مقایسه شتاب و عملکرد همه نسلهای کوروت ZR1، از C4 تا C8
کوروت C8 ZR1 با شتاب 2.2 ثانیه، عملکردی فوقالعاده از خود نشان داده و مقایسهٔ اعداد و ارقام پرفورمنس آن با نسلهای قبلی ZR1 پیشرفت خیرهکنندهای را نشان میدهد.
شورلت کوروت ZR1 از زمان معرفی در نسل چهارم (C4) تا نسل هشتم (C8) در سال 2025، همیشه نماد عملکرد بیرحمانه بوده است. C8 ZR1 با پیشرانه 5.5 لیتری V8 توئین توربو و 1064 اسب بخار، استاندارد جدیدی تعریف کرده است. در این مقاله، اعداد شتاب، چسبندگی و ترمزگیری مدلهای ZR1 در نسلهای C4، C6، C7 و C8 را مقایسه میکنیم تا ببینیم این سوپرکار آمریکایی چگونه تکامل یافته است.
کوروت C4 ZR1
کوروت C4 ZR1 با پیشرانه 5.7 لیتری V8 که توسط لوتوس طراحی شده بود، در ابتدا 375 اسب بخار داشت و بعدها در سال 1993 با 405 اسب بخار و 522 نیوتن متر گشتاور عرضه شد. این خودرو در زمان خود بسیار سریع بود، اما فناوری تایرهای آن دوران در مقایسه با امروز محدود بود. شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت در مدل اولیه تنها 4.5 ثانیه بود. رسیدن به سرعت 160 کیلومتر بر ساعت 10.4 ثانیه طول میکشید و 400 متر را در 12.8 ثانیه با سرعت 178 کیلومتر در ساعت طی میکرد. ترمزگیری از 110 کیلومتر در ساعت تا توقف کامل در مسافت 51.8 متری صورت میگرفت و چسبندگی خودرو در آزمایش شتاب جانبی 0.89 جی ثبت شد. سرعت نهایی C4 ZR1 هم به 282 کیلومتر در ساعت میرسید.
کوروت C6 ZR1
در نسل پنجم کوروت خبری از نسخهٔ ZR1 نبود اما C6 ZR1 با پیشرانه 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ و 638 اسب بخار قدرت، پرفورمنس را به سطح جدیدی ارتقاء بخشید. د آزمایشهای کارانددرایور، شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت در 3.4 ثانیه، صفر تا 160 کیلومتر در ساعت در 7.6 ثانیه و مسافت 400 متر در 11.5 ثانیه با سرعت 206 کیلومتر در ساعت ثبت شد. ترمزگیری از 110 کیلومتر در ساعت تا توقف کامل 43.3 متر فاصله نیاز داشت که هنوز هم چشمگیر است. چسبندگی نیز به 1.07 جی رسید که نشاندهنده پیشرفت عظیم در فناوری لاستیک و شاسی بود.
کوروت C7 ZR1
کوروت C7 ZR1 با پیشرانه 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ (LT5) و 755 اسب بخار قدرت، عملکردی فراتر از تصور ارائه داد. شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت در 2.9 ثانیه، صفر تا 160 کیلومتر در ساعت در 6 ثانیه و مسافت 400 متر در 10.7 ثانیه با سرعت 217 کیلومتر بر ساعت، پیشرفت قابلتوجهی را نسبت به نسل قبلی نشان میداد. با وجود 146 کیلوگرم وزن بیشتر نسبت به C6 ZR1، ترمزگیری از 110 کیلومتر بر ساعت تا توقف کامل تنها 41.1 متر فاصله نیاز داشت. چسبندگی نیز با لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 به 1.18 جی رسید که حتی از C8 ZR1 و پورشه 911 GT3 RS با 1.16 جی بیشتر است. سرعت نهایی C7 ZR1 به 340 کیلومتر بر ساعت میرسید و پکیج آیرودینامیکی ZTK آن، 430 کیلوگرم داونفورس تولید میکرد.
کوروت C8 ZR1
کوروت C8 ZR1 با پیشرانه 5.5 لیتری V8 توئین توربو که 1064 اسب بخار و 1120 نیوتن متر گشتاور دارد، سریعترین و قویترین کوروت تاریخ است. این خودرو صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت را با پکیج ZTK در 2.2 ثانیه و بدون آن در 2.5 ثانیه طی میکند. صفر تا 160 کیلومتر بر ساعت در 4.5 ثانیه و مسافت 400 متر در 9.5 ثانیه با سرعت 240 کیلومتر بر ساعت (یا 9.7 ثانیه با سرعت 245 کیلومتر بر ساعت بدون پکیج ZTK) پیموده میشود. ترمزگیری از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت تا توقف کامل 42.7 متر فاصله نیاز دارد که اندکی بیشتر از C7 است. چسبندگی نیز 1.13 جی ثبت شده که به دلیل تمرکز بر سرعت بیشتر در خط مستقیم و داونفورس بالا (تا 544 کیلوگرم با پکیج ZTK) کمی کمتر از C7 است. سرعت نهایی C8 ZR1 بدون پکیج ZTK به 375 کیلومتر بر ساعت و با این پکیج به 362 کیلومتر بر ساعت (با ZTK) میرسد تا سریعترین کوروت تاریخ لقب گیرد.
مقایسهٔ عملکرد کوروت C8 ZR1 با بوگاتی شیرون سوپراسپرت
برای درک بهتر پرفورمنس فوقالعادهٔ C8 ZR1، اعداد و ارقام آن را با بوگاتی شیرون سوپراسپرت مقایسه میکنیم. با وجودی که کوروت ZR1 تنها دوچرخ محرک دارد، در یک مسابقه درگ میتواند تا سرعت 96 کیلومتر بر ساعت بوگاتی رقابت شانهبهشانهای داشته باشد اما با افزایش سرعت، حدود 500 اسب بخار قدرت بیشتر بوگاتی شیرون سوپراسپرت خود را نشان میدهد و این خودرو ظرف 4.1 ثانیه به سرعت 160 کیلومتر بر ساعت میرساند. شیرون 400 متر را هم در 9.1 ثانیه با سرعت 260 کیلومتر بر ساعت طی میکند. بااینحال، با توجه به اختلاف قیمت بیش از 4 میلیون دلار در مقایسه با بوگاتی، شورلت کوروت ZR1 به طرز شگفتانگیزی جذاب و ارزشمند به نظر میرسد.