چرا ZR1 مدل 2019 بهترین کوروت تاریخ بود؟ نگاهی به تاریخچه این خودرو
دههها میشود که نام ZR1 را در پس خودروهای شورولت میبینیم که نشان از خودروهای عملکرد بالای کوروت دارد. باید بگوییم که بهترین ZR1 تاریخ از نگاه ما همان نسخه 2019 است چراکه به لطف قدرت بسیار زیاد، آیرودینامیک فوقالعاده و چهره خشن خود حرفهای زیادی برای گفتن داشت. البته که سازنده برای رسیدن به چنین دستاوردی، سالها تلاش کرده است. در ادامه، نگاهی به تاریخچه کوروتهای ZR1 خواهیم داشت و میبینیم که شورولت چگونه به این مرحله رسید... .
خشت اول
نخستین مدل ZR1 در سال 1970 تولید شد. شورولت نسل سوم کوروت موسومبه C3 را تقویت کرد. این نسل از ZR1 به موتور موسومبه 350LT1 مجهز شده بود که حجمی برابر 5.7 لیتر داشت و از طریق یک جعبهدنده 4 سرعتی، قدرت را به چرخهای عقب منتقل میکرد. شورولت درکنار بهبود موتور، سیستم فنربندی، ترمزها و سیستم خنککننده را نیز بهبود داده بود. مالکان C3 ZR1 از مزایای دیگری چون شیشههای برقی، تهویهمطبوع، فرمان برقی و رادیو نیز بهرهمند میشدند. شورولت در میان سالهای 1970 تا 1972 نهایتا 60 عدد از این مدل را تولید کرد.
C4 ZR1
شورولت پس از عرضه نسل چهارم کوروت، سرانجام در سال 1990 به سراغ تولید نسخه عملکرد بالای ZR1 رفت. موتور 5.7 لیتری V8 این خودرو که نخستین V8 بدون پوشراد در تاریخ کوروت محسوب میشد، 375 اسب بخار قدرت تولید میکرد. این قدرت در سال 1993 به 405 اسب بخار افزایش یافت و باعث عملکرد فوقالعاده کوروت شد. نسل دوم کوروت ZR1 به راننده این اجازه میداد تا درکنار بهرهمندی از آپشنهای لوکس، از قدرت موتور استفاده کرده و به حداکثر سرعت 288 کیلومتر بر ساعت برسد. دستیابی C4 ZR1 به این سرعت به طراحی آیرودینامیکتر بدنه آن نیز مربوط بود. این خودرو میتوانست تنها درعرض 4.5 ثانیه به سرعت 100 کلومتر در ساعت برسد. شورولت حدود 7 هزار دستگاه از این خودرو را تولید کرد.
بازگشت پرقدرت C6
شورولت تمرکز چندانی روی عملکرد بالای نسل پنجم کوروت نکرد و بهجای آن، به سراغ نسل ششم رفت. موتور سوپرشارژ این خودرو توان تولید 638 اسب بخار قدرت و حدود 810 نیوتن متر گشتاور را داشت و میتوانست تنها درعرض 3.3 ثانیه به 100 کیلومتر بر ساعت برسد. C6 ZR1 تا 320 کیلومتر بر ساعت سرعت میگرفت. عملکرد مناسب این خودرو به لطف صفحات فیبرکربنی بدنه، فنربندی مغناطیسی، ترمزهای کربن سرامیکی برمبو و تایرهای بزرگش ممکن شده بود که آن را نسبتبه سایر کوروتها متمایز میکرد.
بهترین کوروت ZR1 تاریخ
شورولت در سال 2019 تصمیم گرفت که نام ZR1 را برای نسل هفتم کوپه خود نیز بهکار بگیرد. نتیجه تلاش این خودروساز، تولید بهترین کوروت تاریخ بود. موتور 6.2 لیتری LT5 حدود 755 اسب بخار قدرت تولید میکرد؛ بنابراین قدرتمندترین موتوری بود که تاکنون در یک کوروت از آن استفاده شده بود. قدرت و گشتاور این موتور تا آنجایی زیاد بود که حتی نسل بعدی کوروت C8 Z06 با موتور LT6 نیز نتوانست به آن برسد.
نسل چهارم ZR1 از ترمزهای کربن سرامیکی بزرگ و بدنه آیرودینامیک مخصوص سود میبرد. براساس ادعای شورولت، آیرودینامیک تا حدی نقش اساسی در عملکرد این خودرو بازی میکند که بال عقب آن در سرعتهای بالا بهتنهایی حدود 431 کیلوگرم نیروی عمودی (Downforce) تولید میکند. سازنده به خریداران این نسل از ZR1 اجازه داد تا از میان دو جعبهدنده 8 سرعتی خودکار و 7 سرعتی دستی یکی را انتخاب کنند.
