شورلت نوا ینکو ۱۹۶۹، عضلانی کمیاب و ارزشمند با ۴۵۰ اسب بخار
یک شورلت نوا ینکو مدل ۱۹۶۹، یکی از کمیابترین و قدرتمندترین ماسلکارهای تاریخ، قرار است در حراجی به فروش برسد. این خودرو با رنگ سبز خاص، یکی از تنها ۳۸ دستگاه ساخته شده با موتور غولپیکر L72 است و پیشبینی میشود با قیمتی بیش از نیم میلیون دلار به فروش برسد. این نوای خاص، داستانی شنیدنی دارد. این خودرو در سالهای اولیه زندگیاش در پیستهای مسابقات درگ در سراسر پنسیلوانیا شرکت میکرد اما امروز به لطف یک بازسازی کامل و دقیق، دقیقاً به همان شکلی درآمده که روز اول از نمایندگی ینکو شورلت خارج شد.
قلب تپنده این هیولا، موتور L72 V8 به حجم ۷ لیتر (427 اینچ مکعب) است که در ترکیب با گیربکس چهار سرعته دستی M21، قدرتی معادل ۴۵۰ اسب بخار را به چرخهای عقب منتقل میکند. سیستم تعلیق سنگین F41 نیز وظیفه مهار این قدرت عظیم را بر عهده دارد. داستان خودروهای ینکو به خلاقیت مردی به نام دان ینکو بازمیگردد. در دورانی که جنرال موتورز نصب موتورهای بزرگتر از ۶.۶ لیتر (۴۰۰ اینچ مکعب) را روی خودروهای کوچک و متوسط خود ممنوع کرده بود، دان ینکو این قانون را دور زد. او با استفاده از سیستم سفارش ویژه شورلت (COPO)، موتور قدرتمند L72 را که برای خودروهای بزرگتر طراحی شده بود، در بدنهٔ مدلهای کوچکتری مانند کامارو، شول و البته نوا قرار داد.
او نام این ساختههای ویژه را SC مخفف سوپرکار گذاشت؛ عنوانی که کاملاً برازنده خودرویی بود که قدرت کامارو و شول ینکو را در بدنهای بسیار سبکتر ارائه میکرد. از مجموع ۳۸ دستگاه نوا ینکو ۴۲۷ که تولید شد، تعداد بسیار کمی تا به امروز باقی ماندهاند و به همین دلیل، دیدن یکی از آنها در یک حراجی عمومی اتفاقی بسیار نادر است. برای درک بهتر ارزش این خودرو، میتوان به یک نمونه آبیرنگ مشابه اشاره کرد که در سال ۲۰۱۵ با قیمت ۴۱۸ هزار دلار فروخته شد. با توجه به کمیاب بودن و تاریخچه منحصربهفرد این نمونه سبزرنگ، انتظار میرود رکورد جدیدی برای این مدل به ثبت برسد.