داستان تحول بزرگ شورلت کوروت، زمانی که گیربکس به عقب منتقل شد
بیایید از همین ابتدا تکلیف یک موضوع تاریخی و بحثبرانگیز را روشن کنیم. اولین کوروتی که واقعاً از طراحی ترنساکسل یا همان مجموعه یکپارچه گیربکس و دیفرانسیل در عقب استفاده کرد، نسل پنجم یا همان C5 بود که سال ۱۹۹۷ متولد شد. برخی از ماشینبازهای قدیمی هنوز هم با تعصب به نسل چهارم (C4) اشاره میکنند و آن را آغازگر این راه میدانند. بله، C4 سیستم انتقال قدرت پیچیدهای داشت اما آن سیستم با تعریف استاندارد و مهندسی ترنساکسل فاصله زیادی داشت. تفاوت اصلی اینجا بود که در نسل چهارم، گیربکس توسط یک تیرک C شکل به دیفرانسیل وصل میشد که حکم تکیهگاه سازه را داشت اما در C5، این تیرک مزاحم حذف شد و گیربکس و دیفرانسیل در یک بسته فشرده و واحد در عقب خودرو جای گرفتند.
چرا شورلت دست به این تغییر بزرگ زد؟
چرا شورلت باید دردسر انتقال گیربکس به عقب خودرو را به جان میخرید؟ پاسخ همان دلیلی است که سالها بعد باعث شد موتور کوروت در نسل C8 از جلو به وسط منتقل شود یعنی بهبود توزیع وزن و پرفورمنس. کوروتها همیشه به داشتن موتورهای V8 حجیم و سنگین در دماغه معروف بودهاند. انتقال وزن گیربکس به عقب خودرو در نسل C5، شاهکاری در توزیع وزن بود که باعث شد این خودرو به تقسیم وزن تقریباً ایدهآل ۵۱ به ۴۹ (جلو به عقب) دست پیدا کند. این یعنی پایداری بیشتر در پیچها و هندلینگ دقیقتر. البته این ترکیب ابداع شورلت نبود و تیم شرکت آمریکایی با زیرکی تمام متوجه شده بود که ترنساکسل در رقبای قدرتمندی مثل فراری دیتونا و پورشه ۹۴۴ چقدر درخشان عمل کرده است. جالب است بدانید حتی پورشه ۵۵۰ اسپایدر هم از همین ایده استفاده میکرد.
میراث ماندگار نسل پنجم
کوروت C5 در نگاه بسیاری از کارشناسان، سکوی پرتابی بود که کوروت را از یک خودروی عضلانی صرف، به یک رقیب جدی برای سوپراسپرتهای جهانی تبدیل کرد. قلب تپنده این خودرو در زمان رونمایی، موتور افسانهای ۵.۷ لیتری LS1 بود که ۳۴۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد و شتاب صفرتاصدی معادل ۴.۶ ثانیه داشت. نکته شگفتانگیز ماجرا اینجا بود که شتاب C5 پایه تنها یکدهم ثانیه کندتر از مدل پرچمدار و گرانقیمت نسل قبلی یعنی ZR1 بود درحالیکه تقریباً نصف آن قیمت داشت! علاوه بر عملکرد، انتقال گیربکس به عقب باعث شد تونل گاردان در اتاق کوچکتر شود و فضای پای راننده و سرنشین به طرز چشمگیری افزایش یابد. شورلت دو سال بعد با معرفی نسخه مسابقهای C5.R میخ آخر را محکم کوبید. این خودرو بهعنوان اولین ماشین مسابقهای کارخانهای جنرال موتورز در لمان، توانست سه پیروزی در کلاس خود در لمان و یک پیروزی کلی در ۲۴ ساعته دیتونا کسب کند و ثابت کرد که تغییر محل گیربکس، بهترین تصمیم تاریخ کوروت بوده است.
زمزمههای بازگشت گیربکس دستی به C8
حالا که حرف از ترنساکسل شد، بد نیست به یک خبر داغ برای عاشقان تعویض دنده دستی اشاره کنیم. به نظر میرسد متخصصان شرکت ترمک غیرممکن را ممکن کردهاند. آنها موفق شدهاند یک گیربکس شش سرعته دستی را در قالب یک ترنساکسل جدید طراحی کنند که دقیقاً در همان فضای گیربکس هشت سرعته دوکلاچه فعلی کوروت C8 جا میشود. این شاهکار مهندسی دقیقاً از همان نقاط اتصال استفاده میکند اما به عرضهٔ آن بهصورت کارخانهای نباید خیلی امیدوار بود زیرا تقاضای بازار برای گیربکس دستی پایین است و احتمالاً این قطعه جذاب فعلاً فقط در بازار افترمارکت (لوازمیدکی و تیونینگ) در دسترس خواهد بود اما همینکه میدانیم امکانپذیر است، قلب طرفداران سنتی را به تپش میاندازد.
منبع: jalopnik