با وجود اینکه موتور LT5 با موتور نسل پیشین کوروت اشتراکات فراوانی داشت اما C7 ZR1 را به یک هیولا تبدیل کرده بود؛ چراکه حدودا 52 درصد جابهجایی سوخت بیشتری را نسبتبه موتور LT4 انجام میداد. C7 ZR1 به لطف بهرهمندی از این موتور و آیرودینامیک قوی میتوانست به سقف سرعت 336 کیلومتر بر ساعت برسد. از آنجا که کمکم درحال ورود به عصر موتورهای بنزینی کوچکتر و حتی برقی هستیم، احتمالا موتور این خودرو بهعنوان قدرتمندترین موتور 8V جنرالموتورز در یادها باقی خواهد ماند.
C7 ZR1 از رادیاتوری جدید، 13 مبدل حرارتی و یک درپوش کربنی زیبا برای موتور خود استفاده میکرد. بال عقب به خودرو اجازه میداد تا در شرایط متفاوت و با توجه به ارتفاع تنظیمشده خود، سرعت یا نیروی عمودی بیشتری را در اختیار راننده قرار دهد.
آیرودینامیک فوق موثر C7 ZR1
بیشتر بخشهای کیت آیرودینامیک بدنه مانند زیر بال جلوی خودرو از برنامه مسابقهای C7.R اقباس شده بود. کابین این نسل از کوروت درکنار القای حس اسپرت که به لطف اجزای فیبرکربنی ممکن شده بود، دارای حسوحالی لوکس بود. دیگر روزهای انتخاب میان رادیو یا موتور خوب گذشته بود و حال خریداران میتوانستند راحتی و عملکرد بالا را یکجا تجربه کنند. به نظر ما، صندلیهای کربنی و فرمان این ZR1 در میان تمام نسلهای کوروت حتی C8، بهترین بودند.
شورولت در ساخت C7 ZR1 به عملکرد بالای خودرو اهمیت بسیاری داده بود؛ شتاب اولیه این خودرو برابر 2.8 ثانیه بود و درعرض 10.6 ثانیه میتوانست مسافت یکچهارم مایل را بپیماید؛ درحالیکه این خودرو اصلا برای مسابقه درگ طراحی نشده بود! حداکثر سرعت این خودرو برابر 340 کیلومتر بر ساعت بود و در دورهای گوناگون، صدایی فوقالعاده تولید میکرد. شورولت برای تست این خودرو در جهنم سبز نیاز به اجزای اضافه داشت تا حجم آن را کمتر از 100 دسیبل نگه دارد.
سه نمونه زیبا از C7 ZR1
شاید کوروتی که در تصویر بالا مشاهده میکنید سفید به نظر برسد اما این خودروی یکی از 125 نمونه تولید شده در رنگ «خاکستری سرامیکی ماتریکس» است که آن را تا حد زیادی خاص میکند. ترکیب این رنگ بدنه با تودوزی داخلی «قرمز تند» آن را به یکی از هفت نمونه موجود در جهان تبدیل میکند. قیمت این خودروی مدل 2019 حدود 142 هزار دلار تعیین شده و احتمالا جزو آخرین محصولات شورولت باشد که با دنده دستی عرضه شده است.
اگر هم از مدلهای بیسقف خوشتان میآید شاید بهتر باشد نگاهی به این ZR1 بدون سقف داشته باشید که تنها 152 کیلومتر کارکرد داشته و با رنگ زرد خود، از عاشقانش تمنا میکند تا آن را برانند.
اگر از خاکستری و زرد بگذریم، به جذابترین رنگ موجود برای کوروت C7 ZR1 یعنی «نارنجی سبرینگ» میرسیم. خودرویی که رد تصاویر مشاهده میکنید به پکیج ZTK و جعبهدنده دستی مجهز شده است. نکته جالب توجه درباره این خودرو کارکرد 46 کیلومتری آن است؛ یعنی عملا با خودرویی نو طرف هستیم. هر سه این خودروها توسط مجموعه «Mecum» برای مزایده قرار داده شدهاند. نظر شما درباه کوروت ZR1 چیست؟ آیا شما هم C7 ZR1 را بهترین کوروت تاریخ میدانید؟!