به کدام نسل شورلت کوروت Z06 بیشتر علاقه دارید؟
چندی پیش پس از مدتها انتظار سرانجام شورلت نسل جدید کوروت Z06 را معرفی کرد. این سوپرکار جدید آمریکایی با ویژگیهای جذابی که در ادامه آنها را مرور خواهیم کرد، میتواند رقیبی جدی برای سوپراسپرتهای اروپایی باشد یعنی قابلیتی که قبلاً کمتر در کوروتها دیده میشد؛ اما پیشینیان Z06 چه ویژگیهایی داشتند و جدیدترین نسل این نسخه چه تفاوتهایی با آنها دارد؟ در ادامه با نگاهی به نسلهای قبلی Z06 این موضوع را بررسی خواهیم کرد.
کوروت C5 Z06
سالهای 2001 تا 2004
برای اولین بار در نسل پنجم کوروت نام Z06 بهطورجدی مطرح شد. این نسخه که در سال 2001 معرفی شد، جایگزینی برای ZR1 نسل C4 محسوب میشد و درعینحال به نسخهٔ پرفورمنس بالای Z06 نسل C2 در دههٔ 60 هم اشاره داشت. C5 Z06 از نسخهٔ تقویتشدهای از پیشرانهٔ 5.7 لیتری هشت سیلندر LS1 کوروت معمولی استفاده میکرد. این موتور که LS6 نام گرفته بود، 385 اسب بخار قدرت و 522 نیوتن متر گشتاور داشت که نسبت به 350 اسب بخار قدرت کوروت معمولی افزایشی نهچندان زیاد را تجربه کرده بود. هرچند قدرت C5 Z06 کمتر از ZR1 نسل قبلی بود اما در عوض بسیار سبکتر بود و میتوانست از همه لحاظ بهجز حداکثر سرعت از ZR1 قبلی سریعتر باشد. C5 Z06 تنها 1414 کیلوگرم وزن داشت و فقط با گیربکس شش سرعتهٔ دستی ارائه میشد.
شورلت اقدامات زیادی مثل استفاده از سیستم اگزوز تیتانیومی، شیشههای نازکتر، رینگهای سبکتر و... را برای کاهش وزن Z06 انجام داده بود و با انجام اصلاحاتی مثل ارتقاء تعلیق، رینگ و لاستیک بزرگتر و تغییر ضریب دندهها سعی داشت از قدرت بیشتر Z06 به بهترین شکل استفاده کند. یک سال بعد یعنی برای مدل 2002 نیز با تغییراتی در موتور مثل استفاده از فیلتر هوای بزرگتر، قدرت پیشرانهٔ Z06 به 405 اسب بخار افزایش یافت. به گفتهٔ شورلت، این نسخهٔ قویتر میتوانست ظرف 4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد و مسافت 400 متر را در 12.4 ثانیه طی کند.
کوروت C6 Z06
سالهای 2006 تا 2013
پس از حدود یک سال غیبت، Z06 جدید بر اساس نسل ششم کوروت در سهماههٔ سوم سال 2005 با مدل 2006 به بازار آمد. این نسل به پیشرانهٔ جذاب LS7 مجهز شده بود که بزرگترین موتور بلوک کوچک جنرال موتورز محسوب میشد. این پیشرانه با 7 لیتر حجم، 505 اسب بخار قدرت و 637 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این موتور که بعداً در سینهٔ کامارو Z28 نسل پنجم هم قرار گرفت، تا یک ماه پیش یعنی زمان معرفی موتور LT6 در کوروت C8 Z06، قویترین پیشرانهٔ تنفس طبیعی جنرال موتورز محسوب میشد. کوروت C6 Z06 علاوه بر برخورداری از پیشرانهٔ حجیمتر، به سیستم روغنکاری کارتل خشک و شاتونهای تیتانیومی هم مجهز شده بود.
در این نسل هم جنرال موتورز اقدامات زیادی برای کاهش وزن Z06 انجام داده بود که ازجملهٔ آنها میتوان به گلگیرهای جلوی فیبر کربنی، کفپوشهای کامپوزیتی و دستهموتورهای منیزیومی اشاره کرد. به لطف این اقدامات، وزن این خودرو به 1420 کیلوگرم بود که با وجود پیشرانهٔ بزرگتر، با نسل قبلی یکسان بود. به همین دلیل، پرفورمنس C6 Z06 بهبود پیدا کرده و حالا ظرف 3.7 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسید و 400 متر را در 11.7 ثانیه طی میکرد. این اعداد پیشرفت بزرگی را نسبت به کوروت C6 استاندارد با پیشرانهٔ 6.2 لیتری 400 اسب بخاری نشان میدادند.
