کوروت در نسخهٔ ZR1X با ۱۲۵۰ اسب بخار قدرت، وارد قلمروی هایپرکارها شده است اما این اتفاق چگونه فقط در طول یک نسل رخ داد؟
کوروت ZR1 جایگاه این خودرو را بهعنوان سوپرکاری که میتواند با بهترینهای جهان رقابت کند، تثبیت کرد؛ اما مدتی بود که میدانستیم ZR1 تنها یک فرمانروای موقت در خانوادهٔ کوروت است زیرا همه منتظر نسخهای با قدرت بیشتر و مجهز به فناوری هیبریدی بودند. این نسخه مورد انتظار حالا با نام شورلت کوروت ZR1X از راه رسیده و نام کوروت را به قلمرو هایپرکارها وارد کرده است. از زمان معرفی C8 استینگری، نسل C8 کوروت بهطور مداوم در حال تکامل و پیشرفت بوده و کوروت ZR1X با ۱۲۵۰ اسب بخار، اوج دانش و فناوری توسط شورلت در سالهای اخیر است. در ادامه، گامهایی که شورلت برای تبدیل کوروت از یک خودروی اسپرت به شکارچی هایپرکارها برداشته است را بررسی میکنیم.
گام اول: انتقال پیشرانه به وسط
از زمان معرفی کوروت در سال ۱۹۵۳ تا سال ۲۰۱۹، شورلت همیشه به فرمول موتور جلو و دیفرانسیل عقب پایبند بود اما با معرفی نسل C8 در سال ۲۰۱۹، این رویه تغییر کرد. شورلت کوروت استینگری C8 برای اولین بار با موتور پشت کابین معرفی شد که در تاریخ کوروت نقطه عطفی محسوب میشد. این تغییر، کوروت را از رقبای آمریکایی مانند فورد موستانگ که همچنان به موتور V8 در جلو پایبند بودند متمایز کرد و آن را به فرمولی نزدیک کرد که برندهای معتبر جهانی مانند فراری و مکلارن از آن پیروی میکنند. این تحول برای برتری پرفورمنس نسل C8 نسبت به نسل C7 ضروری بود زیرا تاج جوچتر، مهندس ارشد کوروت، در مصاحبهای توضیح داد که مشکلات معماری نسل C7 مثل قدرت بیشتر ناشی از موتور سنگینتر و وزن کمتر روی چرخهای عقب، عملکرد کوروت را محدود میکرد. درمجموع، ترمزگیری و هندلینگ کوروت با موتور وسط بهطور قابلتوجهی بهبود یافت.
گام دوم: توسعهٔ پیشرانهٔ V8 میللنگ تخت
اگرچه معماری موتور وسط در C8 استینگری مورد تحسین قرار گرفت اما این مدل همچنان از موتور LT2 استفاده میکرد که عضوی از خانواده قدیمی موتورهای V8 مبتنی بر LS جنرال موتورز بود؛ اما مدل جدیدی از نسل C8 در حال توسعه بود که موتور جدیدی را معرفی میکرد. در سال ۲۰۲۱، شورلت کوروت Z06 را رونمایی کرد که به موتور جدید LT6 مجهز شده بود. این موتور V8 تنفس طبیعی، از نظر فنی کاملاً متمایز از موتورهای LS و حتی V8 بلکوینگ کادیلاک بود. یکی از برجستهتری ویژگیهای موتور LT6، میللنگ تخت آن بود که از موتورهای V8 میللنگ تخت فراری الهام گرفته بود. همچنین، این موتور از میلسوپاپهای دوگانه روی سرسیلندر (DOHC) بهره میبرد که تفاوت عمدهای با موتورهای LS در کوروتهای قبلی داشت که از سوپاپهای پوشراد و میللنگ صلیبی استفاده میکردند. موتور LT6 عنوان قدرتمندترین موتور V8 تنفس طبیعی جهان را هم از پیشرانهٔ M159 مرسدس بنز SLS AMG بلک سریز گرفت.
