شورلت کبالت SS، سدان دیفرانسیل جلویی که بی‌ام‌و M3 را به چالش کشید

سه‌شنبه 11 آذر 1404 - 14:00
مطالعه 4 دقیقه
شورلت کبالت SS
شورلت کبالت SS توربو، سدانی که ظاهر یک خودروی عادی را داشت، در پیست نوربرگ‌رینگ رکوردی برابر با ب‌ام‌و M3 E46 افسانه‌ای ثبت کرد.
تبلیغات

شورلت کبالت SS گرگی در لباس میش بود که در پیست نوربرگ‌رینگ، پابه‌پای ب‌ام‌و M3 افسانه‌ای تاخت و تاریخ‌ساز شد. این سدان دیفرانسیل جلوی آمریکایی در سال ۲۰۰۸ توانست این پیست طاقت‌فرسا را در زمان شگفت‌انگیز ۸ دقیقه و ۲۲ ثانیه طی کند؛ رکوردی که دقیقاً با زمان ثبت‌شده توسط کوپه اسپرت و پرآوازه ب‌ام‌و M3 E46 برابری می‌کرد و دنیای خودرو را شگفت‌زده کرد.

توربوشارژر بجای سوپرشارژر

نام شورلت کبالت معمولاً تصویری از یک خودروی اقتصادی و ساده را در ذهن تداعی می‌کند؛ خودرویی که بیشتر به‌عنوان یک وسیله نقلیه قابل‌اعتماد برای ترددهای روزمره یا ناوگان شرکت‌های اجاره خودرو شناخته می‌شود؛ اما در میان مدل‌های مختلف این خودرو که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ تولید شدند، نسخه‌هایی با پسوند SS وجود داشتند که داستان کاملاً متفاوتی را روایت می‌کردند. این مدل‌ها قلب تپندهٔ یک خودروی اسپرت را در سینهٔ یک سدان خانوادگی پنهان کرده بودند. مدل تاریخ‌ساز این خانواده، نسخه توربوشارژ بود که در سال ۲۰۰۸ معرفی شد. این مدل درواقع جایگزین نسخه سوپرشارژ قبلی شد که دیگر نمی‌توانست استانداردهای آلایندگی آن سال را پاس کند.

مهندسان شورلت با معرفی موتور جدید LNF از خانواده اکوتک، یک شاهکار خلق کردند. این پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر به سیستم تزریق مستقیم سوخت، دو میل‌بادامک با زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و یک توربوشارژر توئین اسکرول مجهز بود و 260 اسب بخار قدرت داشت که نزدیک به 60 اسب بخار از موتور 2 لیتری سوپرشارژ قبلی بیشتر بود. این قلب تپنده با ویژگی‌های نوآورانه‌ای مانند سیستم No-Lift Shift (تعویض دنده بدون برداشتن پا از روی پدال گاز) و لانچ کنترل همراه شد تا کبالت SS توربو را به سریع‌ترین مدل در تاریخ این خودرو تبدیل کند و رکورد جدیدی را برای خودروهای اسپرت کامپکت دیفرانسیل جلو در نوربرگ‌رینگ به ثبت برساند.

برخلاف ظاهر پرادعای بسیاری از خودروهای اسپرت، کبالت SS توانایی‌های خود را فریاد نمی‌زد. در بدنه آن خبری از ورودی‌های هوای بزرگ روی کاپوت یا گلگیرهای برجسته نبود و تنها یک باله بزرگ در عقب، ذات اسپرت آن را آشکار می‌کرد. شورلت برای مهار کردن این هیولای آرام، از سیستم تعلیق اسپرت FE5 و بازنگری‌های متعدد در شاسی بهره برد تا این خودرو بتواند از پس ۱۷۰ پیچ چالش‌برانگیز پیست نوربرگ‌رینگ برآید.

به چالش کشیدن ب‌ام‌و M3

مقایسه این خودرو با ب‌ام‌و M3 E46 بسیار جالب است. از یک سو، یک سدان آمریکایی دیفرانسیل جلو با موتور چهار سیلندر توربو و از سوی دیگر، یک کوپه آلمانی دیفرانسیل عقب با موتور شش سیلندر خطی تنفس طبیعی که از ابتدا به‌عنوان یک ماشین اسپرت خالص طراحی شده بود. با اینکه M3 روی کاغذ در تمام معیارها برتر به نظر می‌رسید، کبالت SS در عمل نشان داد که می‌تواند در جهنم سبز پابه‌پای آن حرکت کند. البته برای قضاوت عادلانه، باید به این نکته توجه کرد که در زمان ثبت رکورد توسط کبالت SS در سال ۲۰۰۸، هشت سال از عمر ب‌ام‌و M3 E46 می‌گذشت و نسل جدید آن، یعنی M3 E92 از راه رسیده بود.

نسل جدید M3 با موتور V8 قدرتمند ۴20 اسب بخاری خود، نوربرگ‌رینگ را در ۸ دقیقه و ۵ ثانیه طی می‌کرد که به‌مراتب سریع‌تر از کبالت بود. بااین‌وجود، این مقایسه چیزی از ارزش کار بزرگ شورلت کم نمی‌کند. درنهایت، شورلت کبالت SS یکی از تحسین‌برانگیزترین خودروهای اسپرت دیفرانسیل جلو در دهه ۲۰۰۰ و یک نقطه عطف در تاریخ این خودروساز آمریکایی است. این خودرو ثابت کرد که برای به چالش کشیدن بهترین‌ها، همیشه به یک ظاهر پرزرق‌وبرق و مشخصات فضایی روی کاغذ نیاز نیست؛ گاهی یک قلب قدرتمند و مهندسی دقیق، می‌تواند یک خودروی ساده را به یک افسانه تبدیل کند.

منبع: CarBuzz

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.