کوروت C7 Z06
سالهای 2015 تا 2019
شورلت در نمایشگاه دیترویت 2014 کوروت C7 Z06 را برای مدل 2015 معرفی کرد. در این نسل برای اولین بار کوروت به پیشرانهٔ سوپرشارژ مجهز شد و تنفس طبیعی را کنار گذاشت. این موتور 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ که LT4 نام داشت، 650 اسب بخار قدرت و 880 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد تا پیشرفت بزرگی را نسبت به موتور 7 لیتری تنفس طبیعی قبلی حاصل کند. در این نسل همچنین برای اولین بار، در کنار گیربکس دستی یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک هم برای Z06 ارائه میشد.
ازجملهٔ ویژگیهای فنی C7 Z06 میتوان به ترمزهای برمبو، کمکفنرهای مغناطیسی و دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی اشاره کرد. این خودرو در بیرون هم به پانل سقف فیبر کربنی، کاپوت فیبر کربنی با دریچهٔ بزرگتر و یک اسپویلر منحصربهفرد در عقب مجهز شده بود. بااینحال، این Z06 نسبت به قبل سنگینتر شده و وزن آن به 1600 کیلوگرم رسیده بود. البته به لطف قدرت بسیار بیشتر پیشرانهٔ سوپرشارژ و گیربکس اتوماتیک، Z06 جدید ظرف 3.2 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسید و مسافت 400 متر را در 11.1 ثانیه طی میکرد. کوروت C7 Z06 اما از مشکل داغ شدن پیشرانه در رانندگیهای سخت و متوالی خصوصاً در پیستها رنج میبرد.
کوروت C8 Z06
سالهای 2022 تا...
به دلیل شیوع بیماری کرونا، بین خاتمهٔ تولید Z06 قبلی تا معرفی C8 Z06 وقفهٔ طولانیتری افتاد اما بالاخره چندی پیش توانستیم این ساختهٔ جدید جنرال موتورز را ببینیم. این شرکت تصمیم گرفته در این نسل دوباره سراغ پیشرانهٔ تنفس طبیعی برود و C8 Z06 را به یک پیشرانهٔ کاملاً جدید 5.5 لیتری V8 تنفس طبیعی با نام LT6 مجهز کرده است. این پیشرانه که از کوروت مسابقهای C8.R گرفته شده، دور بالا بوده و ردلاین آن به 8,600 rpm میرسد. این موتور که به میللنگ تخت مجهز است، با تولید 670 اسب بخار قدرت و 623 نیوتن متر گشتاور، قویترین موتور V8 تنفس طبیعی دنیا محسوب میشود. بااینحال، موتور LT6 به دلیل حجم کمتر، نهتنها نسبت به موتور 6.2 لیتری C8 استینگری بلکه از موتور 7 لیتری C5 Z06 هم گشتاور کمتری دارد.
این موتور از سیستم سوپاپ DOHC یعنی میلسوپاپ بالای سر سیلندر استفاده میکند که این یعنی برای اولین بار در کوروت Z06 از پیشرانهٔ پوشراد خبری نیست. مکمل موتور LT6 گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه است که تعویض دندههای بسیار سریعی انجام میدهد. به لطف استفاده از قطعات سبک نیز وزن Z06 جدید به 1560 کیلوگرم رسیده که از C7 Z06 کمتر است. مجموع این ویژگیها در کنار هم، برای این ماشین شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت فوقالعادهٔ 2.6 ثانیهای را فراهم کردهاند که بیش از نیم ثانیه از نسل قبلی سریعتر است.
با توجه به این تاریخچهٔ کوتاهی که از نسلهای مختلف کوروت Z06 بیان کردیم، شما به کدام نسل بیشتر از بقیه علاقه دارید؟ آیا جدیدترین نسل Z06 را به خاطر برخورداری از ویژگیهای جذاب انتخاب میکنید یا هنوز هم نسلهای قبلی را ترجیح میدهید؟