رقابت کوروت Z06 با رقبا در پیست مونتچلو، از اوراکان تکنیکا تا پورشه GT3
وبسایت روداندترک (Road&Track) هم مثل موتورترند هرسال اقدام به برگزاری رقابت خودروی پرفورمنس سال میکند. امسال دهمین دورهٔ برگزاری این رقابت است و برترین خودروهای اسپرت جهان در آن حضور پیدا کردهاند. این رقابت شامل آزمایش خودروها در دو بخش پیست و جاده میشود که بخش پیست آن دو سال است در پیست مونتچلو موتور کلاب در شمال نیویورک برگزار میشود. مردان روداندترک چند روزی را صرف نابود کردن لاستیکها در این پیست کرده و سپس راهی جادههای عمومی میشوند.
آئودی RS3، بامو M4 CSL، شورلت کوروت Z06، هوندا سیویک تایپ R، هیوندای الانترا N، لامبورگینی اوراکان تکنیکا، نیسان Z پرفورمنس، پورشه کیمن GT4 RS، سوبارو WRX و تویوتا GR کرولا شرکتکنندگان رقابت خودروی پرفورمنس سال 2023 روداندترک هستند. مهمترین بخش آزمایش این خودروها در پیست رقم میخورد زیرا اینجا ایمنترین مکان برای استفادهٔ حداکثری از تمام توان خودروهای پرفورمنس فوقالعاده قدرتمند امروزی محسوب میشود. همهٔ خودروهای این رقابت اقدام به تایم زنی در پیست میکنند و سریعترین تایم آنها ثبت میشود. البته در این رقابت، آزمایشکنندگان بیش از آنکه به دنبال زدن لپ تایمهای سریعتر باشند، میزان دسترسی به حداکثر پرفورمنس هر خودرو را بررسی میکنند.
پیست 3 کیلومتری مونتچلو با 9 پیچ مکان مناسبی برای انجام این کار است زیرا همهچیز دارد. از پیچهای سریع و مستقیمیهای طولانی گرفته تا پیچهای تنگ و قسمتهای ترمز گیری شدید. این یک مسیر آزمایشی عالی برای دریافت تصویر کاملی از تواناییهای یک خودرو محسوب میشود. در مونتچلو هر خودرو یک دور گرم کردن میزند و سپس سه دور رسمی با استفاده از تنظیمات پیشنهادی سازنده زده میشود تا نهایتاً سریعترین زمان ثبت شود.
ازآنجاییکه کوروت Z06 تاکنون در یک پیست بزرگ و چالشبرانگیز اقدام به تایم زنی رسمی نکرده است، این رقابت روداندترک میتواند معیار مناسبی برای محک زدن پرفورمنس آن در برابر رقبا باشد. اصلیترین رقبای این خودرو در رقابت سال 2023 لامبورگینی اوراکان تکنیکا و پورشه کیمن GT4 RS بودند و به همین دلیل، از همان ابتدا انتظار میرفت که کوروت سریعترین خودرو در پیست باشد زیرا با 670 اسب بخار قدرت، قویترین خودروی این جمع محسوب میشود. این کوروت همچنین به پکیج تهاجمی Z07 هم مجهز است که تواناییهای آن را در پیست بیشتر میکند.
سوپرکار جدید شورلت در مونتچلو با ثبت زمان یک دقیقه و 20.6 ثانیه، بهراحتی کیمن را با اختلاف دو ثانیه شکست دارد و 2.5 ثانیه از اوراکان تکنیکا سریعتر بود. همانطور که در ابتدا اشاره شد، رقابت خودروی پرفورمنس سال 2022 روداندترک نیز در همین پیست برگزار شد و شرکتکنندگان سال گذشته که شامل بنتلی کانتیننتال GT اسپید، بامو M4 کامپتیشن xDrive، کادیلاک CT5-V بلکوینگ، لامبورگینی اوراکان STO، مرسدس AMG GT بلک سریز، پورشه 911 GT3، تویوتا GR86 و فولکسواگن گلف GTI میشود هم در مونتچلو تایم زدهاند؛ بنابراین، زمان کوروت Z06 را با این خودروها هم میتوان مقایسه کرد.
