کامارو SS نسخه ویژه 30 سالگی، کمیاب‌ترین و جذاب‌ترین عضلانی دهه 90

پنج‌شنبه 30 اسفند 1403 - 04:19
مطالعه 5 دقیقه
Camaro-SS-1997-1
نسخهٔ ویژهٔ 30 سالگی هرچند در ظاهر شبیه یک کاماروی نسل چهارم معمولی با رنگ بدنهٔ خاص به نظر می‌رسید ولی بسیار بیش از این بود.
تبلیغات

در طول نسل اول کامارو، شورلت برای کسانی که خواهان پرفورمنس بالاتری بودند و توان پرداخت هزینهٔ بیشتری داشتند، نسخه‌های Z28 و SS را ارائه کرد. SS به پرفروش‌ترین نسخهٔ کامارو در نسل اول تبدیل شد و در نسل دوم هم همچنان ارائه شد تا اینکه سال 1973 کنار رفت. هرچند طی دهه‌های بعد Z28 همچنان پرچم پرفورمنس را در خانوادهٔ کامارو بالا نگه داشته بود ولی علاقه‌مندان شورلت برای بازگشت کامارو SS باید بیست سال صبر می‌کردند. سرانجام در سال 1996 شورلت این نسخه را بازگرداند.

در این سال، شورلت با همکاری شرکت SLP (مخفف Street Legal Performance، یک شرکت ساخت قطعات پرفورمنس برای خودروها) اقدام به تولید کامارو Z28 SS کرد که به پیشرانهٔ هشت سیلندر LT1 تیون شده با 305 اسب بخار قدرت مجهز شده بود. سپس در سال 1997، نسخهٔ SS از Z28 جدا و به پرچم‌دار خانوادهٔ کامارو تبدیل شد. بااین‌حال، خبر مهم‌تر در آن سال که مصادف با سی‌امین سالگرد معرفی کامارو بود، ارائهٔ نسخه‌ای ویژه از SS بود.

کپی لینک

چیزی بیش از پکیج ظاهری

کامارو SS نسخهٔ 30 سالگی در بیرون از ویژگی‌های منحصربه‌فردی بهره می‌برد که هرچند خیلی از آن‌ها به‌جز اسپویلر برجسته‌تر عقب اختصاصی این نسخه نبودند ولی در کنار رنگ سفید قطبی و نوارهای نارنجی که از کاپوت تا صندوق کشیده شده بودند، کمک کردند تا این نسخهٔ 30 سالگی از کامارو SS معمولی متمایز شود. غیرازاین رنگ منحصربه‌فرد که از خودروی ایمنی مسابقات ایندی 500 الهام گرفته بود، نسخهٔ 30 سالگی از نسخهٔ سفیدرنگ رینگ‌های 17 اینچی سبک ZR1، نشان‌های SS نارنجی، روکش صندلی‌های سفید با نشان خاص و یک پلاک یادبود روی داشبورد هم بهره می‌برد. هرچند این ویژگی‌ها به افزایش جذابیت نسخهٔ 30 سالگی کمک کرده بودند ولی ویژگی اصلی زیر کاپوت پنهان شده بود.

کپی لینک

قلب تپندهٔ کوروت

شورلت در سال 1995 به مناسبت پایان تولید کوروت C4، نسخهٔ ویژهٔ گرند اسپرت را معرفی کرد. این نسخه به یک پیشرانهٔ 5.7 لیتری V8 اختصاصی با نام LT4 مجهز شده بود ولی ظاهراً شورلت پیشرانهٔ بیشتری از تعداد گرند اسپرت‌هایی که در سال 1995 و 1996 فروخته شدند ساخته بود. درنتیجه، موتورهای باقیمانده به SLP فرستاده شدند تا زیر کاپوت کامارو SS نسخهٔ 30 سالگی قرار گیرند. SLP اما صرفاً اقدام به تعویض موتور LT1 استاندارد کامارو SS با LT4 کوروت گرند اسپرت نکرد بلکه ابتدا این موتورها را باز و تقویت کرد و نسبت تراکم را از 10.5 به 10.8 افزایش داد.

این موتور که ردلاین 6,300 rpm داشت، 330 اسب بخار قدرت و 460 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. هرچند این اعداد با خروجی موتور کوروت گرند اسپرت یکسان بود ولی آزمایش‌های مستقل داینو نشان داد که موتور LT4 روی کامارو SS نسخهٔ 30 سالگی بیش از 350 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعته دستی صورت می‌گرفت.

کپی لینک

پرفورمنس جذاب در کنار رفتار جاده‌ای عالی

کامارو SS نسخهٔ 30 سالگی ظرف 4.9 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید و 400 متر را در 13.2 ثانیه طی می‌کرد. هرچند شاید این اعداد امروز خیلی چشمگیر نباشند ولی در سال 1997 این کاماروی ویژه را به یکی از سریع‌ترین خودروهای آمریکایی تبدیل کرده بود. همچنین نسخهٔ ویژهٔ 30 سالگی علاوه بر این که در خط مستقیم عملکرد چشمگیری داشت، با رفتار جاده‌ای فوق‌العادهٔ خود هم علاقه‌مندان را شگفت‌زده کرد. به لطف سیستم تعلیق جدید با کمک‌فنرهای بلیشتین و بازوهای کنترلی بروز شده، عادت دررفتن عقب کامارو در این نسخه به‌راحتی قابل‌کنترل بود و تجربهٔ رانندگی بسیار بهتری را فراهم می‌کرد.

کپی لینک

کمیاب‌ترین عضلانی دههٔ 90

از کامارو SS نسخهٔ 30 سالگی تنها 106 دستگاه ساخته شد که شش دستگاه در کانادا و مابقی با قیمت 40 هزار دلار (حدود 80 هزار دلار امروز) در آمریکا فروخته شدند. امروز اما نمونه‌های تمیز و کم‌کار این خودرو را می‌توان با قیمتی بین 20 تا 30 هزار دلار خرید که رقم بسیار پایینی برای یکی از جذاب‌ترین ماسل کارهای دههٔ 90 محسوب می‌شود. هرچند کامارو SS نسخهٔ 30 سالگی محبوبیت همتایان نمادین دههٔ 60 و اوایل دههٔ 70 خود را ندارد ولی بدون شک یکی از مدل‌های برجسته در تاریخ کامارو محسوب می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.