گام سوم: بهرهگیری از فناوری هیبریدی
پس از معرفی کوروت Z06، شورلت مدل دیگری از نسل C8 را با نام E-Ray معرفی کرد. این نسخه از کوروت C8 از فناوری هیبریدی در کنار موتور ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی LT2 استفاده میکرد تا قدرتی نزدیک به Z06 ارائه دهد. شورلت از یک موتور الکتریکی در محور جلو استفاده کرد که ۱۶۰ اسب بخار و ۱۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و مکمل خروجی ۴۹۵ اسب بخار و ۶۳۷ نیوتن متر موتور LT2 است. این ترکیب، کوروت E-Ray را به اولین کوروت هیبریدی و اولین مدل چهارچرخ محرک تبدیل کرد. E-Ray گامی مهم در تکامل کوروت بود و نسخهای از سوپرکار آمریکایی را ارائه داد که با ۶۵۵ اسب بخار قدرت، توانایی رانندگی در تمام شرایط آبوهوایی را داشت. همچنین به لطف باطری ۱.۹ کیلووات ساعتی که بین صندلیها قرار دارد، E-Ray میتواند تا ۸ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند.
گام چهارم: تقویت موتور V8 میللنگ تخت با توربوشارژر
پس از سه گام قبلی، با معرفی شورلت کوروت C8 ZR1، دنیای خودرو شگفتزده شد. اگر Z06 برای تثبیت جایگاه کوروت بهعنوان یک سوپرکار کافی نبود، ZR1 تمام تردیدها را برطرف کرد. این شورلت جذاب با خروجی چهاررقمی، اولین کوروت تولیدی با چنین قدرتی بود. ZR1 ماشینی باورنکردنی است که ۱۰۶۴ اسب بخار را تنها به محور عقب منتقل میکند و همچنان میتواند ۴۰۰ متر را سریعتر از بسیاری از سوپرکارهای چهارچرخ محرک و حتی برخی هایپرکارها طی کند. علاوه بر تنظیمات متعدد در تعلیق و شاسی، یکی از مهمترین تفاوتهای Z06 و ZR1 موتور آنها است. درحالیکه Z06 از موتور LT6 استفاده میکرد، ZR1 از نسخهای از همین موتور با نام LT7 بهره میبرد که همراه با LT6 توسعه یافته است. ویژگی اصلی این موتور برخورداری از دو توربوشارژر است که بزرگترین توربوشارژرها در خودرویی تولیدی محسوب میشوند. این موتور یک شاهکار مهندسی است که تأخیر توربو را حذف کرده و این موضوع هنگام رانندگی در پیست آشکار میشود. اگرچه ZR1 مجهز به قدرتمندترین موتور V8 در یک خودروی تولیدی سری است اما این پایان تکامل کوروت نبود.
گام پنجم: ترکیب همهچیز برای خلق شکارچی هایپرکارها
هرچند کوروت ZR1 توان رقابت با اکثر سوپرکارهای بازار را دارد اما همیشه جا برای پیشرفت وجود دارد که این کار با ZR1X رقم خورد که به یک شکارچی واقعی هایپرکارها تبدیل شده است. تمام گامهایی که بررسی کردیم و تمام مدلهای کوروت که از زمان معرفی نسل C8 دیدهایم، به خلق یک هایپرکار جدید آمریکایی و قدرتمندترین خودروی تولیدی این کشور منجر شدهاند. این مدل از همان موتور ۵.۵ لیتری V8 توئین توربوی LT7 با همان خروجی قدرت ZR1 استفاده میکند اما با واحد محرکه الکتریکی E-Ray که محور جلو را تغذیه میکند، همراه شده است. این ترکیب نهتنها قویترین کوروت تاریخ را خلق کرده بلکه نیرو را به هر چهارچرخ تحویل میدهد. از نظر شتابگیری در خط مستقیم، هیچ عضو دیگری از نسل C8 نمیتواند ۴۰۰ متر را سریعتر از کوروت ZR1X طی کند. این اما تمام ماجرا نیست؛ ZR1X همچنین به سیستم تعلیق جلوی تطبیقی مجهز شده و از سیستم eAWD شورلت بهره میبرد که بهصورت فعال با شرایط لاستیکها تنظیم میشود تا حداکثر چسبندگی و تعادل بهینه شاسی را فراهم کند. این خودرو قدرتمندتر، توانمندتر در پیست و از نظر فناوری پیشرفتهتر از شورلت کوروت C8 ZR1 است که با توجه به عملکرد فوقالعادهٔ ZR1، دستاورد بزرگی محسوب میشود. حالا، پنج سال پس از معرفی نسل C8، کوروت به جایگاه یک هایپرکار رسیده و این نسل را احتمالاً به یکی از مهمترین دورههای تاریخ کوروت تبدیل کرده است.
