چرا شورلت پادشاه پیشرانههای V8 در دوران امروزی است؟
درحالیکه این روزها بسیاری از خودروسازان به پیشرانههای کوچک روی آوردهاند و موتورهای V8 را کنار گذاشتهاند، شورلت همچنان چندین پیشرانهٔ هشت سیلندر را در خودروهای متعدد خود ارائه میکند. این شرکت در حال حاضر شش نوع موتور V8 مختلف را تولید میکند که در خودروهای گوناگونی از پیکاپهای سنگین گرفته تا سوپراسپرتها استفاده میشوند. علاوه بر این، شرکت مادر شورلت یعنی جنرال موتورز سرمایهگذاری عظیم ۸۸۸ میلیون دلاری برای توسعهٔ نسل بعدی موتورهای V8 انجام داده است. درنتیجه، در دوران کوچکسازی موتورها میتوان شورلت را پادشاه پیشرانههای V8 دانست. در ادامه تمام پیشرانههای V8 شورلت را بررسی و مشخص میکنیم هر یک از شش موتور V8 این شرکت در کدام خودروها استفاده میشوند.
موتور ۵٫۳ لیتری اکوتک ۳
ریشههای این پیشرانه به دههها پیش بازمیگردد اما نسخه امروزی موتور ۵٫۳ لیتری بلوک کوچک V8 شورلت، گزینهای همهکاره است. این موتور پرفروش در پیکاپ سیلورادو و شاسیبلندهایی مانند سابربن و تاهو یافت میشود. این پیشرانه با ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور، بخشی از خانواده اکوتک ۳ است که از فناوریهای پیشرفته برای بهبود همزمان مصرف سوخت و پرفورمنس بهره میبرد. سیستم مدیریت سوخت پویا (DFM) میتواند بین یک تا هفت سیلندر را بهصورت لحظهای غیرفعال کند. این فناوری پیشرفته غیرفعالسازی سیلندر، برای راننده نامحسوس است و مصرف سوخت را بهصورت خودکار کاهش میدهد. علاوه بر این، سیستم تزریق مستقیم سوخت، سیلندرها را با هر پاشش سوخت خنک میکند و امکان نسبت تراکم بالاتر با بنزین معمولی را فراهم میسازد. نتیجه، موتوری بسیار شناختهشده است که تعادل ایدهآلی بین پرفورمنس، قیمت، صرفهجویی و دوام برای طیف وسیعی از رانندگان ارائه میدهد.
موتور ۶٫۲ لیتری اکوتک ۳
این موتوری قویتر برای نسخههای لوکستر پیکاپها و شاسیبلندهای فول سایز شورلت است. این موتور با پرفورمنس بالا، روح کوروت را به مدلهای ردهبالای سیلورادو و سابربن میآورد و نسبت به نسخه ۵٫۳ لیتری، برتری قابلتوجهی در پرفورمنس دارد. این پیشرانه هم از خانواده اکوتک ۳ است و بنابراین از همان فناوری صرفهجویی در سوخت بهره میبرد. بااینحال، قدرت ۴۲۰ اسب بخاری آن به بنزین سوپر نیاز دارد تا با نسبت تراکم بالاتر هماهنگ شود. نسخهای ویژه و با پرفورمنس بالا از این موتور بلوک کوچک ۶٫۲ لیتری با نام LT2 نیز در کوروت C8 استینگری استفاده میشود که ۴۹۵ اسب بخار تولید میکند. نسخه هیبریدی این موتور ۶٫۲ لیتری نیز در کوروت E-Ray استفاده شده است. سیستم سوپاپ موتورهای خانواده اکوتک همچنان پوشراد است.
موتورهای ۶٫۶ لیتری سنگین
پیکاپهای سنگین شورلت فقط با موتورهای V8 عرضه میشوند که بنزینی و دیزلی هستند. هر دو پیشرانه V8 سنگین شورلت ۶٫۶ لیتر حجم دارند و از بزرگترین موتورهای V8 موجود در پیکاپهای امروزی هستند اما با وجود حجم یکسان، هرکدام هویتی کاملاً مستقل دارند. نسخه بنزینی یک نمونهٔ بلوک کوچک با تزریق مستقیم سوخت است اما از بلوک و اجزای داخلی مقاومتری برای دوام طولانیمدت استفاده میکند. این پیشرانه از سیستم مدیریت سوخت پویا که در موتورهای پیکاپهای سبک به کار میرود، بهره نمیبرد و به همین دلیل، از نظر فنی بخشی از خانواده اکوتک ۳ نیست. گزینه دیگر ۶٫۶ لیتری در پیکاپهای HD، پیشرانه دورامکس توربودیزل است که برای سال ۲۰۲۴ با طراحی جدید پیستون، توربوشارژر ارتقاءیافته و بهبودهای سیستم سوخت، بهروزرسانی شده است. این موتور برای تحمل یدککشیهای سنگین و کارهای سخت طراحی شده و گشتاور عظیمی در دورهای پایین ارائه میدهد.
موتور ۵٫۵ لیتری LT6
این پیشرانه که بر پایه طراحی موتورهای بلوک کوچک ساخته شده، یکی از کوچکترین موتورهای V8 شورلت است، اما بیشترین قدرت را دارد. با طراحی میللنگ تخت، نسبت تراکم بالا و سیستم سوپاپ DOHC، این موتور بهطور خاص برای کاربردهای اسپرت طراحی شده و از تجربه طولانی شورلت در موتورهای با پرفورمنس بالای V8 بهره میبرد. راهحلی که مهندسان شورلت برای افزایش قدرت این موتور به کار گرفتهاند، افزایش سرعت چرخش موتور است. نسبت تراکم بالا و حجم کمتر با طراحی میللنگ تخت خاص، موتوری جمعوجور، سبک و قدرتمند ایجاد میکند که تا ۸,۶۰۰ rpm دور میگیرد. این پیشرانه ۵٫۵ لیتری بدون توربو یا فناوری هیبریدی، ۶۷۰ اسب بخار قدرت تولید میکند.
موتور ۵٫۵ لیتری توئین توربوی LT7
برای کوروت ZR1 با افزودن توربوشارژرهای عظیم و مجموعهای از ارتقاها و اصلاحات، خروجی موتور به ۱۰۶۴ اسب بخار رسیده است. در این نسخه که LT7 نام دارد، کمپرسور توربوشارژرها در نزدیکترین حالت به سوپاپهای اگزوز قرار گرفته تا پاسخدهی حداکثری داشته باشد. این پیشرانه همچنین در نسخهٔ ZR1X با سیستم هیبریدی شامل یک موتور الکتریکی روی محور جلو همراه است که مجموع قدرت را به رقم فوقالعادهٔ ۱۲۵۰ اسب بخار میرساند. ZR1X با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت در کمتر از ۲ ثانیه، یکی از سریعترین خودروهای جادهای جهان است و نشان میدهد که پیشرانهٔ V8 چطور میتواند هم برای یدک کشی سنگینترین تریلرها در پیکاپهای HD استفاده شود و هم شتابی خارقالعاده را برای یک سوپراسپرت فراهم کند.
منبع: CarBuzz