داستان ساخت اولین کوروت Z06 در سال ۲۰۰۱، خلق نامی افسانهای
شورلت کوروت یکی از قدیمیترین مدلهای تاریخ خودروسازی است که از سال ۱۹۵۳ بیوقفه در حال تولید است. نام Z06 نیز از سال ۱۹۶۳ با یک پکیج موتور برای کوروت C2 وارد صحنه شد اما پس از یک سال کنار گذاشته شد و برای چهار دهه غایب بود. این نام در سال ۲۰۰۱ بهعنوان نسخه پرچمدار کوروت C5 احیا شد و از آن زمان جزء ثابت سری کوروت بوده است. کوروت Z06 نسل C8 امروزی یکی از برترین سوپراسپرتهای بازار است اما با قیمت پایه ۱۱۲ هزار دلار، هزینه بالایی دارد اما خوشبختانه، اولین Z06 با رقمی بسیار کمتر قابل خریداری است.
نسل C5، ورود کوروت به قرن ۲۱
در اواخر دهه ۹۰، کوروت C4 کاملاً سالخورده شده بود. قرار بود نسل جدید کوروت در اوایل دههٔ ۹۰ عرضه شود اما مشکلات در جنرال موتورز باعث تأخیرهای مداوم شد. سرانجام در سال ۱۹۹۷، کوروت C5 معرفی شد و جنرال موتورز تمام تلاش خود را کرد تا گامی بزرگ نسبت به مدل قبلی بردارد. یکی از بهبودهای بارز، شاسی جدید جعبهای C5 بود که از ساختار یکپارچه C4 قویتر بود. گیربکس نیز به عقب خودرو منتقل شد تا توزیع وزن بهبود یابد و به تعادل نزدیک به ۵۰/۵۰ دست یابد. پیشرانه جدید V8 بلوک کوچک LS1 نیز با C5 معرفی شد که ابتدا ۳۴۵ اسب بخار تولید میکرد و از سال ۲۰۰۱ به ۳۵۰ اسب بخار ارتقا یافت. C5 از نظر رانندگی و کیفیت نسبت به C4 پیشرفت چشمگیری داشت اما جنرال موتورز بهزودی نیاز به نسخهای سختتر را احساس کرد.
تولد اولین Z06 واقعی در سال ۲۰۰۱
برای عرضه نسخهای با پرفورمنس بالاتر، جنرال موتورز نام Z06 را پس از ۴۰ سال احیا کرد. Z06 صرفاً یک تغییر نام و چند قطعه سریعتر نبود؛ این مدل به پیشرانه جدید LS6، تعلیق ارتقاءیافته و بهبودهای دیگر مجهز شد. هرچند از لحاظ پرفورمنس Z06 نسل C5 با Z06 امروزی قابل قیاس نیست اما برای آن زمان از قدرت و پرفورمنس قابلتوجهی برخوردار بود. پیشرانه LS6 در Z06 مدل ۲۰۰۱ قدرت ۳۸۵ اسب بخار و گشتاور ۵۴۰ نیوتن متر را از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی به چرخهای عقب میفرستد. از سال ۲۰۰۲ نیز قدرت این پیشرانه به ۴۰۵ اسب بخار افزایش یافت که شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را در حدود ۴ ثانیه ممکن میکرد.
در مقایسه با C5 استاندارد، Z06 گیربکس شش سرعته دستی سریعتر و تعلیق جدیدی با فنرهای سفتتر، آنتیرول بار قویتر در جلو و تنظیمات کمبر تهاجمیتر برای چسبندگی بهتر داشت. Z06 همچنین به محور عقب و شفتهای قویتر برای مدیریت قدرت بیشتر LS6 مجهز شد. در این مدل، اگزوز استیل استاندارد C5 با یک سیستم تیتانیومی پیشرفته جایگزین شد که اولین بار در یک خودروی تولیدی استفاده شد و وزن آن نصف نمونهٔ استیل بود. این بهبودها تجربه رانندگی هیجانانگیزتر و جذابتری را نسبت به C5 معمولی فراهم میکردند.
قیمت کوروت C5 Z06
کوروت Z06 نسل C5 حدود ۷ دلار گرانتر از مدل استاندارد بود که معادل ۱۲,۵۰۰ دلار امروزی است. در آن زمان، قیمت پایه Z06 از ۴۷,۵۰۰ دلار شروع میشد که معادل حدود ۸۶,۵۰۰ دلار در سال ۲۰۲۵ است. در حال حاضر اما این خودرو قیمت بسیار مناسبی دارد و میتوان نمونههای کمکار آن را با قیمتی زیر ۳۰ هزار دلار خرید. طبق گزارش Classic.com که آگهیهای حراج جهانی را جمعآوری میکند، میانگین قیمت فروش نمونههای کارکردهٔ C5 Z06 حدود ۲۹,۴۴۰ دلار است.
منبع: CarBuzz