R@min
۴ تیر ۱۴۰۴تیم کوروت ریسینگ تو عمر کوتاهش تجارب بسیار زیادی بدست اورد که دلیل اصلیش حضور مستمر و بدون وقفه در بالاترین سطوح موتوراسپرت بود.
تنها راه پیشرفت و شناخت ضعف و قوت ها، رقابت با بقیه هست.
مدیریت درست و سرمایه گذاری فکر شده مجموعه جی ام که تو راس اون مری بارا هست تو این دهه اخیر جایگاه از دست رفته جی ام مخصوصا جلوی دشمن قدیمی یعنی فورد احیا کرد. یه جورایی راه سی ساله تو ده سال خلاصه کردن و از طرفی سبد محصولاتی خارق العاده ارائه داده که در هر کلاسی محصول مدعی داره.
بهروز
۴ تیر ۱۴۰۴کوروت مگه هایپرکار هست؟
آمریکا مگه توانایی ساخت هایپرکار داشته و ما نمیدونستیم؟
ورود به جمع بزرگان ایتالیایی، آلمانی و انگلیسی کار هرکسی نیست مخصوصا برای علاقه مندان قدرت و هرزگردی…
دکتر استاپ
۴ تیر ۱۴۰۴این کامنتی که اینجا گذاشتی نشون داد که نه تنها چیزی در مورد دنیای خودرو نمیدونی بلکه یه ترول هم هستی
(Ali(chevynova
۴ تیر ۱۴۰۴هایپر کار نیست
کابوس هایپر کارها هست
بهروز
۴ تیر ۱۴۰۴آره تو خواب
Grant
۴ تیر ۱۴۰۴احسنت
(Ali(chevynova
۴ تیر ۱۴۰۴GM عزیز تونست غوغا کنه با این نسل از کوروت و ثابت کنه میتونه به راحتی یه سوپر اسپرت مردمی و قیمت مناسب رو به قاتل هایپر کارهای تولید محدود و الکی گرون تبدیل کنه
در سال ۱۹۵۳ که کوروت معرفی شد هدفش فقط ۱ چیز بود و اونم ماشینی اسپرت برای همه اقشار
ممنون از GM عزیز و شورولت پرفورمتس همیشه سربلند🇺🇸💪
محمود
۴ تیر ۱۴۰۴واقعا ابهتی که این خودرو دارد محشره تو یک نسل از یک اسپرت معمولی تبدیل کردنش به یک هایپر کا برای رقابت با بزرگان یعنی فراری پورشه و لامبورگینی غیره ماشالا کوروت
mohammadma88
۴ تیر ۱۴۰۴واقعا دمتون گرم
یکی از جالب ترین مطالبی بود که تاحالا خوندم
Taha Ayoobi
۴ تیر ۱۴۰۴Best of the best
(Ali(chevynova
۴ تیر ۱۴۰۴اولین استارت قدرتمند کوروت در ۱۹۵۴ و معرفی موتور ۸ سیلندر ۲۸۳ بود
گام بعدی سال ۱۹۵۷ و اضافه شدن انژکتور برای کوروت بود که قدرتش رو به بیش از ۲۸۰ اسب رسوند
روند پیشرفت کوروت با ۲ کانسپت ماکو شارک ۱ و۲ در دهه ۶۰ سرعت گرفت و در سال ۱۹۶۵ که کوروت با موتور ۴۲۷ المینیومی دست ساز معرفی شد ۴۳۰ اسب قدرت داشت
