شورولت برای توسعه کوروت Z06 پیشرانه فراری 458 را خریده بود!
پیشرانه 8 سیلندر 4.5 لیتری تنفس طبیعی فراری 458 جوایز زیادی را به خود اختصاص داده است. این پیشرانه به حدی خوب بود که شورولت برای تولید نیروگاه 8 سیلندر تنفس طبیعی کوروت Z06 جدید تصمیم به خرید یک نمونه از آن گرفت. البته این موضوع جای تعجب چندانی ندارد زیرا فراری یکی از بهترین سازندگان پیشرانه در جهان محسوب میشود. جردن لی مهندس ارشد شورولت در خلال مصاحبه با مجله درایو که درباره معرفی پیشرانه 8 سیلندر 5.5 لیتری کوروت Z06 جدید صورت گرفت به این نکته اشاره کرد که این برند پیشرانه یک دستگاه فراری 458 ایتالیا اوراقی را در لهستان خریداری کرده است. شورولت این نیروگاه را با قیمت حدود 25 هزار دلار در eBay خریداری کرده است و آن را مستقیماً به تأسیسات مهندسی خود در میشیگان برده است.
تفاوت کلیدی بین پیشرانه Z06 جدید و دیگر پیشرانههای جنرال موتورز استفاده از میللنگ تخت است. پیشرانه 458 هم از میللنگ تخت استفاده میکند و یک ابزار عالی برای درک چگونگی کارکرد این پیشرانه توسط مهندسان شورولت بوده است. یکی دیگر از مهندسان ارشد کوروت میگوید زمانی که تیم کوروت شروع به باز کردن پیشرانه 458 کردهاند بهطور ویژه از چگونگی آرایش و جمعوجور بودن قطعات این پیشرانه شگفتزده شده است. سخنگوی شورولت نیز اظهار داشته است این برند علاقه خاصی به فهمیدن راهحل فراری در جلوگیری از آسیب به قطعات ناشی از لرزش تولیدی میللنگ تخت داشته است. او گفته است:
یک نکته که جردن و تیمش به دقت بررسی میکردند تکنیکهای فراری برای ایزوله کردن کویل احتراق و اتصال کانکتورهای برقی به منظور جلوگیری از مشکلات بالقوه بوده است. ما راهحلهای خودمان را استفاده کردیم اما بررسی پیشرانههایی همچون F136 مفید بوده است
شورولت توسعه پیشرانه 8 سیلندر 5.5 لیتری کوروت Z06 را از سال 2014 شروع کرده است و زمانی که این پیشرانه ساخته شد، نمونه پروتوتایپش مستقیماً در برابر 458 ایتالیا قرار گرفت. اگرچه سوپرکار فراری به 13 سال قبل تعلق دارد اما هنوز هم جزو بهترین محصولات این برند به شمار میرود. این خودرو به حدی خوب است که شورولت پس از فروش 458 خود تصمیم به خرید مدل قویتر 488 GTB گرفت اما حس کرد این خودرو فاقد حس خاص 458 است و به همین خاطر سریعاً آن را فروخت و یک 458 کارکرده دیگر خرید!