معرفی شورلت کوروت ZR1 جدید، سوپراسپرت آمریکایی با 1064 اسب بخار قدرت

جمعه 5 مرداد 1403 - 04:57
مطالعه 5 دقیقه
Untitled-1
کوروت ZR1 با پیشرانهٔ 5.5 لیتری توئین توربو، حداکثر سرعتی بیش از 345 کیلومتر بر ساعت دارد و 400 متر را در کمتر از 9.7 ثانیه طی می‌کند.

بی‌مقدمه سراغ اصل مطلب برویم. کوروت ZR1 جدید به پیشرانهٔ 5.5 لیتری V8 میل‌لنگ تخت توئین توربو مجهز شده است که خروجی خیره‌کننده‌ای برابر با 1064 اسب بخار قدرت و 1120 نیوتن متر گشتاور دارد. این‌ها اعدادی هستند که معمولاً در هایپرکارها می‌بینیم. این پیشرانه که با نام LT7 شناخته می‌شود و ردلاین 8 هزار rpm دارد، اشتراکات زیادی با موتور LT6 کوروت Z06 دارد ولی برای مطابقت با دو توربوشارژر و افزایش قدرت، به‌طور گسترده‌ای ارتقاء پیدا کرده است.

ازجملهٔ ویژگی‌های منحصربه‌فرد موتور کوروت ZR1 می‌توان به پیستون‌های فورج‌کاری شدهٔ جدید، نسبت تراکم پایین‌تر 9.8 بجای 12.5 موتور Z06، سرسیلندرهای جدید، میل‌لنگ متفاوت، ورودی هوای جدید و سیستم تزریق سوخت ثانویه اشاره کرد. توربوشارژرهای این موتور هم به وست‌گیت الکترونیکی مجهز هستند که با تنظیم دقیق، باعث کاهش تأخیر توربو می‌شوند. علاوه بر این، گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ کوروت هم برای مطابقت با این نیروی عظیم، با شافت‌های قوی‌تر و بهبود روان‌کاری، به‌طور کامل بازنگری شده است.

به لطف این ویژگی‌ها، حداکثر سرعت ZR1 به‌راحتی از 345 کیلومتر بر ساعت فراتر خواهد رفت و خبری از محدودیت الکترونیکی نخواهد بود. همچنین به گفتهٔ شورلت، این ماشین می‌تواند درگ 400 متر را در کمتر از 9.7 ثانیه طی کند. ZR1 جدید همچنین برخلاف اکثر سوپراسپرت‌های امروزی، چندان خودروی سنگینی نیست به‌گونه‌ای که در نسخهٔ کوپه 1665 کیلوگرم و در نسخهٔ کانورتیبل 1705 کیلوگرم وزن دارد. برای مهار کردن این هیولا هم ترمزهای کربن سرامیکی با دیسک‌های 15.7 اینچی در جلو و 15.4 اینچی در عقب در نظر گرفته شده است.

شورلت برای ظاهر کوروت ZR1 هم ویژگی‌های منحصربه‌فردی را در نظر گرفته است تا همه متوجه شوند این یک استینگری ساده نیست. برجسته‌ترین ویژگی، دریچهٔ هوای روی کاپوت است. هوایی که از طریق ورودی‌های هوای داخل سپر وارد می‌شود، پس از عبور از یک خنک‌کننده، از این دریچه خارج می‌شود تا هم به خنک شدن قطعات کمک کند و هم داون‌فورس جلو را افزایش دهد. سقف فیبر کربنی، رینگ‌های فیبر کربنی یا آلومینیومی 20 و 21 اینچی با لاستیک‌های میشلین پایلوت اسپرت 4S و مجموعه‌ای از قطعات فیبر کربنی دیگر مثل اسپلیتر جلو و ورودی‌های هوای جانبی هم از دیگر ویژگی‌های بیرونی این ماشین هستند.

علاوه بر این، برای ZR1 شیشهٔ عقب دوقسمتی طراحی شده که توسط یک بخش میانی فیبر کربنی از هم جدا شده‌اند. روی این قسمت هم دریچه‌های کاربردی برای بهبود خروج گرما از محفظهٔ موتور تعبیه شده است. در همین حال، برای ZR1 پکیج پرفورمنس ZTK هم قابل سفارش است که با بال بزرگ عقب، باله‌های جلو و تغییراتی در زیر بدنه، این کوروت را به سلاحی مهلک برای پیست تبدیل می‌کند. این پکیج علاوه بر ویژگی‌های آیرودینامیکی، فنرهای سفت‌تر، کمک‌فنرهای اصلاح‌شده و لاستیک‌های میشلین پایلوت اسپرت کاپ 2R را هم به همراه دارد.

کسانی که علاقه‌ای به این تغییرات ندارند و فقط خواهان ویژگی‌های آیرودینامیکی پکیج ZTK هستند، می‌توانند پکیج کربن آیرو را سفارش دهند که در حداکثر سرعت، بیش از 545 کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند. به گفتهٔ شورلت، ZR1 استاندارد به لطف ضریب درگ کمتر، پادشاه حداکثر سرعت خواهد بود درحالی‌که نسخهٔ ZTK پادشاه پیست محسوب می‌شود. این عضو آتشین خانوادهٔ کوروت سال آینده روی خط تولید خواهد رفت و شورلت آن را زودتر معرفی کرده است تا بتواند پروتوتایپ‌ها را بدون استتار آزمایش کند. فعلاً هیچ حرفی در مورد قیمت کوروت ZR1 زده نشده اما با توجه به قیمت 114 هزار دلاری Z06، انتظار می‌رود قیمت پایهٔ این مدل در حدود 150 هزار دلار باشد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.