پیشرفت کوروت در ۱۹۶۹ در مدلzr1 تکمیل شد و ۵۸۰اسب قدرت داشت
این سیر تکامل برای کوروت در دهه های ۸۰ و ۹۰ هم ادامه پیدا کرد و تا نسل ۷ سیر صعودی داشت و ثابت کردGM عزیز به درستی برای کوروت قدم برمیداره
نسل اخر کوروت چکیده ای از تمام نسلهای گذشته بود که تونست یا همون فرمول قیمت مناسب و تولید انبوه به قاتل سوپر اسپرتها و هایپر کارهای تولید محدود و الکی گرون اروپایی تبدیل بشه و با موفقیت مثل ۷۲ سال گذشته جلو بره
بهروز
۴ تیر ۱۴۰۴هایپرکار اروپایی تولید محدود و الکی گرون؟
عزیزم اون زمان که اروپا هایپرکار میساخت، آمریکا درگیر بحران نفت و رفع مشکلات ماشین هاش از قبیل مصرف سوخت ۳۵ لیتر، شتاب ۴۰ ثانیه ای، حداقل وزن ۲.۵ تنی و هوای آشفته حاصل از اگزوز با کاربراتور های زنگ زده بود.
پیام
۴ تیر ۱۴۰۴واقعا این ماشین فوق العادست
محمدهادی
۴ تیر ۱۴۰۴بزرگترین علت؛
برداشتن موتور از قسمت جلوی خودرو
و گذاشتنش بر وسط خودرو
PURIYA
۴ تیر ۱۴۰۴حرف نداره این ماشین
امیرحسین
۴ تیر ۱۴۰۴chevrolet corvette C8 zr1x 2026
chevrolet camaro Z/28 2025 (Panther)
امیرحسین
۴ تیر ۱۴۰۴Mark L. Reuss is the current President of General Motors.
JDM سابق
۵ تیر ۱۴۰۴حدوده ده سال پیش بود با یکی از رفقا درباره کوروت بحث میکردم اون موقع تازه اولین خبر حول اینکه کوروت احتمال اینکه مید انجین بشه درز شده بود وقتی بهش گفتم احتمال داره انجین وسط بشه خندید و گفت با این کار کوروت نابود میشه چون کلا اون حس و استایل آمریکایی و اون کوروت بودنش رو از دست میده حدوداً دو سه بعد فهمیدم چرا نگرش مید انجین براش پیاده کردن، اون موقع قدرت سوپرکار ها تازه به حدی رسیده بود که هرزگردی شون نمایان میشد و تیم کوروت این مورد و میدونست و بیان کرده بود برای رقابت باید تغییر جایگاه موتور داد، خلاصه جایگاه موتور تغییر کرد ولی جایگاه کوروت تغییر نکرد، حتی بهتر هم شد، خرج زیادی کردن و نتیجه هم داد
حسن
۵ تیر ۱۴۰۴قدیما میگفتن به زبون خاره
وجدانا این اعداد و ارقام کشنده ان اصلا نمیشه توصیفشون کرد
عصاره ی 120 سال خودرو سازیه دنیا
hosen
۵ تیر ۱۴۰۴با احترام به آمریکایی باز ها بنظرم بهترین نسل کوروت همین نسل هشتم بود واقعا سنگ تموم گذاشتن