شورلت کامارو IROC-Z مدل 1987، هم‌قیمت کامارو ZL1 صفرکیلومتر!

پنج‌شنبه 3 شهریور 1401 - 10:30
مطالعه 4 دقیقه
1987-Chevrolet-Camaro-Z28-Iroc-00004
هرچند کاماروی کنونی در نبرد فروش کاملاً مغلوب فورد موستانگ و دوج چلنجر شده است اما به نظر می‌رسد طرفداران این خودرو مشکلی با هزینه کردن مبالغ کلان...
تبلیغات

هرچند کاماروی کنونی در نبرد فروش کاملاً مغلوب فورد موستانگ و دوج چلنجر شده است اما به نظر می‌رسد طرفداران این خودرو مشکلی با هزینه کردن مبالغ کلان برای خرید نمونه‌های در حد نوی دههٔ 80 آن مشکلی ندارند. یک کامارو IROC-Z با کارکرد تنها 916 کیلومتر هم‌اکنون به حراج گذاشته شده و تا زمان نگارش این مطلب بالاترین قیمتی که برای آن پیشنهاد شده 61,500 دلار است درحالی‌که قیمت کامارو ZL1 صفرکیلومتر امروزی از 64,395 دلار آغاز می‌شود.

ممکن است این دو خودرو قیمت مشابهی داشته باشند اما قطعاً IROC-Z در پرفورمنس هیچ شباهتی با ZL1 مدل 2022 ندارد. نسل سوم کامارو در سال 1982 معرفی شد و بزرگ‌ترین پیشرانه‌ای که برای آن ارائه می‌شد یک نمونهٔ 5 لیتری V8 بود. بااین‌حال، در سال 1987 شورلت سرانجام پیشرانهٔ بزرگ‌تر 5.7 لیتری V8 را برای این خودرو ارائه کرد. این موتور که 225 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، فقط با گیربکس اتوماتیک ارائه می‌شد و کسانی که می‌خواستند خودشان دنده عوض کنند باید سراغ همان موتور 5 لیتری با 215 اسب بخار قدرت می‌رفتند. نمونه‌ای که برای فروش گذاشته شده است هم از همین پیشرانه استفاده می‌کند.

شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت این کامارو حدود 6.6 ثانیه است که برای اواسط دههٔ 80 مناسب به نظر می‌رسد اما در مقایسه با ZL1 امروزی که با 650 اسب بخار قدرت خودرو را ظرف تنها 4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رساند بسیار کند خواهد بود. بااین‌حال، در چنین خودروهایی حالت نوستالژی و کلاسیک بودن اهمیت دارد نه پرفورمنس و به همین دلیل افرادی حاضر شده‌اند قیمتی بیش از 60 هزار دلار را برای خرید این IROC-Z مدل 1987 پیشنهاد کنند. کارکرد بسیار پایین و شرایط فابریک و بازسازی نشدهٔ این خودرو نیز آن را خواستنی‌تر می‌کند.

این خودرو در سال 1987 از طریق نمایندگی شورلت در کالیفرنیا به خریدار تحویل داده شده و از سال 1988 تاکنون در یک انبار بوده است. در سال 1985 شورلت IROC-Z را به‌عنوان یک پکیج آپشنال برای کامارو Z28 ارائه کرد که تجهیزات بیشتر و ارتقاء سیستم تعلیق را به همراه داشت. این نسخه در آن زمان فروش بالایی را تجربه کرد اما اکثر خریداران رانندگی‌های خشن و بی‌مهابایی با آن‌ها داشتند. به همین دلیل، IROC-Z این روزها به خودروی مطلوبی تبدیل شده و خریداران برای نمونه‌های تمیز آن که بسیار کمیاب هستند حاضر به پرداخت مبالغ بالایی خواهند بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.