معرفی شورلت کوروت ZR1X، ورود به قلمروی هایپرکارها با 1250 اسب بخار

سه‌شنبه 27 خرداد 1404 - 17:24
مطالعه 5 دقیقه
2026-chevrolet-corvette-zr1x (5)
شورلت کوروت ZR1X با قوای محرکهٔ هیبریدی متشکل از پیشرانهٔ V8 توئین توربوی ZR1 و موتور الکتریکی E-Ray، به قلمروی هایپرکارها وارد شده است.
تبلیغات

سرانجام پس از سال‌ها انتظار، غول مرحله آخر کوروت C8 از راه رسید. هیولایی چهارچرخ محرک با 1250 اسب بخار قدرت که برخلاف انتظارات، نه زورا بلکه ZR1X نام دارد؛ اما ZR1X صرفاً ترکیبی از فناوری‌های ZR1 و E-Ray نیست و شورلت آن را به‌عنوان یک هایپرکار واقعی آمریکایی معرفی می‌کند که از تلفیق این دو مدل فراتر رفته است. کن موریس، معاون ارشد جنرال موتورز، می‌گوید:

از روز اول، پلتفرم موتور وسط کوروت را با در نظر گرفتن ZR1X طراحی کردیم. این انقلابی‌ترین پلتفرم در تاریخ کوروت است که گسترده‌ترین طیف خودروهای اسپرت آمریکایی را پشتیبانی می‌کند و عملکردی در سطح جهانی ارائه می‌دهد.

ZR1X بر پایه دو نسخه کوروت، یعنی ZR1 و E-Ray، ساخته شده است. این خودرو از همان موتور 5.5 لیتری V8 توئین توربوی LT7 مدل ZR1 بهره می‌برد که به‌تنهایی 1064 اسب بخار قدرت و 1123 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. علاوه بر این، فناوری هیبریدی E-Ray هم این نیروگاه قدرتمند را همراهی می‌کند. البته درحالی‌که E-Ray از باتری 1.9 کیلووات ساعتی و موتوری الکتریکی 160 اسب بخاری در محور جلو استفاده می‌کند، ZR1X یک قدم فراتر رفته است. این خودرو با همان باتری و موتور الکتریکی، 186 اسب بخار و 197 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و می‌تواند تا سرعت 260 کیلومتر بر ساعت قدرت را به محور جلو منتقل کند، پیش از آنکه سیستم الکتریکی جدا شود. مجموع خروجی این سیستم اعداد اعجاب‌انگیز 1250 اسب بخار قدرت و 1320 نیوتن متر گشتاور است.

شورلت با بهره‌گیری از تجربه دو سال تولید E-Ray، تحویل قدرت موتور 5.5 لیتری V8 را بهینه کرده تا عملکردی یکپارچه‌تر و نرم‌تر ارائه دهد. واحد کنترل این خودرو به‌طور مداوم ورودی‌های راننده و شرایط خودرو را بررسی می‌کند تا ترکیب قدرت را بهینه‌سازی کند. سه حالت انرژی نیز برای شرایط مختلف در نظر گرفته شده است که شامل «انجورنس» برای دورهای طولانی در پیست، «کوالیفاینگ» برای ثبت بهترین لپ تایم و «Push-To-Pass» برای تحویل سریع تمام قدرت موجود می‌شود.

سیستم ترمز این خودرو نیز منحصربه‌فرد است. این سیستم که J59 نام دارد و به‌صورت استاندارد در ZR1X و سفارشی برای ZR1 ارائه می‌شود، از کالیپرهای 10 پیستونه در جلو و 6 پیستونه در عقب با دیسک‌های 16.5 اینچی تشکیل شده که بزرگ‌تر از رینگ‌های بسیاری از خودروهای اقتصادی است! خریداران می‌توانند بین دو تنظیمات شاسی انتخاب کنند که شامل نسخه تورینگ با لاستیک‌های میشلن PS4S و تنظیمات مناسب جاده با قابلیت استفاده گاه‌به‌گاه در پیست یا پکیج ZTK با تعلیق سفت‌تر و لاستیک‌های میشلن پایلوت کاپ 2 می‌شود. هر دو نسخه می‌توانند به پکیج آیرودینامیک با داون‌فورس 545 کیلوگرمی مجهز شوند.

به گفته شورلت، ZR1X می‌تواند در کمتر از دو ثانیه از صفر به 96 کیلومتر بر ساعت برسد و 400 متر را در کمتر از 9 ثانیه با سرعت بیش از 240 کیلومتر بر ساعت طی کند. این اعداد با دوج چلنجر دیمن 170 برابری می‌کنند اما کوروت در پیست‌های پیچ‌درپیچ توانایی‌های واقعی خود را نشان می‌دهد. شورلت این خودرو را آشکارا در نوربرگ‌رینگ تست کرده و انتظار می‌رود بتواند به‌راحتی رکورد فورد موستانگ GTD به‌عنوان سریع‌ترین خودروی تولیدی آمریکایی در این پیست را بشکند.

ZR1X در نسخه‌های کوپه و کانورتیبل از اواخر امسال روی خط تولید می‌روند. قیمت این مدل هنوز اعلام نشده اما گمانه‌زنی‌ها به قیمت پایه‌ای در حدود 250 هزار دلار اشاره دارند که در نسخه‌های فول آپشن می‌تواند حتی به 300 هزار دلار هم برسد. این رقم هرچند برای یک کوروت بالاست، اما در برابر پرفورمنسی در سطح هایپرکارها، ارزشمند به نظر می‌رسد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.