما تشکر کنیم که ضمن حفظ استایل منحصربهفرد موستانگ، توانایی رقابت در پیست را هم تضمین کردهاند
خودروهای مسابقهای نسل بعدی سال آینده راهی پیستهای آمریکا خواهند شد و هر سهٔ آنها اولین مسابقهٔ خود را در دیتونا 500 در فوریهٔ 2022 انجام خواهند داد.