این سوپرکار آمریکایی در پیست 3 کیلومتری مذکور 1.1 ثانیه از پورشه 911 GT3 و 1.3 ثانیه از اوراکان STO سریعتر بوده و تنها با اختلاف 1.2 ثانیه حریف AMG GT بلک سریز نشده است. این نشان میدهد که Z06 جدید در پیست واقعاً خودروی توانمندی است. شاید به نظر برسد کوروت Z06 Z07 با این قدرت و ویژگیها باید خودروی ترسناکی باشد اما در عمل، یک شریک قابلاعتماد در سرعتهای بالا بوده و در تنظیم شاسی کاملاً از مزیتهای پلتفرم موتور وسط بهره برده است. البته همانطور که اشاره شد، پیست فقط یک قطعه از پازل رقابت خودروی پرفورمنس روداندترک است و آزمایش جادهای 300 کیلومتری ممکن است داستان بسیار متفاوتی را در مورد خودروها نشان دهد.
بااینحال، کوروت Z06 روی جاده هم عملکرد خوبی از خود نشان داد زیرا کمکفنرهای مغناطیسی این ماشین آنقدر خوب تنظیم شدهاند که میتوان بهراحتی با Z06 بهصورت روزانه رانندگی کرد. به همین دلیل، در زمان تصمیمگیری برای انتخاب برندهٔ امسال، درحالیکه آزمایشکنندگان دور سه خودروی برتر رقابت یعنی کیمن GT4 RS، کوروت Z06 و سیویک تایپ R جمع شده بودند، نهایتاً سوپرکار شورلت را انتخاب کردند. این ماشین به همان اندازه که در پیست هیجانانگیز است و پرفورمنس خیرهکنندهای دارد، در جاده هم فوقالعاده است و به همین دلیل بهعنوان قهرمان رقابت خودروی پرفورمنس سال 2023 روداندترک انتخاب شد.
لپ تایم شرکتکنندگان رقابت خودروی پرفورمنس سالهای 2022 و 2023 روداندترک در پیست مونتچلو
خودرو | قدرت | وزن | قیمت | زمان |
مرسدس AMG GT بلک سریز | 730 اسب بخار | 1640 کیلوگرم | 335,017 دلار | 1:19.4 |
شورلت کوروت Z06 Z07 | 670 اسب بخار | 1663 کیلوگرم | 166,250 دلار | 1:20.6 |
پورشه 911 GT3 | 510 اسب بخار | 1451 کیلوگرم | 195,850 دلار | 1:21.7 |
لامبورگینی اوراکان STO | 640 اسب بخار | 1537 کیلوگرم | 354,712 دلار | 1:21.9 |
پورشه کیمن GT4 RS | 500 اسب بخار | 1464 کیلوگرم | 195,100 دلار | 1:22.7 |
لامبورگینی اوراکان تکنیکا | 640 اسب بخار | 1574 کیلوگرم | 342,595 دلار | 1:23.1 |
بامو M4 CSL | 550 اسب بخار | 1651 کیلوگرم | 145,395 دلار | 1:24.2 |
بامو M4 کامپتیشن xDrive | 510 اسب بخار | 1760 کیلوگرم | 101,795 دلار | 1:25.4 |
کادیلاک CT5-V بلکوینگ | 668 اسب بخار | 1869 کیلوگرم | 112,845 دلار | 1:26.0 |
آئودی RS3 | 400 اسب بخار | 1650 کیلوگرم | 67,690 دلار | 1:28.9 |
بنتلی کانتیننتال GT اسپید | 660 اسب بخار | 2273 کیلوگرم | 352,090 دلار | 1:29.0 |
هوندا سیویک تایپ R | 315 اسب بخار | 1444 کیلوگرم | 45,771 دلار | 1:31.6 |
تویوتا GR کرولا | 300 اسب بخار | 1275 کیلوگرم | 51,420 دلار | 1:32.2 |
هیوندای الانترا N | 280 اسب بخار | 1447 کیلوگرم | 34,145 دلار | 1:33.0 |
فولکسواگن گلف GTI | 245 اسب بخار | 1430 کیلوگرم | 40,185 دلار | 1:33.1 |
نیسان Z پرفورمنس | 400 اسب بخار | 1590 کیلوگرم | 53,210 دلار | 1:33.4 |
سوبارو WRX | 271 اسب بخار | 1542 کیلوگرم | 37,490 دلار | 1:34.8 |
تویوتا GR86 | 228 اسب بخار | 1445 کیلوگرم | 31,750 دلار | 1:36.1 |