مقایسه کوروت ZR1X با سوپراسپرتهای هیبرید فراری، لامبورگینی و آستونمارتین
بالاخره کوروت ZR1X از راه رسید. پس از سالها شایعه و افشای اطلاعات غیررسمی، حالا جزئیات زیادی درباره وحشیترین کوروت تولیدی تاریخ میدانیم. این خودرو نهتنها نامی جدید را معرفی کرده بلکه استانداردهای جدیدی در قدرت، پرفورمنس و قیمتگذاری تعیین کرده است. حالا وقت آن است که این غول آمریکایی را در برابر برخی از برترین سوپراسپرتهای جهان قرار دهیم تا ببینیم واقعاً چه جایگاهی دارد.
شورلت کوروت ZR1X
پیشرانه | 5.5 لیتری V8 توئین توربو هیبرید |
قدرت | 1250 اسب بخار |
گشتاور | 1320 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
وزن خشک | 1780 کیلوگرم (حدودی) |
شتاب صفر تا 96 | زیر 2 ثانیه |
قیمت | 250 هزار دلار (حدودی) |
در پرچمدار جدید خانوادهٔ کوروت، نیروگاه 5.5 لیتری V8 توئین توربوی 1064 اسب بخاری ZR1 با موتور الکتریکی E-Ray در جلو ترکیب شده که مجموعاً 1250 اسب بخار قدرت و 1320 نیوتن متر گشتاور تولید و سامانهٔ چهارچرخ محرک را فراهم میکند. به گفتهٔ شورلت، ZR1X در کمتر از دو ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد و مسافت ۴۰۰ متر را در کمتر از 9 ثانیه طی میکند. فعلاً وزن این سوپرکار هیبریدی آمریکایی اعلام نشده اما با توجه وزن خشک ZR1 و وزن سیستم هیبریدی E-Ray، انتظار میرود ZR1X حدود 1.8 تن وزن داشته باشد. هنوز اطلاعات دقیقی درباره قیمت نداریم اما نشانههای اولیه حاکی از قیمت پایه حدود 250 هزار دلار است که هرچند برای یک کوروت مبلغ هنگفتی است، اما در پایان این مقاله متوجه خواهید شد که قیمت ZR1X رقمی فوقالعاده است.
فراری SF90 استراداله
پیشرانه | 4.0 لیتری V8 توئین توربو هیبرید |
قدرت | 1000 اسب بخار |
گشتاور | - |
گیربکس | 8 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
وزن خشک | 1570 کیلوگرم |
شتاب صفر تا 96 | 2.4 ثانیه |
قیمت | 528,760 دلار |
SF90 استراداله قدیمیترین خودروی این لیست است که در سال 2019 معرفی شد و هماکنون به پایان عمر خود رسیده است. این یعنی کوروت ZR1X باید با جانشین SF90 رقابت کند که بهزودی معرفی خواهد شد ولی بااینوجود، SF90 پس از گذشت حدود شش سال، هنوز هم سوپراسپرت بسیار سریع و توانمندی است که کمتر خودروی توان رقابت با آن را دارد. این سوپرکار هیبریدی مارانلو از یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو با 780 اسب بخار قدرت استفاده میکند که برخلاف کوروت، با سه موتور الکتریکی شامل یکی در گیربکس و دوتا روی محور جلو همراهی میشود. مجموع خروجی این سیستم 1000 اسب بخار است. همچنین قوای محرکهٔ SF90 از نوع پلاگینهیبریدی است و میتواند تا 25 کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند درحالیکه سیستم کوروت هیبریدی معمولی است.
لامبورگینی روئلتو
پیشرانه | 6.5 لیتری V12 هیبرید |
قدرت | 1015 اسب بخار |
گشتاور | 1060 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
وزن خشک | 1772 کیلوگرم |
شتاب صفر تا 96 | 2.4 ثانیه |
قیمت | 608,360 دلار |
هرچند روئلتو هم مثل دیگر خودروهای لیست سوپرکاری هیبریدی است ولی تفاوت بزرگی با سه خودروی دیگر دارد زیرا پرچمدار جدید سنت آگاتا همچنان به نیروگاه 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی وفادار مانده درحالیکه رقبا همگی از پیشرانههای V8 توئین توربو استفاده میکنند. پیشرانهٔ تنفس طبیعی لامبورگینی بهتنهایی 825 اسب بخار قدرت تولید میکند و سه موتور الکتریکی مشابه ترکیبی که در فراری میبینیم، مجموع خروجی را به 1015 اسب بخار میرسانند. روئلتو با وجود قیمتی بیش از 600 هزار دلاری که دو برابر کوروت است، وزنی نزدیک به ZR1X دارد که نقطهضعف بزرگی است ولی در عوض غرش جذاب V12 تنفس طبیعی چیزی نیست که در کوروت یا دو رقیب دیگر دیده شود.
آستونمارتین والهالا
پیشرانه | 4.0 لیتری V8 توئین توربو هیبرید |
قدرت | 1080 اسب بخار |
گشتاور | 1100 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
وزن خشک | 1655 کیلوگرم |
شتاب صفر تا 96 | 2.4 ثانیه |
قیمت | یک میلیون دلار (حدودی) |
آستونمارتین والهالا پس از سالها توسعه سرانجام آمادهٔ ورود به جادهها شده و حالا با رقیب تازهنفسی بنام کوروت ZR1X مواجه خواهد بود. در سینهٔ این سوپرکار بریتانیایی هم یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو قرار گرفته که ساخت مرسدس است و بهتنهایی 828 اسب بخار قدرت تولید میکند. مثل فراری، در والهالا هم از سه موتور الکتریکی شامل دوتا روی محور جلو و یکی در گیربکس استفاده شده که مجموع خروجی را به 1080 اسب بخار میرساند. والهالا با وزن 1655 کیلوگرم، از فراری سنگینتر و از کوروت سبکتر است. قیمت این خودرو هنوز اعلام نشده اما گفتهها به رقمی در حدود یک میلیون دلار اشاره دارد که آن را با اختلاف به گرانترین خودروی این لیست تبدیل میکند.
[poll id="253"]