نسل چهارم شورلت کامارو، طراحی موردانتقاد که امروز جالب به نظر می‌رسد

یک‌شنبه 19 شهریور 1402 - 10:30
مطالعه 5 دقیقه
Chevrolet-Camaro-1
طراحی دماغه و جلوپنجرهٔ نسل چهارم شورلت کامارو پس از فیس‌لیفت سال 1998 بسیار موردانتقاد قرار گرفت اما هم‌اکنون این طراحی را نمی‌توان زشت دانست.
تبلیغات

نسخهٔ فیس‌لیفت نسل چهارم شورلت کامارو که از سال 1998 تا 2002 تولید شد، گربه‌ماهی لقب گرفت. این مدل با دهانهٔ ماهی مانندی روی سپر به‌راحتی از نسخهٔ پیش از فیس‌لیفت قابل‌تشخیص بود. این طراحی جلوپنجره زمانی که در سال 1998 معرفی شد بحث‌برانگیز بود اما بعداً نظر طرفداران را جلب کرد. علاوه بر این، همه از افزایش قدرت قابل‌توجه نسل چهارم کامارو در مدل‌های Z28 و SS خشنود بودند.

کپی لینک

نسل چهارم کامارو، از معرفی تا فیس‌لیفت

روزگاری خودروسازان دیترویتی فکر می‌کردند اگر هر چند سال یک‌بار طراحی خودرویی را تغییر ندهند، علاقهٔ خریداران کم شده و فروش کاهش پیدا می‌کند. البته بعداً دوج با چلنجر در سال 2008 این تفکر را کاملاً برهم زد زیرا چلنجر با ظاهر جاودانه همچنان مثل نقل‌ونبات می‌فروشد اما زمانی که نسل چهارم کامارو تنها پنج سال داشت (1993 تا 1997) شورلت تصمیم گرفت ظاهر آن را تغییر دهد؛ اما دماغهٔ بادکردهٔ کامارو 1998 که جایگزین یکی از شیک‌ترین طراحی‌های آیرودینامیکی تاریخ شورلت شد، ناراحتی خیلی‌ها را به دنبال داشت.

کپی لینک

گذر از گذشته

هرچند این طراحی دماغه با انتقاداتی مواجه شد اما شورلت برای آن از گذشتهٔ کامارو الهام گرفته بود. آنچه شورلت در تلاش بود انجام دهد و از دید برخی به یک شکست تبدیل شد، ارتباط با جلوپنجرهٔ کامارو 1970 بود که خود با الهام از جلوپنجرهٔ شورلت 1955 طراحی شده بود؛ اما چیزی که این تلاش طراحی را در فیس‌لیفت کامارو خراب کرد، ترکیبی از ساخت جلوپنجره به شکلی ارزان‌قیمت و اندازهٔ بزرگ‌تر آن نسبت به مدل پیش از فیس‌لیفت بود.

کپی لینک

چرا جلوپنجرهٔ کامارو تغییر کرد؟

هرچند جلوپنجرهٔ بزرگ‌تر کامارو صرفاً تزئینی بود و کارایی نداشت اما بااین‌حال، ممکن است افزایش اندازهٔ این جلوپنجره دلایل مهندسی داشته باشد. برای مدل 1998، کامارو به پیشرانهٔ V8 بلوک کوچک جدید LS1 مجهز شد که یک سال قبل برای کوروت C5 جدید 1997 ارائه شده بود. این موتور با 305 اسب بخار قدرت، یک جهش بزرگ به جلو در راندمان موتورهای V8 تولید انبوه جنرال موتورز محسوب می‌شد. هرچند LS1 از لحاظ اندازه یکسان و حتی کوچک‌تر از موتور قبلی LT1 بود اما به دلایل مهندسی و ایمنی در تصادف، به فضای بیشتری نیاز داشت.

کپی لینک

آیا جلوپنجرهٔ گربه‌ماهی زشت است؟

حالا که پس از سال‌ها دوباره به طراحی کامارو 1998 تا 2002 نگاه می‌کنیم، باید گفت این جلوپنجره با چیزی که بتوان زشت توصیف کرد فاصله دارد. کلمهٔ زشت را باید برای خودروهایی مثل پونتیاک آزتک به کار برد درحالی‌که کامارو بسته به زاویهٔ دید و گرافیک رنگ بدنه می‌تواند بسیار جذاب باشد مثل چیزی که در تصویر این کامارو کانورتیبل مدل 2002 می‌بینید.

کپی لینک

رقبا بهتر نبودند

درحالی‌که در سال 1998 کامارو و فایربرد با پیشرانهٔ 305 اسب بخاری LS1 به قوی‌ترین ماسل کارهای بازار تبدیل شدند، فورد در موستانگ موتور 5 لیتری V8 ویندسور که بسیار محبوب و به‌راحتی قابل تقویت بود را با موتور 4.6 لیتری V8 جایگزین کرد. این موتور با پیچیدگی فنی دو برابر، اندازهٔ بزرگ‌تر و 10 درصد حجم کمتر، 10 درصد قدرت کمتری داشت بدون آنکه مصرف سوخت خیلی پایین‌تری داشته باشد. حتی خریداران موستانگ کبرا آن‌قدر از قدرت پایین خودروی خود ناراحت بودند که به دلیل اعلام قدرت غیرواقعی، فورد را به دادگاه کشاندند و این شرکت محکوم شد. به همین دلیل، زمانی که موستانگ‌های 1996 تا 2004 وارد بازار دست‌دوم می‌شدند، خریداران سراغ تجهیز آن‌ها به پیشرانه‌های دیگر و به‌ویژه LS1 شورلت می‌رفتند.

کپی لینک

پونتیاک فایربرد 1998 تا 2002 چطور؟

پسرعموی کامارو یعنی نسل چهارم پونتیاک فایربرد هم سال 1998 تغییر دماغه را تجربه کرد اما به نظر می‌رسید، از اتاق جراحی با آسیب کمتری نسبت به کامارو خارج شده است. ازآنجایی‌که طراحان پونتیاک تلاش زیادی کردند تا فایربرد را از کامارو متمایز کنند، ظاهر ماسل کار پونتیاک پس از فیس‌لیفت با انتقاد مواجه نشد.

کپی لینک

ارزش کامارو گربه‌ماهی هم‌اکنون چقدر است؟

در حال حاضر، بهترین نمونه‌های نسل چهارم کامارو یعنی Z28 مدل 2002 در شرایط عالی، با کارکرد پایین، پیشرانهٔ LS1 و بدون تصادف، حدود 19 هزار دلار قیمت دارد اما نمونه‌های دیگر با مدل پایین‌تر یا کارکرد بالاتر با قیمت‌های بسیار کمتری به فروش می‌رسند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.